For få Kuhlii-ål i akvarier

Hvorfor er det så mange som har kun en eller to kuhlii-ål? Dette er jo trossalt en stimfisk!

Og hvorfor er det så få som har dem i det hele tatt? Aldri sett så kul og morsom fisk før. Elsker å være inni filteret mitt
Enig. Er kjempe trivlig fisk.
Her i Ålesund er de ganske vanlige,jeg hadde noen før men er egentlig ikke så glad i dem.

Jeg foretrekker øreål (panserål) da disse er mye mer lik de jeg fanget ved stranden som liten.
Jeg har en svart og en stripet kuhliål som bor ilag under en rot i fin biltemasand. Den svarte er avogtil ute og spankulerer på dagtid, mens den stripete er sjeldent ute om dagen.
Er dette bare fordi de er bare to? Helt seriøst, burde jeg hatt fler?

Og noen som vet noe om kuhliål vil spise sommerfuglcicklidens egg?
Den svarte er normalt meir frampå uansett mengede, men det at du berre har to er nok ein faktor. Eg anbefalar minst 8. Gjer ikkje nok heller det,sidan dette er ein av dei minst plasskrevjande fiskane du kan ha i eit akvarium.

Tvilar på at egga er i fare, sidan kuhliiålen har så liten munn.
Jeg har også bare to, men årsaken er at det bare var 2 stakkarer igjen i butikken. Mine, derimot, (begge to er stripete), er ute masse på dagtid, leker sammen med hverandre, svømmer rundt, og så gjemmer de seg litt.
Om natten har de omtrent den samme oppførselen
( dette kan ha noe med at de står i et rom som er ganske mørkt utenom akvariet, og at det er lite bråk og mennesker der?)

MEN jeg vet at de trives best når de er fler, så det kommer nok fler etterhvert! Og ja, de er nydelige
bare 2...
også jeg har bare 2. har lenge tenkt å få tak i flere, men jeg har igrunn mer enn nok fisk i akvariet... dessuten er de i butikken veldig små i forhold til mine. gjør det noe?
har en svart og en stripet. men hos meg er det den med striper som er mest frampå. han er fremme 24/7, mens den andre kun er framme om kvelden og natta. de er jo noen svært kule fisker!
Interesant...
Jeg skal straks på dyrebutikken å bytte min minste sommerfuglciklide i en hann, så kunne kjøpt flere. Men jeg føler at det så veldig raskt blir liggende masse drit rudnt gjemmestedet deres, mulig ikke de er de skyldige, men hvis de er det blir det for mye avfall. Jeg er redd for å ha for mange fisk, og ikke tar de plass, men blir det ikke mye avfall fra 8 stk..?
Jeg har også bare en kuhlii - ål, men et er fordi de ikke hadde flere i butikken, og de har ikke hatt noen etter det heller, og det begynner å bli bra mange mnd. siden vi kjøpte den. Når eller hvis de får fler skal vi ha det, for de er veldig morsomme, og det hadde vært gøy å se hvordan de er når de er fler
Tilfeldig bekjentskap
© Tone & Ib Damborg Karlsen
Reklame for plussmedlemskap