Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 100)

Utrolig fine og detaljerte bilder av rekene også. Kjempemorsomt å kunne se eggene på så "nært hold"
Jeg fant flere bilder av hannguppyene, knipset dem i går men orket ikke bearbeide alle da.
Guppy er en takknemlig fisk å drette på, det vet alle, men den samme egenskapen gjør at man relativt raskt ser resultater av selektiv avl også. Det er ordentlig morsomt.

De er utrolig flotte

[External Image]
Å nei...! Corydoras hoppet ut av akvariet!
Da jeg kom inn på akvarierommet nettopp (har ikke vært der inne siden i går kveld), så jeg i øyekroken noe lite og mørkt som lå på gulvet foran en reol....
Åh nei...! Det var en Corydoras oiapoquensis! Den har hoppet ut fra tredje etasje i reolen, og lå helt inntørket på gulvet!
*snufs* Og så disse som var så vanskelige å få tak i! Jeg hadde 9, nå har jeg bare 8...

Huff... Dette er andre gang i mitt liv jeg opplever at Corydoras hopper ut av akvariet. Det er jo en relativt lav statistikk i forhold til de fleste andre fisk, men utrolig trist likevel. Nå ble jeg deppa

[External Image]
Inaktiv bruker
så trist men nå tror jeg du kan trøste deg litt med at du nå har et partall å ikke oddetall??:O unnskyld, måtte bare, men jeg har mine tvangstanker om at ting skal være partall osv:P men det var kjempe trist for de er jo vanskelige å få tak i:O
Re: mona's lille akvarierom :-)
Kondolerer Mona.

Jeg blir like trist når jeg finner en av mine marmorerte øksefisk som "tørrfesk" på gulvet.(Det er ikke uvanlig at disse hopper)

Prøver å trøste nå:
Det er artig å se at du prøver ut macrolinsa til canon kameraet ditt. Det rekebildet ble veldig skarpt og fint.
Det er helt utrolig åssen du får ei så lita reke til å virke så stor, reine sjøkrepsen jo ; )



Leit at den hoppet ut. "/
Du har ikke dekkglass du kan sette over akvariene til "de mest dyrebare fiskene" da?
Selv om det er sjelden de hopper ut kan det tydeligvis skje!
Nei, jeg bruker ikke dekkglass fordi jeg sliter allerede med å holde temperaturen nede på levelig nivå i alle akvariene mine. Dekkglass sender temperaturen rett opp til nærmere 30°C.
Det er ingen varme på i akvarierommet, ingen ovn der i det hele tatt faktisk. Men så mange akvarier på et sted utstråler en del varme og sammen varmer de opp rommet. Det ligger vanligvis på 24-25ºC der inne. Hvis jeg er heldig og det har vært en temmelig kjølig natt ute, synker romtemperaturen kanskje til 22-23° (vinduet står på luftegløtt fra april til oktober...)

Jeg må altså velge mellom to onder, og da er helt klart ikke dekkglass noe alternativ. Det ville nok drept flere fisk pga varme. Som sagt, det er bare andre gang dette skjer, og det er vel 1½ år siden sist eller noe sånt.

Jeg har forresten inspisert karet det gjaldt, og som nevnt står det øverst i den doble reolen med 6 x 85 liter. Jeg fyllte nemlig på fordampet vann der i går kveld, og jeg gjorde det UTEN å se vannoverflaten (holdt bare slangen opp dit på strak arm). Tok det bare litt på "gefühlen". Når jeg sjekket nå, stod vannstanden helt opp til ramma :p ! Det var litt høyt... dermed har vel Corydorasen kommet i ekspressfart som de pleier når de skal opp og snappe et gulp med luft, og så har den bare sust rett over kanten...
Nytt liv?

I dag bråbestemte jeg meg for å ta ut plantebladet med tetra-eggene til Pyrrhulina zigzag. Det innebar selvsagt at jeg ville frarøve hannen hans yndlingsblad, men vi får håpe han klarer å finne et nytt. I mangel av en ren og pen isboks å klekke dem i, så tok jeg rett og slett en firkantet glassvase jeg hadde i vinduskarmen :p Den rommer et sted mellom 1½ og 2 liter, den også, tenker jeg.
En brusestein ble puttet oppi, nedjustert til en meget forsiktig boblestrøm, og så klippet jeg av en liten dott med javamose fra samme kar som eggene kom fra. Bittelittegranne microorganismer kanskje følger med?

Når jeg tok disse bildene og fikk se dem i forstørret form på pc-skjermen, oppdaget jeg at det ser ut som om noen av eggene faktisk HAR klekket allerede - de det gjelder ligger der på bladet som wigglers! Se ekstra nøye, folkens, er dere enige at det ser ut som noen yngel har en sytrådhale stikkende ut bak? (meninger mottas gjerne) PS! Jeg har brillene på nå, altså!

Etter klekking pleier jeg å se disse tetraynglene henge overalt på glassrutene i akvariet der foreldrene går. De henger en stund som wigglers før de kan svømme. Etter det så trekker de opp til overflaten, og cruiser sakte rundt der på jakt etter noe spiselig.

Her kommer det tre bilder som jeg tok nå nettopp. Beklager dårlig lys, den står i vinduet og det er en trapp utenfor som gir skygge her (og det er jo bra for akvarierommets del).

Low-tech klekke-"tank" (vase) Hehe!
[External Image]


Egg på bladet - og wigglers

[External Image]

[External Image]


Det var noen riktig søte sytråder!!

Får håpe det går bra med småttisene. Synes litt synd på den stakkars hannen som mistet bladet sitt - igjen. Hehe. Men - det hadde sin gode årsak!

Litt nysgjerrig... er det noen yngel som har vokst opp i hovedtanken deres? Eller har de forsvunnet etter en tid?
De HAR begynt å klekke! Oppdaget akkurat nå de første par wigglersene som hang på glasset på innsiden av vasen. Du schnakker om å redde noen i grevens tid....Hehe!

Det er svært få som har overlevd i 128 literen på egenhånd. To stykker for å være nøyaktig. De to er blitt ganske store nå.
Jeg trodde det var ciklidene (Apistogramma) som spiste dem før, men de var visst ikke alene... for nå har ciklidene vært borte i lang tid, og likevel forsvinner yngelen fort. Så da er det vel bare å anta at de stjernedanioene (Galaxyrasbora) som jeg trodde ikke våget seg opp for å spise tetrayngelen, likevel er synderne. Skulle gjerne hatt dem ut, de stjernedanioene, men det er klin umulig uten å ramponere hele karet. Det får jeg ta den dagen jeg skal gjøre om oppi der, det ser ut som det er på tide å foreta seg noe med beplantningen.
Ah, det stemmer. Stjernedanionene. Det hadde jeg lest, men det hadde nok gått i glemmeboka. Kanskje det blir bedre uttelling i vasen!

Hva planlegger du å fóre noe så smått med? Her vil jeg tro at selv nyklekket artemia blir for stort (slik som det ble med mine dvergkardinalyngel. Nyklekt var de like lange som mikroormen jeg prøvde å gi dem. De nappet i den, men ga opp kampen hehe).
De spiser infusorier i starten. Men jeg har aldri greid å lage infusorier, så jeg må finne noe kunstig fôr.

Jeg håper jeg husker riktig og at jeg har noe sånne flytende yngel-fôr greier et eller annet sted... Jeg har iallefall JBL NovoTom, og det tror jeg de spiser. Det er fint som støv og jeg synes å ha sett at de spiser det, de gangene jeg har forsøkt å fôre dem med det i 128 literen.

Nå som de klekket fortere enn antatt (minutter etter at jeg tok dem ut!), så må jeg se å få ut fingeren og lage til noe annet. De spiser ikke før de blir frittsvømmende, om et par dager eller noe sånt, så jeg har tid til å ordne noe. Kanskje den kubiske glasstanken på ca 30 liter som jeg kjøpte i vinter? Den må skrubbes og rengjøres først da... gjorde ikke det etter at jeg tømte den for C140 yngel :p
Corydoras c-140 yngelen :-)
Tro om dette er godkjent som "en passelig stor stim".....?
(det skal være 175 stk der...)

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Inaktiv bruker
oi da:S det var da noe inni H........ stør stim:O jaja, du kan detta med coryer mona
mona o
Tro om dette er godkjent som "en passelig stor stim".....? :-) (det skal være 175 stk der...)


Dette var rått!!

Hvordan i alle dager klarer du å holde stabile verdier med så mange i et så lite akvarie? Hvilke filter bruker du i dette akvariet?

Hehe, og det jeg greide å fange inn med kameralinsen der var bare litt av stimen!

Det er et 85 liters kar med et utvendig tønnefilter; Eheim Pro 2224, pluss et luftdrevet JBL Airtek svampfilter.
Har ikke merket noe muffens
Merk at fiskene er ganske små enda, det er ikke så lett å se på bilder.
Siden de er så mange, så bytter jeg vann på dem to ganger i uka, de er bortskjemte sånt sett ifht de andre akvariene mine for tiden.
Og jeg som trodde mine 70 yngel var mange
Gratulerer med så mange nydelige små vesner!
Det er vel noe slikt som dette fôret du tenker på kan være en løsning?
Inger Anne
Det er vel noe slikt som [URLBLOCK1] du tenker på kan være en løsning?


Ja, og jeg vet at jeg har en sånn et sted. Men... den er nok litt gammel. Jeg får se om jeg ikke må få tak i en ny, eller rote videre i alle mine kasser og hyller. Utrolig hva jeg finner!

REDIGERT;
Oisann.... der tikket innlegg nr 2000 inn i tråden :0) !
mona o
Oisann.... der tikket innlegg nr 2000 inn i tråden :0) !

Grattis Mona!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap