Er dette corydoras habrosus (uten barter)?

Jeg har lenge ønsket meg en av pygmepansermalleartene, og da jeg var innom en dyrebutikk i dag (bare for å kikke...) fant jeg fire små (de hadde bare 4, ellers hadde jeg kjøpt flere) i det mest bortgjemte akvariet i butikken. Jeg måtte stå på en krakk for i det hele tatt å få øye på dem, så det ble så som så med identifiseringen.

Jeg tror det er corydoras habrosus: Noen som har peiling som kan bekrefte dette?

Fiskene gikk rett fra akvariet oppunder taket og ned i en pose med reklame på begge sider, så jeg oppdaget ikke før jeg kom hjem at de fullstendig mangler barter, stakkars! Har imidlertid tidligere overtatt en barteløs c. aeneus, og de vokste ut igjen etter noen måneder, så jeg håper på det samme med disse små!

De er forresten utrolig sjarmererende, og passer godt inn i 80-literen jeg har med microfisk!
Jo, det er Corydoras habrosus

Jeg håber barterne vokser ud ugen.
Fint at de er hos deg!
Pass godt på dem, turnips! Jeg har selv forelsket meg fullstendig i dverg-pansermaller og har C. pygmaeus og A. pauciradiatus. Har smugkikket på C. habrosus, men valgte aspidoras istedenfor.
Mona O - coryeksperten - har skrevet eller referert til artikler flere steder at cory-småtasser kan miste bartene av dårlig vannkvalitet og for skarp grus. Mine dverger går på Biltema-sand m/innslag av enkeltsteiner fra engelsk elvegrus (rund), og alle har bartene i orden og leter etter mikroorm som jeg stadig vekk "mekker". C. habrosus er stadig vekk å finne i butikkene her i Oslo, så dersom du har lyst lar det seg gjøre å få bestilt opp en litt større stim enn 4 stk. Jeg har 10 + 10. Lykke til!
Eg har også desse fiskane, og det er desverre også min erfaring at de mister bartane. Dei vil vokse ut igjenn, men desverre vil de ikkje bli like lange som dei ein gong var. Det er viktig å skifte vatn, gjerne fleire gonger i veka.

Eg trur eg veit kor du kjøpte fiskane. Eg kjøpte også to eksemplar der, men mine døde med ein gong. Rett før den siste døde såg eg at det hang slimete trådar frå den. (Trur Mona har beskrevet noko liknande i ein av sine trådar.) Så ver obs!

Heldigvis lever dei 4 eg kjøpte tidlegare i vinter og no ser det faktisk ut som det er leik på gong.
Tusen takk for råd, tips og identifisering!

Jeg har fortsatt grus i det minste akvariet mitt, så planen var å bytte til fin sand i dette, og flytte habrosusene hit. Jeg har rådasand i akvariet de går i nå (0.8 mm tror jeg ) og jeg trodde dette var lite, men habrosusene er så små (ca 1,5cm) at sanden ser skikkelig grovkornet ut .

Jeg bytter en del vann 3-4 ganger uken i akvariene mine, så jeg får håpe det har gunstig effekt på barteveksten!

Tar gjerne i mot tips om passende sand for småtassene, er ute etter en som er så mørk som mulig.

Ellers vil jeg også gjerne vite mer om hva de liker å spise! Foreløpig forer jeg hver dag i dette akvariet med microorm, litt flakfor og litt knuste, fryste erter. -ofte og lite om gangen, men passer på at en del synker til bakken. Kjøpte også med meg en boks med malletabletter da jeg kjøpte habrosusene, (husker ikke merket).
At dine setter pris på microorm Catfish er betryggende, for det er hovedforet i dette akvariet, og habrosusene storkoste deg med ormene i gårkveld!

Ingunn: iiik! Håper ikke jeg er like uheldig med mine da! Jeg skal holde nøye øye med de, og prøve å finne ut hvor på forumet Mona O skrev om disse slimtrådene så jeg er forberedt... Og jeg som syndet og slapp de rett opp sammen med annen fisk...
Regner med at det dere tenker på med disse trådene som hang etter coryene er parasittene både Mona og jeg hadde på våre viltfangede coryer? Disse ser dere veldig lett med forstørrelsesglass. De henger fra alle finnene. Flotte små habrosus du har fått deg :0)
Ingunn:

Det hadde vært kjempegøy hvis du klarte å få frem yngel! Du får si fra hvordan det går da

Og skulle du ende opp med et overskudd av små vet du i alle fall at det er èn i Bergen med et stort ønske om å utvide stimen sin!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap