eikeblader???

jeg har sett menge som har pratet om å ha eikeblader i karet her på forumet, men det jeg lurer på er, har noen en oppskrift på hvordan/hvorfor noen har eikeblader i karet og hvordan man kan bruke dette, og hva er det godt for?
takker for svar
jeg er som platyyngel:)
jeg har sett menge som har pratet om å ha eikeblader i karet her på forumet, men det jeg lurer på er, har noen en oppskrift på hvordan/hvorfor noen har eikeblader i karet og hvordan man kan bruke dette, og hva er det godt for? takker for svar:D



Du kan se på denne tråden og kanskje dette kan hjelpe deg...

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=10801&message_id=27007#27007
Eikeblader er sure, og vil derfor trekke ned Ph i vannet. Noe farging av vannet vil også forekomme, slik at en får vann som er mer egnet til enkelte arter.
Apropos eikeblader - noen spørsmål
Kan man plukke blader rett fra treet og tørke? Gjorde det, men ble forundret over at bladene forble grønne etter at de tørket...

Det treet jeg har funnet er nede ved veien, er det noe fare for at bladene kan være luftforurenset? Husker fra da jeg hadde marsvin at vi ikke plukket gress eller løvetann fra nede ved veien når vi skulle gi ferskt grønnfôr, er derfor småskeptisk til å putte bladene fra treet ved veien i akvariet.

Å plukke løv fra fortauet syns jeg utgår.
Eiketrærne trekker klorofyllet inn i treet igjen om høsten, slik at bladene mister grønnfargen. Når de så faller av trærne, er det bare å plukke.

Vet ikke hvorfor ingen bruker dem grønne, men slik er det bare
Alle jeg har lest om bruker høstbladene, etter at klorofyllet er trukket ut av løvet.

Siden jeg liker å vite hvorfor ting gjøres som de gjøres også, har jeg prøvd å finne ut av dette på nettet men har enda ikke funnet noen god forklaring på hvorfor. Ingen forklaring overhodet, faktisk

Kanskje klorofyllet har en ikke-ønsket virkning, eller bladene avgir noe det ikke bør hvis de er grønne?
Jeg ville ikke brukt "ferske" blader, disse skal vistnok ha noe midre effekt enn tørre, brune blader. Å sanke ting til akvariet, ville jeg kun gjort langt fra potensielle forurensende kilder.

Når det gjelder klorofyll, som holder bladene grønne, er dette noe som binder mye næring. Næringen vil nok kunne frigjøres i vannet, og da dukker som kjent gjerne noe annet grønnt opp. Jeg ville ikke risikert en algeoppblomstring, på grunn av bruk av grønne blader
Klorofyll inneholder også en del jern, magnesium og mangan. Dette vil også hjelpe algene til å blomstre, altså ennå større sjangs for algevekst.
Sikkert masse flere kjemiske prosesser som skjer, uten at jeg kan noe som helst om dette
Bumper denne tråden etter 10 år, siden naboen har skaffet seg eik i potte og jeg ikke finner noe mer om grønne blader. Lurer jo på om grønne eikeblader kan være snacks for ancistrus og reker..?
Plussmedlem
Livsforvalteren
Bumper denne tråden etter 10 år, siden naboen har skaffet seg eik i potte og jeg ikke finner noe mer om grønne blader. Lurer jo på om grønne eikeblader kan være snacks for ancistrus og reker..?


Hei.
I et akvarie med litt størrelse er det neppe noe problem å legge nedi et grønt blad eller to. Ser ikke for meg at det kan ha større innvirkning på vannet enn om man forer med grønnsaker.
Ancistrus og reker vil garantert gå på med livslyst, vil jeg tro.

På generelt grunnlag vil jeg si at problemet vi får med grønne blader fra trær er at fiskt løvverk inneholder en horde med kjemiske stoffer vi har liten kontroll med effekten av.
Det er også her trærne bruker mest energi på å bekjempe skadedyr, og dette gjør de med naturlige plantevernmidler. Det er alt fra sopphemmende, gjennom bakteriedrepende til ren insektsgift.

Tror ikke eika er en versting i så måte, men jeg ville vært forsiktig med grønne blader fra trær på generelt grunnlag. Når bladene derimot er falt ned og tørket er de jo geniale! I tillegg vil treet ha reabsorbert det meste av klorofyllet og en god del av de andre stoffer det trenger for å greie seg gjennom vinteren. Giftene er brutt ned til enklere molekyler og mistet potensen.
Det vil jo ikke være behov for å lade et blad med kjemiske våpen når man likevel ikke trenger det lenger.

I et naturlig vann vil det være så stort vannvolum og/eller gjennomstrømming at en liten dose naturlige plantevernmidler ikke har store effekten, men vi opererer jo med et lukket system uten kontinuerlig tilførsel av rent vann.

Jeg ville ventet til eika kvittet seg med bladene selv og så gitt de til våre våte venner. Da er de en velprøvd snacks med en mengde positive egenskaper.
Takk for godt svar og underholdende lesning Og nå er det uansett for sent, for eiken ble gul nærmest over natten. Høsten er her for alvor, og jeg ønsker alle akvarister med og uten blad en fin høysesong
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap