kjønn, rød juvelciklide??

det står i fiskebasen at hunnen er litt mindre enn hannen, men er det andre tegn? lurt litt på dette en stund. går ut ifra at hannen har noe sterkere farger enn hunnen, eller?..
hvor stor er fisken når den legger egg? vurderer å starte opp ett lite juvelciklide prosjekt her. i eget akvarium for å hindre catfight med andre fisker.
men for å skille kjønnene, er det noe med ryggfinner osv?
tar gjerne imot tips fra andre som har avlet denne arten. gleder meg til å starte på noe nytt som jeg for en gangs skyld kanskje har en sjanse til å lykkes med! hehe.. har jo hørt at juvelCiklden ikke er iblant de verste.
jeg trenger noen fisk å drive med mens jeg venter på at coryene skal vokse til! hehe...
Sjå kjønn på cichlider
Hei

Følger du denne linken kan du finne ut om du har hann / ho Ciclider

http://www.aquariumworld.com/norw/ferskvann/fisk/kj_cichlider.htm

Eg kjøpte et par juvelciclider å fikk yngel etter 10 dager. ( Det ble så mykje yngel at eg klarer ikke telle. men tipper på flere hundre.) Hvis du ser inne på medlem--- HeiHal--- vil du finne bilder av fiskene med yngel der.
Du gjør lurt i å ha dei i eget kar da dei blir veldig agresiv mot andre fisk etter at egga er lagt. ( egga vert lagt på et flatt parti på ei rot eg har.) Egga begynte å klekke etter 2 dager å da ble yngel flyttet til en grop i sanden etter hvert så dei ble klekket. Gropa hadde foreldra lagt på forhand,å det var altid en av foreldra å passet på yngelen der.

Eg hadde dei i lag med andre fisk i et 530 l kar, men alle andre fisk ble jaget / presset bort i et hjørne av karet av vaktsomme foreldre. Så eg flyttet både foreldre å yngel over i et anna kar for at det skulle bli fred i 530 l karet igjen. Nå vokser å trives dei godt.

HeiHal
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap