Konkylie/sneglehus

Da jeg var på Sri Lanka sommeren 1994, kjøpt jeg med meg en del sneglehus m.m. Dette er det eneste jeg har igjen, og har altså lagt i 13 år. Det ble vasket og gjort ren mens jeg var på Sri Lanka.

Går det an å bruke denne til å pynte opp akvariet? Det må i så fall bli et nytt akvarie da jeg ikke vil ommøblere i de akvariene jeg har.

Bilde nr 2 - baksiden på konkylien ble litt uklar, ser jeg.
jeg skrubbet og koket konkyliene mine utrolig godt først.
eller.. konkylie og konkylie.. jeg kaller det "kokkelur" jeg! :P
har 5 slike i karene.
la dem ligge i vann noen uker. jeg gjorde det.
er vel mulig at de kan øke hardheten på vannet en noe da.
men etter at jeg la dem lenge i vann først har ikke jeg merket store forkjellen.
men jeg skifter jo ei bøtte vann i karet nesten hver dag da.. :P

PS. ålene, mallene, botiaene og ciklidene ELSKER slike huler som det der!! ;D
Hvis du skal kjøpe et nytt kar til konkyliene, kan du jo ha sneglehuslekere av noe slag som fisk.
Det var en pen konkylie
Joda, du kan bruke den i akvariene. Men bare husk at vann med lav pH (under 7) vil tære på skallet etterhvert. Og etterhvert som tiden går, kan skjellet gå helt i oppløsning og forsvinne. Det tar normalt litt tid.

I et lite 19 liters kar jeg hadde med eplesnegler og kirsebærreker, strødde jeg en neve pene, hvite skjell jeg hadde funnet på en strand. Karet hadde lav og sur pH. Etter noen mnd måtte jeg fylle på med nye skjell, de forvitret og gikk til slutt i oppløsning.
Kesol
Hvis du skal kjøpe et nytt kar til konkyliene, kan du jo ha sneglehuslekere av noe slag som fisk. :)

Ja, kanskje det.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap