Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 234)

Det kommer vel litt an på hvor man tenker på registrering. Jeg tenkte mer på at det er registrert oppdrett hos NAF. Siden det er satt oppdrettsvalør (og jeg selv også har meldt oppdrett via den lokale akvarieklubben) må det være registrert oppdrett i Norge. Jeg trodde forøvrig at jeg hadde meldt på AF også, men det har jeg tydeligvis ikke gjort likevel.
Aha, sånn å forstå
Men jeg tenkte mer som Loffa; lokalt her på AF
Jeg fikk noe å tenke på nå, angående trådalger og HMF mattene.. I begge karene jeg bruker dette sliter jeg skikkelig med trådalger! Synd for jeg liker disse hjørnefilterne godt og kuhliiålene kommer seg ikke inn i dem...
Det er helt klart en sammenheng, for det er bare i HMF kar jeg har trådalger. Og i den nederste 168 literen forsvant trådalgene i løpet av et par uker etter at jeg fjernet hele HMF matten... (det er et utvendig Eheim Pro 2224 der, så derfor kunne jeg bare fjerne HMF matten uten videre)

Jeg har ikke vært inne og sett etter på akvarierommet, men ved gjennomgang av akvariene og utregning i hodet har 5 av 7 HMF kar trådalger. Ingen kar uten HMF har trådalger.
Jeg oppdaget plutselig, nå i dag, at Aquamanias har Corydoras venezuelanus! Å f... de har jeg ikke sett før! Kanskje de har stått der en stund, men da har jeg oversett det. Fortet meg å bestille en gruppe Skulle ha bare en nitrat-test egentlig, men det ble både en 50-pack med transportposer og fisk i tillegg

Ohoi, dette gleder jeg meg til! Jeg har aldri hatt Venezuelanus, og disse er bare så utrolig flotte og fargesterke!
De har hatt de en stund
Nydelige fisker i allefall. Må si jeg er litt misunnelig på dere som bor i rimelig avstand til butikker med forskjellig snadder.
Sølvi Gullaksen
Må si jeg er litt misunnelig på dere som bor i rimelig avstand til butikker med forskjellig snadder.

Det har jo sine ulemper også da: Man får se alle de nydelige fiskene man gjerne skulle ha slått kloa i, men som man ikke har råd til å kjøpe. Og ikke minst, den konstante kampen for å ha nok penger til mat og regninger når man nok en gang har kjøpt flere fisker enn man har råd til... Og hvor i all verden skal man gjøre av alle de nydelige fiskene man vil ha?
Jeg holder på å tømme den 98 literen som jeg tidligere hadde C. panda og venusfiskene mine i. Mesteparten av Pandaene ble solgt, og de 8 jeg beholdte flyttet inn hos Super-Arcuatusene (CW036) i en 128 liter. Der bor også Karamell, kampfisken, nå. Venusfiskene, nydelige skapninger, ble også solgt. Savner dem litt, de var en flott fargeklatt i karet. Men...

Ganske kult å se hvordan Pandaene har funnet seg til rette med en annen, mye større Corydoras-art som samboere. Når de små Pandaene skal søke dekning for noe, så legger de seg i skyggen av "en stor fetter" og bruker dem som beskyttelse, hehe Som om de tenker "Better him than me... eat him, more meat!" Hehe.

Nåvel, i dag tømte jeg 98 literen for vann. Brukte bøtter og slamsuger til det, for det bor en diger koloni med kirsebærreker der. Det gikk veldig greit, snappet opp haugevis av reker med slamsuger-røret. Etterpå silte jeg bøttene gjennom den største håven jeg har og fikk sortert ut rekene på det viset. Alle sammen, minst et par hundre stk, ble satt i et midlertidig plast-kar på 22 liter. En svær mosedott og noen sverdplanteavleggere ble kastet oppi, og så koblet jeg det utvendige Eheim filteret til 22 literen istedenfor 98 literen. Sånn, da står det og går mens jeg blir ferdig med "total make over" på 98 literen. Det må en tur i dusjen for å spyles og bakgrunnen skrubbes ren for alger.
Hva jeg skal med alle de rekene aner jeg ikke. Jeg har ikke lyst å ha kirsebærreker der egentlig, det hadde vært morsomt å prøve en annen, ny reke-art istedet. Blue Pearl eller Svart tigerreke for eksempel. Men på den annen side; kirsebærreker er fantastiske algespisere! De formerer seg fort og lett og de holder karene i prikkfri, algefri kondisjon. Ingen mosedott blir skitten med en koloni kirsebærreker i karet


Rådasanden som var i 98 literen ble spadd ut med en firkantet plastkopp, og puttet i bøtte for å kastes. Den er full av sandsnegler (en form for pestsnegle etter mitt syn...) Ikke noe jeg ønsker å fortsette med å ha, så bøtta ble satt ut i kulda, så sneglene går i dvale. Deretter hiver jeg det hele i hekken senere. Møkkete akvariesand er fin-fin gjødsel.
Ikke snakk om at jeg sitter og peller ut sandsnegler en etter en av kilovis med møkkete sand! (nei, det går ikke an å sile denne Råda-sanden gjennom håv, sanden er for grovkornet til det)

I dette karet tenkte jeg at jeg skulle prøve en type sand mange akvarister bruker og skryter av Den sagnomsuste Biltema sanda! Jeg har aldri brukt den før. Hvorfor ikke? Jo, fordi det er milevis til nærmeste Biltema forretning for meg, så derfor har jeg aldri brukt Biltema sanden før. Men i helga hadde jeg besøk av ElinH her på forumet, og hun bor jo rett i nærheten av en Biltema butikk! Dermed ble det til at hun tok med et par sekker til meg. Så nå gleder jeg meg til å ta denne sanda i nærmere øyensyn når den er på plass i karet. Jeg håper det funker slik mange sier; den er så godt som støvfri og trenger ikke skylles før bruk i akvariet...?? :p
Jeg synes det nesten høres ut til å være for godt til å være sant, men... jeg er jo vant til den støvete og skitne Rådasanda da.

Til slutt her må jeg vise dere noen små søte Corydoras :p Hehe, ikke uventet det vel?
Jeg oppdaget i går at Corydoras reynoldsi hadde lagt egg igjen. Ved å stå foran karet i et kvarter og saumfare plantene med øynene, kunne jeg se 6 egg. Det er sannsynligvis noen flere, men de legger ikke så mange pr kull, så det er maks dobbelt så mange kan jeg tenke meg. 10-12 egg pr kull er ikke uvanlig for arten. Det er litt for få egg til å begynne noe eget klekkeri for... tror jeg.

Men da jeg stod der og beundret denne nydelige, lille Corydoras-arten, fikk jeg øye på et egg som var på flyttefot! Coryene hadde visst valgt underlag for et av eggene litt forhastet under leken, for her var det en pestsnegle som hadde fått egget klistret på skallet sitt Så den tuslet rundt på glasset med et egg på huset sitt. Og på veien skumpet den borti en annen snegle, en liten en, som også ble hengene fast pga Corydoras-eggene er klebrige i starten.

Hehe Det er hardt å være pestsnegle i et Corydoras-kar!

[External Image]

[External Image]
Hehe! De eggene dine roter seg borti det utroligste

Oioi, så 98-literen har en makeover i vente... og med biltemasand! Jeg kjenner at jeg blir nervøs, altså. Veldig spent på hva du synes, og jeg vet ikke.. har en følelse av at du ikke blir helt fornøyd når jeg tenker etter. Jeg er jo kjempefornøyd, men etter å ha hatt rådasand i et par kar vet jeg hvor utrolig forskjellig denne sanda både er å se på og i "oppførsel", uten at jeg klarer å forklare det. Den er mye lysere, og lettere på en måte. Så, det er litt sånn skrekkblandet fryd, hehe.

Og nei, du trenger ikke å skylle sanda i det hele tatt. Når det gjelder dette, er den himmellangt fra rådasanda! Men, du må være forsiktig når du fyller karet, enten du tar sanda først eller til slutt. Vannet vil bli tåkete et par dager om du bare pøser sanda oppi vannet, eller bare pøser vannet oppå sanda. Men uansett om du gjør det, er vannet klart etter et par dager. Er du forsiktig, blir det ikke tåkete i det hele tatt. Kanskje en svak melkefarge i en dag, omtrent som et mildt infusorieangrep, men ikke slik at det hindrer sikt. I forhold til at du slipper å skylle sand en million ganger, er denne prisen absolutt verdt det, spesielt for dine skuldre

Blir spennende å se hva du synes når alt blir ferdig, altså
Ja det er helt normal med en algeeksplosjon etter man starter med å gjødsle akvarier med næringsmangel og algeproblemer. Algene skyter opp først og man må fjerne de regelmessig og holde næringsnivået jevnt høg. Kort tid etterpå kommer plantene (hvis næringsnivåene stemmer og man har fjernet mangelen) og fortrenger algene.
Her snakker vi gjerne om noen veker hvis trådalgene er den typen som man kan vikle lett opp eller om flere månader hvis man har uflaks med myke trådalger som man ikke vikkle opp. Disse myke trådalger er vel de tøffeste, mener eg. Ved trådalger skal også hjelpe en pløtselig økning av GH, fra 3 til 10 for eksempel. Eg har ikke prøvd det sjølv men noen andere hadde suksess med det i forbindelse med meir gjødsling. Eg spekulerer hvis GH-økningen opphever en Magnesium-mangel og det er grunnen at trådalgene forsvinner.

Interessant med bunngjødsling, ja. Eg er på samme spor, at eg vil prøve bunngjødsling for å unngå intens gjødsling med flytende væske. Tankegangen min er, at eg vil gjødsle plantene og ikke "fore HMFen". Og næringsstoffene i bunnen blir kun fanget av HMF når de løser seg i vannsøyla ellers er de jo ikke i kontakt med filteret. Men eg tror, at plantene trives ofte best, hvis de kan ta opp en visst mengde næring også fra vannsøyla. Hvis det er ingen næringsstoffer i vannsøyla (eller lite "røring") kan man få mangel i direkte nærheten av blader og det er akkurat plassene tårdalgene trives best Så i karene med bunngjødsling vil eg også satse på litt flytende på siden av.
Når man gi næring til plantene må man passe på å gi det rette. Hvis man ha PO4 og eller NO3-mangel er det lite hjelp å gjødsle med Fe eller sporstoffer. Det er fortsatt sånn at mange typer plantenæring har ikke PO4 eller NO3 som innhold fordi det skal trigge algene. Det er stortsett tull. I dag når mange akvarier har nok eller rikelig med lys skjer det ofte at man er på 0,0 med NO3 og PO4. Og HMF støtter disse minima endå meir.
Optimale verdier for meg er sånn ca:
NO3: 5 - 20 mg/l
PO4: 0,5 - 1 mg/l
For å klare disse verdier må eg tilføre delvis utrolig mykkje næring i karene med HMF, men her går det stortsett uten eller med lite trådalger. Eg måler med fotometer som eg stoler på. Dråpetestene er for ofte unøyaktig pga subjektiv fargevurdering og eller feil kalibrering, men de gir iallfall en peikepinn kva man ha.
NO3 og PO4 er standard som man bør måle regelmessig. Ikke fordi det kan være farlig for fiskene, men det er utrolig morsomt å se sammenheng mellom algeoppblomstring og lite næring. Lærbøkene skriver det omvendt pga virkningsmekanismer i naturlige vann. Altså P som limiterende faktor og ved høg P algeoppblomstring og ved lav P klart vatn med god vekst av høgare planter. Men sammenheng gjelder sjelden for akvarier fordi "økosystemet akvarium" er ikke uavhengig og her virker andere prosesser enn i naturen.

Ok, ok, eg ser også:
1. Penselalger kan komme med høg PO4 eller for mykje jern
2. Bartalger kan evt. komme fra for mykje PO4

Men det er små problemer sammenlignet med algesuppene som eg kan produsere når eg har for lite næring i vatn.

Huffda, det var nå litt meir enn det var planen min å skrive i tråden din. I steden skulle eg konsentrere meg meir om tråden min
Men pløtselig dukker det opp ett tema som eg brenner for. HMF er utrolig spennende og en utfordring på fleire nivå i dagens rutine av en ivrig akvarist.

Hehe, bare skriv litt meir om Corydoras og mindre om plantene eller HMF, Mona. Da er eg veldig tilfreds å bare lese og gå videre

Helsing fra vest,
Micha


mona o
Men ang. det du skriver om mangel på næringsstoffer pga HMF, så husker jeg som sagt det. Det var grunnen til at jeg forsøkte å gi mere næring i sommer i akvariene... temmelig mislykket, må jeg si. Algene bare eksploderte! Jeg har aldri sett noe lignende. Men du er nok inne på riktig spor, for jeg synes at plantene begynner å se skrale ut i begge 160 literne mine. De to akvariene har hatt HMF i ca et år nå, siden i fjor høst. Men jeg gir jo hovedsaklig næring i bunnlaget i form av plantenæringskuler der, siden jeg har mest planter som drar næringen sin gjennom røttene (Echinodorus). "Stjeler" filtreringen den næringen også?
Røde mygglarver
Heisann Mona!
Hva slags røde mygglarver ( merke) er det du bruker? De er så utrolig mye rødere, og ser så mye mer "fristende" ut enn de jeg bruker fra Fina fisken...
Hilsen Pål
Heisann Pål
Hehe, det er nettopp Fina Fisken jeg bruker Det har hendt jeg har brukt et annet merke også, som Tropehagen (eller var det Dyrego?) selger. Men det får jeg så vondt i fingrene av, fordi de frosne "kubene" med mygglarver er så vanskelige å få trøkket ut av brettet.

Stort sett handler jeg litt større mengder (30 pakker) Fina Fisken røde myggis av Aquamanias, så har jeg en stund
Michael Niesar
1. Penselalger kan komme med høg PO4 eller for mykje jern

Dette var interessant. Jeg har en hinsides penselalgeoppblomstring i to av karene mine, og jeg fatter ikke helt hvorfor. Dette er to kar som er hardt belastet med fisk (i overkant belastet), og det er rimelig å tenke seg at det kan være høy PO4 der. Jeg må sannelig skaffe meg PO4-test igjen (den forrige gikk ut på dato, og ble derfor kastet).
Inger Anne
[QUOTE=Michael Niesar]1. Penselalger kan komme med høg PO4 eller for mykje jern

Dette var interessant. Jeg har en hinsides penselalgeoppblomstring i to av karene mine, og jeg fatter ikke helt hvorfor. Dette er to kar som er hardt belastet med fisk (i overkant belastet), og det er rimelig å tenke seg at det kan være høy PO4 der. Jeg må sannelig skaffe meg PO4-test igjen (den forrige gikk ut på dato, og ble derfor kastet).

Ja, er sikker høg PO4 i akvariet ditt og kanskje lite NO3. Det er miljøet for penselalger. Men som sagt er penselalger egentlig ingen problem lenger per i dag. De kan faktisk være ganske fin hvis de vokser kun i ett begrenset område (for eksempel på blåmatten av en HMF). Og hvis man vil ha de vekk kan man bruke Easy Life Easy Carbo. Stoffet lukter pyton (Aldehyd), men er kjempeeffektiv mot brunalger. Man kan fortynne EC i en sprøyte og spruter på algene. Algene blir rød etter noen få dager og dø. Ferdig med saken. Dessverre virker EC ikke mot grønnalger.
Michael Niesar
[QUOTE=Inger Anne][QUOTE=Michael Niesar]1. Penselalger kan komme med høg PO4 eller for mykje jern

Dette var interessant. Jeg har en hinsides penselalgeoppblomstring i to av karene mine, og jeg fatter ikke helt hvorfor. Dette er to kar som er hardt belastet med fisk (i overkant belastet), og det er rimelig å tenke seg at det kan være høy PO4 der. Jeg må sannelig skaffe meg PO4-test igjen (den forrige gikk ut på dato, og ble derfor kastet).

Ja, er sikker høg PO4 i akvariet ditt og kanskje lite NO3. Det er miljøet for penselalger. Men som sagt er penselalger egentlig ingen problem lenger per i dag. De kan faktisk være ganske fin hvis de vokser kun i ett begrenset område (for eksempel på blåmatten av en HMF). Og hvis man vil ha de vekk kan man bruke Easy Life Easy Carbo. Stoffet lukter pyton (Aldehyd), men er kjempeeffektiv mot brunalger. Man kan fortynne EC i en sprøyte og spruter på algene. Algene blir rød etter noen få dager og dø. Ferdig med saken. Dessverre virker EC ikke mot grønnalger.

jeg blir plaget av rød alger, virker EC på denne? og det er trygt å bruke EC?

jeg er faktisk lite plaget av grønnalger, de er kun noen steder på glasset. men derimot rød alger har jeg hele året, blir aldri 100% kvitt det fordi det er overalt. var kvitt det ganske bra rett før ferien, men en liten tur avgårde og akvariet er fullt med rød algene
Rødalger er bare et annet navn på penselalger, så ja, Michaels oppskrift funker på rødalger også
mona o
Rødalger er bare et annet navn på penselalger, så ja, Michaels oppskrift funker på rødalger også ;)


hehe, jeg blander tråd alger og pensel alger skjønner du, så brukte navnet rød alger for å være sikker
I dag har jeg flyttet over de siste 3 Corydoras cf. burgessi til deres nye artskar.

Det er en 98 liter, plassert nederst til venstre innerst i rommet. Nå er gruppen fulltallig. De skulle vært 14, men den ene C121-hunnen fikk jo eggraptus og døde på kjøpet etter at hun hadde strødd egg vilt rundt seg på sanden. Så nå er de altså 13.
Jeg tror de 3 siste faktisk var hanner. Det så slik ut. Kanskje det blir noe mer action nå, med noen flere hanner Det har vært en hel del aktivitet i karet i det siste, men så langt har jeg ikke observert noen lek eller sett noen egg (på riktige steder altså, regner ikke med de ubefruktede som ble kastet ut på sanda av den ene hunnen).

I tillegg har jeg fått vasket og skrubbet en annen 98 liter, det karet jeg tidligere hadde Corydoras panda og venusfisk i. Det var litt vrient. Jeg bruker neglebørste, og busta på den er for kort til å nå ned i bunnen av "gropene" den strukturerte bakgrunnen har. Noen alger slapp nok derfor unna rengjøringen, selv om jeg fikk tatt det meste av det.
Denne 98 literen har jeg ikke noen konkrete planer for enda, men jeg tenkte å bruke det som karantene-kar til en gruppe nye Corydoras snart (de 12 C. venezuelanus jeg har bestilt fra Aquamanias).
Ønskeliste corydoras
mona o
[URLBLOCK1][URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] [URLBLOCK5] [URLBLOCK6] (uoppnåelig tror jeg...) [URLBLOCK7] (noen få eksemplarer bare, de er så store...!) [URLBLOCK8] (den ekte!!) [URLBLOCK9] [URLBLOCK10]


Denne skrev jeg i fjor, november 2008. Tenkte å bare dra den litt fremover i tråden igjen

C. amapaensis har jeg, men ikke resten.

Hva med de små Coryene. Habrosus er jo herlig søt. Drømmer om en stor stim slike jeg. Så sosiale og herlige

Takk for massevis av svamp forresten, og Tabis

GPSen min var ikke helt enig med adressen din. Og tok meg med en laaaang omvei til Langhus. Jeg har stedsans som en vareheis i strømstans...

Jeg har nå sp Black, atropersonatus, habrosus og pygmaeus.

Har du en anbefaling til en til?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap