Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 236)

Joanna & Pål
Så fint innredet karet ble! Må bare skryte deg opp i skyene, Mona, for karene er så utrolig fint innredet, skikkelig naturlig og pent! Hva slags plante er den lille "gressbusken"?


Helt enig! Må også spørre med det samme.. Hvor fikk du tak i den/de?
"Gressbusken" er Blyxa japonica, og den kom pr post fra et annet medlem her på forumet
Det er egentlig en overraskelse at jeg får den til, for den regnes som ganske kravstor mht næring og lys. Jeg driver og tester den ut i ulike kar, og sjekker hvor jeg får den til og trives, og hvor det ikke går så bra med den. Det varierer fra kar til kar. Hos meg feller den imidlertid de nederste bladene etterhvert, men det syns ikke fordi den vokser i sånne rosetter.

Har nettopp plantet den i den siste 98 literen jeg tømte for omgjøring også. Blir spennende å se om den vokser like fint der (det er forresten Biltema-sand i det karet).
mona o
"Gressbusken" er [URLBLOCK1], og den kom pr post fra et annet medlem her på forumet :-) Det er egentlig en overraskelse at jeg får den til, for den regnes som ganske kravstor mht næring og lys. Jeg driver og tester den ut i ulike kar, og sjekker hvor jeg får den til og trives, og hvor det ikke går så bra med den. Det varierer fra kar til kar. Hos meg feller den imidlertid de nederste bladene etterhvert, men det syns ikke fordi den vokser i sånne rosetter. Har nettopp plantet den i den siste 98 literen jeg tømte for omgjøring også. Blir spennende å se om den vokser like fint der (det er forresten Biltema-sand i det karet).


Så spennede, kan ikke si jeg har hørt om den så skal notere navnet ned og holde utkikk. Ordentlig flott plante, så ut som at den vokste godt hos deg på bildene Vi bruker også biltemasand i karene våres (dessverre har nok noe rådasand innblandet seg sammen med biltema i storkaret til min store frustrasjon) og er kjempefornøyd med sanden. Noen synes den blir for fin, og at plantene dør, men vi har aldri hatt det problemet i våres kar. Her vokser planetene som bare det!
Noen ganger kan man prise seg lykkelig over å ha vært forutseende
Jeg har en kasse med diverse reservedeler og tilbehør til Eheim filterne jeg bruker. Mange av tingene har ligget der i årevis. Selv om man ikke vet om man noen gang får bruk for alt sammen, så er det ikke dumt å passe på å ha et lite utvalg RESERVEDELER liggende uansett. Spesielt deler som blir utsatt for slitasje.

I dag da jeg skulle flytte over et Eheim 2224 filter tilbake til 98 literen som er omgjort, så tenkte jeg å sette på nye slanger også da de gamle var så bøyd og rare. Og før jeg visste ordet av det knakk tuten til adapteren (reservedels nr 7445108) som slangetuppen sitter presset nedpå! OJSANN! Heldigvis, og takk og lov, visste jeg at jeg hadde en helt ny adapter liggende i kassen merket med "Eheim Parts" Så det var bare å dukke nedi kassen og finne den frem og sette på den nye. Vips, så kunne filteret startes likevel. Hadde jeg ikke hatt den, kunne jeg bare takket farvel til dette filterets filterbakteriekultur. Puh!

Her er den delen hvor det knakk av "tuten" som slangene presses ned på.
[External Image]

Og til tross for at akvariet har stått på høykant i dusjen og blitt spylt og vasket i både varmt og kaldt vann, og all den gamle sanden er spadd ut og kastet, og erstattet med ny sand fra sekk... hva tror dere jeg så i karet i går kveld???
En sandsnegle!! Fytterakker'n. At det går an. Den har garantert ligget i sprekken mellom bakgrunnen og glasset et sted, og det skulle ikke forundre meg om det finnes flere... søren også!
Jeg gadd ikke plukke den ut, den fikk bare være der.
[External Image]
Liten tøffing som fortjener å leve. Junior vaska ei rot med masse huler og sprekker ved helvask av akvariet, vi så kun 2 Gabonreker i karret, skulle være 5. Han satte rota til tørk i ei balje og ut kom resten. Rota ble spyla med ganske varmt vann
I dag skulle "Loffa" (medlem her på forumet) komme på besøk og hente seg en gruppe av Corydoras metae oppdrettet mitt. Det var altså dags for å ramponere 85 literen ("Barnehagen") de går i, for å få tak i alle sammen. De skal selges etterhvert alle sammen. Loffa skulle bare ha 10-12 stk, men jeg bestemte meg for å ta ut hele flokken på en gang og sette dem i et annet kar så lenge der det er betraktelig mye enklere å få fatt i dem. Da slipper jeg å dra ut alle planter og inventar i denne tettvokste 85 literen hver gang en gruppe skal selges.

Det var 32 stk viste det seg 19 igjen nå etter at Loffa har reist med sine poser, inneholdende 12 stk + 1 enøyd hunn på kjøpet Denne hunnen la egg i går, og er den største i flokken. Den er født med bare et øye, og jeg synes ikke jeg kan ta penger for en slik fisk. Spurte derfor om Loffa ville ta henne med på kjøpet, og han ville gjerne overta henne.

Alle ble plassert på "venterommet" i en gjennomsiktig plast-tank. Loffa fikk selv fange inn de han ville ha herfra Resten av Metae'ene ble satt ut i den nyrenoverte 98 literen min, der det er veldig lite planter (enda) og Biltema sand på bunnen.

85 literen som Metae-ungdommene gikk i, blir akvariet til min nye gruppe med Corydoras venezuelanus som jeg får i kveld Gleder meg veldig!

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Så de Corydoras venezuelanusene i går kveld, de var kjempefine! Så ut som en veldig bra flokk også de som gikk der hos Aquamanias. Selv siklet jeg veldig på adolfoiene der men endte faktisk ikke opp med noen coryer hehe.
Under tømmingen av 85 literen i går da alle C. metae'ene ble fisket ut, benyttet jeg anledningen til å lete etter Betta channoides hunnen min. Hannen svømte forskremt rundt der, men hunnen (som jeg ikke har sett snurten av på mange uker) var og ble borte Hun er altså forsvunnet, død, borte.
Jeg tenkte kanskje den hadde hoppet ut, og lyste med lomme lykt bak akvariet og lette til og med gjennom *host* hybelkaninene under reolen etter en liten inntørket fisk, men fant ingenting. Får ikke håpe jeg ved et uhell luket henne bort under den massive luke-seansen jeg hadde i karet for noen uker siden, der jeg bare grep store buketter av planter og dro dem ut og klippet av nederste halvdel. Det avklipte ble ikke gjennomsøkt men bare kastet...

Lesson learned. Forsiktighet under luking heretter. Ikke sikkert det var slik hun forsvant, men det vet jeg jo ikke sikkert.

Ankomsten av mine nye Corydoras venezuelanus ble utsatt en dag, så de kommer i kveld istedet.

Penselalger
Hei Mona o.

Har ett lite spørsmål til deg angående ett innlegg du hadde i en tråd om penselalger i 2007.

mona o
Hvis du fjerner det penselalger elsker aller mest, vil det være lettere å bli kvitt dem. Nemlig høy sirkulasjon tvers gjennom karet... Det elsker de. Utblåset på filteret må derfor justeres. Både styrke og retning. Jeg har mine utstrålingsrør plassert [I]et stykke ned[/I] på ene kortveggen, altså relativt lavt i akvariet i forhold til "det vanlige", og hullene i dem vender rett [I]oppover[/I], ikke utover. Da fyker ikke sirkulasjonen tvers over karet, og vannet blir roligere. Dette liker ikke penselalgene, de trives aller best med vann strømmende forbi konstant. Jo mer og sterkere sirkulasjon, jo bedre. Jeg har mer eller mindre blitt kvitt plagen i mange kar. Det sitter små rester i et lite hjørne her og der, en og annen bestemt stein som det alltid vender tilbake på f.eks., eller på selve utstrålingsrøret. Men det er minimale mengder, og slett ikke over hele akvariet lenger! Og DET er det aller viktigste! Jeg har rett og slett lært meg å holde den i sjakk. 100% kvitt den blir jeg nok aldri, men det er heldigvis ikke penselalger man først får øye på lenger når man titter inn i akvariene:-)


Vil du fortsatt anbefale dette? Har begynt å komme noen penselalger i mitt nystartede (3uker) kar på 240L. Flyttet ned utstrålingsrøret som du anbefaler her, men ser ingen bedring enda..

Ja, jeg vil fortsatt anbefale det.
Men du må fortsatt fjerne det du kan se først, og så avvente og se om metoden har fungert på dannelsen av nye penselalger. Det fjerner altså ikke den mengden som allerede har kommet i karet, det må du selv gjøre i forkant av tiltak som senket sirkulasjon.

Har du høy gjennomstrømning gjennom filteret (det går på maks) vil du fortsatt gi penselalgene trivselssirkulasjonen deres. Alle mine utvendige filtere er skrudd ned mht antall liter de pumper i timen. I tillegg har jeg kuttet ut alle former for utstrømsrør av den typen med masse hull i bortover, og gått over til denne dingsen fra Eheim (se bilde) som utløps-ende på filtreringen. Det gir et "mykt" utløp som ikke fremmer penselalger, og kan dreies i den retningen man vil.

Om du kan bruke dette avhenger nok litt av filtertypen din. Er det Juwel kar du har, har du nok et lite problem. Den pumpen som er integrert der kan vel ikke nedjusteres, såvidt jeg skjønner?

[External Image]
Den lille killiyngelen som kom inn her som et egg i planter fra Aquamanias, har vokst fort siden jeg fikk fisk inn i karet og begynte med regelmessig fôring. Den kommer som et skudd når fôringspinsetten med mygglarver treffer overflata, og eter som om det stod om livet. Hogger innpå utrolige mengder til å være så liten. Jeg kan levende forestille meg denne som voksen sammen med mindre arter... de ville nok ikke levd lenge. En grådig liten fisk, dette, som blir ca 10 cm i utvokst tilstand. Denne jeg har er nok bare et par-tre cm enda.

Jeg er ikke sikker på hvordan man skiller kjønnene på denne 'Golden Panchax' killien, men jeg får en feeling av at det er en hann, den jeg har? Ser liksom litt sveisen ut på finnene og sånn Men jeg tror kanskje min er for ung til å se kjønn på enda. Såvidt jeg har kunnet lese meg til f.eks. HER, skal hannen ha en rød kant på halefinnen, og det kan jeg ikke se at min har (enda?).
Men hvis noen med litt killi-peiling kan se hva dette er for kjønn på bildet her, så blir jeg glad for tipset Jeg må nemlig ha meg en til etterhvert, av motsatt kjønn helst og da må jeg vite hva jeg har fra før. Eventuelt må jeg jo vente til denne her har blitt større og viser sitt "rette jeg" Arten skal være aggressiv overfor andre hanner av sin egen art, så det anbefales ikke mer enn èn hann pr kar.
Aplocheilus lineatus er det vitenskaplige navnet på den (Golden Panchax er populærnavn/salgsnavn).

[External Image]

Ja, skjønner.

Har ett Juwel kar ja, men har fjernet det innvendige filteret. Har nå ett Eheim Pro 3 2075. Men, går det an å justere antall liter/timen på dette da tro?

Etter jeg flyttet ned utblåset, så ble vannet mye roligere. Helt stillestående i motsatt ende av karet, men dette er altså ikke godt nok? Hvor har du plassert den dingsen din da? På samme måte som utblåsningsrøret, altså nedi karet pekende oppover?
Er egentlig litt usikker på om det i hele tatt er penselalger jeg har:-p Mitt første møte med alger.

Prøvde å ta noen bilder, men ikke så lett å få algene synlig på bildene. Prøver ett bilde jeg!

Håpte kanskje du kunne hjelpe meg her..

[External Image]
Ikke godt å si hva slags alge det er på den avstanden. Men jeg synes ikke det så ut til å være noe klart angrep av penselalger iallefall.
Er dette karet relativt nystartet, så kan det godt være den såkalte staghorn algae istedet. Den lar seg lett fjerne med fingrene, er litt "striere" å ta på. Hvert enkelt algestrå blir mye lengre enn hva penselalgene presterer. Oppstår ofte i nystartede akvarier, og skal visstnok komme av mangel på næring (motsatt altså, av hva man vanligvis tror er alge-årsak) eller FEIL type overskuddsnæring i vannet. De gangene jeg har sett den algen, har det vært i oppstarten av et kar og noe som har forsvunnet av seg selv etterhvert. Det står bl.a.
"Higher ammonia/ammonium levels (overstocking and substrate disturbance) and low CO2 levels will favour this algae." Og siden ammoniakk alltid oppstår i et nytt akvarium, er det naturligvis derfor jeg har sett den kun i nystartede kar til innkjøring.

Penselalger ser helt annerledes ut, helt myke, korte og veldig tette buster (ser ut som en liten penselbust, derav navnet) og de er gråsvarte i fargen.

PS! Legg linken ang. identifisering av alger under Bokmerke-Favorittene dine Den er veldig kjekk å ha og kunne slå opp på.
For meg ser det ut som skjeggalger.
Hei Mona!
Jeg har sendt deg mail som jeg lurer på om du kan se på...?
Jeg synes den lille tassen din ser ut som en liten herremann, Mona. Men la den bli litt eldre før vi bestemmer oss helt.

Man kan stille hastigheten på Juwel-pumper, i hvert fall på eldre modeller.

Ikke rart at betta-hannen glodde fornærmet på deg om du lukte ut damen hans. Men jeg føler meg ikke sikker på at det er sånn det skjedde. Fisk kan bare forsvinne når de dør, særlig hvis de lever i et uoversiktelig miljø, slik at vi ikke ser dem når de sliter.
Takk for et godt svar Mona.

Laget en ny tråd under "Alger" på forumet, var ikke meningen å overta din personlige tråd;o)

La ut et nytt bilde der, av angrepne sverdplante blader. Kanskje du kan ta en titt?

[URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1015&thread_id=47588[/URL]
Ble vekket på sofaen av gubben, som fortalte at Aquamanias hadde vært og levert fisk på døra Jeg sovnet visst for jeg har feber i dag og greide ikke holde meg våken. Men jeg karret meg opp for å ta de nye fiskene i øyensyn og begynne akklimatiseringen. De var bittesmå, men oj-oj så nydelige! Dyp og skinnende rustfarget kropp med en blygråblå flekk som skimrer i turkis av og til. Dette var riktig art og type,
det er Corydoras venezuelanus - den fargesterke typen!

Disse er nok ikke gamle krabatene, så håp om oppdrett på dem ligger nok et år frem i tid eller noe sånt. Så fiiiiine de er! Det er 12 stk av dem.

Det akvariet de skal bo i, er 85 literen i midten til venstre i den doble reolen min (6 x 85 liter), dvs det karet som tidligere gikk under navnet "Barnehagen". Med andre ord var dette i et par år oppvekstkar for Corydoras som er over det minste yngelstadiet og egentlig bare ventet på å bli gamle nok til å flytte hjemmefra. Det blir på en måte fortsatt en "barnehage", men bare til de er gamle nok til å formere seg :p

Tok noen bilder mens de er i akklimatiseringsboksen, men det ble bare rør av alt sammen. Febergrøssninger er ikke akkurat en perfekt match for stødig kamera. Akklimatiseringsboksen er i tillegg ganske uklar pga riper i plasten, og da fokuserer kameraet mer på stripene enn på fisken bak :p
Men, man ser fargene deres iallefall og hvor fine de er

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap