Inger Annes akvarieprosjekt (side 12)

Haslana and fishes
Trehjulssyklene dine ser rett og slett stygt tynne ut! Ser jo ut som de er brekt på midten og?;S Men forer gjør du?:)?hmm...da kan du vell ikke gjøre stort mer(??)

Huff, ja. Og tro det eller ei: jeg har et bilde som ser enda verre ut! Men, jeg forer som bare rakkern. Mygglarver, tubifex, og alt annet snadder. Jeg må vel egentlig få brochisene over i eget kar, rett og slett fordi de andre fiskene blir overforet. Men de har heldigvis matlyst ihvertfall Vannskifte hver dag og Prazi i vannet også. Det burde jo hjelpe, men det har det ikke så langt. Jeg må innom butikken i morgen med den andre fisken som døde, og så får jeg snakke litt med dem om disse fiskene. Garantien på dem går jo ut, og jeg mistenker sterkt at jeg kommer til å miste flere. Jeg får også høre om det er flere som har slitt med dem (noe jeg så absolutt tror!) Jeg burde vel egentlig kjørt en annen dewormerkur på dem, men det har jeg ikke i huset. Det må bestilles fra USA, og det kan jo kjapt ta noen dager. Ettersom foringen ikke ser ut til å hjelpe, må jeg nok regne med å miste flere, ja. Urrrk! Det var ikke sånn jeg tenkte det skulle bli! Men jeg må uansett gjøre en innsats for å bli kvitt denne dritten (ikke fiskene, altså), ettersom det går andre fisker sammen med dem. Er det innvoldsorm, er det jo temmelig smittsomt.

Det kjipe er at jeg har fått sykdom i det andre karet med fisk i karantene (takk og pris for karantene!). Det er nå mine L-200 som er angrepet av et eller annet ukjent jeg ikke har sett før, hverken på fisk eller bilder. De rusler også rundt i Prazi, så jeg kan ikke tilsette annen medisin ennå (bør ikke blande). Men jeg mistenker at sykdommen utvikler seg så raskt at jeg er plent nødt til å gjøre noe. I morgen er det 4-5 dager siden de fikk Prazi. Hvis tilstanden er verre, blir jeg nødt til å ta et større vannskifte, og så ta en runde med eSHa 2000 og Exit. Jeg ser ingen annen mulighet. Jeg trodde først at det var skader etter slossing, men jeg ser nå at det ikke kan være det (se bilde under sykdom). Så sånn er det altså å kjøpe VF fisk... Urrrrk! Jeg begynner å bli en smule frustrert. Heldigvis ser det ut til at de andre fiskene ikke har problemer...så langt...

Nydelig brochis, lisme. Dette var ikke noen trehjulssykkel, nei Og det er sånn jeg ønsker at mine skulle være...

Hvilke coryer man liker, er vel en smakssak, Haslana. Jeg har falt fullstendig for c. arcuatus. De er utrolig vakre (som du kan se), og de stimer overraskende godt. Jeg har sansen for de litt større coryene og særlig de med store tegninger, og ikke så mye spetter og slikt (med unntak av c. sterbai). C. panda er jo en nydelig cory. c. adolfoi har også funnet veien inn i hjertet mitt, selv om de ikke har funnet veien inn i akvariene mine (men c-121 er veldig like ). C. sterbai har jeg selv, og de liker jeg veldig godt. De er enkle å få til.
Jeg la meg ned på gulvet og studerte trehjulssyklene mine igjen, og til min glede, ser jeg at det er en til jeg vil plassere utenfor fare. Det er nå to brochiser som jeg tror det skal gå fint med. Det betyr at det faktisk er en bedring der! Det er jeg veldig glad for å se En annen ser ut til kanskje å kunne bevege seg ut av faresonen etterhvert (fortsatt veldig tynn), og to er skrekkelig tynne. Men, de ser ut til å være i fin form, sånn i følge aktivitetsnivået, og ikke minst matlysten! For den er det ikke noe galt med! De er først i matfatet når det blir servert (noe jeg er meget lykkelig for!), og de spiser også ivrig. De gjorde de ikke da de kom til meg. Da virket de slappe i forhold til arcuatusene. Så lenge de spiser, er det jo håp for dem Jeg krysser fingrene videre. Hvis jeg greier å berge de resterende syklene, blir jeg rett og slett veldig stolt av både meg selv og dem

Jeg tok også en titt i det andre karantenekaret, og fikk en liten sørgelig nyhet også der. Jeg fant nok en død cory. Dette var en av coryene jeg ikke skal ha selv, men som er en gave til ei venninne. Men det er ikke noe hyggelig å finne en død cory uansett. Og det sier jo noe om at det er noe galt der, som også rammer coryene. Og det som har rammet mallene, er jo direkte ekkelt.

Det var forresten ett bilde jeg glemte i sted. Jeg nevnte Småen for noen dager siden. Bildet er ikke det beste, men det viser fisken som tror han har gjemt seg godt, og så viser han egentlig fram sin mest private del... ;-D
Jeg tror jeg legger litt til på drittuka mi. Det er noe veldig galt i det ene karantenekaret mitt. I dag fant jeg nok en cory død, og denne gangen var det en av mine c-140. Hyyyyl! Det ser ut til at jeg mister en cory om dagen. Og de dør uten noen som helst symptomer. Bare ligger der død Dette er ikke noen moro i det hele tatt!
Man får glede seg over de få tingene man kan: Det er en fryd å sitte ved siden av akvariet når brochisene får mat, for sultne er de! Og til min store glede kan jeg også se at magen buler litt når de har spist. Det betyr altså at maten havner der den skal, og ikke spyttes ut igjen. For å illustrere hvor ille de verste fiskene har vært, så har jeg et riktig ekkelt lite bilde her. Jeg må innrømme at bildet faktisk lyver litt. Vinkelen gjør at fisken faktisk ser verre ut enn den er. Men, den er ganske ille likevel.
Ja det blir nokk sterbai tror jeg...!
Du og Mona kan jo være stolt av at dere inspirer andre akvarister til dette cory-styret!;D
nei uff...jeg liker virkelig ikke at de driver å dør der med deg altså!!
Be de om å slutte fra meg..ok??
Driver du med medisinering av samme medisin i alle karene med sykdom?
Haslana and fishes
Driver du med medisinering av samme medisin i alle karene med sykdom?

Jeg har to kar med nyankommet VF fisk, og disse gjennomgår medisinering for å ta knekken på eventuelle blindpassasjerer (=parasitter). VF fisk har den stygge vanen å ta med seg masse sånt. At brochisene mine har parasitter, er vel temmelig sikkert, slik som de ser ut. Men jeg kjører også en runde Prazi i det andre karet, altså for å forsikre meg mot at det blir med noe der også. Så, ja, jeg driver medisinering med samme type medisin, med kun i to akvarier: de som inneholder VF fisk som jeg kjøpte forrige helg.

Du og Mona kan jo være stolt av at dere inspirer andre akvarister til dette cory-styret!;D

Tusen takk Nå blir jeg rørt. Jeg er forresten ganske så fersk innen coryhold selv, jeg. Mine første coryer ble faktisk kjøpt like før Jul!

Jeg var innom på Alnabru i dag, for å bytte den brochisen som døde for noen dager siden (snakk om tørrfisk. Jeg glemte den igjen på kjøkkenbenken i to dager). Det var som ventet ingen brochiser igjen (jeg tok jo den nest siste på mandag), så dermed ble det et par apistogrammaer (a. njisseni) på meg i stedet. Men, jeg fikk også vite at hovedgrunnen til at det ikke var brochiser igjen i butikken, var at de hadde dødd. Det tyder på at jeg har greid å gjøre noe riktig for de stakkars fiskene mine, ettersom de fleste lever ennå. Prazi har nok delvis "skylden" for det, i tillegg til den intensive foringen jeg driver med. Jeg må riktignok ganske snart skille ut brochisene, rett og slett fordi de andre fiskene i karet begynner å bli feite. Det var forresten også oppmuntrende å se arcuatusene som fortsatt var i butikken i dag. For da så jeg hvor langt jeg var kommet med mine. Jeg ble også spurt om hvordan det gikk med dem, rett og slett fordi han som betjente meg (både da jeg kjøpte dem og i dag), syntes at arcuatusene i butikken var blitt så mørke. Det kan tyde på at også arcuatusene hadde noe gurba innabords, men at Prazien og foringen har hatt sin virkning. For det er ingen tvil om at arcuatusene mine nå ser mye bedre ut enn for en uke siden

Jeg må forresten også fortelle at jeg også fant ut at de i butikken ikke har peiling på alt. Discus kan de tydeligvis lite om. Det var en kunde der som skulle starte med discus. Han lurte på om det gikk an å ha gullfisk og discus sammen, og han fikk, såvidt jeg hørte, ikke noe "nei" til det! Hørt på maken? En kaldtvannsfisk sammen med discus??? I tillegg fikk han også beskjed om at så lenge de fikk riktig fôr (som han kunne kjøpe i butikken, tviler på at det kunne være annet enn tørrfor), og skiftet vann en gang i uka, skulle det gå bra. Og dette var discus under oppvekst!!! Skifte vann en gang i uka? Til discus i oppvekst? Hæh? Jeg tror noen kan få seg en ekkel overraskelse. Her i huset får jeg veldig dårlig samvittighet om det går en dag uten vannskifte. Nå skal det jo nevnes at foring med hjemmelaget for, som jeg bruker, er en katastrofe for vannkvaliteten, men en gang i uka er uansett helt på trynet hvis du har discus under oppforing.
Jeg fikk forresten en gledelig bursdagsgave i går (og den første så langt, en halv uke etter bursdagen... Hehehe, sånn er det å ha en familie spredt over halve Norge). Brødrene mine, svigerinnene og tantebarna mine hadde gått sammen om et gavekort på Tropehagen Zoo, med tanke om at pengene skal brukes til en elektronisk PH-måler. Jada, de var tipset på forhånd om at jeg ønsket meg en
For å virkelig sette prikken over i-en på denne drittuka, måtte jo søndagen også ha sitt bidrag. For det første greide jeg å søle vann også i dag, men ikke så mye denne gangen, heldigvis.

Så skulle endelig de aller minste kulefiskene mine (Knoll og Tott, et c. irrubesco-par) få komme til et nytt hjem. Jeg har fått opp en av de nye (brukte) 85-literne i reolen. De stakkars to irrubescoene har gått i en alt for liten tank, men jeg visste at de snart skulle få bedre plass. Da jeg skulle fange dem inn, var det bare en der! Jeg har nå tatt ut alt som heter planter og gjemmeplasser, og irrubescohunnen min er søkk vekk. Ikke beinrester en gang! Jeg har sjekket rundt på gulvet, men heller der er hun ikke (jeg greide å knuse dekkglasset også for noen dager siden - enda en av de fantastiske tingene denne uka...). Så stakkars lille Knoll ble nødt til å flytte til det store, fine karet, uten Tott. :´(
Og jeg har mistet min første kulefisk.
Dette er det rareste...!
Jeg gikk forbi det nye karet irrubescoen min ble flyttet til. Jeg måtte bare bøye meg ned og kikke på enkemannen. Plutselig så jeg at de var to! Jeg måtte kikke etter flere ganger. Jammen var de der begge to! Hva i alle dager! Jeg vet jeg bare flyttet over en fisk. Det ble nemlig gjort i et gjennomsiktig litermål, og der var det kun en fisk.
Det eneste jeg kan tenke har skjedd, er at damen hadde gjemt seg inni algeballen. Denne flyttet jeg nemlig med fiskene til det nye karet. I så fall, har hun hatt en ekkel opplevelse, ettersom jeg klemte en del vann ut av den før jeg flyttet den.

Jeg antar dette har skjedd, fordi vi nå har beveget oss over i en ny uke. Fiskeunderet ble nemlig ikke oppdaget før etter midnatt. Det lover godt for uka som kommer

Å, så usannsynlig lettet jeg er for å ha fått irrubescoene over i større kar. Jeg har hatt en nattsvart samvittighet pga. den lille plassen de levde på. Og så vanvittig glad jeg er for at Tott sto opp igjen fra de døde! Jeg begynner å lure på om jeg skal døpe henne om til Jesus. Jeg ble ihvertfall så glad at jeg ga dem reke, til tross for at det ikke er rekedag.
Høres ut som solen skinner på deg igjen!!
Det var virkelig utrolig med Tott!!:O
Når jeg leste historien din var jeg sikker på at du skulle finne den under sofaen eller noe sånt!:S..
Men der dukker hun opp..
Det var jo kjempefint!!
Hvordan går det forresten med alle de sye fiskene dine??:s

uansett så må jeg bare si ifra at jeg er en STOR DUM DRITT IDIOT I HODET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
er så sur at jeg vil spenne meg selv...HARDT!!
Jeg var jo på dyrebutikken og skulle kjøpe mine egne corydoras da..de var såå nydelige også så fine!! schwartzi, julii og sterbai var jo valgene mine da..tenkte jeg skulle ta schwartzi for de var så pene..eller kanskje julii??Disse var jo også ganske pene (?!) men se på de flotte sterbaiene!!
så ender DESSVERRE ikke mine turer slik som det ville endt vist dette var deg (tatt med alle hjem og gitt dem et godt nytt hjem!) MEN JEG KJØPTE SMÅ FLEKKETE YNKELIGE CORYDORAS!!
hvorfor spørr du?? fordi det viste seg at jeg hadde sett feil på prisen for disse tre andre nydelige sortene (det viste seg at det var 69 kr pr stk)
og derfor hadde jeg knapt råd til 3 stykker!!
AAARRGHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nei nå sitter jeg her med mine 3 små flekkete (ser mer ut som grusfarget) corydoras som bare blir jaget frem og tilbake!!D;

...Da har jeg fått rast fra meg!!
Hvordan går det med de syke fiskene dine ja??
Gi coryene dine litt tid, og du blir kjempeglad i dem. Det er umulig å ikke forelske seg i en cory

Når det gjelder de syke fiskene, tja, både og.
Det ser ut til å gå fint med trehjulssyklene. De greier seg de fleste, tror jeg. De kommer seg for hver dag, synes jeg, selv om jeg skulle ønske at det gikk mye fortere. Det er kun en jeg er skikkelig bekymret for. Ikke pga. aktivitetsnivå og oppførsel, men pga. utseendet. Det ser ut som om noen har tatt tak med fisken mellom fingrene og klemt til, og det gjelder ikke bare rundt magen. Men, den er like aktiv som de andre, og oppfører seg ikke som om det skulle være grunn til bekymring. Det var et syn da de fikk tubifex i dag. Tubifexen er i små terninger som jeg klistrer til glasset nede ved bunnen (ellers ville de ha flytt opp). En terning løsna og fløt opp, mens den andre holdt seg på glasset. Brochisene er tydeligvis de sultneste i karet, for de er alltid først i matfatet (noe som jeg ser som et godt tegn). 5 trehjulssykler samlet seg på rekke og rad rundt terningen, slik at ingen andre kom til. De var utrolig søte!

I det andre karet står det ikke så bra til. Jeg har ikke mistet noen fisker hverken i går eller i dag, men jeg frykter det bare er et spørsmål om tid. 2 av mine utrolig vakre L-200 er alvorlig angrepet av ett eller annet. Frank her på AF tror det er virus, og da er det ikke så mye å gjøre, annet enn å gi dem best mulig miljø. Det ser også ut som at det har gått soppinfeksjon i sårene, så jeg medisinerer med både eSHa 2000 og Exit (i tilfelle det skulle være noen ekle parasitter som kan være årsaken). De ser dessverre ikke bra ut. Heldigvis har ikke den siste L-200 blitt angrepet ennå, så jeg krysser fingrene for at det skal gå bra med ihvertfall denne. Huff, det var ikke slik det skulle gå med L-200-mallene mine De har vært høyest på ønskelista i lang tid, og så går det slik når jeg skaffer meg noen. Sukk...

Av de hyggelige nyhetene kan det nevnes at jeg var innom på Akvariemagasinet for å kjøpe noen kulefisker (igjen...). Jeg bestemte meg for det allerede sist jeg var der, men hadde ikke plass da. I dag var jeg like ved butikken igjen, og stakk altså innom. Takk og pris... For det var ikke så mange igjen av disse kulene. Nå plasker det 2 nye carinotetraodon lorteti i en pose, og venter på å få slippe ut i sitt nye hjem. Det vil si, hvis det er lorteti, da. De ligner skremmende mye på irrubesco. Det skal de riktignok også gjøre, etter det jeg har lest i dag. Det er kun fargen på halen som kan skille mellom disse artene. Men, når Woland, vår kuleekspert her på AF, nevner til en annen person på NA at han aldri har sett denne arten i salg i Norge, og at det som regel er irrubesco som selges som lorteti, blir jeg litt nervøs. Vel, det finner jeg ikke ut før de er ute av posen disse småttisene. Jeg har kjøpt et par, men er spent på om det går. De skal visstnok være små aggressive kryp, dette her, slik som de fleste andre kuler...
Den ene kula mi, salivatoren Jack the Ripper, er skikkelig grinete på meg i dag. Jeg har i kveld flyttet han over i et nytt kar, like stort, med stort sett samme innbo, men i reolen min (har stått på gulvet fram til jeg fikk opp reolen). Nå er han altså grinete. Jeg har alltid stusset over det at kuler ikke liker forandring. Jeg har trodd det var en myte. Men, nå begynner jeg å lure på om det er sant...
Fordelen med at han er sint, er at han endelig viser seg fram. Ellers har han vært heller sjenert etter at han kom i huset. Men nå fikk jeg jammen tatt noen skikkelige bilder av han også
Jeg kom nettopp hjem fra fysioterapeuttime, og da jeg slengte et halvt øye bort til 130-literen, var det noe der som fanget oppmerksomheten. Noen veldig kjente bevegelser. Kan det være...? En litt nærmere titt ga svaret jeg håpet på: En c. sterbaidame med egg i pungen. Riktignok gikk leken som i sakte film, men det var dog lek. Da jeg stilte meg foran akvariet, så jeg også at det var ganske mange egg på frontglasset
Fram med en isboks for å samle før kampfisk og cichlider jafser dem i seg. Og som vanlig, måtte jeg dytte vekk kampfisker for å komme til. Takk og pris at de er så treige i matfatet! Jeg har nå fått berget en 7-8 egg, og har mistet noen i sanda også, dessverre. Vel, det er ingen krise. Ut fra hvordan den ene hunnen ser ut, kommer dette til å vare leeeeenge! Hun ser ut som om hun skal sprenges! Effektiv dame er hun også! Gjerne 4 egg i pungen samtidig. Men, med det antallet som hun må ha i den magen, så må hun jammen ta mange i slengen!
Ikke vet jeg hva coryene mine har imot husarbeid, men de greier alltid å prikke inn leken sin til dager jeg har masse å gjøre. Argh! Men det er jo sympatisk av dem å legge leken sin til en dag jeg faktisk er hjemme.
Jeg synes også eggene ser mye bedre ut denne gangen. Sist samlet jeg jo ca. 50, og det ble ikke noe av noen av dem. Ingen ble mørkere i fargen! Mens denne gangen kan jeg allerede se at de har begynt å mørkne. Jeg tror også coryene har holdt på noen timer, fordi eggene på glassruta var allerede begynt å bli harde (det var derfor jeg mistet noen). Utrolig at kampfiskene og cichlidene ikke hadde spist dem. De stod jo der og lyste lang vei, midt på en bar, kjempestor glassflate! Eller forresten, kampfiskdamene ser ut som de skal sprekke snart, så de har kanskje fått nok allerede?

[External Image]

Full av egg? Neeeei...hvorfor i all verden tror du det?
Vår i luften
Det er visst ikke bare i luften det er vår, heller. Det er ikke snakk om vårslapphet blant fiskene mine, ihvertfall. For det ser ut som om det er flere hormoner ute og går i 130-literen. Palettene har nå forlatt barna sine, og har kapret skiferhula i akvariet. Når mallene kaprer alle de gode ynglehulene, så får palettene ta hula fra mallene... Hannen har fått flotte farger igjen, og de begynner å bli småaggressive. Jeg har lyst inn i hula med lommelykt, men kan ikke se noe rogn. Men, det er tydeligvis rett rundt hjørnet, ut fra både utseende og oppførsel.

Coryene holder fortsatt på, selv om de blir jaget av sinte paletter som altså også er i paringshumør. Det ser ut til at det bare er den ene dama som holder på i dag. Men jeg tror ikke det er lenge før flere følger etter. Det er nemlig en cory til som er skikkelig stinn i det akvariet. Jeg begynner faktisk å lure på om jeg har ei tredje dame også, fordi en tredje cory har samme formen. Jeg har egentlig trodd at jeg har hatt 2 damer og 4 menn. De øvrige coryene er velfødde, men ikke smellfeite som disse 3. Eggleggingsmaskinen min har ihvertfall nok å ta av. Nei, det bildet over ser ikke sånn ut pga. perspektivet. Hun er så feit. Hun er helt ekstremt feit. Ikke rart hun kan suse rundt og strø egg hele dagen, stort sett 4 av gangen.
På vegne av Corydamen: hun er korpulent ikke feit..

Kanskje vært litt ivrig på tubifex'en, men ikke mer enn at formene vises :P Jeg syns hun var pen jeg! hehe. Lykke til med egg og vårform
Disse coryene har fått fint lite tubifex. Jeg tror de har fått det kun to ganger. Men jeg har mye annet snacks på lager. Dessuten er det lenge siden forrige lek, så de har vel spart opp både ett og annet. Hehehe. Og når de først setter i gang, trenger de vel alle reserver. Sterbaiene mine begrenser nemlig ikke leken til noen timer, de holder på en hel dag, når de først setter i gang, nesten fullstendig uten pauser (til min store fortvilelse. For jeg kan jo bare ikke vike fra deres side når det er massevis av egg å berge). Faktisk mistenker jeg at de kommer til å fortsette i flere dager denne gangen, sånn som damene ser ut. Det er stor forskjell mellom dem og mennene, selv om de også, som sagt, er velfødde. Men damen på bildet er ekstrem, og det er hun som legger egg i denne omgangen. Bildet er tatt mens hun tar en liten pustepause i letingen etter et sted å legge eggene. Like etterpå klistret hun dem opp på glasset, rett framfor meg, så det var bare å fiske dem ut Sympatisk dame!
En kjapp titt i karet: jada, de holder på ennå. De er helt ustoppelige
Det begynner å ane meg hva som gikk galt ved forrige corylek. Jeg samlet jo en haug med egg, og det ble ikke noe av noen av dem. Nå som coryene har holdt på i hele dag, og jeg også har samlet egg over en periode på mange timer, merker jeg forskjell på eggene nå og tidligere i dag!

For det første er eggene som blir lagt nå mindre enn tidligere i dag.

For det andre legges eggene i klaser (som en klump, i stedet for at eggene ligger med noen millimeters mellomrom)

For det tredje, virker eggene hardere nå. Det er som om de er gamle og litt inntørka, på en måte.

Det er faktisk litt ulik farge og størrelse på eggene allerede når de blir lagt! Noen er gulere enn andre.

Det virker på meg som at dette er "resteopplaget" på egg. Mulig at hun nå er over på ikke helt ferdig utviklede egg? Eller at mannfolka også begynner å gå tom for melke? De legger seg i T-stillingen fortsatt, men de kan jo ikke ha ubegrenset mengde å ta av (selv om det ser slik ut på hunnen). Høres dette ut som om jeg er helt på viddene, eller er det litt fornuftig logikk i dette?
Så spennende!!
Gratulerer da!
Håper virkelig det blir noe denne gangen!
Håper du skal selge noen om det blir nokk og!!
Da er jeg i såfall først i køen til å kjøpe med deg
*finefeitefisker*
;D
Jeg synes hun var GANSKE sprekkeferdig jeg!xD

Så var det mine coryer da..jo du har rett..det tok ikke lange tiden før de hadde funnet en liten sprekk og kravle inn i hjerte mitt gjennom!
Spessielt søtt er det jo når de fyker rundt med bartene sine imens sanden fyker gjennom gjellene!;D
Noe som skjer omtrendt hele tiden og derfor er de kjempemegasøte!!
Jeg tror denne uka har funnet ut at den må jobbe overtid for å dekke over forrige ukes blundere. Det skjer nemlig ett og annet her. Først corylek. Eggene ser ut til å være befruktet, nesten samtlige. Jeg skal ta en bedre titt i dagslys i morgen. Jeg tror jeg har samlet over 30 egg, så det kan jo bli en kjekk bøling.
Deretter er det palettene som er i gang igjen. Ingen tvil. Fargene deres er blitt veldig sterke (særlig på hannen), og de har begynt å jage unna for nærgående fisk. Det er ikke bare lett, ettersom det stort sett finnes veldig mange litt for nærgående fisk. Det er vel egentlig overfylt i akvariet. Denne gangen har de flyttet inn på mallenes enemarker. De har nemlig slått bo i ei skiferhule. Jeg lyste inni med lommelykt, og kunne se noe som kan være egg. Det er litt vanskelig å si, ettersom eggene og sanden har samme farge og størrelse (hvis det er egg jeg så). Men ettersom damen var så ivrig over de hvite prikkene, antar jeg at det er egg. Sandkorn kan da umulig være så interessante.

Men, nå for noen minutter siden, kom den virkelig store overraskelsen. Under storauksjonen i Oslo i februar, gikk jeg berserk og kjøpte flere killier. Jeg fikk jo et aldri så lite plasseringsproblem pga. det. Det endte med at den mest varmebestandige killien fikk flytte inn til sebraplecoene, sånn midlertidig. Der har de trivdes, og veldig godt ser det ut til. Jeg lyste inn i akvariet nettopp for å se etter sebraene mine (må ha vareopptelling innimellom), og da dukket det opp en liten fisk som definitivt ikke skulle ha vært der. Det kan ikke være annet enn killiyngel! Her er den skyldige...

For en deilig måte å avslutte dagen på.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap