Oppdrette kampfisk i 15Liter?

Hei kunne gjerne tenkt meg og oppdrette min fine lille kampfisk som bor i 15Liter`n
Men går det?
Eller er 15L for snaut?
Har også et 30L jeg sikkert kan oppdrette han i men spørr om 15Liter`n først.

Vil ha raskt svar!
takk på forrhånd!
Inaktiv bruker
Kampfisken trives nok ikke så godt i 15 liter. Og tenk deg når hannen skal jage hunne, da blir det alt for lite plass. De trenger plass til å svømme fort fram og tilbake. Dette kan jo gå helt bra, men tenk etter eggene er lagt, og det har blitt yngel. Det kan være opp til 150 yngel, og de trenger MYE mer plass enn 15 liter. Greit nok at du må skille hannene etter hvert, og ha dem i hvert sitt kar, men bare hunnene du har blir til å få sykdom osv av å være i 15 liter.
Han i butikken sa at det gikk helt greit han: Bare du har nok plass til dem så går det greit!Men da er det vel på tide og få kvittet seg med hunnene da. Du er helt sikker på dette?
Inaktiv bruker
Bare du har plass ja. Har du plass til 100 +\- kampfisk i en 15 liter?
Går vel det det
kommer det masse yngel så flytter/selger vi dem.
De får PLASS i en 15 l uten yngel ja, men ikke akkurat god plass til å "strekke på beina" og ha ett godt liv. Tror nok de vil trives MYE bedre i en 30 liter (eller helst enda større) hvor de kan svømme mer rundt og bevege seg litt.

Om du leser om kampfisk på kunnskapsbasen, ser du at de helst skal ha minimum 60 l.
De ser ut til og klare seg i 15Liter`n
Klare seg ja, men vil du ikke at de skal ha det BRA også?
Professor Holm
De ser ut til og klare seg i 15Liter`n:)


Du hadde vel klart deg i et kott du også? Men du hadde ganske sikkert ikke hatt det bra...
Inaktiv bruker
Professor Holm
Går vel det det:) kommer det masse yngel så flytter/selger vi dem.

Du må da skjønne at alle de ynglene ikke kan leve i en 15 liter. Jeg dretter kampfisk i 60 liter, og flytter alle hannene hver for seg når det har gått 2 månder. 60 literen holder da bare på hunnene, og det er 60 liter fint til.
Du sier du kan selge dem om det blir for mange, men du kan ikke selge før de er bra gamle. Så frem til da må du ha dem, og ta ANSVAR for at dem har det bra.
15 l blir for knapt ja. På Svein sine sider står det mye om oppdrett av kampfisk, og det er mye arbeid. Hannene må skilles når de er 2 mnd., tenk om de blir et stort kull med bare hanner?
Har den laget skumrede i 15 l den bor i nå?
Silje M
Har den laget skumrede i 15 l den bor i nå?


Jepp!
Men det ble litt ødelagt da jeg skulle putte hunnene oppi da.
Det jeg lurer på er hvorfor du spør om råd her, når du får fler like svar, menhar bestemt deg allerede for å ikke lytte til de?
Du bør ta ut hunnene igjen da, siden det blir for liten plass og han mest sannsynlig dreper damene.
Det kreves planlegging, som tidligere nevnt, når en skal drette kampfisk på grunn av at den er så hissig.
Men det er jo flott at den lager skumrede
Stor sannsynlighet for fiasko og dyreplageri
Jeg har drettet kampfisk, og jeg kan si med én gang at det er umulig å skape et godt og stabilt miljø for et lekende par, og det samme gjelder for en haug med yngel i en 15 liter. Nei, det er ingen "kunst" å få en hann til å lage skumrede i et lite kar. Det kan de finne på å lage i et vannglass

- Kampfisk-lek er "brutal" og magisk
- Leken innebærer MYE jaging
- Aktiv lek kan føre til at skumredet går istykker
- Hunnfisken MÅ ha gjemmesteder (fristeder) ellers dør hun
- Hunnen vil ikke gyte (ved redet), før hun er klar
- Vannkvaliteten er alfa-omega for at eggene skal klekkes
- Mugg og sykdom på eggene fører til null yngel el syke små
- Når kampfiskyngelen er nyklekket skal den fores m/levendefór
- Det å klekke, fordele, fóre og rense ut levendefór tar MYE tid!
- Alt fór forringer vannkvaliteten, levendefór óg, og grums må ut
- Karstørrelsen er viktig for jevn vannkvalitet
- Når en ungfisk vokser, må den få svømme og strekke seg
- Yngel av kampfisk krangler tidlig, spesielt når de har liten plass
- Ja, store kampfisk-yngel spiser opp de minste...
- Det å få store og sunne yngel til å leve opp, dét er en kunst
- Alle oppdrettere opplever å miste kull, og det er nitrist!
- Det blir enda tristere, om miljøet til fisken er umulig - fra starten
- Yngel skal ikke overleve på tross av miljøet, men på grunn av
- Pleie av skadet kampfisk etter lek er også krevende
- Ja, hunnen kan fint drepe hannen under lek...

Sveins hjemmesider er stedet å gå om man vil lykkes med Betta splendens, både på en måte som vil gi FISKEN og deg gleder.
En vakker Betta er en sunn Betta, og det ligger hard jobbing bak!
Jeg hadde mine tvil på det!
men har også sett at noen medlemer har oppdretta kampfisk i slike små kar!
kampfisken er roligere nå mot hunnen og skal starte og oppdrette dem i 30Liter`n i stedet.
Det er det vi har kommet fram til her!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap