Bedre lys til 20-liter

Jeg har en 20-liter med en puslete lampe som kun tåler en 5W-pære.
For øyeblikket er dette karet ubebodd, men jeg ønsker å holde det i gang i tilfelle jeg trenger å isolere noen, evt bruke til yngel og for å ha noe å ha planter i.

Er det noen som har en ide til hvordan jeg kan organisere et godt nok lyssystem til dette karet?

[External Image]
Andreas Bjørvik
Her er en god løsning ifra Arcadia [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2421&HKatID=]9W[/URL] og [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2422&HKatID=]11 W[/URL]. Disse er beregnet til små akvarier. Andreas Bjørvik


hva med heldekkende topp da? Har det samme karet som trådstarter. Har fjernet lokket og lagt på glassplate i stedet. Litt vanskelig å feste Arcadialampen når lokket er på?
Om jeg ikke husker feil, er dette ett kar som har 12V halogenlamper i seg, dels på grunn av varme, dels på grunn av sikkerheten til småtroll som kan vippe strømførende ting i karet.

Å sette inn noe annet lys i den originale armaturet kan jeg ikke tenke meg er mulig, slik jeg husker armaturets oppbygging.

Da er valgene 4:
-Behold det som det er. Karet er uansett så lite at det ikke er spesielt egnet til spesielt mye
-Sett opp ett system med en kompaktlampe, f.eks arcpod. Det skal la seg greit gjøre å få laget ett dekkglass i acryl til karet. Hør med en glassmester om prisen.
-Lag ett nytt armatur fra bunnen av. Siden karet har såpass snaue mål, er det kun T5 i de minste størrelsene som passer inn, ut over kompaktrør.
Desverre er det vanskelig å skaffe de nødvendige rørene, og at fasongen på karet er som den er, gjør bygging av armaturet litt mer komplisert enn ett rektangulært kar
-Hengelampe over karet vil også duge. Dekkglass bør benttes til en del arter, og kan vel være en lur investering.

Selv hadde jeg satt på en arcpod. Enkelt, billig og egnet
Frank Angell
-Sett opp ett system med en kompaktlampe, f.eks arcpod. Det skal la seg greit gjøre å få laget ett dekkglass i acryl til karet. Hør med en glassmester om prisen. Selv hadde jeg satt på en arcpod. Enkelt, billig og egnet ;)


Ser Clas Ohlsson selger plexiglass a 20*30cm. Om det kunne benyttes, har jeg til de to små ynglekarene mine.

Ja, har også tenkt på acryl, så jeg tror jeg tar en tur til glassmesteren neste uke. Takk for godt råd nok en gang.

Elisabeth
Acrylglass og plexi er en og samme sak. Kjært barn har mange navn vet du
Regner med at Clas Ohlsson er billigere enn de fleste glassmestere på dette
Her jeg bor er plexi\ acryl så hårreisende dyrt at selv en skalla fyr får problemer med hårfrisyren :p
Koster kr. 29 for 20*30 cm hos Clas O, og det er ganske rimelig.

Har et spørsmål til, Frank. Glasstoppen jeg bruker på dette karet, skulle jeg gjerne skåret til så det passer bedre. Er alt for stort. Hva slags verktøy kan jeg bruke for å skjære i glass?
Se løsningen her (Kjetil L's 19l)

Rett farge på armaturet også :0)
TiE
Se løsningen [URLBLOCK1] (Kjetil L's 19l) Rett farge på armaturet også :0)


Det er ikke jeg som er trådstarter. Ser ut som jeg kuppet tråden. Beklager. Mitt akvarium er gult. )

Men har tittet på løsningen, og det ser jo flott ut.
Andreas Bjørvik
Ta av lokket :) Andreas Bjørvik


Åpent kar - ja, men hva slags fisk finnes det som ikke kommer seg ut?
Skrivebordslamper fungerer fint, så lenge en får tak i skikkelige rør til disse. De originale (827) duger ikke.
Husk også at slike lamper ikke er beregnet for fukt. Dett dekglass er derfor helt nødvendig.

Tilpassing av glass:
Glass kappes til med en glasskutter. Slike fås i flere kvalitetsgrader. For oss småbrukere holder det fint med en billig sak.
Det er rett å slett ett håndtak med noen små skiver med diamantlegering. Tren gjerne på noe glass som skal kastes uansett. Det er fort gjort å ødelegge en del glassplater når man ikke har gjort dette før
Acryl\ Plexi kappes med sag, før beskyttelsesfolien er fjernet. Jo finere tenner det er på saga, jo mindre sjangs for at man brekker emnet.
Stikksag med finkornet blad fungerer - om en tar høyde for at dette er ett verktøy som skaper friksjon, og at plasten kan smelte sammen
Takk for gode råd.
Jeg kjøpte en skrivebordslampe, og skal gå til anskaffelse av plexiglass og bedre pære.

Alle butikker som fører arcadia, eller jebo, kan skaffe "gode\rette" kompakt rør.

Selv betalte jeg 41,- pr stk (11W) på dyrenes verden i trondheim.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap