Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 42)

Siden dette mer eller mindre er en "Cory tråd" spør jeg her.

Kan engelsk elvegrus brukes til cory?

Det er jo ikke spesielt finkornet eller smått. Men det går jo å lete etter maten mellom grusen.
Cyberbob66
Siden dette mer eller mindre er en "Cory tråd" spør jeg her. Kan engelsk elvegrus brukes til cory? Det er jo ikke spesielt finkornet eller smått. Men det går jo å lete etter maten mellom grusen.

Hvis du ikke kan eller absolutt ikke vil ha sand, så er engelsk elvegrus det beste alternativet. Det er en grustype som er veldig glatt og fin, ingen skarpe kanter overhodet. Stenene er ikke knust, slik mange fæle grustyper er, men rund og fin som om den var vasket og slitt rund av vann i århundrer.
Så ja, skal man nå en gang ha grus og Corydoras sammen, så er engelsk elvegrus det snilleste og beste alternativet til sand.
Re: Engelsk elvegrus til Cory
Har selv 2 Cory arter, C. robineae (Flagghaler) og C. sp C003 (Decker) i selskapskaret mitt. Har både Engelsk elvegrus og Chinchillasand. Flagghalene tilbringer vel så mye tid med å rote i grusen som i sanda, mens det motsatte er tilfelle med Decker. Det sies at alle Coryer siler sand gjennom gjellene for å finne mat, men det er tydelig at noen praktiserer dette mer enn andre. Det viktigste, enten du har sand eller grus, eller begge deler, er at substratet må være uten skarpe kanter, så Engelsk elvegrus er OK. Selv ville jeg gjort som jeg selv har gjort (den var vel selvgod!) og sagt: Ja takk, begge deler .

Ooups, der kom Mona meg i forkjøpet, men budskapet er jo ganske likt da...

Det kommer forresten straks en posting i "Dette er en Corydoras bilde tråd:-)" som beskriver en annen merkelig oppførsel hos mine C. sp. C003.
Apistogramma panduro med gjellelokk-feil
I kullet med Apistogramma panduro finnes det 3 eller 4 hunner med en medfødt deformitet på det ene gjellelokket. For alle gjelder det at det kun er på den ene siden, og der er gjellelokket "litt for kort" slik at det ikke helt dekker de røde gjellene under. Det vises derfor en halvmåne-formet rød kant bak gjellelokket.

Disse fiskene burde selvsagt vært luket ut (avlivet) for lenge siden, men jeg har bare ikke orket å gjøre det enda. Dumt, for jo lenger man venter jo verre blir det å gjøre det.

Bildene viser en av hunnene som har et slikt derformert gjellelokk. Siden man ikke vet om det er arvelig, er det viktig å luke ut individer som har slike tidlig, så de ikke formerer seg og bringer videre et slikt gen.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bildene til innlegget ovenfor.
Apistogramma-hunn med deformert gjellelokk
Bildene kom før etter at jeg postet inlegget.
mona o
I kullet med Apistogramma panduro finnes det 3 eller 4 hunner med en medfødt deformitet på det ene gjellelokket. For alle gjelder det at det kun er på den ene siden, og der er gjellelokket "litt for kort" slik at det ikke helt dekker de røde gjellene under. Det vises derfor en halvmåne-formet rød kant bak gjellelokket. Disse fiskene burde selvsagt vært luket ut (avlivet) for lenge siden, men jeg har bare ikke orket å gjøre det enda. Dumt, for jo lenger man venter jo verre blir det å gjøre det. Bildene viser en av hunnene som har et slikt derformert gjellelokk. Siden man ikke vet om det er arvelig, er det viktig å luke ut individer som har slike tidlig, så de ikke formerer seg og bringer videre et slikt gen.


Burde ikke alle vært luket ut? Foreldrene også?
De friske er også bærere av genet, selv om det ikke vises.
Da er du kvitt problemet i fremtiden.

PS. Dette er bare tanker jeg gjør meg; jeg har ikke spesiell kunnskap om slikt.
Æh... nå ble jeg litt paff. Egentlig et litt merkelig forslag... eller misforstod jeg?

Det du sier er jo at jeg skal avlive absolutt alle Apistogramma panduro'ene jeg har? Sitte igjen med *zipp*?
Nei, det tror jeg ikke. Da får det søren meg bare være. Så alvorlig lyte er det ikke. Det holder at jeg fjerner de som har det synlig.

Donald
Burde ikke alle vært luket ut? Foreldrene også? De friske er også bærere av genet, selv om det ikke vises. Da er du kvitt problemet i fremtiden. PS. Dette er bare tanker jeg gjør meg; jeg har ikke spesiell kunnskap om slikt.
Avlive alle?!:O
Nei, det ville jeg aldri gjort, men vet du hva jeg synes du burde gjøre Mona?
Du burde sette ut annonse her på AF eller en annen plass om at du
gir vekk disse eller selger dem for en billig penge, mot at de ikke skal brukes i avl!?
Vet ikke om det frister å styre med det, men vist ikke så burde de lukes ut dessverre...
Jeg bare lurte på om også resten av dem er bærere av dette?
Da er det jo ingenting å avle videre på.

Men som sagt, dette vet jeg fint lite om
Monster-trerot og flere nye 30 liters tønner
I dag gjorde jeg lørdagshandelen på et diiiiigert supermarked; Coop OBS! på Vinterbro-senteret. Så digert var det at jeg gikk meg helt bort! Sullet rundt mellom reolene og ante ikke hvor jeg skulle gå.

Dette bragte meg forbi reoler med mye rare ting. Plutselig stod jeg foran en reol med fiskesluker, fiskestenger og slikt fritids/sportsutstyr. Da tenkte jeg; "HER må det vel finnes fiskesnøre, som jeg kan bruke til å binde mose fast på trerøtter i akvariet?" Og det gjorde det, så jeg har nå fått tak i fiskesnøre omsider. Har brukt sytråd før, men nå har jeg skikkelig fiskesnøre

Videre bortover reolene havnet jeg i en enorm avdeling som inneholdt kjøkkenting og plast-ting, som badebaljer, søppelbøtter og alt mulig. Og så fikk jeg plutselig øye på noe kjent; de hadde akkurat slike 30 liters-tønner som jeg bruker på akvarierommet! De jeg har fra før kjøpte jeg på Europris til 99 kr stykket. Her var de faktisk litt billigere, de kostet 89,- kr. Har lenge savnet flere 30 liters-tønner å mellomlagre vannet i, har bare 3 stk. Så jeg tok med meg to tønner, så nå har jeg mulighet til å mellomlagre 30 x 5 = 150 liter vann. Det burde holde

Surret rundt, helt "lost", men plutselig hørte jeg lyden av plingende kassaapparater...endelig! Utgangen! Gikk etter lyden og kom meg omsider til kassene Gubben ringte på mobilen i det samme, og sa på fleip: "Har du gått deg bort eller...?" "Ja, faktisk!". Det hadde jeg

Det er en zoobutikk (Tropehagen, tror jeg) på samme kjøpesenter, så jeg måtte selvsagt innom der også. Og der fant jeg en utrolig interessant trerot! Et monster, med masser av kriker og kroker og forgreninger som fiskene kan svømme rundt mellom. Flotte skjulesteder! Den måtte jeg selvsagt ha, selv om jeg ikke vet hvor og hvilket akvarie jeg får skviset den ned i enda. Den var skikkelig kul, et realt monster! Gleder meg til å innrede et akvarium med denne! Har aldri sett en så spesiell trerot før. Den ser litt Apistogramma-aktig ut....

Tok med monsteret ut for å spyle den skikkelig med hageslangen. En real omgang med skurebørste først også, så er den klar til bruk i akvarium.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den rota var VELDIG fin!
Jada, det er Tropehagen som holder til på Vinterbro. Men det var da ei usannsynlig flott trerot!!! Hadde de flere slike?
wow! Den var jo kjempefin!
Sa de hvilken tresort det var?
Dyrehagen
Jada, det er Tropehagen som holder til på Vinterbro. Men det var da ei usannsynlig flott trerot!!! Hadde de flere slike?


Det vet jeg ikke egentlig. Øynene mine bare spanet inn denne, og låste seg helt fast i den Dro den ut av hylla og gratulerte meg selv med et funn
Den skal det bli moro å bruke!

Det var noe trerøtter igjen i hylla, mener jeg å huske... ganske store greier. Verdt å undersøke, kanskje?

Denne var merket med L og kostet 219 kr. Etiketten som hang og dinglet på den sa "Mangrove", men det er jo bare tull for mangrovetrær er fredet. Sikkert en eller annen type teak eller hardwood.

Men jeg må spørre om noe som plager meg litt.
Jeg har ett stk sterbai som nok er en hunn. Hunn har blitt helt latterlig kulerund i det siste.

Terapitankenker var her i påska, hun har jo drettet sterbai før og var helt sikker på at det var rogn.
Men dette er jo et par uker siden, og denne sterbaien blir bare større og større.

Hvor store blir de?
Det ser ut som om hun har svelget en klinkekule.. Jeg blir litt sykdomsbekymret.

Har prøvd å sett på noen av bildene dine, men blir ikke helt klok.
Noe sånt som denne?
[External Image]
Det er en av damene mine, like før en runde med lek. Disse coryene ser ut til å bli ganske så digre, ja

Ganske så lik ja, hun har like mye kropp på begge sider av "midten" *knis*

Men rett under haka (hehe), like før selve stormagen begynner har mi ei lite kul, en liten dump.

(Så herlig å forklare slikt)
Kulerunde Corydoras-damer...
Som Dyrehagen nevner ovenfor, kan enkelte bli temmelig kulerunde når de er rognstinne. Men det hadde kanskje hjulpet med et bilde? Du er jo så flink til å ta bilder, så du kan kanskje fotografere "kula" og legge ut her?

MC Darup
Men jeg må spørre om noe som plager meg litt. Jeg har ett stk sterbai som nok er en hunn. Hunn har blitt helt latterlig kulerund i det siste. Terapitankenker var her i påska, hun har jo drettet sterbai før og var helt sikker på at det var rogn. Men dette er jo et par uker siden, og denne sterbaien blir bare større og større. Hvor store blir de? Det ser ut som om hun har svelget en klinkekule.. Jeg blir litt sykdomsbekymret. Har prøvd å sett på noen av bildene dine, men blir ikke helt klok.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap