Blåsesand

har ett spørsmål angående blåsesand.
har alltid brukt vanlig sand fra zoo butikkene før. men nu skal karet pimpes!! alle 4! så, jeg tenkte at ny sand ville gjort seg. det gråe gamle er så stygg å fæl. valget av sand falt på blåsesand fra biltema. som mange hvisnok bruker. men det slår meg først nå i ettertid; skal denne sanda, som de fleste andre gruspakker man kjøper for bruk i akvariet, skjylles først? er det nødvendig? noen jeg kjenner har netopp kjøpt likedan sand, å de slapp å skjylle den. hvis jeg ikke skjyller den så blir det vel sikkert utrolig grumsete??
aldri hatt så finkornet sand i akvariet før, så... litt spent på hvordan dette går!
Har sjølv denne sanden i 3 akvarium, og fleire skal det bli! Sjølv skylte eg sanden før eg hade den i, men eg veit det er mange som ikkje gjer det ! All sand/grus grumsar i starten, men biltema sanden "legg" seg mykje kjeppare enn annan sand etter mi erfaring, eit par timar så er akvariet klart som dagen! Dette er òg ein kjempefordel med tanke på diverse roting i sanden ved ominnreiing, slamsuging osb.

Kan godt tenkje meg at uskylt biltema sand legg seg på omlag same tida som annan skylt sand...!? I alle fall eit bra val på alle måtar etter mi meining!
Biltema`s blåsesand trenger ikke å skylles fordi den er så ren og fin atte Det blir jo naturlig nok litt grums i starten, men dette legger seg fort.
Har selv biltema blåsesand i min 100 liter og er svært fornøyd med det. Det lille sandstøvet/grumset som ble etter jeg hadde fylt opp akvariet, la seg etter 30 min. Er selv strålende fornøyd med denne sanden, det samme er fiskene mine
Hei....Vi har blåsesand i et par av våre akvarier. det sies at man ikke trenger å skylle den på forhånd, men av personlige erfaringer ville jeg gjort det. jo mer jo bedre........ men da det er veldig fin sand anbefaler jeg at du har masse sandsnegler, da det danner seg gass i sanden som kan være farlig for fiskene..... sneglene roter rundt i sanden slik at gassen blir løst ut før den blir farlig...... lykke til.....
ok tusen takk for svar! får se om jeg skjyller den. disse sneglene.. går det an å bruke de "vanlige" sneglene som ofte følger med på planter å sånn? har noen sånne i ene karet. lar dem gå der for formering. så mater jeg praktbotiaene mine med dem seinere!
Jeg kan garantere du ikke trenger å skylle, jeg skyllet en liten bøtte, så at det ikke gjorde noe forskjell og plumpa alt nedi karet, den legger seg utrolig fort og er så ren og fin atte.

Vanlige snegler gjør nok ikke like mye graving som sandsnegler skulle jeg tro.
ok! DA DROPPER VI SKYLLINGA! setter i vanlige snegler da. takk takk!
Du bør ha sandsnegler siden de graver, pga. luft/gass bobler som kommer i sanden. Men du kan vel ha det i tillegg
hmm ja ok. jeg følger ditt råd å gar til anskaffelse av slike snegler. men vil ikke botiaene spise dem opp da tror du?
har foressten noen ål og maller, i tilegg til noen cicklider. de roter jo også litt i bunnlaget. men skal se om jeg finner disse sandsneglene.
Er mulig ålen gjør nytten, og at sneglene blir mat ja Det er uansett ikke noe STORT problem. Du kan prøve med ålen først, evt. rote litt i sanden og se etter en uke.
Temmeleg sikker på at botiaen gjer kort prosess på sniglane...Når kulefisken min greide det, er eg redd botiaen gjer det på kortare tid! Denne gassansamlinga er mektig overvurdert etter mitt skjønn! Berre å rote litt i botnlaget med ein gaffel eit par gonger i månaden så er det problemt løyst! Ålane er på farta og grev litt ja, men dei går ikkje djupt nok til å gjera skikkeleg nytte for seg i denne samanhangen! Om ikkje du har slike monster kuhliiar som eg har då sjølvsagt...hehehe! I løpet av sumarferien har dei flytta alt som heiter sand i 128 literen min! Var store haugar nokre plassar i karet, medan det va kjemisk fritt for sand andre stader! Må nok ha tjukkare lag sand ja!
ok. først prøver jeg å la ålene gjøre jobben, + at jeg antagelig roter litt selv nedi der noen ganger sjøl med slamsugeren o.l
jeg får se hvordan det går. hvis sneglene blir spist opp av mine 4 prakbotiaer over natten er det strengt tatt liten vits i å ta seg bryet å skaffe dem... det får gå som det går!
Hvis du har lyst å slippe eventuell sumpgass, få plantene til å trives bedre og spare strøm: varmekabler Fåes i flere "størrelser" og gir en mer effektiv oppvarming av vannet. Varmekolbe kan selvsagt være lurt å ha i tillegg, men f.eks. i min 80-liter holder kablene på 25W vannet på 26-27 grader. Kablene skaper sirkulasjon i bunnlaget ved å varme det opp, noe som fører til utlufting av sumpgass og mer næring til planterøttene. Spesielt sverdplanter som har et stort rotsystem liker litt temperatur i bunnlaget. Anbefales!
Er det noen som trenger varmere vann nå? Sliter med å få mitt under 28C Varmekabler er jo både dyrt og litt upraktisk i et kar som er i gang, men er et alternativ det også ja, som også gagner planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap