Hvilken apistogramma damer til hvilke herrer?

Som tittelen sier har jeg litt problemer med å finne ut hvilke damer som skal bo i hvilket kar. Vi har to kar med apistogramma, ett med cacatoides og ett med macmasteri. Herrene er greie så de har fått hvert sitt kar men damene sliter jeg litt med å skille. Det skal nevnes at hunnen som jeg nesten er sikker på er en cacatoides (nr 3 på det første bildet) har dannet revir i en steinrøys sammen med macmasteriehannen. Så forvirringen er total. Håper noen kan hjelpe meg.

-Håvard
Oj!
Be om hjelp fra Tom C på forumet ciklider. Han er dødsrå-dødrå på identifikasjon av apisto, men kravstor på bilder - så klikk i vei for å få flere og skarpe bilder av hver hunnfisk (tror mønster på hode og hale er spesielt viktig, men kroppsmønsteret også), og be Tom om hjelp
Som allerede antydet her; jeg klarer dessverre ikke å identifisere disse med rimelig grad av sikkerhet uten andre bilder av de tre på det øverste bildet.

Som de fremstår på foreliggende bilde, er ingen av disse tre Apistogramma cacatuoides.

Flere kjennetegn tyder på at de er Apistogramma macmasteri eller noe nær beslektet, men noen småting gjør meg litt usikker på det også.

Hunner av A. macmasteri ( og noen flere i samme gruppe) kan kjennes igjen bl.a. på en tydelig sort brystflekk ( men det er ikke alltid de viser den så tydelig), så bilder av brystpartiet hadde vært nyttig. Flekken sees her tydelig rett foran bukfinnenes fester:

[External Image]

Det nederste bildet ditt viser jo en Apistogramma cacatuoides.

For å komme videre, trenger jeg :
- å vite om dette er villfangst eller ikke
- å vite om det er ungfisk eller voksen fisk
- bilder av hannene ( for bl.a. å se hvilke varianter du har av artene)
- andre bilder ( større nærbilder) av fiskene du viser på det øverste bildet, som viser tydeligere de sorte markeringene på kroppen ( striper, bånd og flekker) og eventuelt brystfinnene, samt bilder av brystpartiet på fiskene
( og om mulig, bilde av hunner i gul leksdrakt med sorte markeringer)
Jeg er 100% sikker på at bilde 2 er en cacatuoides, orange flekker med svart ramme er tydelig på halefinnen.

Takk for gode svar, jeg skal poste flere og bedre bilder i morgen.

-Håvard
Macmasteri hann og hunn nr 1
Da har jeg tatt noen closeups fra diverse vinkler, så nå er jeg spent på deres dom. Kan nevne at de nok ikke er vf og at cacatouidesen er av type sp orange så vidt jeg husker. Han på butikken nevnte at de ofte fikk veldig store og fine fisk fra oppdretteren i sverige så jeg tipper det er der de kommer fra. Alder på fiskene er ikke godt å si men vi har hadt de i ca en mnd.

Kommentar til disse bildene:
Dette er hannen og den første hunnen som er ivrig opptatt med å beskytte en kokosnøtt. Har bilder av buken men de er litt ut av fokus. Men flekken som ble nevnt tidligere vises på disse bildene.

-Håvard
Hunn nr 2
Her er nr 2, hun har valgt seg ett anubiasblad som hun passer på.

-Håvard
Kremt.... hunn? nr 3
Her er nr hunn nr 3, ser litt ut som en hann for meg. Og den andre hannen er litt agressiv mot den. Den har frem til nå vært ganske lik de to andre men de har i løpet av de siste dagene blitt gule. Hannen har jagd alle mer eller mindre men nå ser det ut som han har funnet seg til rette med de to gule. Siden denne er forvist til en krok bak i akvariet er det litt vanskelig å få tatt bilder.

-Håvard
cacatuoides hunn
Som nevnt tidligere sp orange står det på kvitteringen. Og dette er vell bekreftet i tidligere svar. så da er det iallefall en i rett kar

-Håvard

Bror
Bump..
Nå har vel både Inger Hagerup og Arnulf Øverland skrevet noe om "Vær utålmodig, menneske....", og "Bump" er kanskje i ferd med å bli den moderne versjonen av dette ?

Bra at du er ivrig !

Dette var litt av en utfordring ( og det er jo moro) !

A. macmasteri hannen din viser artstypiske kjennetegn, bortsett fra en noe unomalt liten haleflekk. Men den er forsåvidt grei nok.

Utfordringen var hunn nr. 1 og hunn nr. 2. Noe lignende har jeg aldri sett !

(I det følgende kan du bare hoppe over det som er skrevet med kursiv skrift om ikke du er spesielt interessert.)

Usikkerheten min var basert på at disse, til å være A. macmasteri, har

a) en uvanlig stor brystflekk

Denne flekken plasserer fisken i utgangspunktet i Apistogramma-macmasteri-gruppen.
(En sort brystflekk kan også forekomme på arter innenfor Apistogramma-red spot/Rotpunkt-gruppen, og A.-cruzi-, A.-eunotus-, og Anglepatch/Winkelfleck-Apistogramma-kompleksene innenfor A. -regani-gruppen, men der har flekken en annerledes form.)

Denne gruppen deles inn i to komplekser: A. -macmasteri-komplekset og A. -hongsloi-komplekset.

Førstnevnte kompleks består av A. macmasteri, A. (cf.) hoignei (flere av de geografiske variantene/populasjonene, f.eks. "Arauca" og "Tame", antas å være egne arter), A. sp. "Rio Caura", A. viejita, A. sp. "Schwarzkehl /Black-throat", A. sp. "Rotflecken / Red-flecked", A. guttata og A. sp. "Zickzack/Zigzag".

A. -hongsloi-komplekset omfatter foreløpig bare Apistogramma (cf.) hongsloi, men også her antas flere av de mange geografiske variantene/populasjonene å være egne arter ( f.eks. A. cf. hongsloi (Maripa), (Rio Claro), "Capanaparo" og (Rio Cataniapo) m.fl.).

Konklusjon: Ligner mest på A. macmasteri, men avviker.

b) en uvanlig liten haleflekk

Samme konklusjon som over: Ligner på A. macmasteri i form, men avviker. Kan ligne på Apistogramma sp. "Red point/Rotpunkt".

c) et atypisk mønster i leksdrakt, der det sorte sidebåndet, som ofte brytes opp i sorte flekker, på dine hunner er helt usynlig, bortsett fra aller bakerst mot halen

Noen av de mindre kjente variantene/populasjonene i A-macmasteri-gruppen er det ikke mulig å oppdrive gode bilder av, av hunnene.
Eneste kjente hunn som kan oppvise lignende mønster er Apistogramma sp. "Red point/Rotpunkt" ( av Ortegueza-populasjonen) - hunner.

Konklusjon: Et mønster som ikke er typisk for A. macmasteri-hunner.

d) et atypisk mønster på raden av mørke flekker som går langs hele basis av ryggfinnen

Igjen: Eneste kjente hunn som kan oppvise lignende mønster er Apistogramma sp. "Red point/Rotpunkt"( av Ortegueza-populasjonen)-hunner.

Konklusjon: Et mønster som ikke er typisk for A. macmasteri-hunner.

Her er et (elendig) bilde av en A. macmasteri-hunn i leksdrakt, for å vise mønsteret i flekkene i den mørke sidelinjen, flekkene langs basis av ryggfinnen, og haleflekken:

[External Image]

Her er et bilde tatt av Mona O, fra en annen tråd, av en ung hunn som ikke er i leksdrakt, som viser mer av det sorte mønsteret i sidelinjen, under ryggfinnen og haleflekken:
[External Image]
Foto: Mona O

e) tilsynelatende unormal form på skjellene på siden av kroppen

Hvis dette er tilfellet, er dette veldig ofte et typisk tegn på at andre arter, som ikke er aller nærmest beslektet, er blandet inn under avl.
......

Jeg hadde derfor mine mistanker, og sendte bilde av hunnene dine til en bekjent; Mike Wise, en av verdens beste på identifikasjon av Apistogramma.
Han stadfestet kort og konsist mine mistanker:" ... domestic bred fish that show aberrations in pattern from the wild form"

Endelig konklusjon kan bare bli hypoteser.
Utifra hva som er mulig å trekke utifra dagens viten, er det sannsynlig at en eller flere de følgende hypoteser er dekkende:

1) hunn 1 og 2 har antakelig mest A. macmasteri-gener i seg, men er et resultat av at det er blandet inn andre arter underveis i avlen.

2) en mutasjon har oppstått i en fisk, denne har blitt avlet videre på, og hunn 1 og 2 er det foreløpige sluttproduktet

3) hunn 1 og 2 er resultatet av sterk selektiv avl, der gulfarge ( og manglende visning av sorte tegninger på siden og under ryggfinnen) er lagt vekt på.

Det finnes jo også teoretisk mulighet for at
- forholdene i karet ditt er så langt fra det optimale at det rett og slett påvirker hunnenes evne til å framvise artsspesifikt mønster (meget usannsynlig)
eller at
- hunn 1 og 2 tilhører en art som så langt er ukjent, også i alle fagmiljøer,
men disse mulighetene er mindre sannsynlig enn 1), 2) og 3).

Om disse fiskene dine formerer seg, vil det være meget interessant å se hvordan avkommet ser ut.

Når det gjelder "hunn" 3, er jeg helt enig i at det ser ut som en hann. Denne har imidlertid også noe avvikende mønster; haleflekken er uvanlig liten mm.

A. cacatuoides-hunnene har du identifisert helt korrekt selv.

Om dette kanskje ikke var de svar du ønsket, er det ihvertfall det jeg kan bidra med i denne omgang.
Takk for godt og fyldig svar
Dette var jo mer en jeg kunne forventet av svar, veldig interesant lesning. Vannverdiene skal være greie i hht. fiskedatabasen (ph 6,5 og gh 3) så da er det nok noe rart som har skjedd i avlen. Den dominerende hannen og de to hunnene får gå sammen så får vi se hva som skjer. Cacatuoidesparet la egg i sitt kar i går så der ser det ut til å gå bra.

Takk igjen for flott svar

-Håvard
Det er selvsagt en ære og en glede at Tom bruker et av mine bilder i svaret sitt i denne tråden
Vil understreke at han har min fulle tillatelse
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap