Mallehule - plassering

Ja, da har jeg endelig fått kjøpt meg en kokosnøtthule til ancistrusen min, Nå håper jeg de vil trives og få masse yngel der Men jeg lurer litt på plassering... Jeg har satt den godt nedi grusen bakerst i akvariet halvveis bak ei plante. Ancistrusen var inni der med en gang! Hvor langt ned i grusen bør man stappe den? Så langt at åpningen blir mindre eller...? (synes den så litt stor ut...) Eller er det meningen at den skal ha 2 åpninger, og man skal plassere den sånn at bunnen også blir en inngang? Hjelp takk
Nå skal ikke jeg være den som tar håpet fra deg, men mener å ha hørt at det er svært uvanlig at maller yngler i kokosnøtthuler... De vil nok helst ha huler ala skiferhuler og keramikk/plastrør som er tette i ene enden. Plasseringen er litt individuelt fra malle til malle faktisk. Noen vil ha huleåpningen midt i strømmen, andre vil ha strømen over/på siden av inngangen andre igjen ønsker strømmen bakfra. smaken er som baken vet du.
Det er egentlig bare å prøve seg frem...når det gjelder ancistrus, så la de egg i kokosnøtt hos oss. Den var delt i to, og lagt nedi sanden slik at det ble dannet en liten åpning på ene siden......men som sagt det er bare å prøve seg frem.
Min mening er at kokosnøtter er for lette til å bruke til lekshule for maller. Det er fort gjort at hulen blir forskjøvet slik at hannen mister eggene. Anbefaler heller hule av skifer eller keramikk.
Hadde en ansictrus som ruget på egg konstant i 2 år i en halv kokosnøtt. Nøtta var klevet på langs, og det var ett hull på ca 1,5x3cm i den ene enden. Gravde denne ganske godt ned, slik at hullet som var synlig for han var omlag 0,5x2cm. Så fikk han fixe resten selv.

Solgte mellom 3 og 400 fisk produsert fra denne ene hanfisken, og dama hans.
Til slutt daua han av underernæring, matvett var det dårlig med (klart, passe på unger hele tiden gjør jo at man ikke kan bruke tid på å ete)
"Skjermet"
Hei igjen, Lilleulv

Min kokosnøtthule (som nettopp har produsert ancistrusfar med 40 barn) var bygget inne i en steinrøys (malawikar), og åpningen (liten, såvidt papsen kom inn og ut) var rettet mot et hjørne av "konstruksjonen". Kokosnøtt er av et tremateriale, så den har en viss egenoppdrift - dermed er "forankring! lurt.
Alt for å unngå at "fremmede fisker" skal kunne lure seg inn. Jeg "fester" kokosnøtthulene mine godt ned i grusen, gjerne i et hjørne og har god beplanting rundt - evt. legger en steinhelle fast oppå (må ikke kunne falle ned) slik at hulen ikke kan flytte på seg. Ancistrus-gutta kan nok bli store, men en unghann greier neppe å flytte på en godt forankret kokoshule - andre malletyper, helt sikkert!
Nei, ikke lag flere åpninger. Ancistruspapsen er tross alt bare én hule-passer og han greier ikke å være to steder på én gang: fremmede fisk kan lure seg inn og gnafle egg/yngel - eller yngel kan lure seg ut før pappafisken vil - av den åpningen han ikke har kontroll på. Hvis det i tillegg er litt planter ved den ene åpningen, så er det enda lettere for ham å kontrollere den.
Liten åpning er også et poeng, og tro meg, ancistrus kommer inn gjennom små åpninger. Som jeg nevnte: en FOR liten åpning kan forsiktig files større en for stor åpning er litt verre - må blokkeres på en eller "senkes" i grusen for å gjøres mindre. Du kan være nødt til å prøve deg med flere plasseringer OG flere huler, for husk: fisken bestemmer. Ancistrus ER lure!!! Og han velger hula...
Hei!
Må bare si en ting jeg!
Jeg har en slags "rot-hule" som blir dannet av en rot,
et glass dekket med stein og en steinhule, som kan minne om en skiferhule, men allikevel foretrekker ancistrushannen min kokkosnøtten!
Den står bakerst i akvariumet bak en rot blandt plantene og åpningen er ganske smal!
mvh maria
p.s.: lykke til videre!!
En hule til hunnen også.
Jeg har alltid flere huler i karret, Ancistrus hunner liker også å gjemme seg bort, så hunnen kan også gjerne få en egen hule hun kan bruke som hjem. Jeg hadde en trio på to hanner og en hunn i et kar på bare 60l, hulene lå i hver sin ende og midt på.
Der avlet jeg fram masse fin yngel, som jeg leverte til dyrebutikken i Molde (Tropehagen Zoo, en avd. som nå er nedlagt, det var ikke butikken på Rosebysenteret). Jeg fikk mye skryt for kvaliteten på yngelen, de hadde jo bare vært på en times biltur, ikke dratt med fly og bil langt vekke fra. Jeg leverte aldri yngel dersom jeg hadde den minste mistanke om sykdom i karet, så de var alltid friske. "Når du lever vet vi at vi får kvalitetsfisk som er friske", sa sjefen for butikken en gang. Jeg fikk fem kroner pr. yngel, noe som var omtrent det de betalte for tilsvarende fisk fra importør. Vanligvis kjøpte jeg for, utstyr, fisk osv. for beløpet, så de visste jo at de fikk pengene igjen, men de krevde det ikke. Jeg fikk kvittering for levert fisk,pengene i hånden og skrev under på at jeg hadde fått betalt for dem, så alt var "hvitt" i regnskapet. Hunnen dro fra hann til hann og la egg når hulen var tom etter forrige kull. De kan rase rundt i karet og grave en masse ved å slå med hale når det er egglegging i gang, først trodde jeg de sloss, men det var parringslek. Hun smatt inn i hula og la eggene og ble deretter jagd ut. Hun slapp ikke til mer før neste gang hun la egg, gjerne etter en affære med den andre hannen.
På denne måten hadde jeg nesten konstant yngel i to størrelser i karet. Idyllen ble først ødelagt da jeg ved et vannbytte ødela revirene til hannene. Da fikk jeg se hva slosskamp mellom Ancistrus er! Frynsete finner og mye uro gjorde at jeg bestemte meg for å gripe inn, for de var så jevnbyrdige at jeg var redd for å miste begge to. Den ene ble flyttet til naboakvariet, og finnene fikk gro sammen.
Alt ble fryd og gammen begge steder, og den ensomme hannen fikk et avkom fra de to andre til kone. Voila, to lekspar i to ulike kar, null algeproblemer i begge til tross for litt sollys skrått inn noen timer på sommeren, i stedet for trioen som det nok strengt tatt var litt lite plass til.
Trioen var med da jeg kjøpte karet brukt, sammen med over femti bittesmå yngel på en diger sverdplante, derfor ble de værende i dette karet.
Ancistrus må ha røtter å gnage på pga fordøyelsen, og elsker å gjemme seg under disse, men de gnager ikke ut huler selv slik f.eks Praktbotia kan finne på å gjøre (Har sett dette bare en gang, og mine har aldri gjort det, vet ikke om det har noe med lek å gjøre eller ei) De gjemmer seg gjerne i huler, om de finner en, og spiser Ancistrus-yngel, i likhet med Ciklider.
Da jeg startet opp min 63 liter, så kjøpte jeg 2 nokså små Ancistrus for algebekjempelsens del. Var vanskelig å bestemme kjønnene på de dengang.

Slik fikk akvariet stå en lang periode uten at jeg tenkte oppdrett, men plutselig en dag oppdaget jeg 1/2 cm. lange Ancistrusbarn overalt.

Aner ikke hvor de hadde ynglet. Jeg hadde 2 trerøtter oppi, og de må ha formet en slags hule.

Er det en ting som er sikkert med naturen, så er det at dyr tilpasser seg.

Uansett, blir nok både lettere med skiferhule eller kokosnøtt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap