Mine første reker

Idag kjøpte jeg mine tre første reker! Amano-reker. De var de billigste og er lette i følge basen her. De satte i gang som rengjøringsroboter med det samme. Kan reker forspise seg? Det virker som om de virvler opp mye rart og vannet er litt uklart. Hvordan merker jeg om de ikke trives? Jeg har lyst på flere reker, helst noen med mer farge på. Hva anbefales som neste steg på reke-stigen hva angår letthet? Jeg har lest noe om strøper over filteret. jeg har et lite innvendig filter som passer i et kar på under 20 liter (som mitt er). Det virker ikke som om det har noen innvirkning på rekene så langt. Bør jeg likevel dra på ei strømpe?
Andre gode råd og tips?
nå har jeg aldri hatt reker sjøl (har veldig lyst på) men når det gjelder strømpa trenger du jo ikke tre på det med mindre du mener rekene er såpass små at de er i faresonen.
eller om det er sterk strøm i karet.
har lest at de er flittige små skapninger disse! ^^

men flere reker...
hva med kirsebær reke?
søk litt i forumet på reker.

hadde selv en sånn tråd skal se om jeg finner link.
noen svar jeg fikk.

fredrik84(skrev):Viftereker er fine de men de blir en del større enn de andre rekene og de formerer seg ikke i akvarium uten en iherdig innsats fra akvaristens side og selv da med lav overlevelses prosent utifra hva som er meg kjent.

Eplesnegler har jeg ikke erfaring med men de blir jo ganske stor og kan formere seg i karet ditt.

Både rød krystall reke og kirsebær reke ser penere ut enn amano reker men disse formerer seg. Og om de nyfødte faktisk klarer å overleve og vokse opp så vil du etterhvert få veldig mange av de. Hvor flinke de er til å spise alger kontra amano reke kan jeg ikke svare på.

Etter min erfaring så er amano reker de mest effektive algespiserene jeg har sett kontra størrelsen

ps. det er fra min egen tråd ja(til alle dere som er så strenge med at man må spørre først)
Takk for svar!
Det ser ut for meg som om rekene trives. Dattra mi på snart tre år er veldig begeistra og vil ha mange flere reker. Vi får se. Hun etterligner bevegelsene deres og blir like opprømt hver gang hun ser dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap