Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 99)

Inaktiv bruker
så søt guttunge du har ser ut som han liker surt godteri, å energirik er han i hvertfall..xD
vegar haugerud
så søt guttunge du har;)

*kremt* Han ligner veldig på sin mor! Hehe
Han har mine øyne iallefall.
Flott bilde Mona!

Har hørt at disse ynglene ikke er så lette å få til rett, men utfra bildet ser det jammen meg ut som at du har klart det. Regner med at det er gulloppdrett. Prøv å gi yngelet grøntfor når den ikke legger merke til det, er ikke lett å få trøkka det i dem ser du.
LOL.. Dette er nok noe jeg aldri kommer til å få til oppdrett på gitt! He he..
Ser jo ut til at dette yngelet og blir litt skremt av blitz som så mange andre !
har du prøvd med oksehjerte.
Inaktiv bruker
ossen rase er det egentlig? Monaus aenus? eller sterbai?:P
hva annet spiser den? har den fått mange sår oppover livet?:P:O
stilig bilde det der he heh... Du kunne nok ha passet inn på www.foto.no ser ut som du er en livlig fotograf ) Det er veldig arti å fp komentarer på bildene sine der og kritikk og veiledning
vegar haugerud
har den fått mange sår oppover livet?:P:O

Sår? *hoster brus ut av nesa* Hva tror du egentlig jeg gjør med yngelen min? Hehe.
Inaktiv bruker
nei vakke sånt ment mona:P unnskyld men kanskje hann hadde vært i slåsskamper på skolen? tryna på sykkelen? detti ned fra et sted?
foresten, i den andre tråden, jeg holdt på å le meg i hjel da du nevnte dette om josef, og den *knegg* får meg til å tenke på klara ku:P
mona o
Spiser ikke noe særlig [B]flakfôr[/B], absolutt ingen mygglarver, men det går mye i "Sure Colaflasker" og[B] Sørlandschips[/B]... :-)

Flakfor= Sørlandschips!
Jeg satt og leste diverse tråder her på AF nå, og kom over en om eplesnegle-egg. Da kom jeg til å erindre min første og skrekkelige opplevelse med den typen egg.... Må le litt av det i dag, men den gangen var det pinadø blodig alvor! )

Historien var som følger:

Jeg pratet i telefonen, en trådløs sådan, og labbet derfor rundt i stua mens jeg snakket. Passerte et av akvariene mine, en 63 liter (den gangen hadde jeg akvarier spredd over hele huset) og "noe" på frontglasset fanget blikket mitt. Jeg trodde jeg hadde sølt noe som hadde seget nedover frontglasset, for joda, det hang på utsiden av glasset... Med et skrik gikk det opp for meg at det var DEN klysa med egg!! Snegleegg! Iiiik, så ekkelt!

Merk at jeg aldri hadde sett disse før, og når jeg da attpåtil fikk se den hengende halvveis uti stua, så løp jeg skrikende ut av rommet...fremdeles med den stakkaren jeg hadde på tråden i øret. Han fikk jo nesten øredotter av hylet mitt.
Etter en stund, siden min oppførsel ble en smule latterliggjort av fyren jeg snakket med i tlf, så våget jeg meg tilbake for å se en gang til på ekkelheten, og på god avstand betraktet jeg den.
Jeg brukte mange timer på å manne meg opp til å få fjernet styggskapen, og med en halv rull kjøkkenpapir krøllet i neven nærmet jeg meg klysa. Med et digert grøss gned jeg den lynfort av med papiret og løp rett til søppelkassa med det. Herregud for en gåsehud jeg hadde på armene!

Idag knekker jeg glatt babymais fra eplesneglene av glasset med fingrene og hiver dem uten å trekke på øynebrynene engang.

Men den første gangen....*grøss*

PS! Det hører med til historien at sneglekrypet som hadde lagt klysa, lå litt småtørr på stuegulvet, sånn ca en meter i fra benken karet stod på.

[External Image]
Hvordan gikk det med den stakkars sneglen da, døde den??
Har endelig skaffet meg epler jeg å og jammen blir de svære :O men de er jo egentlig utrolig sjarmerende å da
Hvordan går det med hodet ditt nå om sommeren, skarp sol og migrene er vel ikke akkurat beste venner?
Stjeler sugekopp ideen din jeg, men redmoor røtter som flyter, hvordan er det å feste de, vil løfte evnen dems løsne sugekoppen?
Plent umulig og få tak i enslige sugekopper i nærmiljøet å, tilslutt måtte jeg kjøpe noen som har sånne klemmer en skal klipse på plass for å holde fast slanger og slikt i akvariet.
Galemor
Hvordan gikk det med den stakkars sneglen da, døde den??

Neida, den ble kastet oppi akvariet igjen og levde lykkelig videre Den hadde ikke knust skallet sitt i møtet med gulvet, selv om den falt ned fra benken akvariet sto på.
Jeg forsøkte å ta noen rekebilder igjen i dag, og brydde meg typisk nok ikke om å hente lesebrillene mine først... jeg ser temmelig uskarpt på veldig nært hold, og dermed ble alle unntatt et eller to av rekebildene bare å slette. Det så jo fint ut da jeg (uten briller) kikket i displayet og stilte inn skarpheten og fokus manuelt, men der ser man (ikke)...
Og jeg tror egentlig jeg har glemt at jeg har kjøpt nytt kamera, for Canon speilreflekskameraet ligger i kamerasekken og hviler.. mens det er gode, gamle Olympus-kameraet jeg grabber i farten når jeg skal inn og ta bilder litt sånn spontant (som her).

Ved fôring i 45 literen i dag, kunne jeg kjapt telle 9 gravide hunnreker med tjukt av ganske modne rekeegg under buken Bra Det er nok flere der også, men de kravler litt overalt, så det er jo umulig å telle alle.

Disse to ble bra nok til å vise her i tråden...
Gravide hunnreker, men jeg vet neimen ikke om jeg skal kalle dem Red Bee eller Rød Krystallreke (CRS)...
Kan godt hende de er Red Bee x CRS (kryssning av to fargevarianter altså)
[External Image]

[External Image]

Dette er en annen, litt større og også gravid hunnreke (Red Bee). Dette har jeg tenkt å sende inn til Skalldyrbasen, men spørs om det blir godkjent. Klørne til reka ble uskarpe, fordi hun sitter og bearbeider en mygglarve hun har tenkt å spise opp
[External Image]

I dag har jeg mistet to fisk
Lenge siden sist jeg opplevde.
En flott hann-guppy og en L144 (halvvoksen). Det var trist, men jeg tror jeg vet årsaken. Sommervarme kombinert med sjeldnere vannbytter (både fordi jeg er syk og har vært det i over to uker, og at jeg nedprioriterer sånt til fordel for hagen om dagen...). Det er nesten klin umulig å holde temperaturen nede i akvariene, til tross for at døren til akvarierommet står på vid vegg hele dagen og ytterdøren det samme (de er en meter fra hverandre). Jeg har også alltid vinduet på lufteklem hele døgnet. Det er skygge der inne, men litt kveldssol streifer innom på skrå i sjutiden, men da trekker jeg ned rullgardinen.

Det er iallefall nærliggende å tro at det er sommerhete og lignende som er årsaken, for L144-mallen var i 180 literen. Der har det ikke vært innført noen ny fisk på lange tider, stabil fiskebestand lenge. Guppyene er alene i karet sitt (ingen andre fisk) og har vært det i minst 3 mnd også.

Har merket at en reke her og en reke der også har tatt kvelden, og det tyder på sommervarme. Det er ikke stort annet som kan ta kål på en kirsebærreke

Dette er 85 literen jeg har guppy i.
Den grønne "dynen" som ligger på bunnen til venstre i karet er det som populært kalles Pellia. En artig plante. Den ligger der helt i ro av seg selv, ikke festet på noe vis. Men det spørs om den hadde ligget så fint der hvis jeg hadde hatt Corydoras i dette karet (det har jeg ikke) Hos meg vokser denne planten langsomt.

[External Image]

[External Image]

Da har jeg tatt frem Canon speilreflekskameraet, og med macrolinsen på, benket jeg meg først foran det ene reke-karet med CRS og Red Bee, og så det andre. Det ble tatt 102 bilder, 75 ble slettet, og 27 ble overført til pc for å granskes nærmere der og evt bearbeides. Jeg har slettet ytterligere noen bilder, og har ca 20 igjen som skal bearbeides (forminskes, beskjæres osv).

Noen ganger kunne jeg ønske det var mulig å legge ut mye større bilder her i trådene på AF Det er mange detaljer man går glipp av når bildene må forminskes så veldig.

Dette viser en CRS hunn med yngel-larver under buken. På det store originalbildet kunne man virkelig se detaljene på larvene som henger der i gjennomsiktige egg!
Da jeg tok bildeserien, holdt denne hunnreken på med en vaske-gymnastikk jeg sjelden har sett maken til Hun slengte, svingte og dengte de larvene rundt som bare det, bena hennes jobbet som besatt og hele bakkroppen ble løftet opp i blant for å få virkelig sving på larvene som henger der og dingler. Et mirakel at de ikke faller av under behandlingen.

Tydelig at dette er en dame som liker at ungene hennes er rene og nyvasket!

[External Image]

Dette bildet er dreid ccw - og bare SE på de detaljene på larvene!
[External Image]
Og helt til slutt i kveld, flere bilder fra dagens fotosesjon, et par av de flotte blå hannguppyene mine

[External Image]

[External Image]
mona o
Og helt til slutt i kveld, flere bilder fra dagens fotosesjon, et par av de flotte blå hannguppyene mine :-)

Vanvittig flotte guppyer du har Mona!

Er det lokasjon på de?

Hvor har du fått tak i de?
Det er litt over 2 år siden jeg kjøpte fire stk mørkeblå guppyer på en Tropehagen butikk her i nærheten. De var så uvanlige i fargen at jeg besluttet meg for å begynne med guppy der og da I to år har jeg altså hatt samme stamme, og jeg har avlet dem selektivt, dvs fjernet alle med uønskede farger som måtte dukke opp. Noen ganger har jeg samlet opp en haug og gitt dem bort, andre ganger har jeg avlivet dem tidlig (med en gang jeg kunne se fargen).

Det er viktig for å bevare stammen helblå. Nå går det lenger og lenger tid mellom hver gang en avvikende farge dukker opp i kullene (dvs andre farger enn blått). 98 - 99% er blå nå. Hunnene er enten blå eller svarte, alle hannene er blå. Ingen svarte hanner.

Jeg tror jeg har rundt 15-20 voksne nå, pluss div. småyngel. Flest hunner, ikke så mange hanner for øyeblikket.

Det er ikke lokasjon på oppdrettsguppy såvidt jeg vet Det må bli "Vinterbro" da, det heter stedet der jeg kjøpte dem, hehe

Utrolig flott guppy Det var nesten sånn at jeg vurderte guppy der et øyeblikk, før fornuften fikk koblet inn
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap