Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 242)

Flotte bilder av Coryene Mona! Jeg har forresten 4 VF Brochis Splendens!(så det du og Inger-Anne skrev) og de er nydelige. Fikk dem av min onkel som har hatt dem i 2 år.
I går kveld var jeg 100% sikker på at jeg ville finne en død Corydoras gracilis i 98 literen i dag.
Den lå på siden, rørte seg ikke på timesvis, og det rare med den var at den så ut til å ha mistet halve halen. Men det var ingen ujevn takkete kant, det så rett og slett ut til å være kuttet tvers over. Kan ikke skjønne hvor og hvordan det har skjedd. Om den var slik da jeg fikk den er tvilsomt, for det tror jeg at jeg ville lagt merke til. Det så dårlig stilt ut for den, der den lå halvveis på siden i et hjørne av karet. Det pussige var at de øvrige 5 stadig var bortom og bartet litt på den, la seg ned ved siden av den og liksom "holdt den syke med selskap". Har aldri sett noe lignende atferd hos Corydoras. Syke eksemplarer blir oversett av de andre. Men ikke her. Den fikk stadig besøk og de andre la seg på hver sin side av den og på en måte virket det nesten som de forsøkte å gi den oppmuntring.
Det er absolutt noe av det rareste jeg har sett hos Corydoras, og jeg grublet en del på denne atferden i går kveld.

Jeg ble utrolig glad da jeg slo på lysene på akvarierommet i dag og så at den svake og syke fisken var i full vigør igjen Hurra! Dette hadde jeg aldri ventet. Den så virkelig dårlig ut i går kveld. Satser på at runden med Flubenol har tatt knekken på det som plaget den nå.

Fiskene ble kjøpt fredag, men det var først i går ettermiddag at jeg startet avlusnings-kuren (ville gi dem noen dager på å akklimatisere seg først) hos dem, og doserte ut første runde medisin. De har hatt synlige parasitter sittende på finnekantene og bartene. Ekle greier.
Den typen parasitter har jeg sett tidligere på vf Corydoras, og de ser ut som "hvite små hårtynne fliser", bare noen få mm lange, som henger og vifter når fiskene beveger seg. Dette er heldigvis en parasitt-type som Flubenol tar knekken på i løpet av noen få timer, etter hva jeg har sett før.
For tro det eller ei, nedi fiskeapotek-skrinet mitt fant jeg overraskende nok en dyrebar dose Flubenol 15! Yippi!
Jeg målte opp på mikro-vekten min og det holdt til å gi en avlusningsrunde på disse nye VF fiskene. Hadde helt glemt at jeg fikk det tilsendt av en venn for en god stund siden, for jeg var jo bånnskrapt og helt tom for Flubenol tidligere. Virkelig synd det produktet ikke produseres mer! Det er et stort tap for akvariehobbyen.

Jeg blir nødt til å finne et annet kar å ha Gracilis-coryene i på sikt, etter karanteneperioden er over. Det karet jeg hadde ledig står midt i en reol og det blir for varmt for dem der. De bør holdes i relativt kjølig vann, helst mellom 20 og 24°C. Det sliter jeg med å klare på akvarierommet, for temperaturen øker utover dagen pga alle lysarmaturene. Det ligger stort sett på 25°C til 26°C i karene mine.
Jeg har fjernet dekslet for og holde vanntemperaturen nede i det karet de er i.

Herregud, jeg har sinnsykt lyst å kjøpe flere C. gracilis... ! Men jeg har egentlig ikke råd nå, så jeg lar være :p Nå er det bare et par mnd til jul, og pengene fremover nå må egentlig øremerkes julegaver og sånt.

TILLEGG kl 16.00:
Nå har jeg nettopp vært inne på akvarierommet og gitt de nye viltfangede fiskene en halv rute røde mygglarver. Og til min store glede var den som var syk i går blant de første som stupte over maten og gaflet innpå Alle 6 C. gracilis lå samlet og spiste. Jeg kunne se 5 av 8 C. guapore, men jeg vet ikke hvor de siste 3 er. Jeg listet meg vekk så de fikk spise i fred. De trenger maten
Ojojoj, du må ha vært innom Oslo city og kjøpt Corydoras gracilis? Jeg tenkte på deg når jeg så dem. Hvem andre er villig til å betale såpass for coryer De er råfine! Og helt annerledes i kroppen enn det jeg er vant til å se. Ligner nesten mere på aspidoras?!
mona o
Det pussige var at de øvrige 5 stadig var bortom og bartet litt på den, la seg ned ved siden av den og liksom "holdt den syke med selskap". Har aldri sett noe lignende atferd hos Corydoras. Syke eksemplarer blir oversett av de andre. Men ikke her. Den fikk stadig besøk og de andre la seg på hver sin side av den og på en måte virket det nesten som de forsøkte å gi den oppmuntring. Det er absolutt noe av det rareste jeg har sett hos Corydoras, og jeg grublet en del på denne atferden i går kveld.


Skulle gjerne likt å vite hva den oppførselen betyr. Jeg har ikke selv opplevd dette med fisk ennå, men med mine viftereker. Hadde 2 stk som levde tett sammen i et par år. De satt alltid oppe på ei rot i utbåset fra pumpa. Det var kun når pumpa ble stoppa at de beveget seg ned på bunnen. Når den ene døde la den seg på bunnen av karet, og den andre kom ned og satte seg ved siden av den. Lenge satt den tett inntil den døde reka på bunnen. Jeg aner jo ikke hvorfor, men det var i mine øyne nesten rørende å se på.
Jeg var i alle fall rask med å skaffe den gjenlevende reka 2 nye kompiser i tilfelle de faktisk er så avhengige av hverandre
Lisbeth
Ojojoj, du må ha vært innom Oslo city og kjøpt Corydoras gracilis? Jeg tenkte på deg når jeg så dem. Hvem andre er villig til å betale såpass for coryer ;) De er råfine! Og helt annerledes i kroppen enn det jeg er vant til å se. Ligner nesten mere på aspidoras?!


Enig i den, de kan minne om en Aspidoras. De er sykt fine! Jeg har sååå lyst på flere, men jeg vil ikke ta meg råd til det nå. Eller, jeg har pengene, men jeg har satt dem tilside øremerket andre formål, så jeg prøver å være streng

Tviler på at de blir utsolgt i butikken med det første, men det kan jo være at ryktet har spredd seg nå, og at noen andre Corydoras-frelste har funnet veien til Oslo City

Åh, jeg har så lyst på flere!!

5 liters bøtte med lokk
Dette var noe jeg skulle sett før jeg begynte og skulle selge alle disse Green Laserne mine. 150 stykker pakket i poser to og to... Det hadde vært utrolig praktisk og bare hive dem i en bøtte, smekke på lokket og "selge dem med bøtte"

5-liters bøtte med tett lokk hadde vært perfekt å pakke fiskene i, koster bare 35 kroner. Det hadde vært mye enklere å håve fiskene over i en sånn og sendt det med kjøperne
Legger linken her så jeg har den til en annen gang, hehe :p
Status nye Corydoras-grupper
Nå har jeg hatt mine nye Corydoras-grupper i en uke, og alt vel så langt
De spiser når lyset er på, og i går fikk de prøve Brine Shrimp Sticks for første gang. Mye barting og stor interesse ble vist for det - gudskjelov

Den ene Corydoras Gracilis'en som jeg trodde skulle bukke under, har kommet seg helt og farter nå rundt sammen med støttegruppa si :p Det er et eller annet rart med halen på den, og jeg fatter ikke hva som har skjedd der. Men den ser rett og slett avklipt ut! Et helt rett kutt. Snodig.

Det ser heldigvis ikke ut til å plage den noe særlig. Jeg antar den må ha sittet fast i noe og så kjempet for å komme løs, så kanskje det var sjokket som gjorde den så svak den kvelden jeg så den ligge urørlig i et hjørne...? Den lå i høyre hjørne ved frontglasset, av alle steder, så jeg hadde fullt innsyn og fikk fulgt med på den. Siden det er helt nakent akkurat der, så jeg ingen grunner til at den øvrige gruppen skulle bytte på å legge seg der sammen med den hele tiden. De kunne valgt mange andre plasser i akvariet om de ville, som var bedre gjemt, men de valgte altså akkurat det hjørnet der "deres svake broder" lå.
Som nevnt tidligere så ble jeg helt paff av denne atferden, og hvordan det så ut som de andre forsøkte å oppmuntre, hjelpe, støtte den som var svak. Det var så pussig hvordan de la seg på hver side av den, og stadig vendte tilbake til den der den lå. Det så sannelig ut som de forsøkte å holde den rett vei ved å posisjonere seg selv på hver side av den svake, tett inntil den.

Utrolig merkelig, og noe jeg ikke kommer til å glemme med det første. Dette er ikke normalt blant Corydoras, og jeg har aldri sett noe lignende. Ikke hørt om det heller, for den delen. Tror neppe jeg hadde trodd det om jeg leste det heller, hehe, om jeg ikke så det med egne øyne :p

Corydoras guapore
'ne har tidenes kuleste Corydoras-tryne! De har et ansikt kun en mor kan elske, tror jeg, hehe Eller kun "spesielt interesserte" kan man vel si. Enten liker man dem, eller så liker man dem ikke. Jeg liker dem fordi de er relativt uvanlige Corydoras (men ikke sjeldne som Gracilis) og fordi de er så spesielle i atferd og utseende.
De er en av artene i en gruppe arter som alle deler det samme mønsteret og fargene. Det er utrolig interessant evolusjonsmessig sett. Hva har fått så mange ulike arter til å utvikle det samme mønsteret? Av alle mønster og farger som Moder Natur kunne utviklet dem til, så ble de altså like, til tross for at de er totalt ulike arter. De har prikkete brunt mønster med en mørk flekk på haleroten, alle sammen.

Disse artene befinner seg i den gruppen (mulig jeg har glemt noen):
Corydoras similis
Corydoras caudimaculatus
Corydoras guapore
Corydoras ourastigma
(langsnutet)

Den som er nevnt nederst på lista står blant de øverste på min ØNSKELISTE
Corydoras black yngelen
Tid for en liten oppdatering på de små, svarte Corydoras-ynglene
Jeg tror det har falt fra en del, for når jeg ser inn i karet ved fôringstid og skal anslå antallet sånn ca, så tipper jeg 50-60 stk. Men siden jeg aldri tipper riktig tall på noe (f.eks. ingen Lotto-gevinst noensinne, hehe) og alltid tipper for få yngel ifht hva det i virkeligheten er, så kan vi sannsynligvis doble det antallet. Si det er ca 100 der da... :p
Det er fremdeles et hyggelig antall, og de spiser godt. Dette kullet vokser sakte synes jeg, fordi jeg er vant til mye bedre vekst med levendefôr som artemia og mikroorm. Men det styret orker jeg ikke nå for tiden, så jeg tar den lettvindte metoden med fôr fra boks, glass og pose, og så får veksten heller ta litt lenger tid.

De får mat to ganger om dagen, og enn så lenge to vannbytter i uka. Siden de er så små enda og jeg kjører "latmanns-varianten" av Corydoras-oppdrett, så holder det foreløbig. Men ettersom størrelsen på ynglene øker må jeg også øke vannbyttene. Filtreringen er god, et hang-on filter som iflg. Eheim skal holde til kar opptil 200 liter (yngelkaret er en 45 liter). Har selvfølgelig skrudd ned vannstrømmen på filteret til et minimum, så ikke småtassene blir kastet rundt i storm i et vannglass.

Så snart de har vokst såpass at jeg føler jeg kan få tak i dem på en trygg måte med håv, så skal jeg flytte dem til et mye større akvarium. Siden de er så mange kan de ikke være i 45 literen særlig lenge.
På hylla der denne 45 literen står er det faktisk plass til en 54/63 liter istedet, så jeg vurderer å erstatte 45 literen med et sånt. 45 literen kan settes på en annen hylle (over de to 128 literne) om jeg vil holde det i drift.

Dårlig kvalitet på yngelbildene, men jeg orker ikke bytte linse :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
mona o 23.10.2009
Nå har jeg nettopp vært vitne til at min nye Betta channoides hunn (hentet i dag) og hannen min har lekt sammen :) [I]Det[/I] tok ikke mange minuttene gitt!.... ....Nå forsvinner nok hannen ut av syne i et par uker. Men nå er jeg ikke bekymret for nå har jeg sett leken og vet [I]hvorfor[/I] i det minste :-)


Siterer meg selv, ang. det jeg skrev fredag i forrige uke. Etter at jeg så leks-omfavnelsen til labyrintparet mitt, har hannen ganske riktig forduftet og ikke vært sett siden Det lover jo bra. Siden hannen ruger egg/yngel i to uker, så kanskje jeg er heldig og får se noe yngel neste helg da...?

Spørsmålet er bare hva jeg skal gjøre - slipper han ynglene ut i karet vil vel hunnen gafle dem i seg? Hun er jo ikke utstyrt med noe særlig moderlige følelser og kjenner ikke sine egne unger - de blir bare sett på som fin snacks.
Siden hannen er helt borte i de to ukene munnrugingen pågår, gjemt et eller annet sted i karet, så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne og lete engang. Dropper derfor tanken på å sette han i noe eget kar e.l., for da hadde jeg måttet ramponere hele karet for å få tak i ham og da kanskje han svelger arvingene sine i befippelsen.
Antar han er inne i jungelen med stilkplanter eller under mose-dekket som har vokst utover bunnen i snart halvparten av karet. Stilkplantene, som nå har vokst seg opp til overflaten og bredd seg utover derfra, skal få stå i fred denne gangen. Skal ikke gjøre samme stuntet som sist og luke :p Nå kan det bare få være tilgrodd, for er jeg heldig gir det yngelen litt større sjanse til å overleve. Jeg er glad bare det blir et par stykker
De går i samme kar som gruppen med 12 små Corydoras venezuelanus, som har farget ut noe helt sinnsykt fint! Utrolige farger på dem! Jeg gleder meg veldig til de blir gamle nok til å være kjønnsmodne

De nyeste Corydorasene mine (C. gracilis og C. guapore) har det fint, de er ikke spesielt sky og de spiser mygglarver med stor appetitt. Jeg setter pris på det at jeg får se så mye til dem, det gjør det ekstra gøy med nye fisk. Skramling med gardintrappa liker de imidlertid ikke. Se bare på dette bildet jeg tok i dag. Det er 14 fisk i dette karet, men alle som holder maller vet at det kan se ganske "folketomt" og øde ut i et mallekar.. :p

[External Image]
Hei Mona. Kjøpte Aqua Medic sitt produkt Amazon av Webzoo som du pleier å bruke i klekkebeholdere så eggene ikke skal råtne, og fant ut til min store fortvilelse at den har gått ut på dato! Mener å huske du sa at disse ikke gikk ut på dato så ville bare si i fra til deg. Under esken våres er det er hvitt lapp hvor det står "best for/Haltbar bis 10/08" noe som er ett år siden.. Ble helt sjokkert da jeg så dette. Har tatt kontakt med Webzoo, men har ikke fått noe svar fra dem enda angående dette. Det kjedelige er at C.Sterbaiene våres la egg i dag. Får håpe det holder at eggene blir liggende på catappablader.
Stod det virkelig det? Utenpå pappesken flasken lå i? Har aldri sett det på noen av mine.

Da er sannsynligvis noen av mine flasker utgått på dato, for jeg kjøpte en del for ganske lenge siden så jeg skulle ha liggende. Jeg har forlengst fjernet og kastet de eskene og lagt flaskene i oppbevaringskasser. Men jeg bruker jo dette enda på egg, har ikke merket noe negativt. De gir fremdeles gode klekkeresultater på egg.
mona o
Stod det virkelig det? Utenpå pappesken flasken lå i? Har aldri sett det på noen av mine.


Ja, det er en lapp under esken, legger ved ett bilde.

mona o
Men jeg bruker jo dette enda på egg, har ikke merket noe negativt. De gir fremdeles gode klekkeresultater på egg.


Greit å vite at det fungerer, men da vi mest sannsynlig vil få en ny, må vi vel sende dem gamle tilbake regner jeg med. Eggene ligger på catappablader foreløbig. Blir vel sikkert flere egg når de først har begynt hvis det ikke skulle gå denne gangen. Forresten, hvis vi har en pumpe (som er innkjørt) i karet, burde man allikevel bytte vann hver dag? Og burde man i så fall bytte alt vannet? Har vanligvis bare latt eggene bli igjen i karet, men nå har vi ledige "klekkekar".
Hei igjen
Du trenger ikke bytte alt vannet hver dag om du har en innkjørt filterpumpe. Men dersom du kun har BB der, altså bar bunn, bør du strø et lag sand på bunnen for å unngå et farlig bakteriebelegg. Corydorasyngel ligger jo på bunnen døgnet rundt så de er svært utsatt for dette usunne bakteriebelegget som dannes på glasset.

Hvor mye vann du skal bytte med filterpumpe, avhenger litt av hvor stort kullet er og hvor stort karet er (og til dels dine fôringsrutiner ). I starten når yngelen er veldig liten, ta små vannbytter hver dag (10-15%) eller annenhver dag. Det holder hvis det er et lite kull. De forurenser ikke stort når de er veldig små.
Etter et par uker, i takt med at yngelen vokser, kan du øke på størrelsen på vannbyttene.
Det er viktig å huske på at det danner seg fort mye nitrat i et lite kar med mange små forurensningskilder og hyppig fôring. Nitrat er veksthemmende, så derfor er det viktig å bytte vann litt oftere enn normalt på yngel.
Yngel tåler mindre enn voksne, så vannkvaliteten bør være prikkfri. Iallefall hvis man går inn for minimalt frafall

Jeg har et kull med Corydoras yngel som er et par uker gamle nå, i en 45 liter med filter. Jeg skifter vann ca 3 ganger pr uke foreløbig, og jeg skifter en 10 liters bøtte pr gang, men ser nå at det begynner å bli på tide snart å bytte litt hver dag.
mona o
Du trenger ikke bytte alt vannet hver dag om du har en innkjørt filterpumpe. Men dersom du kun har BB der, altså bar bunn, bør du strø et lag sand på bunnen for å unngå et farlig bakteriebelegg. Corydorasyngel ligger jo på bunnen døgnet rundt så de er svært utsatt for dette usunne bakteriebelegget som dannes på glasset.


Æsjda, og jeg som var så sikker på at man burde ha BB (Nå kommer Pål til å si "Hva sa jeg?"). Da blir det flytting av egg i dag, og påfylling av sand. Jeg regner med eggene nå har festet seg til catappabladene så det blir lett å ta dem opp. Takk for info, da får vi håpe på det beste
Du kan godt ha BB, dersom du ønsker bedre oversikt og kontroll på matrester osv. Men da må du påregne at tanken de er i må vaskes annenhver dag, skrubbes grundig i varmt vann for å få vekk det belegget.
Jeg bruker en dott hvit filtervatt og skrubber karet, spesielt bunnen, i glovarmt rennende vann på badet. Tørker med papir etterpå.

Jeg liker godt BB, siden jeg da har full kontroll på alt, jeg ser akkurat hvor mye mat jeg gir og hva som evt blir liggende til overs. Man ser også yngelen tydeligere, og ser kjapt om det har falt fra en eller to. Det gjør man ikke med sand på bunnen.

Men jeg forstod deg sånn at du satte inn filter for å slippe styret med daglige 100% vannbytter og rengjøring/bytte av tank Så dersom du skal slippe dette med vaskingen av karet så ofte, så må du ha sand. Hvis det er greit å flytte yngelen minst annenhver dag til ny og renskrubbet tank, så gjør du det
Når jeg har yngel i BB kar, så bytter jeg tank enten hver eller annehver dag.
Da har jeg minimalt med frafall. Det fungerer veldig godt hos meg.

Husk at det er viktig å ikke sluntre unna denne rengjøringen av den bare glassbunnen, man kan ikke tenke "Pytt-pytt, hva gjør vel tre dager uten vask..." For plutselig kan det ha gått for mange dager og så brått begynner yngelen å daue som fluer - da har bakteriene angrepet
Takk for tipsene. Skal ha det i bakhodet. Det letteste blir nok å ha sand i karet så da blir vi å kjøre det. Hva bør de mates med, og hvor lang tid tar det før de klekker? Slik jeg har skjønnt det bør man har 2-3 forskjellige mattyper de fores med? Vi har blant annet avskallede artemia liggende, er det fint å mate med?
Jeg har i kveld fått vite at forumet er et bedre sted uten meg, og at jeg ikke gjør annet enn å spre kvalm og uhygge. Dette gjør at jeg totalt mistet inspirasjonen.

Jeg sannelig tatt feil. Jeg trodde hele tiden jeg delte gleden over akvariehobbyen og at jeg faktisk har hjulpet mange. Det var gøy. Men det er det ikke mer. Og inntil denne inspirasjonen vender tilbake, logger jeg meg ut.

Vennligst ikke skriv mer i denne tråden etter dette innlegget, still alle spørsmål på forumet. Vær snille og ikke skriv hverken negative eller positive ting her i tråden.
*host*
*kremt*

(jeg varmer opp


"Var det her matkøen gikk?"
Corydoras cf. burgessi (C-121) venter tålmodig på servering.
[External Image]



Og så må jeg vise hvor flott "blindpassasjer-egget" har blitt! Han er blitt så fin! Han går i samme karet som C121.

Denne fyren kom inn som et bortgjemt egg i noen planter jeg kjøpte fra Aquamanias i sommer. Plantene lå i noen dager i pose, før jeg plantet dem i et kar som stod til innkjøring. Ante ingenting om at det var egg i plantene.
Nitritt, infusorie-eksplosjon pga redmoor-røttene, sopp og slim, vann som ikke gikk an å se gjennom, både brunt og hvitt... alt dette overlevde den. Etter et par mnd, da redmoorrøttene var ferdig med å lekke overskuddsnæring og biomasse slik at vannet endelig klarnet, oppdaget jeg en dag et bittelite yngel. Den har sannsynligvis klart å overleve på infusorier og microorganismer.
Etter at det ble satt inn fisk her (C121) og jeg begynte med regelmessig fôring har veksten kommet seg og nå er han en flott halvvoksen Golden Panchax killi

Han står sjelden stille og er vanskelig å ta bilde av. Her er han på vei ut av fokus :p
[External Image]
Regner med at du har gitt han et passende navn. Noe slikt som fighter,survivor,rocky eller noe sånt.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap