Hvor lenge kan guppy-yngelen bo i fødekassa?

Hei!
Hurra! Endelig fikk jeg sett en fødsel og berga yngelen!
Vi kjøpte akvariet vårt i november, og har hatt flere fødsler, både av Platy og Guppy. Hver gang har det skjedd om natta eller når vi har vært ute - plutselig er fisken tynn igjen og ikke en yngel å se.
Har nå lånt fødekasse - og for en uke siden så jeg en yngel fra en Black Molly som nettopp hadde "slanket seg". Jeg fikk fanget den, og dagen etter en til som gikk inn i filterpumpa. Da ble det panikk og jeg røska ut kontakten, heiv pumpa i ei bøtte - og der kom yngelen ut like fin! Disse to har stått i fødekaret 1 uke.

Så bestemte jeg meg for å risikere livet til min kjære guppy-hunn og pakke henne i fødekaret i håp om at min nylig avdøde slørhaleguppyfavoritthann kunne være faren. Hun ble satt der forrige fredag, og i dag - 6 uker etter fødte hun - minst 50 yngel! Da jeg hadde ca 40 i fødekaret slapp jeg henne ut, da var jeg fornøyd. Resten fikk bli snacks til de andre fiskene!Hun var veldig stressa av oppholdet, men både mor og all yngelen lever i beste velgående.
Spørsmålet mitt er: Hvor lenge må de være oppi kassa? Jeg har noen glupske fisker som stanger mot fødekassa med et sultent blikk, både guramier og scalarer.
Og... hva når det blir trangt i kassa? (Altså med 2 Black Molly yngel og ca 40 guppy-yngel?) HJELP! Jeg vil ikke risikere alt det styret og så blir de scalaremat når jeg slipper dem ut!
du bør ha dem der til du mener selv at de er for store til å bli spist. mater du dem godt, vokser de fort, å de kan slippes ut etter bare 2-3 uker eller noe sånt.
du sier du har scalarer, disse har en såkalt vrengemunn, dvs at de er istand til å "skyte" ut munnen slik at den blir mye større, så før du slipper dem må du være sikker på at de ikke spises av din sultne flate nydelige fisker.
siden du har såpass mange fiskunger skader det vel lite å prøve og feile innimellom, ved å sette 1-3 yngel fri i akvariet for å se om den fortsatt er der neste morgen.
det går ikke så lang tid før de gyppyene og mollyene ikke kan spise yngelet lengre, for de er ikke så "breikjefta", men det er derimot scalaren, så det er den du burde være obs på.

gi dem 3 uker. alt etter størrelsen på scalarene.
du kan mate yngelet med finknust flakfòr eller artemia.
Tusen takk!
Tusen takk for flott svar! Jeg får prøve og feile litt Den ene scalaren er STOR!
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap