Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 126)

Oooo... ble litt frista til å bestille armatur til de to 54-literne nå !

mona o
[QUOTE=Lro]Var armaturene dobbel til 54L også??

Jada, det var de. 2 x 15 watt.
Armaturene finnes i hele 15 farger og utførelser Fargen på de jeg kjøper heter "Ash black".
Til en 63/54 liter vil armaturet komme på 625 kr i den tyske nettbutikken siden vi ikke betaler tysk moms på 19%. Men den må fortolles når den kommer til Norge, så da kommer det på 25 % i moms til den norske stat... :p


Galemor
ooh, de har jeg aldri hørt om, men du så kjekt, får du tak i de hen da?? ;D


Jeg kjøper dem i den tyske nettbutikken jeg bruker hele tiden
Den heter Aquaristikshop.de

Det er jo faktisk ikke så ille gærn pris når man får et armatur som ser så pent ut og som i tillegg er så praktisk!

Hey! jeg får noe overtid utbetalt på neste lønn. Mon tro om det ikke er et par tusenlapper der som skal bli til lysarmatur

Takk for tips Mona!
Forresten bruker det ta lang tid å få armaturene tilsendt fra den nettbutikken??
Lro
Forresten bruker det ta lang tid å få armaturene tilsendt fra den nettbutikken??


Det tar noen uker, for jeg tror nettbutikken selv må bestille inn armaturene fra produsenten. I dette tilfellet, med de to til 160 literne, tok det fire uker. Bestilte 4/9, de ble sendt fra Tyskland den 27/9 (altså ca tre uker senere) og jeg mottok dem 1. oktober.
Corydoras sp. black egg
En time etter at jeg slo på akvarielysene i dag, kom jeg inn på akvarierommet for å ta frem ting jeg trenger til vannbytter senere. Da ble oppmerksomheten min fanget av Corydoras sp. Black - en hel gjeng som var frenetisk opptatte av å støvsuge plantene.... egg! De hadde lagt egg, og nå var de i ferd med å spise opp alt sammen.

Uten varmekolbe har tempen i karet sunket til 22°C i løpet av natten (ikke varmekolbe) og sammen med lavtrykket og regnværet har det satt i gang egglegging.

Jeg visste ikke om de var ferdige med eggleggingen, og heller ikke om det var en hann involvert her, men med de eggrøverne der er det ikke tid til å vente. Så jeg tok fort frem et plast-kar på 10 liter og tappet litt akvarievann i det. Så begynte jeg å samle inn de eggene jeg kunne finne. De er utrolig små, så jeg oppdaget fort at uten briller skviste jeg noen... så jeg løp ut og tok på lesebrillene mine og fortsatte. Det er lenge siden jeg har skvist noen Corydoras-egg ved innsamling, men disse var sannelig små og utrolig vanskelige å både få tak i og ikke minst; klistre fra seg igjen. Men etter noen uhell, kunne jeg til slutt telle 31 hele egg i plast-karet.

Spørsmålet er nå om de er befruktet eller ikke, eller om hunnene har hatt en eggleggingsrunde for seg selv igjen. Bare tiden vil vise, ser vel tegn på det om et døgn eller så. Jeg fyllte opp resten av tanken med rent, mellomlagret vann som jeg først justerte ph lavt på, og så ga jeg klekkevannet en dæsj sortvannsekstrakt fra flaske. Kanskje det forebygger sopp.

Så, da er det bare å vente og se Jeg har ikke så veldig store forhåpninger, men...

[External Image]

mona o
[QUOTE=Lro]Forresten bruker det ta lang tid å få armaturene tilsendt fra den nettbutikken??


Det tar noen uker, for jeg tror nettbutikken selv må bestille inn armaturene fra produsenten. I dette tilfellet, med de to til 160 literne, tok det fire uker. Bestilte 4/9, de ble sendt fra Tyskland den 27/9 (altså ca tre uker senere) og jeg mottok dem 1. oktober.

Ojj! Da hadde jeg plutselig bestilt et par sånne armaturer -og litt til!
Du burde nesten få prosenter i denne butikken når du gir så god reklame
Det er nøyaktig samme erfaringen jeg har med schultzei-eggene mine: de er utrolig små og svært skjøre (og sitter ganske godt fast også). Jeg har funnet ut at jeg må vente en time eller to før jeg samler dem (til de har herdet litt), ellers blir det en del egg som skvises under innsamlingen. Men jeg skjønner jo at det ikke var noe alternativ hos deg.
Hm... jeg var inne på akvarierommet med lommelykt og spionerte litt på C. Black-eggene nettopp. De ser ikke bra ut :p
Som jeg trodde egentlig. De aller fleste av dem hadde fått en tydelig hvit prikk inni, noe som tyder på at de er ubefruktet. 5-6 egg hadde ikke hvit prikk inni enda, men det er sikkert bare et tidsspørsmål. I løpet av dagen er det sannsynligvis avgjort.
Æsj. Dumme, dumme fisk. Corydoras sp. Black er travelt opptatte med egglegging igjen i dag. Men ingen hanner er involvert. Argh! Først hadde jeg ved en glipp ikke fått med noen hanner da jeg flyttet over 6 stk C. sp. Black. Og når jeg da endelig fikk flyttet over to hanner også, så viser de seg å være homofisk! De er overhodet ikke interessert i damene, de bare hogger innpå egg og bryr seg null og niks om eggklare hunner. Det er en del egg i akvariet nå, men de blir spist i kjapt tempo.

Begynner å lure på om denne fargevarianten er litt innavlet etterhvert, og har mistet noen av instinktene sine når det gjelder bl.a. formering. Men jeg håper instinktene kicker inn til slutt, når de blir litt eldre. I Corydoras-alder er de jo bare jyplinger enda, en Corydoras kan bli 12-14 år gammel.

[External Image]

Noe av dagens egg
[External Image]
Jeg fortjener noen trøste-egg etter denne skuffelsen i dag også :p

Jeg så det var en del "vrimling" blant Corydoras sterbai, men... de er jeg noe usikker på. De legger jo egg med års mellomrom!

[External Image]


[External Image]

Corydoras sterbai - en klassisk skjønnhet!
[External Image]
Synd med blackene. Håper de tar til vett og lærer seg hvordan. Eller så får du gi en bok til dem.

Og det blir jo flott om sterbaiene yngler flere ganger per år.

Lykke til
Jeg er enig i at c. sterbai er en skjønnhet. Det er en cory som har en helt spesiell plass i hjertet mitt. Jeg om jeg nå er beriket med mange flotte og spesielle coryer, så er det noe som rører ved hjertet mitt når jeg ser en stim med c. sterbai. De blir liksom litt glemt i forsøkene på å få super-arcuatusene til å leke, leken til atropersonatusene og det å se på den herlige stimen med C-140/CW-06. Men så kan jeg, går jeg passerer akvariet der sterbaiene holder til (det eneste corykaret der coryene ikke er hovedpersonene), plutselig se en gjeng sterbaier stime avgårde for å gjemme seg, og så smelter hjertet mitt der også. Å se en sterbai rett ovenfra når den "vrikker" seg elegant framover, og den viser fram de orange finnene sine, da er de bare lekre!
Men det var da voldsomt så sidrumpete sterbaier du har da! Som leker så sjelden? Mine, som rett og slett nærmest går i et selskapskar (et malleselskapskar, kan man nesten kalle det), bruker å ha en syklus på noen uker. Men hos meg er det vanligvis bare én hunn som leker om gangen, så jeg vet jo ikke den virkelige syklusen, om det er den samme som leker hver gang, eller om de bytter på.
Jaja, jeg skal ikke syte. Jeg har jo en del Corydoras som leker og legger egg både jevnt og trutt... men luksusproblemet er at det er "feil" arter Hehe
Det er arter jeg tidligere har drettet opp yngel av som så er solgt videre når de ble store. Jeg har hatt masse lek og egglegging både i går og i dag hos Corydoras cf. burgessi (C121), Corydoras metae, Corydoras panda, Corydoras caudimaculatus (de har jeg ikke drettet, men de legger egg jevnlig).

Men, det hadde jo ikke vært så spennende om det ikke var noen utfordringer å få det til med enkelte arter? Hadde det gått på skinner og alt kom som bestilt, hvor er utfordringen i det?

Jeg snakker ikke mye om L-maller gjør jeg vel? Jeg har ikke så mange lenger heller, men jeg har da 4 stk L144 som sjelden nevnes.

Her er et bilde av en liten guling som jeg håper skal vise seg å være en hunn. Jeg har en voksen hann i et kar, og tre halvvoksne (ingen barter på noen av de tre) i et annet kar. Blant de tre håper jeg det vil være i det minste èn hunn.


[External Image]
Sterbai
[QUOTE=mona o]Jeg fortjener noen trøste-egg etter denne skuffelsen i dag også :p

Jeg så det var en del "vrimling" blant Corydoras sterbai, men... de er jeg noe usikker på. De legger jo egg med års mellomrom!


Jeg lurte bare på hvor ofte og hvor mye egg sterbaiène dine legger. Hos meg legger de hver uke er jeg heldig eller er det normalt. Jeg har 8 sterbaier i karet. :o) Må også skryte litt av meg selv nå er det på plass 9 stk akvarier på akvarie rommet.
mona o
Jeg fortjener noen trøste-egg etter denne skuffelsen i dag også :p Jeg så det var en del "vrimling" blant Corydoras sterbai, men... de er jeg noe usikker på. De legger jo egg med års mellomrom! :-)


Bjørn i Kvelde
Jeg lurte bare på hvor ofte og hvor mye egg sterbaiène dine legger. Hos meg legger de hver uke er jeg heldig eller er det normalt. Jeg har 8 sterbaier i karet. :o) Må også skryte litt av meg selv nå er det på plass 9 stk akvarier på akvarie rommet.

Som sagt; med års mellomrom Jeg tror ikke det skjer oftere enn f.eks. en kort periode med et eller to års mellomrom. Om jeg ikke husker feil så var sist i fjor høst, og så var det året før det, også på høsten. De legger da gjerne egg to-tre ganger på kort tid, og så er det stopp igjen i minst ett år. Ikke er det særlig mange egg de legger heller, noe jeg finner merkelig ettersom alle sier at de kan legge hundrevis av egg. Det har jeg ihvertfall aldri sett fra mine Sterbai, men det kan jo hende de blir spist før jeg ser det.

Akkurat nå går jo Sterbaiene i et selskapskar, så det ville kanskje blitt resultater om jeg flyttet dem til et eget lite leks-kar.
Sterbaiene her i huset legger heller ikke egg særlig ofte - jg har vel ferska dem et par ganger i året eller noe slikt. Og ikke ser det ut til å være særlig mange egg som legges heller (enten det eller så er de ekstremt kjappe til å spise dem opp?) I tillegg er de gutta svært lite treffsikre, under 10% befruktning har det vært på de egga jeg har klart å redde fra kaviarfesten der. (Jeg har én sterbaiyngel som har levd opp.....)

Så du er ikke aleine om å ha vanskelige sterbaier Mona.
Ah... i dag fikk jeg min nye ladning med meitemark-sticks (earthworm sticks) rett i postkassa! En ½ kilo! *he-he* Nå blir det mange glade, feite fisk, hehe

Jeg har ikke gått helt tom for den gamle forsyningen min, men har rasjonert litt strengt med den. Nå i det siste har jeg imidlertid brukt mye av den, i håp om å få lekskondisjonerte fisk, så jeg måtte ha en ny forsyning. Bestilte det mandag sent på kvelden fra England, og fikk det i postkassa lørdag formiddag

Stor pose!

[External Image]

Hei Mona!

Har sett på slik mat selv, og var inne for å bestille også, faktisk. Men jeg har aldri bestilt for over 200 kr i utlandet, og er usikker på hvordan det foregår (under 200 er jo grei skuring). Hadde vært flott med noen ord om dette før jeg går igang selv med å bestille

Tror dette er snaddermat for bartefiskene våre
Britiske pund er lav kurs på nå, så fôret kom på under 200 kroner. Jeg bestilte ikke noe annet for å unngå å bli bremset i tollen, kun dette fôret.
En lur idè er å sende han en email med bestillingen istedet, og si at du bestiller fra Norge. Siden Norge ikke er med i EU, må han manuelt trekke fra britisk moms, legge på frakt, og så sende deg en email med opplysning om beløpet du skal betale pr PayPal. Da får du en halvkilo for under to hundre spenn

Det var Tim (innehaveren) som sendte meg en email og tipset meg om dette forrige gang jeg bestilte. Han får ikke trukket fra britisk moms hvis du bestiller direkte i nettbutikken og betaler via PayPal med en gang der.
Flotters, Mona! Skal gjøre nøyaktig det nuh

Fant forresten en helt genial og oversiktlig post du hadde skrevet om dette med å handle for over 200. Må ha brukt litt andre søkeord denne gangen, for jeg har aldri sett den posten før. Men nå vet jeg hvordan det foregår
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap