Dagens blomst (side 14)

Aller først, takk til deg Mona for alle de nyyyyyydelige blomsterbildene du deler. Jeg nyter og jeg blir bitte litte granne misunnelig.

I september 2005 besøkte vi en rosehage (privat hage) på Stjørdal. Det var et imponerende syn. Men den rosen som festet seg mest hos meg var rosen Burgund. Enorme store røde blomster.
Lenge har jeg forsøkt å få tak i denne rosen. Og i mai dette år, lykkes jeg endelig. Via Drageland planteskole, Lundenes. To stk Burgund står nå plantet her i min hage. Spente venter jeg på å se om de vil trives her hos meg. Ikke forventer jeg så stor vekst og mange roser på under tre måneder etter planting. Men. Noen få og meget vakre blomster blir det allerede dette første året.


mvh
Dagens blomst er en av årets roseinnkjøp. Det er en dansk roseforedler, Poulsen Roser, som står bak denne og en rekke andre. Denne danske roseforedleren har lykkes i å skape en lang, lang rekke roser som har det meste! De har duft, har god sykdomsresistens og mange av dem remonterer også (blomstrer på nytt etter første roseflor).

Denne rosen heter 'Clair Renaissance', en av flere "søstre" i Poulsens serie Renaissance. Den har en fantastisk flott farge, en slags sart aprikosrosa jeg aldri har sett maken til hos en rose før. Håper bildet viser fargen riktig på skjerm. I virkeligheten er den iallefall utrolig flott! Dette er Poulsens bilde av rosen.
Gleder meg til å se denne neste år, når den har fått en sesong på seg til å slå skikkelig rot og etablere seg.


Det var så mye humler som suste rundt i dette bedet nå at jeg hørte dem snidde øret eller hodet mitt flere ganger med et *bzzzzzzom* når jeg bøyde meg frem for å ta disse bildene, hehe Det er nemlig plantet noen lavendel i samme bed, og humlene bare elsker lavendel!


[External Image]


[External Image]
Dagens blomst har dere sett før; en engelsk rose fra David Austin som heter Glamis Castle
Den remonterer flittig, dvs den blomstrer kontinuerlig hele sommeren og langt ut på høsten til kulda stopper utviklingen av nye knopper. Dette bildet tok jeg i går.

Blomstene er store og tunge, og et regnvær får dem alle til å bøye seg ned til bakken, dessverre. Det er ulempen med så store, praktfulle blomster. Men, man kan ikke få alt, kan man vel? En liten pris å betale for skjønnheten, vil jeg si

'Glamis Castle'


[External Image]
Må ikke la tråden sovne...

[External Image]
Sommerfuglbusk

[External Image]
Sommerfuglbusk

[External Image]
Daglilje
Inaktiv bruker
En kaktus fra meg i dag Blomstrer i kun ett døgn.

På tredje bilde en Clivia citrina. En gul variant av den orange mønjeliljen.
I dag har jeg valgt et par bilder av en Dahlia (Georgine) som jeg plantet en knoll av i våres. Det ble slett ikke den sorten jeg kjøpte, gitt... ikke bare ble den enormt stor (omtrent som et lite tre) den fikk også en helt annen farge enn jeg hadde valgt.

Nåja, den får stå der og blomstre Den er enorm i omfang, og krukken jeg synes var så stor i våres, er krympet til et lite fingerbøll på denne busken. Blomstene er dyp rødlilla.

Jeg venter nå på at grenene skal begynne å knekke av vekten, for den ser temmelig topptung ut etterhvert. Den er full av knopper, og når de slår ut flere på en gang blir den enda mere topptung. Med krukke er den snart like høy som meg nesten, og jeg er 160 cm.


[External Image]


Alt dette er EN plante...
[External Image]
Et par til fra staudebeddet mitt fotografert i dag:

[External Image]
Forglemmegeisøster

[External Image]
Rød ryllik
Her er et lite bilde av hortenisaen og litt senere på kvelden mens vi satt ute kom denne lille krabaten forbi.

[External Image]

[External Image]
Et par blomster og bær fra hytta i dag:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Jeg kom skikkelig seint i gang med balkonhagen min i år, og når jeg endelig fikk planta ut fikk jeg spinnmidd! Men fikk rydda vekk de som var mest angrepet og etterhvert har det da endelig grodd til og begynt å blomstre...

Disse bildene ble tatt i morrest. Den blå er min favoritt: Ipomoea "Morning glory"

Andre bildet er av en klatreplante jeg ikke husker navnet på i farta og balkongbalja mi. Det skal liksom bli knallrosa blomster på vannlilja, men mon tro om den rekker å blomstre før frosten kommer...
Ut i høstmørket og knipse bilde av en nydelig rose
Lenge siden sist jeg presenterte noen dagens blomst her nå, men det blomstrer flittig i hagen fremdeles.

Dagens rose er en betagende skjønnhet; Nostalgie.
Vanligvis er jeg ikke så begeistret for blitz-bilder av blomster, men denne ble faktisk utrolig flott likevel


[External Image]
Lro
Ser ut som klatreplanten din er Clematis Jakmanij eller Clematis President.
Kan det medføre riktighet?
Petter Hagen
Ser ut som klatreplanten din er Clematis Jakmanij eller Clematis President. Kan det medføre riktighet?


Nix, har ingen clematis. Den eneste flerårige klatreplanta jeg har er en vill-kaprifol.
Den lilla klatreplanta kjøpte jeg frø til i fjor, da hadde den hvite, rosa og lilla klokker. Frøene jeg høsta av den ble det som du ser bare lilla klokker av..

Jeg kasta frøpakka fra i fjor og har ikke gidda og leite etter navnet på den... men den er en velvillig klatreplante som dekker godt.
Jeg synes noe så vanlig som ringblomst er nydelig

[External Image]

men isroser er heller ikke til å forakte!

[External Image]
Det var en flott ringblomst ja
De nye rosene jeg planta på hytta i sommer blomstrer fortsatt:
[External Image]
Inaktiv bruker
noen bilder fra meg =
Inaktiv bruker
flere bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap