Ancitrus : Camelon?

Er det vanlig at ancistrus skifter nyanser alt ettersom hvordan omgivelsene ser ut? En ancistrus jeg har suger seg mye rundt på en mangrove rot jeg har og når han gjør det så får han lysere flekker på ryggen..større partier blir lysebrune,slim som rota er. Ellers når han er i sanden eller på planter er han mørk som han ellers pleier å være. Rare greier
Våre Ancistruser gjør akkurat det samme! De har farge fra helt svart med hvite prikker, til lys brunbeige med svake prikker
Jupp
De fleste fisker har dette i seg av rent overlevelsesinstinktive grunner: Hvis man som fisk* synes SUPER-bra mot et underlag; type skiller seg skrikende ut, så signaliserer man i naturen: "Hei, spis eller mobb meg - for jeg er litt på feil sted - og er alene, for ingen ligner meg her" - eller: "Jeg er syk og greier ikke å stikke meg unna".
Mine ancistrus skifter klart farge mot glassvegg, grov/mørk grus, lys rådasand og lyse plastkar (til behandling, introduksjon og lignende).
Av mine andre fisk (ciklider) er ancistrus mest kameleon.
*) Andre flokkdyr som f.eks undulat har helt samme oppførsel i det fri, og de oppfører seg også rimelig likt mht. kamuflasje om de har store flyvebur i fangenskap. En albino-undulat er sjelden øverst på rangsstigen, f.eks.

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap