utstående øyne

jeg hadde en fisk for ett par uker siden (zebra ciklide) som fikk utstående øyne. jeg kasta den i en 50l. tank, og helte oppi Aqua medica, (prodac)og etter 4-5 dager var fisken bedre... den virket slapp en stund, men idag svømmer han å koser seg mer enn noen sinne!! (han er blind på det høyre øye, men det ser ikke ut til å plage han, da han svømmer, spiser, og formerer seg i ett kjør)
den fisken ble altså frisk. men så oppdaget jeg enda ett tilfelle!!!!!
jeg hadde vært borte ett par dager, (10) og hadde satt ett palettcicklide par oppi en mindre tank for å yngle, jeg hadde kastet oppi en weekendfòr tabeltt, og dratt.. når jeg kommer hjem har hannen to, ekle utstånde øyne! men hunnen er helt frisk! så jeg holder nå på å medisinere også denne fisken med aqua medica, i håp om at han blir frisk. (han har stått i 3 dager, og virker alt friskere!!) men, jeg lurer så veldig på hva som gjør at de får denne sykdommen???! jeg har lest at skjødeløs behandling ofte fører til utstående øyne, men eg synes jeg har vært flink til å stelle akvariet jeg!!! jeg er faktisk veldig nøye på at fiskene mine har det bra!!!!!! noen ideer om hva det kan skyldes at de da blir syke??? kanksje det er en anne form for utstående øyne, enn den jeg har i boka her??! HJELP!!!
Ofte er det vel bakterieinfeksjon som er årsaken til utstående øyne. Har selv hatt det på en fisk (platy) i et akvarium, og denne satte jeg i eget kar (for evt ikke å smitte noen andre - vet ikke om det er smittsomt), og byttet masse vann. Denne platyen ble frisk i løpet av noen dager, og er nå flyttet til de andre fiskene. (Tok i denne tida også noen heftige vannbytter til de andre fiskene.)

Jeg har også gode vannbytterutiner. Akkurat dette karet med platyen, er på 54 l, og nesten daglig har jeg skiftet ei bøtte vann (10 l), og ukentlig 20 l vann pga at jeg har hatt relativt mye fisk her (innvendig Eheim Aquaball 2210 som filter).

God bedring til fisken din, og neste gang du reiser bort, så dropp feriefôret pga at det forurenser akvarievannet! Lykke til!
ok... takk. men hva i himmelens navn skal jeg fòre med da?? de vil jo sulte!!!!! hvorfor selger de weekend fòr på zoo hvis det er skadelig for vannet??? da gjør det jo mer skade enn nytte!! (det stod forresten å pakken at det ikke forurenset vannet... løgn å bedrag!!!) har hørt noe om at det skader vannet før, men.. har liksom alltid brukt weekendfòr... tror du jeg bør bytte til fòr automat?? har tenkt på det før, men har 4 akvarier, så skal jeg kjøpe ett skikkelig ett til alle blir det dyrt!!!! på forhånd, tusen hjertelig takk.
Kan jo være wekendforet som utløser sykdommen, så det ville jeg droppet helt neste gang du reiser bort. Fisker har ikke vondt av å sulte litt - det gjør de i naturen. Det er faktisk slik at vi akvarister i stor grad overforer våre små venner. Selv har jeg minst en forfri dag i uken. Når jeg reiser bort, bruker jeg aldri weekendfor, og nå i sommer var alle mine tre kar uten foring i 14 dager. ALLE fisker levde og var i fin form dag jeg kom hjem. Foret godt et par dager etterpå og dagene før jeg reiste. Karene var også meget rene og fine!
Weekend/ferie fôret bør du droppe. Som nevnt ovenfor så ødelegger det vannkvaliteten. Du behøver ikke bekymre deg for at fisken skal sulte, de klarer seg fint et par uker uten mat dersom de er i et godt innkjørt akvarium.

Utstående øyne er et symptom, og som du allerede vet, ofte et symptom på dårlig vannkvalitet eller forurensning, evt annen sykdom hos fisken. Faktisk kan man kurere dette i blant (ikke alltid, men ofte) rett og slett ved å foreta en del daglige vannbytter en periode. Har du prøvd det?

Husk at medisinen du bruker kan ødelegge bakteriekulturen i filteret samtidig. Da har du et problem etterpå, med nitritt-oppblomstring som resultat i det karet.

PS!
Når du skriver innlegg.... ikke pøs på med haugevis av utropstegn. Det er totalt unødvendig, og på nett gir det inntrykk av at du roper.

Skjønner du!!!!!!!!!!?

(siste setning var for å demonstrere og vise deg)
oki!
ok... skal prøve å huske det med utropstegnene til neste gang... gammel vanesak det der... du er utrolig flink med fisk og akvarier du! ser at du har svart på veldig mange andre spørsmål innpå her også. jeg bøyer meg i støvet! du kan dette! hvor lenge har du eglentig holdt på?
det med filteret skal jeg ta hensyn til neste gang... men jeg medisinerte begge gangene i ett eget karantene akvarium.

Ps. legg merke til det lave antall utropstegn. bedre nå?
Pop-eye, skyldes oftest dårlig vannkvalitet. Det kan også skyldes skader, spesielt på såpass kranglevorne fisk som ciklider kan være.

Normalt vil denne tilstanden rette seg selv, når man fjerner det som er grunnen til at den oppsto.
Er det forurensing av vannet, må vannbytter til, er det plutselige endringer i vannverdier, må man rette opp dette med en gang. Men det er svært skjelden at større endringer i vannverdiene (Ph-Gh) gir utslag i slike symptomer. Normalt legger fisken seg med buksiden opp lenge før øya popper

De få gangene jeg har opplevd pop-eye, har det alltid skyltes skader. Ett par solide vannbytter, og problemet er løst.
De tilfellene jeg har fulgt opp, der det har skyldtes forurensinger, har også rene vannbytter vært beste medisin.
Å behandle med medikamenter, har aldri vært aktuelt i de tilfeller jeg har vært borti.
Tviler litt på at Aqua medica har noen særlig innvortes effekt...
tusen takk!
da er det kanskje ren tilfeldighet at de etterhvert blir bedre da... phu! da vet jeg det.. det spørs om det ikke skjyldes vannkvaliteten da, siden jeg matet med weekendfòr rett før jeg oppdaget sykdomen, og det tidligere er blitt nevnt at weekendfòr ødelegger vannet... skal bytte ut litt vann jeg tror jeg!
er dette noe vis smittsomt? det med "pop-eye?"
jeg tror jeg lar paletten gå sine 5 dager i medisintanken likevel jeg... i tilelle det er noe annet... er vedig glad i den fisken! vil ikke at den skal dø! tusen takk for alle svar og forklaringer.
Pop-eye smitter ikke, selv om en av og til kan oppleve at flere fisk "popper" samtidig.

Vannbytte er alltid første behandlingsmetode, er min klare mening
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap