Hoho! Nytt kar - 112 liter! Hjelp til å spore opp fisk

Jeg stiger sakte i gradene; i dag kom et helglass 112-liter i hus, som skal stå på rommet. Jäger varmekolbe, innvendig filter fra Eheim og blanding av sand og grus. Flotte lysrør, nydelig farge.

Her skal det være Sør-Amerikanske fisker; noen maller, guppyer (guppier eller guppyer?) og kanskje en stim.

Men hvor får man tak i naturvarianter av guppy? VF, F1, F2, noen litt pene stammer. Må man privat, eller er det (nett)butikker som har sånt?
Jeg liker Endlers best jeg, altså Poecilia wingei. Etter det jeg har forstått er dette den naturlig varianten av guppy?
Jeg har forstått det slik at det er noe som var forferdelig nært beslektet med guppy som ble tatt med til Europa for noen år siden, men etter noen år med kultivering ble den godtatt som egen art?

Noen guppy-eksparter som kan forklare dette?
Jeg er helt idéløs - hjelp meg litt , da. :p
Får liksom ikke tak i noen spennende levendefødere her oppe (fant nada på den ene listen i butikken).

Tenker sneglehuslekere av noe slag, men er disse så enkle og greie å ha som jeg innbiller meg? Er de enkle å få yngel på?
Problemet er jo at det er ganske begrenset hva jeg kan ha med dem - både med tanke på biotop, agressive foreldre og sjanse for yngel å vokse opp.

Finnes det tilgjengelige afrikanske stimfisk, eller kan jeg ha en annen stim? F. eks. kileflekkrasbora?

Eller skal jeg egentlig lage brakkvannskar med slamkrypere? :p
Hva med leopoldi feks. Arti liten scalare som passer til litt mindre kar.
I ett kar på rundt 100l burde det være plass til 5-6 a disse sammen med en liten corry-stim + ett par maller. En liten sør-amerikansk fiskesuppe...

Eller kulefisk, eller som du selv foreslår; slamkryper evt fir-øye.
Kesol
(guppier eller guppyer?)

Guppyer. X-D
:P
Kesol
Tenker sneglehuslekere av noe slag, men er disse så enkle og greie å ha som jeg innbiller meg? Er de enkle å få yngel på? Problemet er jo at det er ganske begrenset hva jeg kan ha med dem - både med tanke på biotop, agressive foreldre og sjanse for yngel å vokse opp.

De fleste av de er veldig enkle og greie, og lett å få yngel på.
Foreldre spiser ikke egne barn.

Det eneste du må gjøre ekstra med disse er å holde Ph, Kh og Gh høyt nok, men dette får du middel for.
Mange bruker bikarbonat.
(Ble plutselig i tvil om det heter det..?)
I tillegg må du selvsagt innrede akvariet etter denne fiskens behov, dvs sneglehus og steiner.
Spesielt viktig å dele inn i territorier hvis du har mer enn et par.
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap