Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 103)

Takk for det Asle Det er jo takket være deg at jeg har de fotoredigeringsmulighetene jeg har Hehe.


Her er forresten et bilde tatt i dag av en av tetra-ynglene. De har ikke fått nyklekket artemia enda i dag, men de fikk i går. Morsomt å se reaksjonen deres på artemiaen. Små pirayaer Det er forskjeller i str på yngelen (ujevn vekst) og det ser ut til at de minste ikke kan ta artemia enda, så jeg kombinerer JBL novotom og nyklekt artemia. Begynte med det sistnevnte i går kveld. Så nå håper jeg å se en økning i veksten
De får mat 3 -4 ganger om dagen.

Det er vanskelig å si hvor mange det er, men jeg tror ikke det er så mange. Jeg ser aldri mer enn 10-12 stk på en gang, men det er jo en stor klase med planter o.l. i karet, så.... vi får se når de vokser til hvor mange det egentlig er (som vokser opp).



[External Image]
Inaktiv bruker
fint bilde mona =
Det er skikkelig moro å drette noe annet for en gangs skyld Corydoras-babyer er jo selvsagt de største sjarmtrollene, men dette var en fin og annerledes avveksling for en gangs skyld. Noe uvant å måtte glane oppover i overflaten istedenfor på bunnen :p Hehe

Kjenner jeg har fått litt sånn "dilla", dette var gøy. Så gøy at det slett ikke var noe pes å måtte begynne med artemiaklekkingsstyret igjen. Satte en ny klekker i gang i dag. Jeg er innom akvarierommet mange ganger om dagen, med brillene for min langsynthet på, og sitter bare der og glaner på yngelen. Det er kanskje litt tidlig å si noe, men jeg synes de har minsket veldig i antall. Vel, vel, man kan ikke forvente full pott første gang man prøver noe heller. Men kan hende de er flinke til å gjemme seg også, det er et plantebuskas der. Får bare håpe det er maten rekene er ute etter når de kravler opp en plante e.l., helt opp til overflaten, og der snur de seg så opp-ned ved overflaten og sitter der og "fisker" kontinuerlig med klørne sine.... Ble litt nervøs for at de klarer å fiske til seg de knøttsmå ynglene istedet... :p

Det er nå helt klart at yngelen (de fleste) har spist artemia i løpet av dagen Hurra! Disse to øverste bildene beviser vel det.
Men jeg har sett en eller to som ikke har oransje og rund mage også. Men de har fått pudderfint yngelfôr i dag også, samt at det er javamose i karet, så jeg håper de finner litt smått å spise likevel.


Mett og god!
[External Image]

[External Image]




Dette bildet skulle egentlig slettes, for selve yngelen jeg ville ta bildet av, ble uskarp. Men javamosen ble helt skarp, og jeg fant ut at det ga et veldig fint sammenligningsgrunnlag, de to der.
Sammenlign yngelstørrelsen med den stilken av en javamose man ser....
[External Image]
Hehehe! Det var artemiamager, det ja. ;-D
Inaktiv bruker
hei mona di ynglene var søte =
Hei. Artige bilder igjen!
Jeg lurte på om du hadde noe mål på de hang-on filtrene du bruker?
På toppen altså.. Jeg har et sånn MP 60L(ca) som har ferdig luke til Eheim Hangon. Men er usikker på hvilken modell som passer... Skal brukes til reker og da er jeg klar for å legge vekk Aquaballen og bruke den som back-up filter..
Mvh Asle
Jeg skal sjekke målene på Liberty-filterne, Asle, men hvilken av modellene tenkte du på? Hvis det er en 60 liter du skal ha det til, ville jeg gått for modell 2041. Jeg har den minste modellen (2040) i en 45 liter, og det synes jeg er passe. En seksti-liter bør nok ha 2041.

Men, hvis det er litt trangt om plassen, så kan du selvsagt velge 2040 likevel, dersom ikke filteret skal ha tung fiskebelastning. Det er jo fra produsentens side sagt å skulle holde til akvarier opptil 75 liter. Det er kun et kammer til svamp i den modellen, mens 2041 og 2042 har to kammere (altså mer filtermedie og større biologisk filtrering)

Air condition med luftavfuktingsfunksjon bestillt!
Jeg tok en sjefsbeslutning og bestilte meg en Wilfa Air Conditioner med luftavfuktingsfunksjon i dag. Med 20 akvarier følte jeg egentlig at det var jeg nødt til. Det er noe jeg har tenkt på veldig lenge, og jeg angrer fælt på at jeg ikke kjøpte en slik til å begynne med (istedenfor en maskin som kun avfukter).

Det skal bli deilig! Ah....kjølig luft! Akvarierommet er ulidelig varmt til tider, selv på vinteren holder det glatt 25°C.... lukker jeg døra til rommet blir det MYE verre, så det går rett og slett ikke. Den må stå åpen og slippe varmen ut.

Dette blir godt for både fisk og folk I dag og i går har jeg ikke hatt på lyset en gang i akvariene, pga romtemperaturen der har vært oppe i 27-28°C til og med UTEN lys.
Så bra Mona, tror nok ikke du kommer til å angre et sekund!

Har selv prøvd denne Aircondition og den er helt toppers!

Skal selv bestille meg en, men akkurat nå er det "lommeboken" som setter en stopper for det!

Forresten hvordan går det med "tetra" yngelen? (husker ikke navnet på den sånn i farten)
Vidar Alfei
Så bra Mona, tror nok ikke du kommer til å angre et sekund! :) Har selv prøvd denne Aircondition og den er helt toppers! Skal selv bestille meg en, men akkurat nå er det "lommeboken" som setter en stopper for det! Forresten hvordan går det med "tetra" yngelen? (husker ikke navnet på den sånn i farten)


Åh en lettelse... og godt å høre at du var fornøyd med den, det gjør det litt mere betryggende Gleder meg til den kommer, da skal den innstalleres umiddelbart.

Tetrayngelen er fremdeles i live, men som jeg nevnte synes jeg de hadde minsket i antall... altså i forhold til det antallet som var på plantebladet jeg løftet over i yngelkaret. Jeg ser aldri mange på en gang. Det kan jo være flere grunner til det, men jeg tror kanskje ikke det vil bli så mange som vokser opp. 8 - 10 stk ca har jeg sett i det siste (på en gang). Men det er en del stilkplanter som brer seg utover i overflaten der, og der kan det selvsagt gjemme seg mange... jeg ser bare de som drister seg ut i åpent farvann Men de jeg har sett i det siste har altså ikke minsket i antall, jeg kan liksom bare ikke skjønne at det skal være et helt kull i det karet - uten at de syns!
Du får gi en lyd når du har fått testet Aircondition som du har bestilt, håper den fungerer like bra som den jeg hadde på prøve her... Har akvarier i både stue og kjøkken (kombinært stue og kjøkken), og vil tippe det er på 25-30 kvadrat og det fungerte som bare det her...

Vil tro du får en helt ny og topp opplevelse når du får Aircondition i hus!!
Takker, jeg tenkte egentlig på begge modellene siden jeg ikke aner hvor store de er.. Har ikke klart å finne ut av størrelsen på utifra bilder av de. Finnes jo ingen opplysninger om det på Eheim sine sider..
Mvh Asle
Kjekt at du får deg aircondition nå.

Du er virkelig heldig som har et eget rom til akvariene. Og så har du og Corydoras i fleng. Den missuner jeg deg nok mest med.
P. zigzag-yngelen 28. juli-08
Forsøkte meg på noen bilder av tetra-yngelen i kveld, men det ble skrale greier. Bare uskarpe bilder alt sammen, så jeg slettet det meste. Jeg tok imidlertid vare på to, for jeg oppdaget plutselig at yngelen nå ser ut til å begynne og få antydning til sikksakk-stripen de har fått navnet sitt etter! Det har jeg ikke lagt merke til før.

Det er vanskelig å klekke artemia i varmen, jeg har oppdaget det før, og nå skjer det igjen. Artemiaen feiler, det er ingenting å hente ut av klekkebeholderen. De blir vel kokt, tenker jeg... Tror neppe jeg fikk ut mer enn 10 støvfnugg-små artemiaer som rørte på seg i dag, men jeg ga nå det jeg hadde til yngelen og håper de fant dem. De har fått "yngelpudder" (JBL NovoTom) et par ganger i dag, og de spise det, for de lever jo enda :p På bildene så jeg også at yngelen ser ut til å ha små kulemager. Ikke oransje artemiamager, men mat iallefall (JBL NovoTom er gulbeige i fargen).
Det fôret var alt de fikk i starten, før de var store nok til å ta nyklekt artemia, og de får det enda et par ganger om dagen i tillegg til levende artemia.
Rekene de deler akvarium med, liker dette pudderfôret iallefall, for de tar saltoer opp i overflaten og "fisker", så snart jeg knipser litt av det utover vannflaten kommer rekene susende opp.

Det er vel ikke bare innbildning at det på det ene bildet her anes en begynnende sikksakkstripe langs kroppssiden på yngelen...? Skrekkelig dårlige bilder, men..

[External Image]



[External Image]
Ved fôringstid av tetra-yngelen i dag, bestemte jeg meg for å bli sittende en stund og spionere. Helt stille - uten å røre meg. Jeg har oppdaget at de reagerer på skritt, til og med når noen går forbi utenfor i inngangspartiet. De kan faktisk høre eller merke det når sønnen min løper forbi vinduet utenfor, og da skvetter de unna til alle kanter og går i skjul.

Så jeg ga dem litt pudderfint fôr (det flyter på overflaten hvis vannet er helt rolig, som i dette karet) og så satt jeg der uten å lee en muskel. Etter en liten stund begynte yngelen å komme frem, en etter en. Det var ikke så mange som jeg hadde håpet som viste seg, jeg talte 11 stk samtidig. Håper det er flere i skjul andre steder, f.eks. som oppholdt seg i plantebuskaset eller i mørket bakerst i karet
Nå fikk jeg iallefall observert og bekreftet at yngelen spiser JBL NovoTom Jeg kunne tydelig se at de jafset i seg. Magene ble også rundere på dem.

Det skal bli spennende å se hvor mange jeg sitter igjen med om..tja, et par måneder eller så, og få sett hvor vellykket dette "tetra-oppdrettsprosjektet" mitt var (med denne metoden)

Ellers så har jeg satt opp et nytt reke-akvarium for en ukes tid siden. Det er den kubiske 31 literen jeg kjøpte i vinter, som kun huset noen Cory-yngel en periode, og deretter ble stående tom, men møkkete, og ventet på vask og nytt oppsett. Til slutt fikk jeg ut fingeren og rengjorde det og satte det opp med ny innredning og nye planer
Rekene har ikke flyttet inn enda da. Det kan hende jeg endrer planer også, og putter de blå tigerrekene i et kar sammen med Corydoras istedet (et godt innkjørt kar, med mye snacks for dem å pelle i). Men alle plantene jeg brukte i 31 literen var jo fra innkjørte kar, så det burde være masse å plukke i her også, selv om det er nyoppsatt. Og selvsagt vil de jo få mat av meg Hehe.
Det er selvsagt godt innkjørte filtersvamper fra andre filtere, det må jeg nesten poengtere, så ingen tror jeg hiver så flotte reker oppi et kar til innkjøring



[External Image]
Dette var et flott akvarie Mona, hvilken plante er den i midten som går oppetter roten?

Er det varmt på Østlandet i dag? her i Sogn er det 24 grader ute i skyggen akkurat nå, mens innetempen ligger på 27 grader. Akvariene mine ligger på rundt 28 grader i snitt ca.
Inaktiv bruker
kjempefint bilde Mona =
Vidar Alfei
Dette var et flott akvarie Mona, hvilken plante er den i midten som går oppetter roten? Er det varmt på Østlandet i dag? her i Sogn er det 24 grader ute i skyggen akkurat nå, mens innetempen ligger på 27 grader. Akvariene mine ligger på rundt 28 grader i snitt ca.


Den rødlige stilkplanten mener du? Det er Ludwigia repens 'Rubin'. Ikke så rød som den kan bli, ikke er hos meg, for jeg hentet restene av den i et kar der den hadde levd i skyggen under et massivt dekke av andre planter. Da blir den grønnere, når den ikke får nok lys. Og mister bladene... Så jeg fjernet nederste del av stilkene og plantet toppene her.

Varmt er det her også, ca 30°C. Jeg sitter stort sett i skyggen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap