Jeg kom meg inn på skole!

jeg fikk vite idag, jeg kom inn på skole! på førstevalget!! ^^
"Media & Komunikasjon".
på Atlanten Videregående!!
jeg og en venn fra klassen knocka ut 10 andre elever som var til overs!
det er ikke så mange plasser på den linja, å det skal litt til for å komme inn.
det har ikke en dritt å gjøre med fisk men jeg er så glad akkurat nå!! ^^
Gratulerer! Husker hvor glad jeg var da jeg kom inn på samme linje for 4 år siden, riktignok på andreinntaket (snittet for å komme inn i Tromsø var på godt over 5 på den tida, nå har det sunket ned på 4-tallet pga opprettelse av mange nye klasser.). Nå går jeg bare og "gled-gruer" meg til jeg får vite om jeg er kommet inn på studiet jeg har søkt på på universitetet eller ikke. Gled deg til å starte på ei spennede, lærerik og allsidig linje! Dessuten, det å ha egen datamaskin med tilkobling til Internett i klasserommet er definitivt en fordel - særlig i pauser og når oppgavene blir for kjedelige. (AF, *hinthint*)
ja jeg skal skaffe en bærbar PC.
må jo ha AF når jeg kjeder meg vøtt. *HOST!* (A)

menneh. ehe.. hva gjør dere eglentig på den linja da?
Unnskyld meg hvis jeg spør rart nå..

Men har du faktisk klart å søke inn på en linje hvor du faktisk ikke veit hva man gjør?
hehe joda.
jeg vet nok hva de gjør. (ellers hadde jeg jo ikke søkt!!)
men jeg vet ikke alt sånn helt nøye i detaljer om du skjønner.
jeg kjenner ikke så mange som har gått på den linja før meg, så det hadde vært greit med litt info fra noen som virkelig VET hva jeg må igjenom å slik. sånn at jeg er litt klar over hva jeg har i vente.
slik at de kan gi meg tips o.l.
Gratulerer!!!! Så gøy å få innvilget førstevalget på en så "smal"linje da!
ja. jeg var livredd for ikke å komme inn! :P
jeg var så lettet da jeg slo opp på vigo.no at jeg kan ikke få sagt det med ord! ^^
Jeg gikk VGS før man måtte ha egen PC, dermed lånte vi maskiner fra skolen som var kun vår i ett år pga de brukes mye i de fleste medietimene. I første fikk vi Mac (som er definitivt best til mediebruk), men disse ble stjålet i løpet av sommerferien. Av ren frustrasjon med de gamle PCene vi da fikk i andre, gjorde at jeg kjøpte meg en egen, bærbar Mac. Den har jeg enda, og den er absolutt like god som da jeg kjøpte den. Windows er etter min mening uegnet til alt annet enn spill, men det er nå det jeg synes. Nok Mac-reklame nå.

Det varierer fra skole til skole hva som legges mest vekt på, alt etter hvilken kompetanse lærerne har. Mediefagene første året er mediedesign, medieproduksjon og medie(kunnskap), individ og samfunn.

I førstnevnte går man inn på det estetiske med komposisjon av bilde og tekst, hvor disse skal plasseres i forhold til hverandre, med innganger, utganger, det gyldne snitt, tiltrekningskraft o.l. Her er det vanlig å begynne med å komponere plakater; vi lagde bl.a. anti-røykeplakater (husker at min ble særdeles dårlig ;p). Fargelære er også en viktig del her. Dette faget er viktig å ha i bakhodet også når man lager film o.l. Her hadde vi en arkitekt (!) som lærer, noe som slett ikke var dumt ettersom hun absolutt visste hva hun snakket om.

Medieproduksjon går ut på det å nettopp produsere ting, alt fra avisartikler og plakater til radio-, tv-programmer og film. Da jeg gikk grunnkurs (det heter vel VG1 nå?) hadde vi en regissør og en som har jobbet i NRK som lærere, og dermed ble det mest fokus på levende bilder i vår klasse. En liten innføring i HTML (web) ble det også, og ut fra det har jeg lært meg en del selv.

Medie, individ og samfunn går inn på ting som opphavsrett, vær varsom-plakaten og slikt, og litt om historien til de forskjellige mediene. Faget kan minne litt om samfunnsfag. (Kjedelig fag synes jeg, men det er veldig greit å vite hva man har lov til å filme, skrive om og bruke av andres produkter).

I andre klasse gikk vi grundigere inn på web og foto i produksjonstimene enn i første, mye pga at vi da hadde lærere med god kompetanse innenfor dette. Vi hadde også fem timer prosjektarbeid i uka, hvor vi kunne velge å jobbe selvstendig eller i gruppe med et prosjekt (lage en film, fotoserie, webside e.l.), eller vi kunne ha ungdomsbedrift. Jeg ble med i bedriften UniQum UB, og vi lagde gratismagasinet UniQum som ble gitt ut i 2 utgaver. Vi kom også på 3. plass i fylket over beste ungdomsbedrift og 2. plass for beste logo og beste stand på messa.

I tredje klasse var det ikke like mye mediefag pga at vi da måtte ta mer allmennfag for å få generell studiekompetanse. Mediefagene dette året var produksjon (10 t.) og prosjekt (5 t.). Her holdt vi på med det samme som de to første årene, men på et litt høyere nivå og litt mer individuelt/uten hjelp av lærerne. I produksjonstimene lagde vi bl.a. russeavis og en informasjonsfilm om Bladet Tromsø. I prosjektarbeid lagde jeg og to andre en kortfilm.

Essensielt gjennom hele linja var bruk av Adobe-programmer som Photoshop (bilder), InDesign (plakater, bøker o.l), Illustrator (feks logoer), GoLive (web) og Premiere (film), samt Apples Final Cut Pro (film). I tillegg var vi litt innom Macromedia Flash (animasjoner).
Grattis Ciklide! Og lykke til! Det er flott at det blir som du ønsker deg!
Ser at til tross for at jeg skrev bok litt lenger opp :p så klarte jeg å glemme å gi tips. Det er smart å bruke tid på egenhånd til å bli kjent med programmer og annet utstyr, man får mye mer igjen av å finne ut av ting selv enn å bare ta letteste utvei og spørre en lærer eller medelev. Er det noe du har problemer med å finne ut av: bruk 5-10 minutter ekstra: prøv deg fram og let litt rundt, finner du ikke svaret; bruk hjelp-funksjonen i programmet/brukermanualen til utstyret (hvis dette finnes). Hvis du da ennå ikke klarer å finne ut av problemet kan du spørre andre om hjelp. De som brukte null energi på å finne ut av ting selv og heller bare spurte om hjelp med en gang var også de som var svakest i bruk av programvare/utstyr. De som hadde problemer men brukte litt tid på å prøve selv ble etterhvert veldig mye bedre enn de andre.

I første klasse fikk vi også beskjed om at det kunne være lurt å bruke litt av friminuttene til å "leke" litt med programmene. Han ene som fulgte dette rådet var i tredje blitt så flink at flere bedrifter var veldig interessert i å ansette han etter skolen, og han fikk i løpet av det året flere oppdrag fra forskjellige profesjonelle bedrifter

Det er også en fordel å være kreativ og kunne tenke litt ut av boksen og nyskapende når man går medier og kommunikasjon.
Ahh. Gratulerer.
Husker selv prestisjen ved å komme inn på Medier og kommunikasjon på Solhaugen i Narvik for noen år siden. Snittet lå rundt 4,7. Det ble med prestisjen, da jeg heller gikk allmennfag i Troms uansett.
Synd at ikke alle som vil komme inn, kommer inn...

Ser selv hva søskenbarnet mitt og typen hennes som begge går/har gått M&K, og jeg er ikke noe annet enn imponert.
wow! tusen takk for utfyllende svar Judosola!
jeg skal huske det tipset, å leke rundt med programmene i friminuttene!
ser ut som alt dere gjør på den linja er slik som interreserer meg! :P
(i motsettning til deg; jeg er veldig glad i samf.fag!!!)
arti å se at flere her inne har gått den linja.
Null problem! Synes det er gøy å fortelle om linja jeg. Det var skikkelig morsomt og lærerikt å gå den linja, og veldig bra for meg som var veeeldig skolelei etter ungdomsskolen. Jeg glemte forresten å si at vi også lærte å skrive filmmanus på profesjonell måte, og ble oppmuntret til å bruke skole- og fritiden til å skrive manus og lage film for å sende inn til Amandus filmfestival. Det var også en film fra vårt kull som ble med på en ungdomsfilmfestival i Hellas, og to stk + en lærer fikk da sponset tur dit.
nææ så kult!
jeg har jo utrolig lyst til å jobbe med film og!
råkult!
jeg gleder meg allerede jeg!
er temmelig skolelei sjøl! hehe..
Problemet med en sånn linje som gaper over altfor mye er at hvis man "bare" er skoleflink og går ut av skolen med bra karakterer så er man ikke fokusert nok innpå et bestemt yrke. Merkelig at det ikke blir mer fokusert på spesifikk kompetanse, det høres ikke sånn ut fra de jeg har snakket med som går der og er på vei til å bli ferdige. Har ikke peiling på hva de skal jobbe med. Så mitt forslag er å finne fort ut hva som faktisk interesserer, og gjøre mye i fritiden på det.

Nå til dags blir alt så spesialisert innenfor sånne yrker at sånne gamle designere som sitter med en Mac og bare glor på Illustrator og ikke vil noe annet er en døende rase :P Man må være spesialist innenfor faget men kunne flytte kompetansen mellom mediene.
Samme gjelder vel idrettslinjer og musikk/dans/drama - man må liksom utdanne seg videre for å bli noe helst spesifikt.

Men kanskje det blir forandret med Kunnskapsløftet? På allmennfag er det nå (heldigvis) blitt krav om at man må ha minst 2 programfag fra samme program, altså at man velger seg en linje (realfag, språkfag, sammfunnsfag).
Altså, det er jo almennfaglig som gir den MINST spesifikke videregående utdanningen Man er nærmere ett yrke med musikk/dans/drama, medie/kommunikasjon og idrett, enn på almenn. Om man feks velger bare realfag, som jeg gjorde har man jo omtrent uendelige muligheter på videre utdanning, og det er svært lite spesifikt.

Så lenge man får generell studiekompetanse har man jo de fleste muligheter åpne. Men om man VET hva man vil inn på senere, og om det er noe som krever spesiell kompetanse (feks på tannlege, som jeg har gått, trenger man 3 kj, 2 mx og 2 fy, samme som på feks medisin og de fleste ingeniørstudier osv) lønner det seg alltid å velge almennfaglig for å kunne unngå å bruke tid og penger på privatgymnas senere.
Helt enig, derfor jeg sa at det heldigvis ble forbedret og mer rettet mot videre utdanning. Håper det etterhvert blir slik at man må følge samfunnsfag for å komme inn på slike linjer på universitet.

OT: Eh, forresten, er realfagskravene til tannlegeutdanning fjernet? Mener å ha lest dette på et oppslag på skola, men det høres jo litt ulogisk ut, så jeg lure rpå om jeg bar einnbiller meg det. Kan det ha evt. ha noe med den enorme mangelen på tannleger å gjøre?
Haha nei, de er ikke fjernet. Og å fjerne de hadde jo absolutt ikke hjulpet. Antallet søkere er jo bare større for hvert år som går, så det er ikke problem å få NOK som kan bli tannleger, men problemet er at det er for få plasser. Utdannes årlig mellom 50 og 60 i Oslo, ca 50 (tror jeg) i Bergen, og utdannelsen i Tromsø startet for.... 3-4 år siden, så de første kommer vel ut derfra om ett år eller to. Der utdannes det foreløpig ganske få, så er ikke de store antallene å snakke om der heller.

Problemet er bare at det pensjoneres langt fler tannleger hvert år ifhld til det antallet som utdannes.

Ps: Står om opptak til odontologi her
Jeg kom også inn! :D
Sjekket sidene til samordna opptak i dag, og fant ut at jeg er kommet inn på studiet jeg søkte på! (Mastergradsstudie i molekylær bioteknologi) Det er bare 15 plasser tror jeg, så jeg har vært litt bekymret de siste dagene. Men det var det visst ikke grunn til. Nå ble jeg glad!
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap