Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 106)

Hei!

Her er linken til en tysk side (Garnelenforum). I Tyskland bruker de denne betegnelsen på denne typen tiger-reke. Hva den kommer fra opprinnelig vet jeg ikke, men fine er de! :0)


http://www.garnelenforum.de/images/articles/datenblatt_rote-tiger.jpg
garnelenforum
eine sehn shöne [B]gefärbte variante[/B] der tigergarnele.

dette er bare en fargevariant.
Tiger-reke!
Hei!

Jepp, både blå og rød tiger er avarter av den opprinnelige Tiger-reken, sies det! :0)
Mat til reker
Hei igjen, Mona!

Hvor mye mater du rekene? jeg har ikke turt å mate nor særlig pga avfall, men må høre med dere som er rutinerte i gamet! :0)

Kim
Hei Langbein

Jeg aner at en ny reke-entusiast er født? Jeg er litt smågira selv om dagen jeg, særlig etter at jeg fikk de Blå Tigerrekene. Og nå er det rene høstværet ute, kjølig og regn, så da sparker det i gang akvariehobbyens glød igjen for meg.

I karet med Corydoras metae, der jeg har den største kolonien med CRS og Red Bee reker, ble jeg nødt til å begynne og mate rekene spesielt (ikke bare la dem ta "left overs" fra fiskene) ettersom rekene viste sin sult ved å ta plantene De skrapte og gnagde hull i alle plantene og til slutt så det ut som plantene var gått gjennom en hakkemaskin. Dette er en litt skrøpelig stilkplante som heter Hygrophila polysperma, og eplesnegler spiser også skuddene av denne om de blir sultne. Tydeligvis en delikatesse for virvelløse dyr, den der.

Nåvel, jeg mater mine reker hver dag og har gjort det lenge nå, og jeg bruker som oftest med Omega One Super Kelp flakfôr, som inneholder tang (=kelp på engelsk) og spirulina alger.
Andre ganger får de kanskje f.eks en Sera viformo tablett, som jeg bryter opp i småbiter og så strør over javamosen. Der gjør vannet resten av jobben, og løser den opp til et fint støv, slik at reker i alle størrelser får i seg maten, og rekene kan dele maten uten å krangle om bitene

Det er ikke mye mat som skal til for noen få reker. Men der jeg har en stor rekekoloni på godt over 100 (kanskje dobbelt så mange), så får de en klype flakfôr som jeg dytter under vannflaten, vifter litt med så det bløtes opp og så synker rett ned.
Til en liten gruppe reker på 10-20 stk, ville jeg nok bare smulet opp et enkelt flak eller to, og gitt dem.

Mat får de kun en gang om dagen hos meg. Jeg har aldri spurt noen om det er "riktig", måten jeg gjør det på Men det ser ut til å fungere, rekekolonien er glad og fornøyd og de formerer seg hele tiden uten stans. Det er et tegn på at de trives, når det alltid er mange hunner som bærer befruktede egg, iflg. lesestoff på internett om rekehobbyen.

PS!
Jeg ser nå at linken jeg ga på Omega One fôret ble bittelitt feil. Den jeg har heter Omega One "Super Kelp" mens den jeg linket til var Omega One "Super Veggie Flakes". Begge deler er sikkert like bra. Jeg har tenkt å kjøpe Super Veggie også.
Reker er det nye livet!
Du kan egentlig si jeg er gjenfødt som entusiast.

For mange år siden kjøpte jeg kirsebær-reker. De har formert seg til å bli en solid bestand sammen med bl.a. ulike typer sverddrager. De går nesten for lut og kaldt vann om dagen. Ikke fordi jeg ikke liker dem, men fordi de ikke trenger ekstra mat. Den gjengen der er seriøst hardføre!! Har også tre viftereker som jeg syns er veldig fasinerende. Men ikke akkurat noe avl der da.

Kjøpte noen reker av Michael og Håvard her inne på forumet. Ble skikkelig bitt av basillen, så nå leser jeg litt hver dag for å tilegne meg kunnskap. :0)

Enig i at de blå tigerrekene er sjefe. Mine har endelig fått rogn, så nå følger hele familien spent med på utviklingen.

Kim :0)
Lørdagens yngelbilder av tetraene ble ikke noe bra. Jeg hadde ikke brydd meg med å ta på brillene da jeg fotograferte, og resultatene ble bare "blurr".
Dette er det eneste der det går an å skimte noe særlig. Jeg oppdaget i dag at noen av ynglene nå er i ferd med å få "ordentlig" halefinne. Som nyklekte og den første tiden har de bare en lang spiss ålelignende hale, men nå hadde noen begynt å få den vanlige saksehalen tetraer har Det skulle forestille en slik en på bildet her, men jeg vet ikke om det ble tydelig nok til at man kan se halen den har fått

Ellers synes jeg de vokser skrekkelig sakte.
Kanskje det er meg som er årsaken til det :p

[External Image]
Tetraene begynner jo virkelig å ta form! Artig å se
Ånei, har jeg kommet til enden av tråden???

Har kost meg de siste ukene med å lese HELE tråden din, Mona. Kjempeartig å få følge med på alt som foregår av "ups and downs" (mest det første ) i akvarierommet ditt. Fantastisk bra bilder, og så skriver du jo vanvittig bra så det blir kjempeartig å lese. Veldig lærerik og inspirerende lesing, så takk for titten

Falt virkelig for bildene av C140-gjengen din, det var jo en hel bataljon av dem. Og de blå tigerrekene er nyyydelige

Vel, ville bare si takk for titten og legge igjen et lite bokmerke så jeg får fulgt med på videre oppdateringer.
Henriflette: tusen takk, det var utrolig snilt av deg Sånne innlegg gir ny giv og inspirasjon til å fortsette med tråden... som snart må kalles "uendelig"

--------------------------- OOOO----------------------

Jeg har nettopp tatt noen nye yngelbilder av tetraen, forresten, og kom til pc'en nå for å bearbeide og krympe dem. Det var noen som ble veldig bra, faktisk! Hehe, joda, jeg tok på lesebrillene mine denne gangen Da blir det noe helt annet, når jeg faktisk ser hva jeg gjør *knegg*

Tok også noen nye bilder av de blå tigerrekene i samme slengen, men de ble ikke fullt så bra. Jeg må se å få byttet "bakgrunn" :p Nå står det et stykke svart sånn "Aqua Pad", dvs disse mattene som ligner liggeunderlag for telt-turer o.l. Det er et helt merkelig gjenskinn i det når blitzen går av? Det ser faktisk ut som jeg har en helt lys bakgrunn der istedet, matten reflekterer lyset noe helt utrolig. Jeg får pønske ut noe annet.

Vel, det kommer bilder snart, skal bare bearbeide, krympe dem litt og beskjære først
Her kommer tre bilder av P. zigzag yngelen, knipset nå i ettermiddag. Prikkene man ser i overflaten er nyklekt artemia, yngelen hadde fått mat rett før jeg tok bildene. Se på de runde, fine yngelmagene deres Jeg har beskjært bildene litt annerledes enn jeg pleier i dag, tatt med mere av omgivelsene.

[External Image]


[External Image]


Her ser man to yngel, en oppe til høyre, og en litt unnagjemt i plantene nede til venstre. En diffus CRS reke i bakgrunnen, som fisker etter artemia i overflaten. De rekene er visst helt gale når det serveres artemia her, de propellerer rundt i hele karet som gale med en gang.
[External Image]
Guppy-dans

Er ikke de blå hannene nydelige, vel?








[External Image]
mona o
[B]Guppy-dans :-)[/B] Er ikke de blå hannene[I] nydelige[/I], vel? :-) [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080810221757_1.jpg[/img]


Wow for en nyyyydelig guppy hann.. Du er jammen heldig så har en så fin guppy=)
Hei Mona.

Der ser du, det er ikke bare jeg som som har falt helt i "staver" over denne flotte tråden din. Tenker på innlegg nr. 2110. Jeg er helt enig med henne.

Nå gleder jeg meg bare til at rekene kommer i hus. Får sikkert masse glede av dem.

Ruth
Vann utover.........
Klokken er 10 om morgenen, og jeg har tørket vann i en time allerede....

Et filterutblås hadde løsnet fra sugekoppen i natt, og stod og pumpet vannet rett ut av akvariet. Det gjaldt den øverste 85 literen i den eldste reolen.

Fyttekatta! Det verste, og rareste med dette er at jeg våknet klokka 9 med en urolig følelse. Jeg hadde drømt noe om filtere og at noe var galt.

Jeg bestemte meg for å gå inn og sjekke at jeg hadde husket å sette i gang igjen de tre filterne jeg hadde stoppet i går når jeg fôret med levende artemia i 3 ulike kar. Drømmen hadde gjort meg så urolig at jeg ville sjekke for sikkerhets skyld.
Sjekket nummer en og to, alt i orden. Da jeg kom til det tredje, guppykaret som står i midten av den eldste reolen, så jeg at stikk-kontakten var plugget inn der også. Så da var det ok. Men jeg følte meg likevel ikke beroliget... noe var galt, det var jeg sikker på. Så løftet jeg blikket et akvarie opp, og da så jeg det! Akvariet over guppy-karet hadde bare en tredjedel av vannet i behold.... resten var borte. JEG VISSTE DET! Jeg visste at noe var galt, men hvordan? Hva i alle dager var det som fikk meg til å gå inn på akvarierommet så tidlig om morgenen og sjekke? Jeg går jo aldri inn der før langt ut på formiddagen ellers, når lysene skal slås på. Men i dag, akkurat i dag, så gikk jeg inn og sjekket klokken 9 om morgenen.

Nåja, det er bare å brette opp ermene og tørke videre. Jeg hater sånne dager. Det første man oppdager, før man har fått tørket søvnen ut av øynene en gang, er en slik ting.

Hell i uhellet? En del av vannet har faktisk rent ned i de to akvariene UNDER det akvariet med uhellet! Begge de to akvariene under ulykkes-karet var breddfulle til randen, og hadde tatt opp ca 15, kanskje til og med 20, liter av vannet som rant fra det øverste. Men det er fremdeles 20 liter vann utover gulvet....
Off! DET vil jeg kalle rude awakening! Når uhellet først var ute er det i alle fall bra det ikke skjedde i et større kar...

Det med å slå av pumpene under foring er i midlertid en kilde til jevnlig bekymring hos meg også, -særlig hvis jeg forer før jeg drar på jobb. Er ikke sjelden jeg har måttet stå opp igjen etter jeg har lagt meg om kvelden, eller ringe samboeren hvis han begynner på jobb etter meg -for å sjekke om pumpene er slått på igjen...
Jeg må vel også bare si meg skjønt enig i innlegg 2110 Jeg husker da jeg som rykende fersk akvarist (hadde akkurat satt opp vårt første akvarium på 45l), plutselig kom over AF. Du hadde da en tråd om oppsett av sortvanns og klartvannsbiotop tror jeg det var. I allefall ble jeg så fascinert at jeg satt oppe å leste hele natta. Jeg klarte rett og slett ikke å stoppe. Det var vel den natta jeg skjønte at 45l ville bli altfor lite...

Den guppyhannen din var kjempefin, og de blå Tigerrekene var bare helt nydelige

Oops, så ikke at det allerede hadde kommet to innlegg til.
Sånt er temmelig irriterende men sannelig godt at det tross alt ikke gikk enda verre. Lykke til.
Huff, nå er jeg virkelig, virkelig sliten... jeg ser ut som et troll, med svett hår strittende til alle kanter, og ryggen verker som besatt. Så nå har jeg tatt en velfortjent pause, og satt meg ned her for å hvile litt.

Nå tror jeg at jeg har fått tatt det verste. Dessverre tror jeg en del av vannet har rent inn bak gulvlisten og inn i veggen.... oops. Der får jeg ikke tørket, selvsagt. Jeg tror faen ikke jeg tør å fortelle dette til mannen min.... enda et vann-uhell, da blir han gæern!
Så dette "glemmer jeg" å nevne - på en stund iallefall.

Akvariet det gjaldt er tømt for fisk, de er plassert i en plasttank på 10 liter, med vann fra akvariet de var i. En luftestein og luftpumpe er satt til, og der tror jeg de må regne med å stå til i kveld eller noe sånt. Puh!

Jeg begynte faktisk på jobben med å sette opp et nytt akvarium i går (en 98 liter), jeg vasket en del sand og hadde oppi, satte nedi en stor trerot, og fyllte opp med kaldt kranvann. Dette har stått med luftesteiner og varmekolbe siden i går. Jeg måtte stoppe der, for jeg hadde ikke nok sand da, så det var bare et tynt lag sand mange steder. Det ville ikke gi nok feste til planterøttene overalt. Trengte altså mere sand.
Jeg har jo hatt to tomme, nye 98 litere stående i en reol og samle støv i månedsvis. Men i går begynte jeg altså, fordi den eldste reolen (som ulykken skjedde i) skal selges og jeg har avtale med kjøper om henting neste uke. Alle fiskene i den reolen som skal selges, var planlagt å flyttes over i 98 literne.

Jeg hadde jo håpet at JEG skulle tømme akvariene i reolen på den tradisjonelle måten...ikke at det ene karet skulle begynne å tømme seg selv....* hul galgenhumor latter*

Så etter at den verste opptørkingen på gulvet var gjort, tok jeg og fanget inn fiskene i "ulykkes-akvariet". Deretter røsket jeg ut alle plantene, og begynte å spa ut sand derfra. Der var jo mere sand, akkurat hva jeg trengte. Så vasket jeg den, og tømte den oppi det nyoppsatte karet, plantet de sverdplantene jeg hadde tatt ut. Det bærer preg av hastverks-oppsett, men nå kan det iallefall bebos av fisk! Men jeg har et problem. Det filteret som drev og tømte ut vann i natt, hadde jeg tenkt å flytte over til den ene 98 literen. Men det filteret stoppet jo opp etterhvert når akvariet ble tomt nok, og jeg har jo ingen anelse om hvor lenge det har stått stille. Det er et utvendig Eheim-filter, og jeg kan bare ikke ta sjansen på å sette det i gang igjen nå. Det vil sannsynligvis være helt dødt, det som var av filterbakterier, og da spyr jo filteret ut nitritt. Søren også! Det betyr at jeg må legge en ny kabal og finne ut av dette.

Jeg har et par nye Eheim-filtere stående i eske, kjøpt samtidig med 98 literne. Jeg må ta et av dem, og hente filtergørr og filtermateriale fra andre filtere i drift. Det skulle jo fungere greit, har gjort lignende mange ganger før, altså kickstartet nye filtere med gørr fra innkjørte filtere.

Nei, nå må jeg gå og jobbe litt videre igjen...*stønn* Ryggen har hvilt lenge nok.

Dette er et bilde av akvariet som tømte seg selv i natt.... Som dere ser, forsvant ganske mye av vannet ut..! Det er det øverste akvariet i reolen.


[External Image]
Plussmedlem
mona o
Jeg tror faen ikke jeg tør å fortelle dette til mannen min.... enda et vann-uhell, da blir han gæern! Så dette "glemmer jeg" å nevne - på en stund iallefall.


Håper han ikke leser akvarietråden din på jobben...

Dette var leit å høre. Var jo ikke så veldig lenge siden du tørket store mengder med vann forrige gang.
Heldigvis ikke de samme mengdene denne gangen, men ille nok.
Selv en 10-liters bøtte utover gulvet gir mye jobb.

Nå må du ikke ødelegge ryggen og skuldrene helt da, Mona.
Får helt vondt i magen av å lese dette jeg..... Skyulle gjerne hjulpet deg med opptø'rking/ opprydding om jeg hadde vært i nærheten.

Hvis vannet har forsvunnet inn under lister og trukket inn, burde du kanskje vurdere en byggtørke-maskin af some sorts? evt light-varianten med å sette inn en vifte som blåser inn mot lista..?

(Trenger ikke stresse med å sende reker i morra heller Mona, hvis du egentlig føler for å bli laaaangt under dyna i morra. Da venter du heller til neste uke.)
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap