Hva med åpen akvariedag?

Mange hagelag har noe som heter åpen hage, noen har det 1 gang året, mens andre har det et par ganger i uka der man får kjøpt stiklinger, kaffe og vafler.

Er det noen som gjør dette i akvarie-Norge? Er fersk selv, så sånne åpne dager hadde jo vært morsomt. Et uforpliktende akvariebesøk der man kan se hvordan litergale personer steller med hobbien sin. Hadde vært fint om noen har noe synspunkter på dette...
Vi har klubbmøter, storauksjoner og turer der nettopp slikt er mulig

Åpent for alle akvarister
Men må man ikke da være medlem av en klubb eller lignende?
For dem som har utstillingskar og perleskinnende hjem, så kunne det vel gått an... Men jeg kunne ikke tenke meg en bøling av fremmede mennesker trampe rundt i heimen, nei... Det er mer naturlig å bli kjent med folk på vanlig måte, der man besøker hverandre på likefot. Da kan man også være selektiv med hvem man åpner døra til... ;P
Finnes sikkert tvilsomme folk i akvarieverdenen også..... ;P
Gyrd
Men må man ikke da være medlem av en klubb eller lignende?

Alle er velkommen på klubbmøter. Finner en ut at dette er noe, så melder man seg inn. Selvsagt så gjør man gjerne det etter et møte eller to Ingen vits å vente. Det koster jo svært få kronene å bli medlem og det er ikke møteplikt
Èn ting er å ta i mot en skokk vilt fremmede mennesker ute i hagen sin, og måtte underholde dem og svare på en haug spørsmål...

En helt annen ting er å ta et ukjent antall vilt fremmede mennesker inn i sitt private hjem, og kanskje det ringer på døra om og om igjen... alle disse menneskene spør og graver, vil vite ting. Og ikke alle er like smarte, de tar med seg unger og bikkje kanskje og gjør det til en utflukt.

Må si jeg ikke er særlig fristet til å kanskje måtte besvare de samme spørsmålene tjue-tredve ganger i løpet av noen timer, og be folk dempe ungene sine eller hindre dem i å banke på akvarieglassene eller stikke godteri oppi til fiskene... Og så ser de ting de vil ha og har lyst på i akvariene, og "kan jeg få en avlegger her og en der" og neste mann ;"Har du noen sånne til meg også?" osv osv. Det er selvsagt greit å gi bort noen avleggere til et menneske jeg kjenner eller jeg har annen forbindelse med (handel f.eks) og som er på besøk her, men å gjøre det samme til 10-20 mennesker som tyter inn døra på èn dag... neitakk

Nei, så lenge jeg ikke har en adskilt kjeller med "akvarieavdeling" og egen inngang helst, så ville jeg nok neppe meldt meg på en slik "Åpen akvariedag", gitt
Altså, jeg har vært på åpne hagedager, og det er som regel alltid eldre mennesker + meg (ikke tivoli tendenser :-p)... Grunnen til at tanken slo meg, er fordi jeg leste et par artikler om noen akvariekjellere som jeg kunne tenkt og sett selv, og tenkte at dette kanskje gjaldt andre også... Finnes ikke mange offentlige akvarier å besøke. Bergen akvarium er vel største skuffelsen hittil, eller dyreparken som blander alt mulig i de få karene de har (bl.a guppy og malawi)... Kanskje jeg har oversett noen som er bra??
Sikkert ingen som føler seg altfor presset hvis du spør i en e-post om du kan får komme å kikke.. Det er jo 50% sjangse å få ja...

De karene jeg har tar seg nok bedre ut i profilen, enn i min trange leilighet ;P
Ja, kanskje jeg tar motet til meg en gang. Jeg skjønner at hvis du har en liten leilighet ikke kan ta mot all og enhverman. Men at de som føler at de har en akvariums -kjeller, -loft eller -garasje de kan vise, så kan man jo si det her på forumet. Kanskje 5 møter opp? Akk ja, skal ikke dvele ved dette mer. Men det trigga i hvertfall noen, hehe :-p
... og på klubbmøter i akvarieklubben treffer en helt sikkert de som har en hel kjeller full av akvarier
Uansett om man vil dra på klubbmøter eller besøke en kjeller full av akvarier, virker det som man må til vestlandet. Det høres ut som det er der alt skjer i hvert fall..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap