- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- GuppyYngel med rar form på halen
GuppyYngel med rar form på halen
Hei.
Fikk enda flere guppyunger i dag, og noen av dem har en slaks trekantet hale . ? Liksom , halen er en spiss isteden for "rund".. De er helt friske ellers, men det ser ut som om de strever mer enn de andre med å svømme. Legger ved en tegning jeg lagde av halen . Er ikke noe flink til å tegne , så tegningen ble bare sånn... ;D
Så det jeg lurte på , var om halene vokser ut eller om halen alltid kommer til å være sånn ?
Lurte også på om det er noe som fjerner haleråte.?
På forhånd takk
Fikk enda flere guppyunger i dag, og noen av dem har en slaks trekantet hale . ? Liksom , halen er en spiss isteden for "rund".. De er helt friske ellers, men det ser ut som om de strever mer enn de andre med å svømme. Legger ved en tegning jeg lagde av halen . Er ikke noe flink til å tegne , så tegningen ble bare sånn... ;D
Så det jeg lurte på , var om halene vokser ut eller om halen alltid kommer til å være sånn ?
Lurte også på om det er noe som fjerner haleråte.?
På forhånd takk
Postet 25.02.07 kl 20:13
Postet 25.02.07 kl 20:53
Postet 25.02.07 kl 21:00
Postet 25.02.07 kl 21:02
Petter Østbykan ha noe med innavl i guppystammen å gjøre. er det lenge siden du kjøpte guppiene dine?
Kjøpte hun som fikk unger for en uke siden. Og en annen jeg kjøpte på samme sted samtidig som denne, fikk unger over i går. Og ingen av ungene hennes er sånn. De to hunnene jeg kjøpte da, er helt like. Samme farge og sånt. Så de to er søsken tror jeg.
Postet 25.02.07 kl 21:07
Postet 25.02.07 kl 21:46
Postet 26.02.07 kl 15:22
Inaktiv bruker
En av mine 4 yngel hadde slik hale, den døde (Dette var yngel som garantert var innavl, siden hun var gravid når jeg kjøpte henne)
Postet 26.02.07 kl 16:37
Postet 26.02.07 kl 17:55
Torjus KnutsenEn av mine 4 yngel hadde slik hale, den døde (Dette var yngel som garantert var innavl, siden hun var gravid når jeg kjøpte henne)
Var det pga halen den døde ?
Frank AngellDe to vanligste årsakene er innavl og gyrodactalys (parasitt). Siden de er nyfødte, er det vel overhengende sannsynlig at det er innavl og ikke parasitter som har herpet fiskene.
Så halene kommer altså ikke til å vokse ut ?
Hva syntes dere jeg burde gjøre med dem ? Vente til de vokser opp , og se hvordan det går. ?
Postet 26.02.07 kl 21:32
Har hørt at guppyene i en butikk ofte er fra samme kull, altså søsken. Hvertfall hvis de har kommet i samme forsendelse fra leverandør, og at det derfor er lurt å kjøpe hanner og hunner i forskjellige butikker.
Hadde også flere med litt mindre/deormert hale da jeg hadde guppyer som ynglet. Var såpass mange av dem at jeg ikke kan si at jeg hadde full kontroll over hvilke av yngelen som vokste opp til å bli det og det vokse individet, men at det ikke var noen forskjell å se på dem da de var voksne. Alle var like fine, og hadde like haler
Hadde også flere med litt mindre/deormert hale da jeg hadde guppyer som ynglet. Var såpass mange av dem at jeg ikke kan si at jeg hadde full kontroll over hvilke av yngelen som vokste opp til å bli det og det vokse individet, men at det ikke var noen forskjell å se på dem da de var voksne. Alle var like fine, og hadde like haler
Postet 26.02.07 kl 21:57
Jeg ville nok gitt dem litt tid, men trolig er dette en permanent misdannelse. Men for den del, det er jo ikke sikkert de greier å leve spesielt lenge, skulle jeg løpe etter maten med beina surret sammen, ville jeg nok ikke veid ett 3-sifra tallCrazyFish93Hva syntes dere jeg burde gjøre med dem ? Vente til de vokser opp , og se hvordan det går. ?
Postet 27.02.07 kl 13:20
Postet 28.02.07 kl 20:57
Postet 03.03.07 kl 22:23