Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 235)

Siljee
Jeg har nå sp Black, atropersonatus, habrosus og pygmaeus. Har du en anbefaling til en til?


Jeg er stadig frempå og anbefaler en av mine store favoritter
Corydoras adolfoi. Den er bare så utrolig flott! Den ligger nok helt i toppsjiktet på min yndlingsliste
I går holdt jeg på en halv dag, merk deg det, en halv dag! med å lete etter en patron med Orca undervannslim som jeg VISSTE at jeg hadde liggende blant akvarietilbehøret mitt et sted. Jeg endevendte akvarierommet, alle kasser og kurver. Ingenting. Så gikk jeg løs på kottet (der jeg også har stuet inn en del akvariestæsj...) og fortsatte letingen. Ingenting. Søkk vekk! Jeg begynte på akvarierommet igjen og undersøkte kurver og kasser en gang til, kanskje jeg hadde oversett den...? Neida, ingenting.

Så stod jeg der på akvarierommet, småforbanna med hendene plantet på hoftene... så flyttet jeg blikket 20 cm til siden. Og rett ved siden av hodet mitt, der hang silikoneringspistolen på porsarør-stanga til et kar MED Orca patronen montert inn!!!!

Den hadde f... meg hengt der hele tiden. Rett i glaninga. Jeg trodde det var silikonpatron i pistolen, så jeg sjekket ikke engang.

Kan NOEN tenke seg hva som gikk gjennom hodet mitt da....? :p

Tja...Ikke de vakreste ordene iallefall....
Blodtrykket, har det kommet ned?
Hehehe! Jeg kan levende forestille meg hva som gikk gjennom hodet ditt da. Jeg har noen sånne opplevelser selv. Men jeg har funnet ut at det stedet det er vanskeligst å finne noe, det er rett foran nesa på en.
Cory ekspertise
Hei Mona.
Har nå fylt opp 180 literen.
7 adolfoi og 9 paleatus har flyttet inn.
Masse lek første dagen og i dag er alt av glass pepret med egg.
Ser at den ene "kåte" paleatusen har prøvd seg mot flere av adolfoiene, men de trekker seg unna.

En annen gøy ting er å se de yngste paleatusene leke seg i vannstrømmen sammen med nesten alle adolfoiene.
Det verste av alt i det der med letingen etter undervannslimet, er at det viste seg at jeg ikke fikk bruk for det undervannslimet likevel... hehe Jeg trodde ikke jeg hadde noen trerot liggende nå, og siden jeg er forkjøla på tredje uka er ikke formen slik at jeg orker å reise rundt og se om jeg finner en jeg kan kjøpe. Men jeg trengte noe innredning til den tomme 98 literen, og fant ut at jeg kunne prøve å lime sammen noe stein jeg har liggende.

I dag oppdaget jeg imidlertid at jeg hadde en diger trerot liggende. Ganske ny, aldri brukt før. Der lå den bare og sa ikke noe...." Hei, bruk meg istedet, glem de steinene og undervannslimet!"

Grr! :p
Jeg leste i en annen eldre tråd at du har en sånn fiskefelle. Kunne du gitt meg målene på den? Står ingen info i nettbutikken. Vil du anbefale en sånn felle foran flaskemetoden?
Lisbeth
Jeg leste i en annen eldre tråd at du har en sånn [URLBLOCK1]. Kunne du gitt meg målene på den? Står ingen info i nettbutikken. Vil du anbefale en sånn felle foran flaskemetoden?


Den fiskefellen kan jeg varmt anbefale Jeg har fakket alt fra smarte og gløgge dvergciklider til sky L-maller med den! En svært behagelig måte å fange fisk på, faktisk, du kan sitte og se på tv mens du venter, hehe Falldøren styrer man ved hjelp av en lang tråd. Lengden på tråden tilpasser du selv. Jeg satt i en god lenestol med guttungen på fanget en gang mens vi fanget fisk

Et godt tips er å sette nedi fiskefellen med døren åpen noen timer før du skal begynne selve innfangingen. For med en gang så skvetter naturligvis fiskene unna, men venner seg fort til at den står der. Når du så skal starte, lader du fiskefellen med egnet fôr og fiskene går da rett inn, siden de er vant til at den står der.

Skal man fange L-maller slår man gjerne av lyset i akvariet først, slik at de tør å komme frem. Med noe lys i rommet ser man likevel hva som skjer.

Jeg bare googlet litt på "Hobby Genius Fish trap" og fikk opp dette, der målene angis å være 21x13x15 cm
Takk Mona! Må prøve en sånn felle jeg da. Ser ellers ikke for meg hvordan jeg skal få ut fisk igjen fra 450L.....
den virka jo veldig smart da, hadde jeg hatt et stort akvarium så hadde jeg kjøpt den.
Hei Mona. Var en tur innom Aquamanias i går, og så C.Venezuelanus du hadde kjøpt deg. De var fine de! Hadde lyst på dem selv, men siden alle var holdt av til deg endte vi heller opp med en gruppe med VF C. Adolfoi
Joanna & Pål
Hei Mona. Var en tur innom Aquamanias i går, og så C.Venezuelanus du hadde kjøpt deg. De var fine de! Hadde lyst på dem selv, men siden alle var holdt av til deg endte vi heller opp med en gruppe med VF C. Adolfoi :)


Det var jo en fin "trøstepremie" det ?
mona o
[QUOTE=Joanna & Pål]Hei Mona. Var en tur innom Aquamanias i går, og så C.Venezuelanus du hadde kjøpt deg. De var fine de! Hadde lyst på dem selv, men siden alle var holdt av til deg endte vi heller opp med en gruppe med VF C. Adolfoi :)


Det var jo en fin "trøstepremie" det ?

Ja, det var en veldig fin trøstepremie. Adofoiene var skikkelig flotte de også. Det morsomste var da jeg holdt på med tilvenningen i går natt fikk de faktisk tilbake fargen sin mens de var i posen, også så søte de var der de satt to og to ved siden av hverandre i posene
Jepp, i dag var dagen. Jeg spratt opp min første sekk med den berømte Biltema-sanden og skulle møte den face-to-face for første gang!
Og jeg ble helt betatt! Den er så fin, herlig å ta i og nydelig å se på der den la seg i dyner bortover bunnen. I et flash back, sånn ca 20 år tilbake i tid, kjente jeg tærne mine krølle seg i sanden på Nissi Beach, Kypros. Et par blink med øynene, og jeg løsrev meg fra mimringer om ungdomsfylla og hete sommerflørter, og var tilbake på akvarierommet

Dette kommer Corydorasene til å elske! Den er enda mere finkornet enn Rådasanden, og i tillegg mer ensfarget. Rådasanden er litt mer "spraglete". Det var en ren og skjær nytelse å bare kunne sprette sekken og tømme sanden rett i akvariet, uten noen flere dikkedarer eller noe. Ingen vasking og skylling på forhånd, bare å plumpe rett oppi.

Dette var min første, men blir ikke min siste sekk med Biltema-sand!
Se så klart vann, rett etter oppfylling av vannet og alt mulig! Sanden ser veldig hvit ut på bildet, men det er litt misvisende for jeg gadd ikke justere noen innstillinger på kameraet (ISO og sånn).
Karet er på 98 liter, men jeg fikk faktisk bare tappet oppi 65 liter vann! Det var overraskende. Så det ble stort fratrekk på volumet pga sand, trerot og innvendig bakgrunn.
[External Image]



Også må jeg vise et fotografi jeg tok i sommer av en rose. Den sorten heter 'Rhapsody in Blue', og jeg bestemte meg for å bestille forstørrelse på lerret av et slikt foto. Det kom i posten for et par dager siden, 80 x 60 cm, og siden jeg elsker den fargen så jeg hengte det opp i stua
[External Image]

Biltema sanden er fantastisk ja.

Nydelig bilde.

Ha en flott fredagskveld. Rydde til fest nå.

Espen
Åh! Jippi!! Jeg er så glad du likte Biltemasanda!

Som du ser, er den så vidt forskjellig fra rådasanda, at jeg var litt skeptisk til om du kom til å synes at forskjellen var på den positive siden eller ikke. Så fornøyd med at du likte den Coryene kommer nok garantert til å elske å borre nesene sine nedi den, ja.

Gratulerer med ny gruppe cory også. Helt klart at det ikke er noe problem å fylle et tomt kar!
Bilde tatt i går, øverste 168 liter (120 langt, 35 cm høyt).
Dette karet inneholder gruppen min med voksne, viltfangede Corydoras 'Green Laser', i tillegg til noen CRS reker.


[External Image]
Det der var ett nydelig kar, Mona!
Tøft at du likte Biltema sanden som så mange andre
mona o
Bilde tatt i går, øverste 168 liter (120 langt, 35 cm høyt). Dette karet inneholder gruppen min med voksne, viltfangede Corydoras 'Green Laser', i tillegg til noen CRS reker. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_091010134950_1.jpg[/IMG]


Så fint innredet karet ble! Må bare skryte deg opp i skyene, Mona, for karene er så utrolig fint innredet, skikkelig naturlig og pent! Hva slags plante er den lille "gressbusken"?
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap