Egg og skilsmisse (Paletter)

På tisdag i denne uken så jeg en rar oppførsel som jeg ikke hadde sett før på mine Paletter.
Hunnen prøvde desperat å jage hannen rund i karet, hannen flyket inn i hulen, hunnen sto utenfor så han ikke skulle "rømme".
Når hunnen svømte vidre, skyntet hannen seg ut av hulen.
Slik holdte de på dagen lang, hannen var både sliten og lei maset, så jeg bestemte meg får at hannen skulle få "fri" en stund, men det måtte vente til i morgen.

Neste dag når jeg voknet gikk jeg bort til karet for å se hvordan han hadde det.
Han var borte : S !
Tenkte med meg selv at han kanskje bare hadde gjemt seg.
Etter at jeg hadde spis frokost, gikk jeg får å se om han hadde kommet fram.
Men nei, han var enda borte :S
Jeg tok et lite syn over pumpen i overflaten, der var han!
Han hadde helt opprevene finner og han hadde helt svart farge, nå måtte han ut!
Jeg skyntet meg å ta av dekkglasset, å grep tak i hoven.
Men nei, han hadde en hel masse energi igjen, fikk ikke tak i hannen eller hunnen.
Holde på en halv time, men enda ingen som var fanget.
Nå måtte jeg gi opp, får jeg måtte på skolen.
Jeg satset på at han enda var i livet når jeg kom hjen.

Da jeg kom hjem bar det rett bort til akvariet.
Fjo, han levde enda!
Denne gangen var han kjempe sliten, så da var det lett å fange han.
Nå måtte han bo i 250l til yngelen ble 1,5 mnd.
Han tok seg godt til rette i under en rot, sammen med Saene.

Nå er hunnen helt alene sammen med eggene sine i 73,5 literen.
Eggene skal bli wigglers natt til fredag sånn ca.
Så vil de bli frittsvømmende på søndag ca.
Når de har spist opp eggeplommen skal de få artemia.
Jeg skal ta fra hunnen ca halve yngelen, som jeg skal prøve å fore opp selv.
Da skal de bo i en 13 liter.
Der får de daglige vannbytter, og slamsunging på bunner får å ta bort restmat og skitt.

Legger ved bilder av akvariet som eggene er i, hulen, hannen, og 13 l.

Nå skal jeg på hytten til fredag, da regner jeg med at de er wigglers når jeg kommer hjem.

Jeg kommer til å oppdatere om hvordan det går med yngelen.

Mvh Cassandra

Ps: Beklager dårlige bilder



[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tror dere at det går med BB ( Bar Bund )
BB er absolutt det beste i yngelkar synes jeg.

Det letter veldig på renholdet.

Det var synd med hannen din, kan hende hunnen ikke var helt fornøyd med innsatsen hans. likt som dette skjer ganske ofte blant paletter.
jeg går ut ifra at det bare var hunnen, hannen og yngelet i karet du hadde dem i?
isåfall kan det komme av at hunnen rett å slett ikke hadde noen andre å jage?
så tok instinket over å hun jaget makkeren. :P
det er min teori.
vi får håpe hannen kommer seg igjen!
Takker for fine svar : )

Det var bare hannen og hunnen + eggene som var i karet, så kanskje det var at hun ikke hadde noen andre å jage : /
Men, men hannen er i super form igjen, heldig vis : D !

Jeg har nettop kommet hjem fra hytta og var kjempe spent på om eggene hadde klekket, og var wigglers.
Joda, det hadde de
Hunnen hadde også flyttet fra kokosnøtt-hulen til terakottapotten, hun synes vell det er bedre der

Som sakt så planlegger jeg å ta fra henne noen yngel, men når skal jeg gjøre det? Når de er blitt frittsvømmede ?
Og hvordan i alle dager skal jeg få tak i de små ?
Håper noen har kloke svar : )

Jeg har tenkt en del på hva jeg skal mate de med, jeg har jo ikke nyklekket artemia å by på, for det får jeg ikke tak i : /
Men jeg har jo fryst artemia i fryseren, kan jeg hakke disse opp å gi det til dem det tro ?

Mvh Cassandra

Hvorfor vil du ta barna fra mor?

De som får vokse opp med sine foreldre, vokser mye fortere av en eller annen grunn.

Jeg pleier ikke å gi Palettyngel noe spesielt for. Det finnes mye mikroskopisk snadder i et akvarium, som yngelen beiter på. De tar også en del alger, og rester etter det foret du gir de voksne fiskene.

Jeg vil støtte det som Ciklide sier i innlegget over.

Jeg lar alltid Palettene min gå sammen med noen fisk som holder seg i de øverste vann sjikt, som de kan jage. Dette styrker samholdet til palettparet.
Har de andre de kan jage, er det sjeldnere at de går løs på hverandre.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg vil ta noen i fra henne : /
Sist gang jeg hadde Palettyngel ble de 2 uker med døde etter det :S
Da var begge foreldrene sammen.
Det har godt ca 1,5 mnd siden sist gang de hadde kull syns det var litt lenge, siden jeg har hørt at det er ca 3 uker mellom hvert kull.
Så jeg hadde lyst til å prøve å fore noen opp selv, ca 6-7 stk.
Eller er det en dårlig ide?

Jeg har masse alger i dette karet siden jeg ikke har mørklakt det enda.
Så da har yngelen masse å beite på.

Jeg hadde to Ancistruser og 4 flekkete coryer sammen med de den gangen de hadde yngel, med disse ble drept.
Har prøvd også prøvd å hatt to Siamesiske algetere sammen med disse for algenes skyld, men disse ble også drept.
Så det er derfor jeg ikke vil putte flere fisker sammen med dem.

Mvh Cassandra

Nei, da skjønner jeg at du ikke ønsker å ofre flere fisk. Men der ligger nok også årsaken til skilsmissen din, du har nok usedvanlig aggressive fisk.

Du kan prøve å ta ut yngel med en litt tykk slange, og bare ”slamsuger” opp de ynglene du vil ha.
Du kan fore de med finknust tørrfor eller malletabletter. Den beste veksten får du med nyklekker artemia, eller avskallede artemiaegg.
Det er lurt å blande foret ut i litt vann, suge det opp i en tynn slange, og blåse det ned dit yngelen er.
Ja, tenkte meg det ; )

Får prøve å "slamsuge" de, hehe
Håper jeg har noen slanger liggende..

Kan jeg prøve å "mose" artiemiaen jeg har i fryseren, eller er det ikke nok proteiner i det siden det ikke er ferskt ?
Når skal jeg begynne å mate de forresten, når plommesekken er borte ?

Smart det der med å slippe maten ned hvor de er med slangen ; D !

Takker for svar !

Mvh Cassandra
fisk sammen med palett
jeg hadde mye fisk sammen med mine paletter da de ynglet nylig. Største problemet er at det går litt ut over yngelen, men har fårstått det slik som det står over at, det er viktig at de har noen trusler slik at de ikke går løs på hverander som du beskriver.

Dette er vistnok resultattet av at de ikke har noen andre fisker å jage. Jeg har både sae, og neontetra + en del andre L-maller og guppy sammen med mine

Saene fikk trimet bra men ikke noe for mye de forsto fort at de skulle holde seg unna hjørnet som palletene hadde bestemt at de skulle ha.

En gruppe neontetra, er nok det beste alternativet, da disse er veldig kjappe og neppe blir noe offer for palettene men de vil jage dem unna, viktig for at ikke hunnen skal gå bananas på sin kjære.

Hos meg endte nok meste parten av yngelen i første kull som mat, og litt som naturlig frafall vil jeg tro. Er igjen 3 stk av alle som det var i starten så at det minka litt for vær natt. vet ikke hvem som var frempå. Men det er jo en lære kurve for disse stakars fiskene.

Jeg har også lest (her inne tenker jeg) at det er viktig at yngelen vokser opp sammen med sine foreldre for å lær yngelpleie osv fra dem. men dette kan bare være tull/eller noens meninger. så det bør vel kanskje noen andre bekrefte. Eneste jeg kan si er at paletter er så langt de peneste fiskene jeg har hatt (sammen med min L200) og morsomste. Så disse kommer jeg til å beholde så lenge det er liv i dem...
Takker for svar!

Har hørt at neonterta/kardinaltetra er helt ville på yngel, sikkert de som spiste dine : /
Når jeg hadde mine paletter sammen med saene så jagde de saene helt til dem døde.

Karet er jo bare 73,5 l så de har vell tatt hele karet som terretorie : /

Mvh Cassandra
kan være at det er karet som var for lite for dem..
Mistenker mine neon tetraer også. Men, anser 1 kullet som mere trening for paret mitt. så hadde ikke forvendta så mye. Ble utrolig overaska over at jeg fikk yngel så tidlig i utgangspunkte da de hadde vært hos meg i knapt et par uker, så det var morro. Så et par neoner som prøvde seg på yngelen da jeg fulgte med men disse ble da effektivt jaga bort.. jeg satte også en forholdsvis stor sten en15 cm unna hula de benytta så de brukte denne som terietorie merke hos meg. jaga aldri fisken ellers de paserte denne stenenen og svømte aldri lengere bort en til den stenen.
Det var smart med den steinen

Men når skal jeg begynne å mate yngelen ?
Når de er blitt frittsvømmende`?

Mvh Cassandra
Du har egentlig god tid.
Palett yngel finner mye mat på bunnen, så de trenger egentlig ikke fores hver dag, i motsetning til Skalareyngel for eksempel, som dør etter noen dager, om de ikke får tilført mat.

Du kan starte å fore, når du ser at mor gjeter barna rundt i karet.
Takker for enda et svart ; )

Ok, det var det jeg trodde

Håper jeg får noen til å vokse opp denne gangen !
Og at jeg får solgt dem ...

Mvh Cassandra

PS: Oppdaterer dere etterhvert ; )

oi, mine har faktisk gått i gang med ny runde, frøkena har gravd igjen hula og ligger nå og våkter den igjen. trodde ikke de skulle begynne på enda en gang når de forsatt hadde igjen litt yngel, men ser ut som de har revet seg løs fra denne, og bestemt seg for en forøkelse i familien nok en gang.

dette var vel både bra og dårlig :P problemet mitt er at jeg må ta ned akvariet om 1 måneds tid i forbinnelse med flytting så kan være litt dumt slikt. men vi får se hvordan det går..

Lykke til med fiskene dine, så håper vi at de vokser opp denne gangen.
Gratulerer da
Skal du flytte langt?
For hvis det er bare en halv time unna så kan du jo sette opp karet igjen med en gang, men da må du jo ha vannet i bøtter osv.
Det er tråder om dette emnet her på AF.

Hunnen har byttet hule igjen, en annen kokosnøtt en før..
Men hun har enda ikke vært ute med yngelen.
Vi får se utover dagen eller i morgen om hun kommer ut : )

Mvh Cassandra
Cassandra
Gratulerer da ;) Skal du flytte langt? For hvis det er bare en halv time unna så kan du jo sette opp karet igjen med en gang, men da må du jo ha vannet i bøtter osv Det er tråder om dette emnet her på AF.



nei da er ikke lange stubben -> 3-5min tur men ser for meg morroa med å fange en haug med små palettyngel..
Hehe ; )
Som sagt før så kan du sikkert "slamsuge" de opp med en nok tykk slange.

Paletthunnen min passer enda på ynglene i hulen : )

Mvh Cassandra
I dag 21.05.07 er de kommet ut av hulen : )
Friske og fine alle sammen.
De er så mange at jeg ikke klarer å telle dem, men jeg tror de er over 50 stk : )
Håper jeg får noen til å overleve denne gangen.

Mvh Cassandra
Grattis med nye bebiser :o)
Vet ikke helt om jeg vil anbefale å ha neontetra sammen med palettparet ditt, mitt kar er på 85 liter og palettene går på tetraene med dødsforakt.....
Mine var ute for første gang i dag, morro :o)
Mine og dine yngel er vel ca like gamle de da, mine egg kom 10. mai
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap