Dette er en Corydoras bilde tråd:-) (side 14)

Harald, gikk dine Decker i samme kar som Loxozonus'ene?
Nei, de gikk i hvert sitt kar.

Loxozonus'ene var forøvrig omtrent dobbelt så store/feite/runde som Deckerne, dvs 5-6 cm i lengde (så vidt jeg husker). Størrelsen kan kanskje bedømmes ut fra malletablettene i bildet til Frode (FJ) ovenfor.
mona o
Harald, gikk dine Decker i samme kar som Loxozonus'ene?

Forresten, hvorfor lurer du på det?
Her kommer et bilde av mine Robineae igjen. Satt tålmodig og venta i karet etter å ha lurt en JBL algetablett inni hjørnet. Ingen motstår JBL mat :P (plutselig fant jeg ut at det var 6 og ikke 5 ottoer jeg hadde også :P )

[External Image]

Veldig lyssvakt kar, så bildene blir litt ræv, men det får nå være.
mona o
Harald, gikk dine Decker i samme kar som Loxozonus'ene?

Harald Krystad
Forresten, hvorfor lurer du på det?


Fordi ofte når noen bestiller en sending med èn bestemt art, så hender det ofte at det dukker opp en annen lignende art i samme sending, blandet sammen. Siden det er snakk om enorme stimer i blant som fangstmennene får opp når de kaster ut nettet, går det jo litt fort og finsorteringen kan feile litt. Eller om de kaster nettet et annet sted, får opp noe de tror er den første arten fordi de ligner sånn, og så blander dem i samme oppsamlingstank som den andre fangsten.

Sammenblandingen kan også skje hos grossist, som ser over tusenvis av fisk hver dag.

Har lest mye om dette på nettet, i artikler og på utenlandske forum, der skarpøyde kjennere får øye på noen eksemplarer av mer sjeldne eller dyrere arter i en stor stim av en annen art som ligner. Er man smart da så plukker man ut disse og kjøper dem på flekken

Merkelig hvor forskjellig samme art kan oppføre seg. Mine flagghaler er absolutt ikke sky. Den eneste forandringen siden de første dagene i karet er at de ikke stimer så mye (alle) i sammen i de øvre vannlag. De har forresten også skiftet rasteplass etter at palettparet mitt vandret heden; nå hviler de under den STORE rota i stedet for oppå.

Er dine VF eller fra oppdrett? Mine er VF.

Her er flaggborgen på tur:
[External Image]

De har forresten vokst bra siden jeg fikk dem.
mona o
Fordi ofte når noen bestiller en sending med èn bestemt art, så hender det ofte at det dukker opp en annen lignende art i samme sending, blandet sammen.

I dette tilfellet var det spesifisert Decker og Loxozonus før forsendelse fra Colombia.

Er forresten litt i tvil når det gjelder 3 av de 6 Deckerne. De har mer markert stripe enn de andre, men den er plassert lavere ned på siden enn på Loxozonus og Axelrodi. Kan hende dette har å gjøre med alder eller kjønn å gjøre. Ikke mye info/bilder å finne på nettet når det gjelder C003! Butikken garanterte ingenting angående spesifikk art, men uansett så har jeg fått noen fine Coryer som tydeligvis trives hos meg

Kommer tilbake med bilde på de jeg lurer på senere (ikke i natt).

Vil forresten anbefale deg å ta kontakt med Frode på Dyrego Triaden. Han kan skaffe det meste. Har Pterophyllum Leopoldi i bestilling hos ham, riktignok oppdrett, men dog.
Harald Krystad
Merkelig hvor forskjellig samme art kan oppføre seg. Mine flagghaler er absolutt ikke sky. Den eneste forandringen siden de første dagene i karet er at de ikke stimer så mye (alle) i sammen i de øvre vannlag. De har forresten også skiftet rasteplass etter at palettparet mitt vandret heden; nå hviler de under den STORE rota i stedet for oppå. Er dine VF eller fra oppdrett? Mine er VF.


Det er snålt det der ja. Men jeg har egentlig lagt opp karet slik at de kan skjule seg overalt, det er en stor rot de kan ligge under, og de har tilholdssted i javamosen bak den. Når de er utfor ligger de i stim, og svømmer stort sett i kø-stim :P Jeg lurer jo på om de hadde forandra atferden hvis jeg hadde dem i det mer åpne karet. Men siden disse er såpass store så tenkte jeg de skulle få sitt eget kar. Så lenge jeg ikke gjør store sprell utfor så blir de ikke skremte, og ligger og kikker som coryer flest før de svømmer en runde og skoier litt De har fulgt mye med på når jeg har spilt Guitar Hero i det siste, uten å bli skremt :P

Vet faktisk ikke om de er VF eller oppdrett, glemte å spør. Kjøpte dem hos Aquazoo. De viser leksatferd av og til, etter vannbytte. Men jeg får ikke til mer enn det.
Corydoras caudimaculatus
Et bilde av et par av gruppen på 10 Corydoras caudimaculatus jeg har, en art som ligner veldig på Corydoras similis.




[External Image]

Jeg gleder meg så vannvittig til jeg kan starte opp alle akvariene igjen!!
De bytter halve gulvet neste uke, så resten uka etter (regner jeg med da)

Og da kan jeg begynne å kose meg med vann igjen.. og da skal jeg komme til deg og ta med meg masse fisker
C. sp. C003 (Decker) tror de er Ottocinclus!
Bortsett fra å gjøre vanlige Cory-ting som å frese rundt i sand og grus, ligge stille og blinke til omverdenen, ta en raskt sup luft i overflata for deretter å "prompe den ut på veien ned" som Mona beskriver det, har mine Decker vist seg å oppføre seg tidvis som Otto-er: de finkjemmer bakgrunnen i karet (Juwel Rock) og støvsuger bladene på store planter, (nesten) akkurat som Ottoene mine. Her er noen bilder av ikke aller beste kvalitet (de hvite prikkene er sand de allerede har frest opp).

Har forresten fått opprettet en profil for C. sp. C003 i fiskebasen med den info jeg har klart å sanke sammen på nett og i boka "All Corydoras".
[External Image]
Neida, bildet er ikke opp ned, den bare finkjemmer bakgrunnen
[External Image]
Sanden dras med langt opp på bladene...
[External Image]
Nilfisk støvsugere: Why go for anything less?
Harald Krystad
Er forresten litt i tvil når det gjelder 3 av de 6 Deckerne. De har mer markert stripe enn de andre, men den er plassert lavere ned på siden enn på Loxozonus og Axelrodi. ... Kommer tilbake med bilde på de jeg lurer på senere (ikke i natt).

Har observert og studert, både mine Deckere og bilder på nett. Har funnet ut at de jeg tvilte på matcher flere bilder av C003 (har sjekket planetcatfish, scotcat, coryforum.de m.fl).

Om en ser nøye på de (dårlige) vedlagte bildene er den mer markante stripen på bilde 1 lokalisert til samme område (platerad/bølge) som de mer spredte markeringene på bilde 2. Disse er begge lokalisert lenger ned på siden enn på axelrodi eller loxozonus. I underkant av stripen/markeringene sees en rad med prikker som er felles for begge. En annen indikasjon er at oppførselen er nøyaktig lik på begge varianter.

Velger foreløpig å tro at alle 6 er C003.

[External Image]
[External Image]
Ja jeg blir mer og mer sikker på at de er 003, etter som du legger inn bilder. De på de siste bildene er så og si identiske med Ian Fullers bilder av 003 på Corydorasworld. Nydelige!
Corydoras sterbai
Legger ut noen bilder av mine Corydoras sterbai.
Er helt fersk når det gjelder Corydoras, men jeg har blitt meget glad i disse artige og flotte fiskene.

Jeg venter også spent på om det blir noe av eggene jeg har satt i en klekkekasse.
Gry
Ian Fullers bilder av 003 på Corydorasworld. Nydelige!

"Nydelige!", Ian's eller mine? (alle så klart)
Apropos Corydorasworld, er det virkelig verd pengene (£ 10) for å komme på innsiden?
Harald Krystad
Velger foreløpig å tro at alle 6 er C003.

Du har nok gjort et flott kupp på disse i så fall De er ikke vanlige i handelen, og en utrolig flott Corydoras. En art jeg ville vært glad over å ha i samlingen iallefall

Pass godt på dem! Jeg kunne dukke opp og stjele dem
*he-he*
C003, noen flere artige bilder
Her er noen flere artige observasjoner av nykommerne, ikke verdens beste kvalitet (avslått i fiskebasen), men artige synes nå jeg!
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Harald Krystad
[QUOTE=Gry]Ian Fullers bilder av 003 på Corydorasworld. Nydelige!

"Nydelige!", Ian's eller mine? (alle så klart)
Apropos Corydorasworld, er det virkelig verd pengene (£ 10) for å komme på innsiden?

Jeg synes det er verd hver krone, men jeg vet at andre synes de finner akkurat like god info på planetcatfish o.l.

Jeg synes derimot at man får mye bedre info på CW, dessuten er det et flott forum der, hvor mange av verdens beste cory-eksperter holder til.
Se på meg, er jeg ikke vakker?
Flagghalene (C. robineae) mine her blitt adskillig vanskeligere å fotografere etter at de har inntatt hvileplassen under rota i stedet for oppå. Cory i farta vs. treg autofokus er jo nesten dømt til å mislykkes .
I kveld var det en av flagghalene som syntes synd på meg og la seg pent til rette, i opptil flere sekunder, som om den sa: Se på meg, er jeg ikke vakker?
[External Image]
Ser ut som de liker å gjemme seg vekk hvis de får sjangsen hos deg også da kanskje? Flott fisk

Mine er ikke skvetne så lenge jeg beveger meg sakte utfor karet. Men dårlig lys i mitt kar, så litt vanskelig å ta bra bilder uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Reinert Enerstvedt
Reklame for plussmedlemskap