Kan guppy yngel fra samme mor få yngel?

Hei- Har 10 guppy yngel nå. Og når de blir kjønnsmodne og hvis de eventuelt får unger, blir de vannskapte da? eller går dte helt fint? at søsken/brødre får unger? Da blir Mora bestemore faren er desverre død.

marie ^^
Ja, guppy bedriver innavl til de grader og med stor glede Det finnes ingen som helst hemninger eller sperrer der, gitt. Ikke noen biologiske sperrer heller, for den delen (om det var det du lurte på)

"Par deg først, spør siden - eller ikke spør i det hele tatt" er guppyenes motto!

Noen ganger kan man få litt svake fisk av for mye innavl, men fiskene vi ser i akvarieindustrien i dag er ofte ganske så innavlet fra før. Så en generasjon eller to fra eller til, spiller nok liten rolle. Det som er viktig, er å være litt hard og avlive misdannede yngel om de skulle dukke opp, og ikke la dem leve og avle defekter videre... det blir det ikke noen sterkere guppy-stamme av, akkurat.
de kommer garantert til å formere seg. guppy tenker lite på slektskap å slikt! ;-p
fisken blir vel ikke skikkelig vanskapt før det har gått noen generasjoner skulle jeg tro...
men den blir sikkert mer motagelig for sykdom ol.
hannens farge kan vel bli dårligere etter noen generasjoners inavl, og de lever sansyneligvis ikke like lenge.
men du får neppe en fisk med 2 hoder og 5 haler med det første!

onkel`n min hadde masse inavls guppy. etter noen år ble de litt rare.
litt tynnere og mindre, mens andre ble gigasvære!
i følge han tålte de omtrent ikke ett vannskifte til slutt. så han koka alle og kjøpte annen fisk istede.

men de fiskene var jo resultat av 12 års inavl som han sa.
så selv om du kanskje ikke merker store forskjeller de første 2 generasjonene, burde du etter mitt syn likevel prøve å unngå innavl da.
selv om det kan være vanskelig med guppy.
Hehe ja..
det blir nok litt vanskelig å unngå det når jeg har så mange hehe.. har til og med en da en til som er gravid hun gjemmer seg litt så er nok like før.
Men, jeg lurte på en ting. Etter mora fødte så ble a slankere men nå ser jeg at den flekken har blitt stor igjen, har hun lagret sperm da?

Legger til et bilde av de 1 dager gamle yngelen min =)

hihi er dem ikke søte?

Takk for svar klem ^^
Tha guppy girl
Legger til [I]et[/I] bilde av de 1 dager gamle yngelen min =)

Er jeg gal? Jeg ser 2!

Jeg vil aldri la mine fisker parre hverken foreldre, onkler/tanter eller søsken.
I naturen gjør de ikke det frivillig, og da er det heller ikke nødvendig å gjøre det i fangenskap.
Hanne Jensen
Jeg vil aldri la mine fisker parre hverken foreldre, onkler/tanter eller søsken. I naturen gjør de ikke det frivillig, og da er det heller ikke nødvendig å gjøre det i fangenskap.


Men hvordan gjør du det når du kjøper fisk, da? Ofte er det jo store søskenkull fra samme egglegginger eller samme kull fra levendefødere som butikkene får inn. De som selger fisk, har jo gjerne en fast avls-stokk, og sender ut kullene på løpende bånd med en gang de er i salgsklar størrelse. Og ofte er de jo kullsøsken da... og havner i butikkene samtidig.

Det går jo ikke an å forsikre seg om å aldri la beslektede fisk pare seg, hvis man kjøper fisk i vanlige akvariebutikker. Ikke så lenge man ikke konsekvent kjøper viltfanget fisk, da. Da er sannsynligheten for søsken eller foreldre ofte mikroskopisk liten.

Og mange butikker får faktisk fisk fra samme leverandør også
Slik løste jeg problemet Mona skriver om når det gjelder palettciklider:
Jeg kjøpte en viltfanget og en vanlig!x)
Men gjør du dette med alle fiskene dine Hanne??
Det må nokk være litt slitsomt..!
Mona, da vet du kanskje svaret på dette:
Hvor ille er det med sommerfuglciklide-søsken som får barn?
Mine kjøpte jeg jo fra samme akvarium, og de har samme størrelse.
Jeg vil anta at det skjer hos veldig mange akvarister siden man som regel kjøper fra samme kar?
Haslana and fishes
Slik løste jeg problemet Mona skriver om når det gjelder palettciklider: Jeg kjøpte en viltfanget og en vanlig!x) Men gjør du dette med alle fiskene dine Hanne?? Det må nokk være litt slitsomt..!


Slitsomt? Njaaaa ettersom man tar det... Umulig? Nei. Med nøye planlegging greier en å kjøpe inn fisk slik at en i alle fall kommer noe ut i rekken av "menninger" og innavlsproblemene er svært reduserte.
Jeg er ikke fremmed for at en kan parre riktig fine eksemplar i nær slekt en gang, men det må gå mange ledd mellom hver gang det skjer.

Jeg har mange karr, og flere kommer til hele tiden så jeg skiller hunner og hanner og koser meg verre med å bestemme hvem som skal "få lov"...he,he
Når så få som mulig får yngel mister en ikke oversikten så lett heller.....
Uønskede yngel blir mat, det er en naturlov..... jeg lukker øynene og tenker at bare de som er født i ynglekarrene er de planlagte.
Hanne Jensen
[QUOTE=Haslana and fishes]Slik løste jeg problemet Mona skriver om når det gjelder palettciklider: Jeg kjøpte en viltfanget og en vanlig!x) Men gjør du dette med alle fiskene dine Hanne?? Det må nokk være litt slitsomt..!


Slitsomt? Njaaaa ettersom man tar det... Umulig? Nei. Med nøye planlegging greier en å kjøpe inn fisk slik at en i alle fall kommer noe ut i rekken av "menninger" og innavlsproblemene er svært reduserte.
Jeg er ikke fremmed for at en kan parre riktig fine eksemplar i nær slekt en gang, men det må gå mange ledd mellom hver gang det skjer.

Jeg har mange karr, og flere kommer til hele tiden så jeg skiller hunner og hanner og koser meg verre med å bestemme hvem som skal "få lov"...he,he
Når så få som mulig får yngel mister en ikke oversikten så lett heller.....
Uønskede yngel blir mat, det er en naturlov..... jeg lukker øynene og tenker at bare de som er født i ynglekarrene er de planlagte.

Høres jo egentlig veldig bra ut dette!
Ettersom jeg kun har ett akvarium blir det litt værre med meg, så jeg har vell ikke store valget enda!

En venn av meg holder seg konsekvent til hanner da han også bare har ett karr. Kunne det være noe for deg? Hanner er jo mer fargerike òg da som oftest.......
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap