Problemer med varmt vann...

Nå som det er sommer så ligger temperaturen i stua der akvariet står på ca 24 grader... Det resulterer da i et akvarie som ligger på opptil 29 grader... Det er vel kanskje litt i varmeste laget...

Har slått av det ene lysrøret og tatt av dekkglasset for bedre ventilasjon, men hjalp minimalt... Noen forslag til hvordan jeg skal få kjølt det ned?
Putte noen isbiter oppi der? hehe
Reduser lystiden til 6timer på timeren og la bare et av lysrørene være på. Temperaturen vil da legge seg på omtrent det samme som romtemperatur.

Forøvrig bør du prøve å få ned romtemperaturen med lufting og persienner.
får prøve det... men får det ikke kaldere inne enn det er ute.. ;P
Jon Bjørseth
får prøve det... men får det ikke kaldere inne enn det er ute.. ;P

Invester i ett AC anlegg :p
Eller flytt på en iskald kjeller. Har nå 21`C inne, og 26`C ute i skyggen. Slik har det vært ei god uke.
hot-hot-hot
Uffja, tøft å være akvariefisk/akvarist på sommerstid Jeg slenger meg på og takker for tipsene om redusert lystid og færre lysrør. Kortere lystid er jo bra for mindre algevekst også, men kjipt for plantene - om man har det.
Kan det hjelpe å senke watt-styrken i noen rør også? Hvis jeg husker fysikk-timene riktig, så forteller wattstyrken noe om den lysstyrken/energien som stråles ut - og blir lysstyrken/energien mindre - bør vel tempen gå ned... Mitt mål er også samme temp i de to stuekarene som romtemp, og her står ventilasjonsanlegg på for fullt mens persienner og gardiner er trukket for. For min del er jeg lettet over at yngel-karene er i kjeller'n (under bakkeplan/på vaskerommet) og der er temperaturen stabil - sommer som vinter.

Ahhh - kom på én ting til: Ved økt temperatur har vannet lavere innhold av oksygen, så tilførsel av 02 er vel en god idé m/brusestein eller lignende er kanskje smart når tempen rusler opp mot 30???
Da jeg kikket innom akvarierommet for å sjekke temperaturene klokken halv ti i morges, hadde akvarielysene vært avslått i 11 timer.
Likevel holdt alle karene minst 27 C, noen var oppe i 28-29 C!
De største holder jo lengst på varmen. De små har hurtigere varmetap, men det nytter jo ikke å holde det kaldere skjønte jeg når jeg sjekket ute-temperaturen i skyggen...
27 Csteikvarme grader i skyggeveggen ute!

I dag blir det ingen lys på i mine kar. Da spretter temperaturen over 30 C.

Stakkars krystallrekene. Til tross for at det har vært åpent vindu der i natt (med litt kjøligere nattetemperatur ute) og de står ved siden av vinduet, så holdt karet deres 27 C i dag det også. Og det lå en dau reke på bunnen...

Jeg måtte bare fjerne dekkglasset. Stakkars reker. Men det er jo klin umulig å få temperaturen i vannet lavere enn i luften. Jeg har imidlertid fyllt opp to isterningsposer og lagt i fryseren. Når de er frosne, akter jeg å senke tempen i noen kar med isbiter... (hos rekene og Corydoras panda, begge misliker over 25 C)

Heldigvis for fisk og reker er ikke slike sommerdager "normalt" i vårt land Normalen er heldigvis litt mer levelige temperaturer, og når tempen stiger over normalt så varer det heldigvis ikke lenge - tenk om dette skulle vart hele sommer'n!
Mona: dine fisker får eksklusiv servering - vann m/gode vannverdier inkl. isbiter. Luksus-dyr!
Sliter litt med temperaturen nå om dagen ja. Det er jo 28grader inne her, sola står jo på hele dagen.

Varmt i akvariene så varmekolbene er slått av, men de rekker jo uansett ikke slå seg på når vannet er så varmt.


Men men. det blir vel forhåpentligvis bedre snart.
Fiskene koser seg i varmen :/ med mygglarver og vannlopper fra hagedammen til naboen
Heldige meg har rommet i den best beskyttede plassen i huset,sola steker kun rett mot her noen timer om morgenen :p

Men merker at temperaturen holder seg på ca 25 grader gjennom dagen,men dette ser ut til at både galaxy rasbora og rød krystall reker klarer seg godt i. Sistnevnte vokser faktisk utrolig raskt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap