Glødebåndstetra-egg

Oii. Jeg fikk dilla. Hadde en fet (eggtung) hunnfisk og ble veeeldig inspirert pg fristet til å prøve lek. Helt "newbie" på tetra-oppdrett, men fant en oppskrift om både kjønnsbestemmelse og lek på nettet - så jeg rigget til kar og satte igang med to fisk. I forhold til den runde store hunnen, virket hannen litt pingle, ehe, men jommen - etter litt mindre enn 2 døgn var karet "tjoka-fullt" (*østfoldsk*) av egg. Teller minst 50 egg som er synlig fremme, men det er mange flere nedimellom flyteplanter og blader.
Tror han har fått henne på glid, jeg, pingla Nå lager jeg infusorier for full fart - mikromark og artemia har jeg... Sprø leksvariant - har aldri måttet jobbe så lite for å få dem igang, ever - humre. Men, har jo ikke yngel enda, så egentlig hvisker jeg...*ler* Det er jo flere hunner & hanner i stimen, så jeg vil nok prøve igjen
Yngel!
Utrolig gøy. Og det er helt rett som jeg leste på nettet: ynglene ser ut som "small slivers of glass", 2-3 mm's rumpetroll og fullstendig gjennomsiktige. Sprøtt. Elendig klekke-
prosent pt. men jeg må smøre meg med litt tålmodighet og se an utover dagen. Har ikke sjans til å fotografere småtassene, er ikke flink nok
Stilig, har sett at noen på nettet har fått oppdrett på disse, prøvde aldri selv
Kan du gi meg oppskriften eller??
Har en stim på ti stk selv og kunne jo tenkt meg yngel selv*rødme*:P
Gratulerer foresten!
Newbie :)
Som sagt, jeg er nybegynner på tetra, og har bare fått til lek - ikke greid å få yngel over 6-8 ukers-kneika

Dette gjorde jeg:
Lagde klar hygienekar m/javamose og hornblad (lekssubstrat)
Bløtla oppklipte eikeblader - (skjul/lekssubstrat)
Eikebladene lot jeg flyte i vannet - de synker på 12-24 t
Bladene gir ly/mørkere vann og svak pH-senkning
Brukte luftestein med svak bobling
Tok vann fra tetraenes opprinnelige kar ("modent")
Håvet opp den mest "eggstinne" hunnfisken i stimen
Prøvde å kjønnsbestemme en hann (liten, slank, "kantete")
Paret opp i karet og dekke det til for å gjøre det mørkt
Stod mørkt i ca. 48 timer, partielt vannskifte på 1-2 liter
Så hunnen stå vertikalt i vannet kveld nr. 2 (lekadferd)
Neste dag - lekssubstrat fullt av egg. Fjernet leksparet
Partielt vannskifte på 1-2 liter
Fortsatt mørklagt kar - klekking etter +24 timer
Glassklar yngel på rundt 2 mm (rumpetroll)
Lager infusorier + har mikroorm og artemia klart


Her leste jeg:
http://www.answers.com/topic/hemigrammus-erythrozonus

Kryss fingrene for yngelen min og lykke til selv!
Ad eikeblader som lekssubstrat for tetra
Hei! Jeg skrev at jeg brukte oppklipte eikeblader. Bruk primært flyteplanter (hornblad og javamose), evt. HELE tørre eikeblader som man bløtlegger. Hvorfor det? Jo, etter ca. +30timer vil de ikkebefruktede eggene begynne å mugne. Da må man slamsuge dem vekk, evt. fjerne og skylle alt substrat m/gamle og ubefruktede egg på. Det går greit å skylle hornblad og javamose relativt forsiktig. De "døde" eggene løsner greit, MEN skal man begynne å skylle oppklipte eikeblader - får man en stor drittjobb (som undertegnede måtte gjøre igår: fiske ut eikebladbiter fra karet med en lang pinsett => sterkt behov for rygg- og nakkemassasje idag...) Sukk, javel, man lærer av sine feil! Og andre behover ikke å følge dårlige råd. Hele eikeblader kan lett fiskes opp av et kar etter et par døgn i bløt slik at dødt biologisk materiale kan skylle av.
- Hva skjer om man ikke fjerner disse mugne eggene?
- Hm, antar av vannkvaliteten går til bloksberg...
- Mugg på egg kan sikkert spres til svak yngel også
- Er supernøye med god vannkvalitet, og håper på overlevende
- v/partielle (små vannskifter) 50% modent vann:50% nytt
Foto av yngel
Beklager kvaliteten, men de er små og gjennomsiktige (og har litt å lære om akvariefotografering). Legger ved et nærbilde av sandsneglen, som også er på bilde nr 1 - for å gi en idé om størrelsen på nurkene. 10 stk i skålen/på bildet.
Nei, det er ikke ca. 50, men nærmere 100 totalt. Klekkeprosenten er allikevel 50%, for jeg har ryddet vekk drøssevis med tomme/mugne egg idag + nytt partielt vannbytte. Må da greie å berge noen av disse...
Oppdatering
Vel, vel - "mye bevegelse i feltet" - som det heter på sportsspråket. Tror fremdeles mange lever etter røff slamsuging for å ha full fokus på vannkvalitet og partielle vannbytter + volumsøkning. Her er utklipp fra dagens fangst fra bunnen - 15 små og masse bøss. Har vokst ca. 1 mm
Dette var artig lesing. Gøy med info om arter ikke "alle" har fått yngel på. Håper du fortsetter oppdateringen :0)
Hrrrmf?!
Hm, konkluderer med at jeg kunne ha fóret med kun infusorier i lengre tid... Synes for mange tetra-yngel "tar-kvelden" nå (ser endel små "lik" på glassruta i bånn), at magene er for små og at tilveksten er dårlig...
Minner meg litt mye om død pga. brå fór-overgang, dessverre.
Joda, noen lever, men det er max 20.
Kan være en bakteriell infeksjon også...
Vannkvaliteten er tilsynelatende bra. Nix nada nitritt.
Jeg har også vært "treig" med å introdusere pumpe. Den kom inn idag etter å ha gått i modent vann m/dobbel strømpebukse rundt inntaket til idag - for å få rett bakteriekultur. Nå blir pumpe i karet en ny miljø- endring, og det er jo ikke så lurt - om det allerede er ubalanse fra før.
Neste gang skal pumpa stå i når paret leker. Be sure... Men, har ikke gitt opp enda (bare litt)

Hva med å bruke en slik skumgummi-pumpe? Det bruker jeg i mine yngelkar med stor suksess.[External Image]
1 surviver!
Utrolig nok har én liten glødebåndstetra-knert overlevd. Jeg må innrømme at jeg "dumpet" prosjektet da jeg så at antallet yngel sank ned mot rundt 10-15 stk (jeg tror jeg ga infusorier for kort periode + innførte sirkulasjonspumpe noe seint i prosessen og dermed endret miljøet litt for brått) - så jeg regnet det hele for litt "game over" og puttet resolutt noen L-144 yngel og 10 stk Apistogramma panduro-yngel som trengte plass oppi der tetra-yngelen gikk (vannverdiene var jo fine, så karet måtte jo brukes!). Survival of the fittest, tenkte jeg - og jammen... Det er minst 1 glødebåndstetra som har greid seg på mikroorm og flakfór + pelletssmuler, kanskje 2 stk. Urmorsomt.
Barskingen
Her er glødebåndstetraen som nå stimer fint med apistoyngelen min
Kull nr. 2 på gang :)
...så får vi se om matmor har lært noe siden sist...
Og hvordan går det?

Oppdaget nettopp at mine holder på, enda de kun er 3 i stimen!:S
Og jeg har ikke gjort noe for å få de i gang, de går i selskapsakvariumet, har ikke skiftet vann på 1-2 uker!:S

hehe..ble litt gira jeg(;!!
Ingen tetra her nå... :)
Hei "Haslana",
Pt har jeg ingen tetraer, men jeg skal sikkert prøve meg igjen. Det er såpass krevende å få fram levende yngel - blant annet dette med mørklegging, hygiene og fóring - så man må sannsynligvis satse på artskar. Har du lek/egg? Hvordan er karet/de andre beboerne? Har i hvert fall blitt mye flinkere til å bruke yngelsikre pumper i andre kar - så litt har jeg lært siden sist...
har både lek og egg her, en gutt og to jenter!
I en 60L med 2 scalarer, 2 ancistruser, 8 c. paleatus, 5 skjørtetetraer o.s.v.!(;

huff, superstressa= meg;(
Men vet du om de spiser egne egg, så de gjor det litt da..:S
woooi
Imponerende at du har fått til lek med en omvendt trio. Jeg har bare satt opp til lek med flertall av hanner. Jepp, de spiser nok sine egne egg/avkom - for det er kjent at tetraer er "yngel- og eggtyver" av andres unger, så jeg tviler på at de lar sine egne være i fred. Når de IKKE har yngelpleie, så betyr det jo ganske enkelt at de ikke knytter seg til sine egne små - og da...blir de fort definert som mat. Jeg tror mange skjulesteder og tett beplantning må være viktig for å få fram yngel til + 6 uker. Og mange unger, for det er visst vanlig at et høyt antall stryker med den første tiden (også min erfaring). Men, lykke til - mange har opplevd at det plutselig har dukket opp et tetraavkom eller to ut av buskaset, flir!
tusen takk!
Har oppdrettet egen tråd, men var litt stresset når jeg lagde den, så kan hende jeg må skrive inn igjen og oppdatere!;D
Har ihvertfall tatt de i en bolle nå (som ihvertfall er mye større en fødekaret) og nedi der er det en dott javamose, flytende gaffelmose, noen gressplanter, grus og ellers er det veldig mørkt!^^
Håper selvfølgelig på yngel, men jeg har ingenting i vannet som kan hindre mugg, så kjangsen for at eggene overlever er liiten
jaja...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap