- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Hjemmelaget terrasse?
Hjemmelaget terrasse?
Postet 06.04.07 kl 13:08
Endret: 09.04.07 kl 10:51
Du kan legge et tynt lag med sand først. Så legger du stein ned i grusen der du vil ha terrassen, og fylle sand bak.
Det er viktig å ha sand under steinene på første terrasse.
Stein rett mot bunnglasset kan lage sprekk, men steinene bør trykkes et stykke ned i sanden for å sitte godt fast.
Så kan du legge på ny stein bakover og fylle med ny sand inntil du har bygget deg så høyt opp som du vil.
Det er viktig at steinene du bruker er tykke nok, bruker du tynne(skifer), har byggverket en tendens til å skli ut.
Så planter du i, eller legger steiner på terrassene, og du har et spennende resultat.
Jeg synes det er fint med oppbygging mot hjørnet av karet, og ha et flatt parti frem mot frontpartiet, men dette er jo en smaksak.
Det er viktig å ha sand under steinene på første terrasse.
Stein rett mot bunnglasset kan lage sprekk, men steinene bør trykkes et stykke ned i sanden for å sitte godt fast.
Så kan du legge på ny stein bakover og fylle med ny sand inntil du har bygget deg så høyt opp som du vil.
Det er viktig at steinene du bruker er tykke nok, bruker du tynne(skifer), har byggverket en tendens til å skli ut.
Så planter du i, eller legger steiner på terrassene, og du har et spennende resultat.
Jeg synes det er fint med oppbygging mot hjørnet av karet, og ha et flatt parti frem mot frontpartiet, men dette er jo en smaksak.
Postet 06.04.07 kl 19:28
Postet 06.04.07 kl 20:21
Takk for svar :)
Sorry den idiot-skriveleifen, forresten.
Skal prøve med stein neste gang jeg føler for å forandre på akvariumet.
KES
Skal prøve med stein neste gang jeg føler for å forandre på akvariumet.
KES
Postet 06.04.07 kl 21:46
Isopor, silikon, og grus\sand.
Skjer til isoporen slik du vil ha den.
Gå over med varmepistol, for å lukke "porene"(brukte lighter første gangen selv)
Smør på silikon strø på grus\sand.
Jeg måtte ta to lag for å få den fargen jeg ville...
Bluetooth'n på pc'n har streika, så jeg får ikke til å laste opp noen bilder.
Skal prøve å sende bildene på mail, til meg selv (fra tlf)
Så du får se resultatet, litt senere i kveld...
Se også her, der jeg fikk idéen fra:p
Skjer til isoporen slik du vil ha den.
Gå over med varmepistol, for å lukke "porene"(brukte lighter første gangen selv)
Smør på silikon strø på grus\sand.
Jeg måtte ta to lag for å få den fargen jeg ville...
Bluetooth'n på pc'n har streika, så jeg får ikke til å laste opp noen bilder.
Skal prøve å sende bildene på mail, til meg selv (fra tlf)
Så du får se resultatet, litt senere i kveld...
Se også her, der jeg fikk idéen fra:p
Postet 06.04.07 kl 21:56
Hvis du legger stein, så blir det som du sier ikke helt sand tett. men om du bruker planter i terrassene, så vil røttene på disse fort holde sanden på plass.
Det kan vere litt lurt å vente en måned eller to med corydoras. Disse fiskene har en tendens til å flate ut de mest omhyggelige aquaskapes om du har fiskene i for tidlig.
Det kan vere litt lurt å vente en måned eller to med corydoras. Disse fiskene har en tendens til å flate ut de mest omhyggelige aquaskapes om du har fiskene i for tidlig.
Postet 06.04.07 kl 22:00
Re:
Takk for svar.
Isopor virker jo lurt. Har alltid trodd isopor var direkte giftig, mend a stememr nok ikke det.
Fordelen med stein som terasse blir vel at den ser hakket mer naturlig ut.
Oi, du har virkelig surfet tråder, Rose U!
Isopor virker jo lurt. Har alltid trodd isopor var direkte giftig, mend a stememr nok ikke det.
Fordelen med stein som terasse blir vel at den ser hakket mer naturlig ut.
Oi, du har virkelig surfet tråder, Rose U!
Postet 06.04.07 kl 23:23
Jeg la først et lag med sand i bunnen (ca 3cm tykt), så la jeg opp noen lange steiner og fylte opp med sand bak disse. Deretter stablet jeg opp en god del steiner bakerst i akvariet. Så ble planter plassert ut, og en rot for å skjule pumpa mest mulig.
Sanden "flytter" litt på seg (med god hjelp av div. fisk) men dette er jo ganske normalt ute i naturen også...
Når forandringene blir for store, flyttes sanden tilbake når jeg driver med slamsuging/vannbytte.
Sanden "flytter" litt på seg (med god hjelp av div. fisk) men dette er jo ganske normalt ute i naturen også...
Når forandringene blir for store, flyttes sanden tilbake når jeg driver med slamsuging/vannbytte.
Postet 09.04.07 kl 10:40
Postet 09.04.07 kl 11:16
Postet 09.04.07 kl 11:43
Postet 09.04.07 kl 12:30
Postet 09.04.07 kl 12:39
Re:
Ok. Ser at det kanskje ikke er så vanskelig som jeg ville ha det til. :P
Hvor får jeg tak i isopor?
Hvor får jeg tak i isopor?
Postet 09.04.07 kl 21:10
Postet 09.04.07 kl 21:23
Postet 09.04.07 kl 22:17