Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 131)

AHH! Ja jeg ser den! Det vil si, jeg ser snurten av den. Det var nesten litt slemt av deg dette her, å legge ut et bilde med et "hint" av ei kirsebærreke.. Du knegga sikkert godt over vår frustrasjon tenker jeg
Nei, faktisk ikke, jeg ble overrasket Jeg trodde ikke noen skulle bry seg med å finne den på bildet i det hele tatt.
JEG så den godt, fordi den reka sto rett opp da jeg gjorde meg klar til å ta bildet. Men i det jeg knipset, dukket den ned mellom de andre. Jeg synes liksom den lyste opp som et fyrtårn, men ved ettertanke var nok det fordi jeg visste at den var der
mona o
Jeg trodde ikke noen skulle bry seg med å finne den på bildet i det hele tatt.

På et forum fullt av nysgjerrige akvarister? Pessimist!
Da må jeg vel bare krype til korset og innrømme at jeg brukte en (for?) stor del av kvelden i går til å lete etter den forsvunne kirsebærreka jeg også :p

Takk Mona som la ut fasit! Hehehee
Det ser ut som jeg bare har to yngel av C. Black, selv om det var fem egg som klekte. Lurer på om jeg ved et uhell tømte ut noen Jeg måtte nemlig bråbytte plastkar her om dagen, da det ene jeg brukte plutselig begynte å lekke (sprekk i plasten). Oppdaget det da en stor vanndam hadde samlet seg på hyllen plastkaret stod, og så rent videre ned på gulvet. På den tiden var de så små og relativt fargeløse, så uhellet kan ha skjedd at jeg ikke så dem.

Dette er den største av de to som jeg har greid å få øye på. Nå som de har farge burde jeg ha sett glimt av dem hvis det var flere enn to. Det er tross alt bare et lite plastkar på 8 liter, og det er sand og en liten kladd javamose i det.
Legger ved et bilde av en av foreldrene også


[External Image]


[External Image]




Å herlighet! Den søteste cory-babyen noensinne

Du må trå til og få de til å legge noen flere egg, Mona Forøvrig står jeg øverst på kjøperlista... *uskyldig blikk*
Corydoras oiapoquensis
Fant et gammelt bilde av Corydoras oiapoquensis mens jeg satt og bladde gjennom bildene på pc'en. Det er sjelden nå til dags at jeg får anledning til å ta bilder av disse, siden de er så ekstremt sky og alltid ligger under trerota hvis det er bevegelser utenfor karet eller folk i rommet. Dette knipset jeg i desember i fjor.

Det er en nydelig art!
De har lagt egg tidligere, i fjor, tror det var to-tre ganger jeg så det. Men hver gang så jeg bare 2 - 3 egg i karet etterpå, og det gadd jeg ikke samle inn. Kunne ønske jeg hadde gjort det likevel, for de har ikke lagt egg på denne siden av St. Hans iallefall (tror jeg da, det var litt aktivitet der her om dagen, men alle fire Coryene bråstoppet opp-og-ned svømmingen på frontglasset og forsvant under trerota da jeg kom inn).
Jeg fant et bilde til(det nederste her), og det vet jeg at jeg har lagt ut før, men jeg må bare legge det ut på nytt Den er så utrolig søt der den kikker frem under eikeløvet at bildet fortjener en ny publisering, hehe!

[External Image]

[External Image]

Corydoras
Hei Mona, nydelige bilder, så klare!!
Skulle tro du svømte ned til dem for å ta bilde
Nydelig art og nydelig bilde, rett og slett. Jada, det er også en av artene jeg misunner deg sterkt.
Jeg lover å gjøre mitt beste Høytidelig løfte, jeg marsjerte nemlig rett inn på akvarierommet og ga de skjønne svarte et realt kaldtvanns-bytte og en dose mygglarver, hehe

Så nå får vi se da!
Det har vært litt rolig der den siste uka, lite eller ingen tendenser, men kanskje dette får dem igang igjen

ElinH
Å herlighet! Den søteste cory-babyen noensinne :D Du må trå til og få de til å legge noen flere egg, Mona ;-) Forøvrig står jeg øverst på kjøperlista... *uskyldig blikk*
Det burde ikke være vanskelig å få de sorte til å yngle. De er jo schultzei, og de yngler temmelig bra. Men, de foretrekker helt klart å yngle i artskar. Men de kan lage ganske store mengder egg, det har jeg sett på schultzeiene mine. Eggene er, som du opplevde, fryktelig lette å skvise. Jeg har lært meg til å vente til de har herdet litt. De er da vanskeligere å få av glasset (mine foretrekker å legge eggene på glasset), men da kommer de også gjerne av i flak, og ikke bare ett og ett. Og de har høy klekkeprosent og lav dødsrate hos yngelen, samt at de vokser fort. En svært grei cory å få yngel på.
Joda, det vet jeg og jeg har 8 stk av de svarte skjønnhetene i et eget 98 liters kar. Resten av gruppa går fremdeles i 180 literen sammen med Super-Arcuatusene, L144 og Nannostomus-tetraene. '
Det er disse 8 som har lagt alle eggene jeg har fortalt om i tråden, det er ikke kommet et eneste egg fra de i selskapskaret.

Nå fikk de et kaldtvannsbytte i kveld som sagt, så vi får håpe det gir noen resultater. GODE resultater, ikke så dårlig befruktningsprosent som tidligere.

Jeg har spekulert litt på på akkurat det der... Og dette er hva jeg tror:
jeg tror grunnen til så utrolig dårlig befruktningsprosent på disse eggene, er at hunnene slurver litt med å dra innom hannen for å hente melke Høres merkelig ut, men la oss si hun f.eks. tar t-posisjonen en gang med en hann. Så drar hun avgårde med eggene og plasserer dem. Det er når hun er ferdig med p plassere den runden egg at ting "klikker litt", og ikke fungerer som det skal. Istedenfor skviser hun ut tre-fire nye ladninger med egg, men uten å dra innom hannen mellom hver gang for å få dem befruktet. DET kan i så fall forklare hvorfor jeg stod der og så en hunn legge flere ladninger med egg, helt alene, og ingen hann var involvert. Jeg ble lei og sur og gikk derfra. Men åpenbart har hunnen såvidt vært innom en hann på et eller annet tidspunkt likevel, siden en gruppe på fem egg faktisk ble befruktet! Bare at jeg ikke var tilstede og så på det tilfellet.

Det som er mer enn bare litt forbausende, er jo at hannene er så lite opptatt av leksvillige hunner! Ingen forfølgelse, ingen vill jakt på damer gjennom akvariet slik man vanligvis alltid ser hos Corydoras. De hannene her var mer opptatt av å ete egg, lete etter annen mat, eller gjøre det Corydoras er så flinke til; ligge og glo rett frem og studere tomme luften Ikke en eneste gang så jeg dem bry seg om damene!

Mine svarte har blitt flinkere og flinkere Nå er det faktisk ikke så mange egg som er ubefruktet eller mugler... Så jeg mistenker at de må "lære litt"... Legger også egg som fy, har tatt ut 200-300 egg som har klekket nå.. :-S

Nydelige fisker er det iallefall!
Hvilken temperatur , ph og gh er det i karet når de legger egg ?
Sølvi Gullaksen
Hvilken temperatur , ph og gh er det i karet når de legger egg ?


Hvis det var meg du spurte så går blackene i et rent artskar. Temp er ca 22-23. Ingen røtter, kun noen planter + en del javamose. Muligens litt flaut men jeg eier pt ikke noen tester, så jeg aner ikke hva ph og gh er. Skifter 20-30% vann i uka, kaldt vann rett fra krana... I den siste tiden så har de lagt egg ca 3 ganger i uka, og har ikke sett tegn til at de stopper med det første...
OK ,ser ut til at mange coryer legger egg ved lave temperaturer . Akkurat det har jeg problemer med ,karene står i stua og der er det varmt
Blir å ha mange ,kalde vannbytter da altså
I mitt kar med C. Black (der eggleggingene fant sted) er tempen 24°C og ph 6.8.
OK ,har tatt et skippertak på alle corykarene i dag og fått senket temperaturene til ca. 22 grader .Har også økt phèn litt da den har en tendens til å snike seg ned på under 6 . Hadde jo vært kjekkt med litt yngel igjen , har vært stille en stund nå

I dag har jeg vært utrolig flink! Jeg begynte med vannbytter i går, og i dag fortsatte jeg. Tok hele 8 akvarier i dag, på en og samme dag. Pleier ikke ta så mange om dagen pga skulder- og ryggsmertene, men åpenbart har jeg hatt en god dag i dag for jeg bare fortsatte og fortsatte uten å være nødt til å stoppe pga smerter.

Var veldig flink med algeskraping, algeskrubbing, luking og fjerning av gamle planteblad o.l. som enten var visne eller i ferd med å gulne/bli visne, samt nappet vekk en haug avleggere på javabregnene i et kar for alle de småplantene med brune røtter får dem til å se fryktelig uryddige ut. Har til og med renset et par tønnefiltere. Har flere som må renses, så jobben fortsetter i morgen. Har 5 akvarier igjen å bytte vann på også.
Føler meg skikkelig fornøyd i kveld, har fått tatt en skikkelig sjau i dag


Kaldtvannsbyttet jeg tok på Corydoras Green Laser her om dagen har så langt ikke gitt noen resultater. I dag tok jeg et nytt vannbytte, 50 liter. Det er ca halvparten av vannvolumet i karet. Temperaturen sank ikke så drastisk i dag da, siden jeg brukte 30 liter mellomlagret vann og 20 liter iskaldt. Tempen sank fra 25°C til 21°C.

Luking av javabregner er et pes!
[External Image]
Jeg har bestemt meg for å bevilge meg selv en haug dyrebare nye fisk!

Jeg skal kjøpe meg en stor stim av Nannostomus mortenthaleri, den aller lekreste stimfisken som finnes! De er ikke billige, sist betalte jeg en hundrelapp pr STYKK, noe som fort blir mye penger når man skal ha en skikkelig stim. Sist hadde jeg bare råd til 10, og har dessverre mistet 8 av dem. Tror de er avhengige av ganske lav ph. Så denne gangen skal jeg degge for dem og gi dem litt andre vilkår enn i et vanlig selskapskar.

Jeg får email fra butikken når de kommer inn, så dette gleder jeg meg til. Tror ikke de får dem inn før i november, men noen dato fikk jeg ikke. Sendte en email i ettermiddag og spurte. Tror nok jeg må sette tilside en del kroner til dette...

Jeg liker alle Nannostomus-artene jeg, men denne er virkelig en skatt av de sjeldne!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap