- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Blir du kritisert av dine nærmeste for di akvariehobby?
Blir du kritisert av dine nærmeste for di akvariehobby?
Jeg har en mor som synes alle mine interesser er kritikkverdige... Resultater blir jo selvsagt at jeg ikke gidder å invitere henne særlig ofte :P
Nå er det akvariehobbyen som skal til livs... Det var helt OK, da min datter fikk akvariet sitt til bursdagen, men da jeg ble skikkelig tent selv, og ville ha mitt eget kar (og enda et... )... Nei da var det både sykelig og skadelig og uff de ekle sneglene....
Jeg kunne hatt mange laster som er mye usunnere enn akvarievann... Jeg bruker ikke penger på hverken tobakk eller alkohol. Kan ikke kalle meg totalavholdende, men jeg drikker ganske sjelden... Ikke løper jeg etter mannfolk på by'n heller (selv om det kanskje virker slik når jeg tull-preiker).... Ja, reine dydsmønsteret, er jeg... 0
Men likevel så er det ille at jeg har interesser og hobbyer... Ja, det koster jo litt penger... Og jeg har jo ikke mye av det...
Min mor har det privelegiumet at den eneste "hobbyen" hun har, den tjener hun også penger på... Hun er nemlig billedkunstner... Og ja, jeg får ofte høre hvor talentfull jeg kunne ha blitt hvis jeg hadde gjort som henne... Alle hobbyer som ikke har nytteverdi er ikke noe særlig i hennes øyne... iallefall ikke hvis det er jeg som har hobbyen
Aaaagh!
Da jeg viste henne bananskallet jeg bruker til å dyrke fram mikroorgasmer til ynglene, så trodde hun vel at jeg hadde tørna helt ;-> -ooh skadefryd!
Nå prøver hun å overbevise meg om at jeg kan få fuktskade og muggkader på grunn av for høy luftfuktighet i leiligheten...
Etter et besøk av mor, måtte jeg bare få luftet det ut...
Noen som kjenner seg igjen?
Nå er det akvariehobbyen som skal til livs... Det var helt OK, da min datter fikk akvariet sitt til bursdagen, men da jeg ble skikkelig tent selv, og ville ha mitt eget kar (og enda et... )... Nei da var det både sykelig og skadelig og uff de ekle sneglene....
Jeg kunne hatt mange laster som er mye usunnere enn akvarievann... Jeg bruker ikke penger på hverken tobakk eller alkohol. Kan ikke kalle meg totalavholdende, men jeg drikker ganske sjelden... Ikke løper jeg etter mannfolk på by'n heller (selv om det kanskje virker slik når jeg tull-preiker).... Ja, reine dydsmønsteret, er jeg... 0
Men likevel så er det ille at jeg har interesser og hobbyer... Ja, det koster jo litt penger... Og jeg har jo ikke mye av det...
Min mor har det privelegiumet at den eneste "hobbyen" hun har, den tjener hun også penger på... Hun er nemlig billedkunstner... Og ja, jeg får ofte høre hvor talentfull jeg kunne ha blitt hvis jeg hadde gjort som henne... Alle hobbyer som ikke har nytteverdi er ikke noe særlig i hennes øyne... iallefall ikke hvis det er jeg som har hobbyen
Aaaagh!
Da jeg viste henne bananskallet jeg bruker til å dyrke fram mikroorgasmer til ynglene, så trodde hun vel at jeg hadde tørna helt ;-> -ooh skadefryd!
Nå prøver hun å overbevise meg om at jeg kan få fuktskade og muggkader på grunn av for høy luftfuktighet i leiligheten...
Etter et besøk av mor, måtte jeg bare få luftet det ut...
Noen som kjenner seg igjen?
Postet 15.05.07 kl 14:09
Joda, det er en del som ser litt rart på meg, når de hører at jeg driver med dette, og i den grad jeg driver.
Når jeg så snakker om den planlagte 720litern, er det nok en del tanker som svirrer i enkeltes huer.
Heldigvis er det ikke ofte det reker folk innom, som ikke er innvitert, og dermed kan jeg styre unna de som bare kommer med sure oppstøt. De kan jeg skaffe selv, med å ete en neve chili om jeg nå ønsker det
Men for min del, er akvariene en så stor del av min hverdag, at jeg heller kvitter meg med "venner" enn med fiskene. Folk for godta meg som jeg er, enkelt og greit.
Men at det noen ganger går over stokk og stein reint økonomisk, er det liten tvil om. Men liten uføretrygd, og mange kar, blir det fort en situasjon der fiskene prioriteres fremfor en gjennomsnittlig livsstil.
Men savner jeg livet på byen, og morningen dagen etter? Ikke i det hele tatt
Savner jeg moteriktige klær? Det har jeg aldri hatt sansen for uansett.
Hos meg er det vel tre "hobbyer" som krever penger:
Akva, friluftsliv og, vel hobby er det jo ikke, men røykingen er en dyr uvane.
Ser egentlig ingen grunner til å kutte noen av disse, så lenge jeg har råd til de
Når jeg så snakker om den planlagte 720litern, er det nok en del tanker som svirrer i enkeltes huer.
Heldigvis er det ikke ofte det reker folk innom, som ikke er innvitert, og dermed kan jeg styre unna de som bare kommer med sure oppstøt. De kan jeg skaffe selv, med å ete en neve chili om jeg nå ønsker det
Men for min del, er akvariene en så stor del av min hverdag, at jeg heller kvitter meg med "venner" enn med fiskene. Folk for godta meg som jeg er, enkelt og greit.
Men at det noen ganger går over stokk og stein reint økonomisk, er det liten tvil om. Men liten uføretrygd, og mange kar, blir det fort en situasjon der fiskene prioriteres fremfor en gjennomsnittlig livsstil.
Men savner jeg livet på byen, og morningen dagen etter? Ikke i det hele tatt
Savner jeg moteriktige klær? Det har jeg aldri hatt sansen for uansett.
Hos meg er det vel tre "hobbyer" som krever penger:
Akva, friluftsliv og, vel hobby er det jo ikke, men røykingen er en dyr uvane.
Ser egentlig ingen grunner til å kutte noen av disse, så lenge jeg har råd til de
Postet 15.05.07 kl 14:24
Postet 15.05.07 kl 15:22
AggiTenk bare på hvor mange flere fjellturer og hvor mange flere fisker/kar du kunne kjøpt hvis du hadde stumpet røyken ;P Uff! Jeg er slem, nå..... ;:-P
Fjellturene blir det nok av uansett. Røykingen påvirker ikke været, og det er det som stanser meg oftest
Men det er klart at 15.000.- opp i røyk hvert år, kunne gjort både det ene og det andre for hobbyen... Tenker stadig på det, men lysten til å stumpe røyken er mangelvare for tiden.
Postet 15.05.07 kl 15:26
Postet 15.05.07 kl 15:39
Det er mye man kan "sløse" bort pengene sine på... Hver og en av oss prioriterer, og velger selv hva vi synes det er verdt å bruke dem på og hva vi får mest igjen for.
Ingen har kritisert meg, men mange har sperret opp øynene i undring over at det går an å ha så mange akvarier "Har du såååå mange?!?"
Har en venninne som bruker ca 30.000 - 40.000 hvert år, to små uker i sommerferien, på å dra til syden med mann og tre barn. Ikke skjønner jeg hvorfor de gidder, for de kommer bare tilbake hvert år og forteller om hvilken stressende og masete ferie det har vært, med å holde øye med tre unger som ikke kan svømme, men løper i alle retninger, med farlige svømmebasseng og sterk trafikk overalt...
Så etter to uker så er de pengene borte, flere titusener. Og de sitter igjen med minner om et evig mas og stress i to uker. DET synes ikke jeg er verdt en krone!
Bruker jeg noen ti-tusener på akvariehobbyen, så har jeg glede av pengene i mange år, hele året. Jeg har lagt igjen pengene her hjemme, hvor jeg ser og får glede av det hver eneste dag året rundt.
Så er det de familiene som reiser på høyfjellshotell en uke i vinterferien, bruker tusenvis av kroner på ski-utstyr, "riktige" skiantrekk, hotellopphold, mat og buffeer, heis-kort osv osv. En uke senere, og noen tusener av kroner fattigere, er de penga brukt opp.
Jeg reiser lite nå, finnes ikke interessert i sport, jeg hater å stå på ski.
Reiser har jeg gjort en del av i mine yngre dager og da helsa var bedre
Og jeg bruker da pengene andre ville fyrt av på en uke eller to, på noe jeg synes jeg får masse glede av hele året.
Ingen har kritisert meg, men mange har sperret opp øynene i undring over at det går an å ha så mange akvarier "Har du såååå mange?!?"
Har en venninne som bruker ca 30.000 - 40.000 hvert år, to små uker i sommerferien, på å dra til syden med mann og tre barn. Ikke skjønner jeg hvorfor de gidder, for de kommer bare tilbake hvert år og forteller om hvilken stressende og masete ferie det har vært, med å holde øye med tre unger som ikke kan svømme, men løper i alle retninger, med farlige svømmebasseng og sterk trafikk overalt...
Så etter to uker så er de pengene borte, flere titusener. Og de sitter igjen med minner om et evig mas og stress i to uker. DET synes ikke jeg er verdt en krone!
Bruker jeg noen ti-tusener på akvariehobbyen, så har jeg glede av pengene i mange år, hele året. Jeg har lagt igjen pengene her hjemme, hvor jeg ser og får glede av det hver eneste dag året rundt.
Så er det de familiene som reiser på høyfjellshotell en uke i vinterferien, bruker tusenvis av kroner på ski-utstyr, "riktige" skiantrekk, hotellopphold, mat og buffeer, heis-kort osv osv. En uke senere, og noen tusener av kroner fattigere, er de penga brukt opp.
Jeg reiser lite nå, finnes ikke interessert i sport, jeg hater å stå på ski.
Reiser har jeg gjort en del av i mine yngre dager og da helsa var bedre
Og jeg bruker da pengene andre ville fyrt av på en uke eller to, på noe jeg synes jeg får masse glede av hele året.
Postet 15.05.07 kl 15:40
Endret: 15.05.07 kl 15:47
Postet 15.05.07 kl 15:45
Postet 15.05.07 kl 15:50
Postet 15.05.07 kl 16:02
Postet 15.05.07 kl 16:06
Postet 15.05.07 kl 16:09
Postet 15.05.07 kl 16:19
Postet 15.05.07 kl 16:21
Hihi....sorry kunne ikke dy meg....;-)
[QUOTE=Aggi]Da jeg viste henne bananskallet jeg bruker til å dyrke fram mikroorgasmer til ynglene, så trodde hun vel at jeg hadde tørna helt
Postet 15.05.07 kl 16:21
Pisces[QUOTE=Aggi]Da jeg viste henne bananskallet jeg bruker til å dyrke fram [B]mikroorgasmer[/B] til ynglene, så trodde hun vel at jeg hadde tørna helt [QUOTE]
Hahahaha!! Skal si du forsøker å gi alt i denne hobbyen. Håper yngelen setter pris på innsatsen din
Dette skulle jeg gjerne sett en dypere artikkel om! Gjerne med illustrerende bilder
Postet 15.05.07 kl 16:34
Må bare si at vi nok har samme type mor, Aggi :0(
Ingenting som er bra nok, og siden jeg liker å sette meg veldig godt inn i de tingene som interesserer meg, ja, da er det i hennes øyne galskap og mani....Hyggelig.... Når det da er dyr/fisk/fugler som opptar meg, ja da er det ekstra kritikkverdig.
Kanskje jeg bør bli som henne? Gå på jobb, komme hjem, sove middag fra 16.00 til 19.00, sitte å glo på tv/lese til kl 03.00, legge seg og gå på jobb. osv osv.
Ved nærmere ettertanke; Nei, tror ikke det.
Ingenting som er bra nok, og siden jeg liker å sette meg veldig godt inn i de tingene som interesserer meg, ja, da er det i hennes øyne galskap og mani....Hyggelig.... Når det da er dyr/fisk/fugler som opptar meg, ja da er det ekstra kritikkverdig.
Kanskje jeg bør bli som henne? Gå på jobb, komme hjem, sove middag fra 16.00 til 19.00, sitte å glo på tv/lese til kl 03.00, legge seg og gå på jobb. osv osv.
Ved nærmere ettertanke; Nei, tror ikke det.
Postet 15.05.07 kl 16:38
S.B.FDere vet - Smaken er som baken, den er delt! ;-)
i to.
smaken er som baken den er delt i to! ^^ hehe..
jeg kjenner meg ikke så veldig igjen. men litt.
Jeg er jo fortsatt mindreårig, å har ikke heelt kontroll over lommeboka selv ennå, men omtrent alt jeg bruker på akvarium er penger jeg har tjent selv.
enten via sommerjobb, fjøsarbeid, fiskesalg eller, noe så enkelt som å hente posten for andre. her på huset får jeg ikke rødt øre før jeg
virkelig har gjort meg fortjent til det! ^^
kanskje like greit!
uansett skal jeg ha en skikkelig sommerjobb i sommer, jeg skal flytte hjemmefra for å begynne på skole, og, jeg skal dersom alt går etter planen invistere i nytt kar, med diverse utstyr.
Selv om de aller fleste ser litt rart på meg, eller spør to ganger når jeg forteller dem hva min store lidenskap er, så føler jeg at de respekterer det.
seff, det er de som ler hånlig av meg, men jeg vil heller sitte hjemme avslappet å se på akvariene, enn å løpe svettende rundt etter en lærball (fotball), eller som Mona nevnte i sitt inlegg, fly rundt med noen trebiter aka ski, på beina i flere minutter for å kave meg opp en enorm bakke, å deretter skli ned fortest mulig på få sekunder bare for å brekke ett bein, nakken eller noe.
jeg er mer av den avslappede typen. og stolt over det! ^^
familien min respekterer srort sett det jeg driver med.
å mamma synes det er kjempeflott, så lenge jeg tar vare på det, å så lenge akvariet ser fint ut. for det fungerer jo fantastisk bra som dekorasjon i huset.
jeg får ofte høre det at;
"D BYNNJA VÆL Å BLI NOKK NO?"
eller, "ka ska du me allje sa akvaria uansett?
men som sagt, så lenge jeg tar vare på det, sitter hu som oftest å "holder kjeft å ser på" som hun sier. ^^
jeg fikk jo akvariet på 150 liter til jul i 2003, å nå tror jeg både hun og pappa angrer på at de ikke kjøpte ett større! nå når de ser hvordan det ble.
i 2003 hadde de vel bare regnet med at det var en midlertidig interesse som ville dø ut etterhvert.
omtrent som med at 85% av jentene er hestegale i 10-13års alderen, mens bare 10% er det i resten av livet.
noe man vokser av seg.
eneste mamma klager over nå er enten det at det er en fisk i dyrebutikken som hun synes er fin, men som jeg ikke kan ha, fordi den ikke vil gå overens med de andre fiskene mine. eller at det ligger igjen en liten vannskvett på gulvet, som jeg uheldigvis har oversett når jeg tørker opp etter at jeg har søla når jeg har skifta vann eller noe.
Søstera mi bryr seg ikke så mye, så lenge jeg ikke gir opp på Sebraciklider, som er hennes desiderte favoritt!
Faren min har jeg ikke sett på ett halvt år, så jeg gir vel eglentig blanke i hva han sier, selv om jeg vet han liker akvarium han også.
å halvparten av alle Onklene mine, på begge sider av slekta, har kastet seg inn i akvariehobbyen etter at de så akvariene mine.
i tilegg har jeg greid å smitte flere av vennene mine med denne hobbyen.
(Bl.a "Tira", som har profil her inne!)
en annen stor fordel (som mamma rett å slett jubler over) er det at akvariene mine har vært til meget stor hjelp i skolesammenheng!
innen Norsk har jeg skrevet meg til flere 6`ere med stiler inspirert av akvarium og fisk.
å i Naturfag fikk jeg store + i karakteren under det kaptittelet om Ph!
Dessuten var mye fra denne hobbyen nyttig å ha i bakhodet når temaet var fisker og liv i havet, for en tid siden.
skal si dere at mange sluttet å le av meg når de fikk se hvor mye nyttig akvariekunnskapen kunne brukes til!!
jeg var på baksida av ei lokalavis en gang, pga akvariene mine.
å noen dager senere da jeg var ute å solgte lodd for musikkorpset, så møtte jeg på masse folk som lurte på om jeg hadde fisk og selge, eller om jeg ville ha fiskene deres, fordi karet var knust å de ikke ville ha de stakkars fiskene i bolle, osv osv.
det var til å med to stykker som ringte meg å lurte på om jeg ville komme å hjelpe dem med algeproblemer, eller om jeg ville komme å hjelpe til med å sette opp det nyinnkjøpte akvariet.
det var til å med noen som ringte å lurte på om jeg ville kjøpe 300 literen deres!!
(herregud som jeg angrer på at jeg sa nei!!!)
nei jeg sier som jeg har sagt hele tiden;
LA OSS SOM TRIVES MED EN SUNN OG SPENNENDE HOBBY VÆRE IFRED!
det kan ikke være alle som forguder fotball eller ski!
uff. dette ble ett langt innlegg! Ble litt revet med! :P
Postet 15.05.07 kl 16:41
Postet 15.05.07 kl 17:02
Endret: 15.05.07 kl 17:03
Postet 15.05.07 kl 17:06
Postet 15.05.07 kl 17:17