Peru 07

Fra Iquitos til Nauta går det en vei på 7 mil.Den krysser en mengde bekker,men bare en elv.Rio Itaia.På bilde ser dere kryssningspunktet mellom,veien og Itaia.Sist så fisket vi fra Iquitos til kryssningspunktet (Itaia starter ved Iquitos).Denne gangen vil vi fiske herfra og oppover.
Sjåføren(Wilson)kjører båten opp til broen tidlig om morgenen.Vi kommer etter i drosje(motocar)og møter han der.
På bilde ser vi forøvrig gatekjøkkenet hvor vi spiste vår første Perumat. Nydelig mat.
Dere ser også måneskjøen til høyre hvor Ronny fanget Apistogramma sp.
Rett ned for gatekjøkkenet er det en strand hvor vi fanget corrys og grenmaller.

Broen sees på det ene bilde.
Foto:Thor

Jørn
Herlig, flere bilder om du gidder, er VELDIG kjekkt å se bilder fra det naturlige habitatet til fisker
Vi er fire som reiser:
Hennrik Sandberg.
Terje Pedersen.
Ronny Thomassen.
Undertegnede.
Terje har jeg ikke bilder av,men det kommer.

Jørn

Foto:H,R og J
Legger ut et bilde som viser område fra Iquitos til Nauta.Vi ser veien tydelig og rio Itaia.
Den store elven lengre oppe er Rio Nanay.Den kommer jeg tilbake til.

Jørn
I Rio Itaia er det noen sideelver med leirbredder.De er fulle av mallehuler.
Her fanget vi mange Pekoltier i fjor.Dette håper vi å gjenta i år,og kanskje finne noen nye.Google Earth har veldig høy oppløsning på deler av Rio Itaia.Annbefaler dere å gå inn der å kikke.Rio Itaia er full av sandstrender så det er også en plass for rekreasjon.Vi er alle enige om at det også skal vere en ferie uten stress.

Forøvrig ble bilettene bestilt i går.Det var fult på avreisedagen så det blir avreise 6-September fra Sandefjord og annkomst Sandefjord 26/9.Det ble et par dager lengre en planlagt,men det skal vi nok greie.

Mvh Jørn
Foto:Thor,alle bilder fra Itaia.
Er det mallehuler vi ser på 3. bilde, Jørn?

Kul billedserie, skulle mer enn gjærne tilbrakt noen år på jakt etter svømmende skatter på samme kontinent selv.
Ett par dager ekstra, skulle vel være verdens minste problem å slå i hjel tiden til

Rio Itaia er et fantastisk sted som jeg gjerne tilbringer et par dager ekstra på.Mallehulene lå stort sett under vann,men noen lå over på grunn av lav vannstand.Vi dro nettet langs bredden og fanget dermed mallene som hang på utsiden av hulene.Det vi ikke tenkte på men som er barnelærdom er at hannene ligger inni hulene med yngel.Så vi fanget en hann og resten hunner.Jeg tok med meg et par.Desverre døde hunnen,så jeg må fange en ny til hannen.

Jørn

F:T+H
Que?
Mallehuler over vann! Det må du fortelle mer om.
Var det levende fisk inni hulene som var over vann?
Nei,de er bare i bruk ved høyere vannstand.
Bilde av Pekoltiaen er alt for mørkt.I virkligheten er den ganske lys,og meget pen.Ca 12 cm.
Kopeinaen hadde knallrøde finner,men farven forsvant øyeblikkelig når du tok den opp.Ca.5,5cm lang.
Ronny har leid inn den lokale påhengeren.
F:H,J
Jørn
Og hvilken smukkas er dette dere har her, Jørn?
[External Image]
Anaconda
En av de tinga jeg hadde håpet på sist,var å møte en orntlig stor kveleslange.Desverre så vi ikke snurten av en liten sleve engang.
Denne gangen har vi med en reptilekspert:Terj Pedersen. Kansje han kan finne noen.Å fotografere en solende kjempeanaconda er en av mine drømmer.

Jørn
Fantastisk Kan jeg bli med neste gang eller !? hehe.. fler bilder
Rio Nanay
Nederst til venstre ser vi Rio Tigre.Over den ser vi Rio Nanay. Helt til venstre ser vi en elv som går rett "oppover" Det er Rio Clara.Vi har tenkt vårs opp i den.Vor lenge og hvor langt opp bestemmer vi når vi er der.
Vi kommer til å ta vårs god tid på vegen opp.Stoppe og fange fisk og kose oss i lansbyene på vegen opp.En annen ting er hvor langt oppover vi får kjøpt bensin.Er det noen på nett som har noe innformasjon så kom endelig med den.

Vi ser noen av månesjøene ved Rio Nanay,og så vit jeg kan se går det en canal inn,så dit skal vi garantert.

Har dere noen spørsmål så fyr løs.

Jørn
Blei litt bilderot her.Beklager.
Indigneous people
Håper på å komme litt tett innpå indianerene,når vi kommer langt opp i Rio Clara.Drømmen er å få vere i en landsby i flere dager,kansje også få vere med på en fest.

Jørn
Jørn Kåsa
En av de tinga jeg hadde håpet på sist,var å møte en orntlig stor kveleslange.Desverre så vi ikke snurten av en liten sleve engang.


Her er restene av en "liten" Anaconda på anslagsvis ca 7 meter som noen innfødte hadde drept en stund før vi kom til stedet, i Pacaya Samira i 2005.

[External Image]


Og her prøver jeg å kontrollere en råsterk liten Anaconda - unge på ca 3 - 3,5 meter som noen innfødte hadde fanget i en landsby ved Rio Momon i 2006. Det var en herlig opplevelse det !

[External Image]
Anaconda.
Bøyer meg i støvet,ikke sikker på at jeg hadde gjort det .
Hva slags Apistoer finnes i Rio Clara?

Jørn
Jørn Kåsa
Hva slags Apistoer finnes i Rio Clara?

Fra nederste del av Rio Nanay og oppover:
Flere varianter av A. cf. eunotus, kanskje A. sp. ”Schwarzbrust/Black-breast/Rote”, A. sp. ”Nanay”(Melgar), A. cacatuoides, A. sp. “Black-chin“, A. atahualpa, A. cf. atahualpa (med striper i halen), A. huascar, A. bitaeniata, A. agassizii (både blå, blå & rød, og røde fargevarianter), og kanskje A. eremnopyge og A. sp. “Masken /Apache”. A. sp. “Winkelfleck”(den lyse varianten) er heller ikke usannsynlig.

Her er en nydelig A. cacatuoides F1 fra fisk vi fanget i Rio Nanay i 2005:

[External Image]

Jeg er ikke sikker på hvor langt opp Rio Clara ligger, men fører den sortevann og ligger ovenfor landsbyen Torpedo, kan du også finne A.nijsseni-gruppe – fisker som A. martini, A. pantalone, A. sp. „Zwilling/Twin”, og kanskje A. sp. “Oregon”.

A. sp. "Oregon":

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas A Eriksen
Reklame for plussmedlemskap