L144 og ancistrus oppdrettsvariant yngel.

Idag tok jeg ut 20-25 yngler fra Mor L144 og Far ancistrus oppdrettsvariant.
Har et L malle karr med L134, L144 og L177 og ancistrus oppdrettsvariant som nå er flyttet over i et annet karr-ville prøve åfå et kull med den blandingen.
Er utrolig spent på hvordan mønster de vil få når de blir litt større-har flyttet de over sammen yngel fra ancistrus oppdretts varianten som jeg hadde fra før-og mønstra er helt ulike nå ihvertfall. Så nå er jeg spent på hvordan de blir-vis jeg får dem til å vokse opp da-nettopp begynt med malle dretting, der L134 skal være den jeg skal prøve å satse på.
Hyssssssjjj! Dette er som å banne i kjerka, Ken!
Du må ikke si høyt at du med vitende og vilje har krysset arter, vettø!
Da blir det baluba.

så spennende! håper du tar bilder av de når de blir store!

hva er gærdi med å blande arter??
Mange som ikke likker at man blander arter, det var/er jeg klar over-men sorry folkens måtte prøve-men har nå flyttet oppdrets ancistrusen, så det blir ikke flere blandings mix herfra.
Så nå er malle karret mitt reint L malle karr.
Får 4 stk nye L134 om ca 2 uker og mulig sier bare mulig så får jeg kanskje 5 stk L270, men det kommer ann på budkampen her da.

Men slenger ut en komentar jeg-jeg spørr om det samme som FS, hvorfor er det så stor motstand mot å blande fiske arter???
Det skjer jo hele tiden med andre dyr, hunder, katter, hester osv så jeg forstår ikke helt motstanden.
Problemet med å krysse arter er vel at folk er redd for at dersom dette skjer hyppig og avkommet videreformidles vil man etterhvert vanne ut opprinnelige arter - i hvertfall i akvariesammenheng (man vil jo fortsatt kunne fiske opp slikt fra naturen).

Men jeg vet egentlig ikke ...
Om å krysse arter...
Jeg kan litt om avl i husdyrnæringa generelt.
Ja, det er mest sannsynlig menneskenes "inngjerdinger" som fører til krysning av arter. Vi tilbyr som regel dyra våre suboptimale miljøer, ikke minst på plass og "romkamerater". En elegant og temperamentsfull fullblodshingst ville neppe valgt ei traust og raggete fjordingshoppe til partner om han hadde hatt ei hestedame med samme gratie, utseende, lek, triks, steg (oppførsel) som seg selv i havnehagen. (Påstand).
Kan endel om heste-adferd.
Grisearter ville neppe ha vært krysset om ikke mennesker hadde (tvangs-)ført dem sammen for å teste nye produksjonsegenskaper. Vil de ikke parre seg på naturlig vis (som jo krever en viss aksept og flørt) - så inseminerer vi... For menneskene bestemmer(?)
Bevisst og planmessig rasekrysning er akseptert, spesielt mht. forskning. Men spør vennene mine som krysset bokser X dalmantiner om det var lett å selge hvalper/bli tatt seriøst Hehe! Not
I produksjonsdyrmiljøet tar avl tid. Tid er penger. Dersom ei premiemerr av araberhestrasen går drektig i 11 mnd og 11 dg men en dølahingst, så vil noen være sur. Lenge!
I tillegg så ER avl og fødsel en risiko, for lek/paring og drektighet innebærer stress for dyra - og stress kan medføre sykdom og død. Dvs. tap av mer peng.
Påstand:
Dersom vi akvarister greide å skape makismalt optimale vannmiljøer for fiskene våre, så vil mye mer "naturlig" adferd komme frem - det være seg banke rivaler OG velge rett make. Eller la være å velge, for den sakens skyld. Og yngel vil vi jo så gjerne ha, right? En svak el defekt hunn vil kjeppjages av en sterk hunn, i akvariet kan hun drepes - for gjemme-stedene er for få (men vi håver jo stakaren inn, eller?) Om jeg hadde hatt to rognfulle ancistrus-hunner, en vanlig og en blåøyd blondine - så tror jeg at en klar hann av vanlig type ville valgt den som lignet ham selv mest i utseende (i adferd?) fordi hovedteorien til Darwin sier at ALLE skapninger søker å videreføre egne gener... En hunn som minner hannen om ham selv, har størst suksess for å videreføre HANS gener (50%). Om den blonde dama er mest tilpasningsdyktig til miljøet og fyren - da kan hun vinne (ham & ungene). Dersom en hann/hunn ikke har noe annet valg enn det som er i bingen sammen med ham/henne, tar de til takke med "noe" som kan videreføre deres gener...
Personlig bruker jeg ikke foreldredyr med synlige avvik i avl, og jeg avliver defekt avkom (dyr) så tidlig jeg kan. Håper også at fiskene jeg kjøper har en GENOtyp (arvemateriale) som i størst mulig grad tilsvarer FENOtyp (utseendet). MEN, har et gjeng apistogramma nå selv, som jeg ikke aner genotyp på (macmasteri-mix, viejita, CF II osv osv osv) Ukult. Kan bruke lang tid = peng på å få til et bra par.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap