- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Massedød av ancistrusyngel
Massedød av ancistrusyngel
Sent i går kveld tittet jeg opp i 60 literen min hvor alle ancistrusyngelen går. De har vokst seg så store og fine, og så ut til å klare seg. De var klekket i begynneslen av oktober.
Men i går kveld så fikk jeg se at flere av dem lå døde oppi der. Jeg banna stygt, og slo på lyset for å få et overblikk. Plukket opp 7 som lå slik til at jeg fikk dem opp.
Så tok jeg en titt på resten, og ser til min store forskrekkelse at mange er dekket av noe som ser ut som et hvitt belegg, og de har hvite flekker over det hele. En kjapp titt på de to guppyene jeg har sammen med dem, bekrefter det jeg tror: hvitprikk, og det så til de grader...
Jeg slnger oppi medisin, men jeg antar at det har gått for langt. Har aldri før sett fisk så angrepet av faenskapet. Klandrer meg selv for at jeg ikke har oppdaget dette før, men fiskene er jo flekkete i seg selv, så jeg har altså ikke oppdaget det.
Det er ei slukøret Carrera som tar kveld, og jeg er noget spent på hva som venter meg når jeg våkner igjen.
Og det var som fryktet; mer død fisk...
Av 20-30 individer, så ser jeg i skrivende stund 3-4 som fortsatt lever. Resten er døde...
Det var ikke slik det skulle gå med disse nydelige skapningene som er avlet frem i karet mitt.
Men i går kveld så fikk jeg se at flere av dem lå døde oppi der. Jeg banna stygt, og slo på lyset for å få et overblikk. Plukket opp 7 som lå slik til at jeg fikk dem opp.
Så tok jeg en titt på resten, og ser til min store forskrekkelse at mange er dekket av noe som ser ut som et hvitt belegg, og de har hvite flekker over det hele. En kjapp titt på de to guppyene jeg har sammen med dem, bekrefter det jeg tror: hvitprikk, og det så til de grader...
Jeg slnger oppi medisin, men jeg antar at det har gått for langt. Har aldri før sett fisk så angrepet av faenskapet. Klandrer meg selv for at jeg ikke har oppdaget dette før, men fiskene er jo flekkete i seg selv, så jeg har altså ikke oppdaget det.
Det er ei slukøret Carrera som tar kveld, og jeg er noget spent på hva som venter meg når jeg våkner igjen.
Og det var som fryktet; mer død fisk...
Av 20-30 individer, så ser jeg i skrivende stund 3-4 som fortsatt lever. Resten er døde...
Det var ikke slik det skulle gå med disse nydelige skapningene som er avlet frem i karet mitt.
Postet 25.12.06 kl 01:32
Inaktiv bruker

Uffa
Det var da en bedrøvelig start på romjula.
Vi får håpe og tro at mor og far legger nye egg igjen utover,passe godt på
/jan
Det var da en bedrøvelig start på romjula.
Vi får håpe og tro at mor og far legger nye egg igjen utover,passe godt på
/jan
Postet 25.12.06 kl 11:23
Postet 25.12.06 kl 13:00
Postet 25.12.06 kl 13:07
Carrera:
Les dette innlegget ang. plutselig oppblussing av hvitprikk.
Kan det ha vært noe som har stresset dine veldig i det siste?
Les dette innlegget ang. plutselig oppblussing av hvitprikk.
Kan det ha vært noe som har stresset dine veldig i det siste?
Postet 25.12.06 kl 15:22
Endret: 25.12.06 kl 15:22
Joda, jeg har både tilført ny fisk, samt stresset dem nylig...
Guppyene er forholdsvis nye oppi der, men ikke så nye at jeg mistenker dem for å være synderen.
Men, den ene guppyen fødte for et par uker siden, og da så jeg at pumpa i karet sugde inn yngel.
Jeg gikk da i gang med å tre en nylonstrømpe rundt pumpa, noe som sikkert var stress nok oppi der...
Og på toppen av alt, så streiket pumpa, så det ble litt frem og tilbake med den før vi omsider fikk den igang igjen.
Mistenker vel kraftig at det kanskje var utslagsgivende...
I ettermiddag så hadde jeg to guppyer igjen oppi karet, samt tre ancistrusyngel. Alle guppy-yngler er vekk, samt hannen, og et tjuetalls ancistruser.
Ja, jeg er sur og lei meg.
Guppyene er forholdsvis nye oppi der, men ikke så nye at jeg mistenker dem for å være synderen.
Men, den ene guppyen fødte for et par uker siden, og da så jeg at pumpa i karet sugde inn yngel.
Jeg gikk da i gang med å tre en nylonstrømpe rundt pumpa, noe som sikkert var stress nok oppi der...
Og på toppen av alt, så streiket pumpa, så det ble litt frem og tilbake med den før vi omsider fikk den igang igjen.
Mistenker vel kraftig at det kanskje var utslagsgivende...
I ettermiddag så hadde jeg to guppyer igjen oppi karet, samt tre ancistrusyngel. Alle guppy-yngler er vekk, samt hannen, og et tjuetalls ancistruser.
Ja, jeg er sur og lei meg.
Postet 26.12.06 kl 00:19
Postet 26.12.06 kl 14:34
DyrehagenHvor lenge var pumpa nede for telling? Hvis den var død lenge nok, kan filterbakteriene ha tatt kvelden. I så fall kan det være at mengden av nitritt og ammoniakk øker i vannet, og *det* gir ofte utslag i sykdom.
Ikke stort lengre enn ved et vannskifte igrunn.
Vi stoppet pumpa og trakk over en nylonstrømpe, og da vi skulle starte den igjen, så gikk den ikke. Tok den da ut, så min kjære rengjorde litt i selve systemet, samt at han fant ut hva som var galt, og så var det rett nedi igjen. Svampen lå i vannet hele tiden, så jeg tviler på at dette var årsaken.
Postet 26.12.06 kl 21:06
Parasitt-oppblomstring
Noen parasitter er så viselig innrettet at de "forstår" på en eller annen mystisk-biologisk måte at de har god sjanse til å få en god fase - og uten å ha lest artikkelen som det her referes til (lover å gjøre det) kan jeg fortelle at i pattedyrverdenen ligger f.eks gravid-loppemor i en slags dvale (i hud/pels) og bare venter på at vertsdyret - gravide hare-mor skal føde masse nusselige harebarn. DA velger loppemor å få sitt kull, for da er det jo mat nok til "beistene". Og jepp, ungdyr - også småancistrus - har lavere immunforsvar enn voksne. Har selv mistet flere ung-ancistrus til hvitprikk og kjører hard linje mot de små beistene...
Lykke til Carrera. Dere beholder nok noen, skal du se - og ancistrusmor og -far vil gå på igjen
Lykke til Carrera. Dere beholder nok noen, skal du se - og ancistrusmor og -far vil gå på igjen
Postet 26.12.06 kl 22:00
Det tre gjenlevende lever ennå. To av dem ser ut til å vre prikkefrie, og den tredje har litt prikker. Guppyene er uten prikker nå.
Har kjørt behandling i tre dager nå, og håpet stiger for hver dag som går, om at disse tre skal overleve.
Men et lite spørsmål jeg lurer på: Når fisken er dekket av prikker, og ser ut til å ha pels omtrent, da har de vært angrepet en stund, ikke sant? De blir ikke så hardt rammet over natta liksom?
Har kjørt behandling i tre dager nå, og håpet stiger for hver dag som går, om at disse tre skal overleve.
Men et lite spørsmål jeg lurer på: Når fisken er dekket av prikker, og ser ut til å ha pels omtrent, da har de vært angrepet en stund, ikke sant? De blir ikke så hardt rammet over natta liksom?
Postet 26.12.06 kl 22:08
Postet 27.12.06 kl 00:30
Ikke byttet pumpe nei, takket være en flink mann Men den bør byttes, for det mangler en liten del inni der.
De som var hardest rammet, så ut til å ha et pelsaktig belegg i tillegg til prikkene. De verst rammede var jo omtrent dekket av prikker. Vanskelig å forklare...
Jeg var i tvil om det var vanlig hvite prikker, for jeg har aldri sett så mye på fisk før, samt at de som var i live da jeg oppdaget det, sto langt bak i karet, og var vanskelig å se skikkelig.
Var guppyene som sa meg at det, ihvertfall mest trolig, var prikker.
Det ser forresten ut til at medisineringen virker, og det styrker min tro på at dette var/er prikker.
De som var hardest rammet, så ut til å ha et pelsaktig belegg i tillegg til prikkene. De verst rammede var jo omtrent dekket av prikker. Vanskelig å forklare...
Jeg var i tvil om det var vanlig hvite prikker, for jeg har aldri sett så mye på fisk før, samt at de som var i live da jeg oppdaget det, sto langt bak i karet, og var vanskelig å se skikkelig.
Var guppyene som sa meg at det, ihvertfall mest trolig, var prikker.
Det ser forresten ut til at medisineringen virker, og det styrker min tro på at dette var/er prikker.
Postet 27.12.06 kl 00:43
CarreraMen et lite spørsmål jeg lurer på: Når fisken er dekket av prikker, og ser ut til å ha pels omtrent, da har de vært angrepet en stund, ikke sant? De blir ikke så hardt rammet over natta liksom?
Nei, så hardt blir ingen rammet over natta Tipper at det har gått minst 3 dager fra utbruddet startet, til parasittene fikk overtaket, og krevde sine første liv.
Jo høyere temp opp mot 30`C, jo raskere spredning.
Kan svært godt ha vært andre parasitter i tillegg til hvitprikk. Oodinium kan opptre på samme tid som hvitprikk, og gir en mer belegg-aktig overflate.
Oodinium er på en måte "lillebroren" til hvitprikk, og behandles derfor på samme måte.
Det er ganske mange akvarister, som har trodd de har hatt hvitprikk, som egentlig har hatt Oodinium.
Forresten; hvilken medisin er det du har brukt i dette tilfellet?
Postet 27.12.06 kl 11:13
Postet 27.12.06 kl 20:01
CarreraJeg har brukt noe som heter Furamor-p. Noe t-pose lignende greier.
Mener denne kverker en del mer enn den skulle gjort, slikt som filterbakterier.
Finner ikke innholdsdeklarasjon på nettet, og kan derfor ikke garantere at dette er rett.
Men det er all grunn til å følge ekstra med på vannverdiene fremover!
Postet 27.12.06 kl 20:36
Postet 27.12.06 kl 20:53
Postet 28.12.06 kl 15:26