Teori om ryggknekk på guppy...

I dag opplevde jeg noe uheldig.
Jeg skulle flytte mine siste guppyer fra 160 literen og over i den nyoppsatte 85 literen i reolen. Der ville de få være i fred for Apistogrammaene som har barbert hannguppyene sånn...

I denne 160 literen er det skrekkelig mye andemat, den pesten man gjør alt for å unngå og spre videre til andre akvarier. Derfor besluttet jeg å først fange hver guppy i håven, og deretter plukke den opp av håven med fingrene, ta to skritt og slenge den oppi 85 literen (samme vann og temperatur begge steder). Da ville jeg unngå å få med andemat.

Første og andre guppy ble håvet opp og dumpet i 85 literen uten problemer. Men så, med den største hunnen, så skjedde det noe. Jeg studerte henne litt ovenifra mens hun stod i håven for jeg lurte på om hun var gravid. Så fisket jeg henne opp av håven, og foldet fingrene løst rundt for at ikke noen sprell skulle sende henne ut av hånden og ned på gulvet. En fingertupp kom da til å klemmme lett på halefinnen hennes. Ingen fare i det egentlig.

Men denne hunnen bestemte seg i det samme for å gjøre et par kast med kroppen, men hun var jo holdt igjen via fingeren min på halefinnen. Halefinnen tålte det fint, men ikke hun!

Da jeg slapp henne løs i 85 literen var ryggen knekt!! Så lite skulle det altså til. Et kast eller to, og dermed knakk den. Hun surret rundt i sirkler og det var bare å håve henne ut igjen og avlive henne.

Jeg ble helt sjokkert. Skulle det virkelig så lite til, at guppyen faktisk klarer å knekke sin egen rygg sånn?

Da begynte jeg å spekulere... hva med alle disse hunnguppyene mange akvarister har funnet med bøyd rygg, uten åpenbar årsak? Kan hunner, f.eks. hvis de jages heftig av hanner (eller andre fisk) og tar en hårnålssving eller blir skremt og tar noen kraftige hopp, rett og slett skade ryggen sin så ille at den får mer eller mindre knekk?

Kunne vært interessant å høre andres mening om dette. Jeg trodde ikke det var fysisk mulig for en fisk å knekke sin egen rygg rett og slett ved å gjøre et kast.
Det er i så fall ikke bare guppyer som klarer det... Blir aniner hodt fast på en viss måte mens de sparker, så kan de sparke så kraftig at ryggen knekker... Tror det er "holde fast"-faktoren som teller her... Selv om det ikke er store krefter inne i bildet...
Så ja, jeg tror også enfisk som er presset opp i et hjørne, eller jaget, godt kan bli skadet på den måten. Det er jo ikke for ingenting at man finner mobbede fisker døde i karet...
Det er ett kjent faktum i sportsfiskerkretser, at fisk ikke bør henge med kroppsvekten etter sporen. Før var det jo mektig populært å holde fisken slik, for å ta bilder, før en heiv den på havet igjen.

Studier har vist, at denne måte å håndtere fisk på kan skade både ryggsøyle og de indre organer.

At en guppy, med sin voldsomme vekt (), får skade på sin rygg om en holder den slik, er jeg ganske overbevist om. Dette er en fisk som er avlet såpass i filler, at den sikkert kan gå opp i liminga av mye mindre enn dette

Vektfordelingen over vann, er jo også noe en bør tenke på.
Under vann, er de jo tilnærmet vektløse, disse fiskene, mens over vann, er det den faktiske vekten som gjelder.
Jeg har også hatt en Guppy som hadde knekt ryggen, og det er først nå jeg har tenkt på det egentlig..

Hvordan avlivet du den egentlig?
Jeg avliver fisk ved å hive dem oppi kokende vann. De dør så fort de treffer vannet.
Koker opp vann først med vannkokeren på kjøkkenet (1 liter vann), tømmer så det kokende vannet i en av akvariebøttene mine, og deretter fisken oppi der med en gang.
det er jo ikke en umulighet at du kan ha rett.
som Frank sier, så er jo denne fisken avlet mer eller mindre i filler. hadde noen guppy en gang, som etter generasjoner med inavl knappt tålte at jeg skiftet vann!
(guppyene jeg har idag er heldigvis ikke etterkommere etter disse da! :P)

jeg kom også ofte over det at flere av fiskene fikk en knekk over ryggen, men når det er sagt så skjedde dette oftere med hannfiskene hos meg...
hunnene var som oftest helt ok. trodde det kunne komme av at de er litt kraftigere byggd, å ikke har den store halen å slepe på!
mona o
Jeg avliver fisk ved å hive dem oppi kokende vann. De dør så fort de treffer vannet. Koker opp vann først med vannkokeren på kjøkkenet (1 liter vann), tømmer så det kokende vannet i en av akvariebøttene mine, og deretter fisken oppi der med en gang.

jaok! det får jeg huske på ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap