Dagens blomst (side 3)

Min rosehage er faktisk vakrere nå enn noen gang tidligere i sommer Blomstermengden er på sitt største hittil. Pga evig regn i juli og mye i august, var det ikke stort å se på da.

Men september har så langt bydd på en del solskinnsdager, og lite regn. Så selv om det er kjølig, så blomstrer rosene til krampa tar dem for tiden. Det er fullt av knopper og mange kommer snart i full blomst igjen. Håper antall varmegrader om nettene holder seg såpass lenge at jeg får se alle i blomst, av de som står i full knopp nå.

Dagens blomst er en rose, en såkalt markdekker. Den heter 'Sommerwind'.

Den skyter lange, smidige grener utover bakken og kan dekke et område med en foss av blomster. Hver enkelt roseblomst er relativt liten, men mengden av dem gjør at rosen får et overdådig inntrykk. Hvert kronblad har en bølgete, takkete kant, ulikt de vanlige rosene.

Denne har klaser med knopper overalt som står for tur og venter på å slå ut i tillegg til de blomsterklasene den allerede har

[External Image]

[External Image]

Nydelige roser, Mona!
Her er det heller traurig denne tiden av året, surt og kaldt, og regn hver jæå... dag i minst 6 uker nå.
Det meste i hagen ser mer eller mindre halvdrukna ut, og det blir nok masser av planter denne sesongen som aldri kommer i blomst
Godt å i alle fall se bilder av slik hærlighet, da
Et syn som gleder i høstmørket?

Det er fremdeles masser av roser i blomst i hagen min, og vi skriver faktisk 24. oktober. Nå ventes nattefrost snart, mulig det var det i natt, så da bukker det vel under om ikke så lenge. Roser tåler noe nattefrost før de visner for sesongen.

Men istedenfor å la alle de nydelige rosene stå der ute i mørket og kulda, der de ikke gleder noen, gikk jeg ut og klippet meg en bukett av et par av yndlingsrosene mine Satte dem i en vase ved siden av meg på stuebordet, der jeg har pc'en min. Deilig

Den hvite heter La Paloma, og den rosa heter Louise Odier.
Den rosa lukter bare utrolig fantastisk! Den perfekte roseduft...jeg blir bare helt ør i toppen hver gang jeg tar en sniff på dem


[External Image]

[External Image]

Jøss, Mona, de ser fantastisk flotte ut! Det er gøy når man får til slikt.
Jeg tror du har rosa(-grønne) fingre, jeg...

Har du prøvd å ta stiklinger fra rosene? Du tar en fin frisk stilk, og kutter oppe og nede, slik at du har to bladledd igjen. Det nederste bladparet fjerner du, og setter stiklingen ned i jorda, slik at det nedeste bladleddet er dekket av fuktigjord. Dette må jo selvfølgelig stå innendørs, slik at det ikke får kulde på seg.
Tusenfryd
Her er mitt bidrag til dagens blomst.
Trassige er disse også der de trosser kulde og regn på plenen.

-Og ekstra herlig er det når de kommer inn via barnehender
[External Image]
For en koselig tråd Ved siden av akvariehobby er alt som er grønt min lidenskap, så denne tråden vil jeg også være med på! Har ikke hage lengre, bor midt i byen, men har da balkong Når det er trangt om plassen er det smart å bruke plassen opp over veggen og da er disse klatreplantene min favoritt: Ipomoea Morning Glory, Ipomoea Purpurea og Mina Lobata
Ble stille på blomstene når høsten kom!
Men her kommer jeg med dagens blomst da, tok bildet ute i hagen akkurat med mobilen, så kvaliteten er ikke perfekt
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Jeg gjenopptar min tradisjon fra i fjor, og kommer til å stille med blomsterbilder i år også! Jeg kan knapt vente til hagesesongen starter for alvor ute! Har vært en runde på befaring i hagen i dag for å sjekke tilstanden på spesielt rosene mine, og som ventet har to rosebusker knekt sammen og dødd i løpet av vinteren. Det var den hvite stilkrosen "La Paloma", en av de rosene jeg la ut bilde av i innlegg nr 43, blomsterbuketten fra oktober (mitt siste innlegg i denne tråden i fjor).

Men jeg er så heldig å ha bursdag i mai, akkurat når rosesesongen starter for alvor! Så i år har jeg forkynt til mannen min, at årets bursdagsønske fra meg er noen flere rosebusker ved hjelp av en tur til Roseexperten i Råde, Østfold.

Jeg klarte ikke vente på at hagesesongen utendørs skal starte, så i påsken tok jeg inn en av de store krukkene jeg plantet løker i på høsten. Inne i stuevarmen skjøt veksten fart, og de er allerede i full blomst
Denne krukken inneholder to tulipansorter, og de heter:
"Maytime" (rosa)
"Verona" (hvit)
Jeg gleder meg så sinnsykt til å være ute og stelle med hagen det neste halvåret.

Årets første tulipaner "ved hjelp av litt juks" deles herved med dere

Blir dere ikke litt sånn vår-yre når dere ser dette? ) Det blir jeg!



[External Image]



[External Image]
Å! Så utrolig vakre blomster! Mine favorittblomster må være Liljer, Roser, Forglemmegei og Løyntnanshjerte. Når snøen smelter, og blomstene blomstrer skal jeg jammen meg ta frem kamaraet og ta bilder, vi har ganske mange flotte blomster her.
Disse løkene er ikke satt siste år, så det har vært litt frafall og ujevn spiring, men er det noen som kan klare å se hva det står?
Primula, anemone, iris og krokus, det er så mange fine tidlig på våren.
Hundrevis av påskeliljer, ei lita klynge blåveis eller en blåstjerne på rømmen, hva er egentlig penest? Ikke nøye. Det meste er et hyggelig gjensyn når vinteren forsvinner.
den første spiren i år, tatt for en mnd siden, og noen pene roser jeg fikk av min samboer.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
G&T
Disse løkene er ikke satt siste år, så det har vært litt frafall og ujevn spiring, men er det noen som kan klare å se hva det står?


VÅR
mona o
[QUOTE=G&T]Disse løkene er ikke satt siste år, så det har vært litt frafall og ujevn spiring, men er det noen som kan klare å se hva det står?


VÅR

Mona er herved utnevnt som dagens leser!

10 poeng til deg! (så spørs det om jeg noengang kan veksle de poengene inn i noe som er interessant for deg . Har du bruk for frø? Påskeliljeløk?)
Hadde lyst til å sette inn et bilde av blomsten min og =) gleder meg til den kommer helt ut =)
Måtte bare legge ut bilde av balkonglilja mi. (husker ikke navn akkurat nå) Den er ikke spesielt vakker, men jeg tok tilfeldigvis bilde av den i fjor: 16. april 2007 var den kommet så langt som på første bilde.

I går, 15. april 2008 hadde den ikke kommet lengre enn det på andre bildet, kan så vidt se knoppene! Regntung og kald... At denne våren er mye kaldere og seinere enn forrige vår er bra sikkert!

Nå skal visstnok sola titte fram noen dager framover (Oslo i alle fall) DET ser jeg fram til
Lro
Nå skal visstnok sola titte fram noen dager framover (Oslo i alle fall) DET ser jeg fram til :)


Jeg også! Jeg bor rett sør for Oslo, så vi venter samme været her.
Alle rosene mine har fått små skudd, og jeg ser virkelig frem til årets roseblomstring! Ifjor var alle nyplantet, og roser trenger jo litt tid på å etablere seg, så i år håper jeg på et veritabelt roseshow! )

Tulipaner, krokus og Helleborus titter opp av jorda ute, men så langt har ingen kommet så langt at de har satt knopp enda. Jeg valgte hovedsaklig tulipaner som blomstrer i mai og juni, for å ha noe å se på i ukene før rosene kommer med blomster.
mona o
[QUOTE=Lro] Nå skal visstnok sola titte fram noen dager framover (Oslo i alle fall) DET ser jeg fram til :)


Jeg også! Jeg bor rett sør for Oslo, så vi venter samme været her.
Alle rosene mine har fått små skudd, og jeg ser virkelig frem til årets roseblomstring! Ifjor var alle nyplantet, og roser trenger jo litt tid på å etablere seg, så i år håper jeg på et veritabelt roseshow! )

Tulipaner, krokus og Helleborus titter opp av jorda ute, men så langt har ingen kommet så langt at de har satt knopp enda. Jeg valgte hovedsaklig tulipaner som blomstrer i mai og juni, for å ha noe å se på i ukene før rosene kommer med blomster.

Ahh, hadde man bare hatt hage... får være fornøyd med at man i det minste har balkong!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap