Sopp- TetraMedica FungiStop

Hei!
Har et par fisker i selskapssuppa med sopp. I suppa er det også en praktbotia og en del coryer.
Så jeg lurer på om jeg skal medisinere hele karet med TetraMedica FungiStop, eller ta ut angrepne fisker?
Og hvordan skal jeg medisinere med anbefalt dosering? Hver dag?

Om andre har noen andre tips å komme med ang. medisinering og sykdommen, så mottas dette med stor takknemlighet..
medisiner alle fiskene du.. så er du sikker på å få bort svineriet! er du lur fanger du opp alle fiskene å har dem i en mindre tank under medisineringen. da sparer du mye medisin... fungistop virker som et greit valg av medisin i dette tilfellet..
Det er bare en 128L, så det vil ikke gå mye medisin vil jeg tro...

Men skal dette gis en gang? eller over flere dager?
Jeg ville vært ytterst forsiktig med denne medisinen til praktbotia, disse er ganske sensitive for medisiner.
Medisinen er heller ikke av de mest effektive, og når den i tillegg er såpass tøff for bakteriekultur\ fisker, ser jeg liten grunn til å bruke denne.
Ett vesentlig bedre alternativ er eSHa 2000.Denne er effektiv, og snill mot både fisk og bakteriekultur.

Eventuelt, om det er ett lett angrep på fisk som fint tåler salt, kan du behandle kun angrepne fisker i ett eget bad.
Hvilke arter er det som er angrepet? Tenker bare på hvilken dossering det er snakk om

Om du medisinerer med Tetra Fungistop, bør du før medisinering ta ett større vannbytte, med slamsuging i samme slengen. Er filteret godt innkjørt, bør du ta en lett rens av dette samtidig. Rett å slett for å fjerne bakterier, som medisinen vil ta knekken på likevel. Er jo lite hensiktmessig å bruke penger og tid på å ta knekken på noe som ikke er behøvelig
Om Fungistop absolutt skal benyttes, vil jeg påstå at optimal effekt oppnås ved å ha i full dose ved dag en, og 1\2 dose dag 3, 5 og 7 (evt lengre, dersom soppen er motvillig). Disse dagene bytter du også 30% av vannet.
Gi minimalt, om noe for i det hele tatt, under behandlingen med Fungistop.

Om du går for eSHa sin medisin, kan du fore som normalt, samt la filter være filter
Det er guppy som i hovedsak er angrepet, men en corydoras har mistet litt av halefinnen sin (ant. slåsskamp med botiaen), og er redd for at det skal gå sopp på den også...

Men jeg kan prøve et bad til de 2 guppyene jeg ser er angrepet, men da må jeg få vite hvordan dette skal gjøres...

Jeg har kun FungiStop, og det er 1,5 t til nærmeste dyrebutikk, og tviler på at de har eSHa....

Vi hadde et stømbrudd for et par-tre uker siden, grunnet et ras i nærheten og torden, og jeg tror karet er i litt ubalanse etter dette, for sikringen i kjelleren hadde gått og dette ble ikke oppdaget før leggetid. Så jeg vil helst ikke ødelegge filterbakteriene mer nå... så om det er andre muligheter, så sier jeg ja takk...
Guppy tåler jo salt så det holder

Jeg ville gjort følgende:
I hovedkaret ville jeg byttet vann, 35% annen hver dag i en drøy uke. Dette for å fjerne så mye soppsporer som mulig. Slamsug gjerne i samme slengen, dette er også effektivt for å fjerne sopp-sporer.

Guppyene setter du i ett eget kar, med vann fra hovedkaret. Oppretthold samme temperatur.
Tilsett 4 gram salt pr liter vann, dette tåler guppy fint, men soppen er mindre glad i såpass sterk saltlake Tilsett selvsagt saltmengden gradvis, slik at ikke fiskene får helt sjokk.

Jeg ville byttet ut 50% av vannet i bøtta (regner med at du må bruke bøtte til dette), daglig, erstatt selvsagt saltet.
Fiskene burde normalt sett være fri for sopp i løpet av relativt kort tid, og finnene bør absolutt være på tur til å gro igjen etter en ukes tid.
Om ikke dette hjelper, er medisinering eneste utvei.
eSHa må du med større sannsynlighet enn at jeg ikke vinner i lotto, bestille fra butikken jeg linket til
Tusen takk for hjelpen... Nå har jeg noen slike 8 liters plasttanker, tenker jeg bruker de jeg

50% vannbytte hver dag regner jeg med er pga. manglende filter...?

Er f.eks. luftestein å anbefale i karentene boxene?

En annen ting er vel at jeg sansynligvis ikke har liten nok varmekolbe til dette, men jeg får se hva jeg får mikset, om ikke så får de ta en tur på badet (varmekabler...)

Atter en gang, tusen takk...

Da får jeg gå igang med vannbytte og greier...
MayA
Tusen takk for hjelpen... Nå har jeg noen slike 8 liters plasttanker, tenker jeg bruker de jeg ;-) 50% vannbytte hver dag regner jeg med er pga. manglende filter...?

Beklager lang svartid, men får håpe at bedre sent enn aldri gjeller også her
Vannbytte annen hver dag er på grunn av manglende filter, samt for å fjerne rester av uvirksom medisin\ ny sopp. (dersom man behandler med kjemikaler, da)

MayA
Er f.eks. luftestein å anbefale i karentene boxene?

Helt klart en fordel, men guppy kan godt hente luft fra overflata.
MayA
En annen ting er vel at jeg sansynligvis ikke har liten nok varmekolbe til dette, men jeg får se hva jeg får mikset, om ikke så får de ta en tur på badet (varmekabler...)

Så lenge varmekolben er termostatstyrt, er det ikke noe problem at den er for stor (så lenge den ikke er fysisk for stor, sef) Har selv som nødløsning kjørt med en 300W kolbe i et 20L kar, uten problemer. Men om termostaten henger seg, er jo vannet overopphetet i løpet av no-time.
Hei igjen, og takk for hjelpen...

Nå står det en guppy-hunn i en 8 liter plast tank og sturer... ;oP
Har salt i vannet, som du anbefalte, og ser i dag merkbart forskjell på henne. Hun er mere aktiv, og hun svømmer mere rett, mot at hun før svømte med halespolen mot bunnen.

Bruker en luftestein nedi der, og en pitte-liten varmekolbe

Har også skiftet vann i 128 liter'n, på mandag og skal ta et i dag også....

PS: Har nå bestilt eSHa 2000... ;o)
MayA
PS: Har nå bestilt eSHa 2000... ;o)

Denne bør absolutt finnes i etthvert hjem med akvarister i

Flott at fiskene er på bedringens vei, det var godt Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det hele ender
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Heimdal
Reklame for plussmedlemskap