- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Ancistrus og foring?
Ancistrus og foring?
Postet 19.08.07 kl 09:54
Endret: 22.10.07 kl 10:59
Postet 19.08.07 kl 10:26
Postet 19.08.07 kl 10:34
Siden karet er ferskt, er det enten for lite alger til malla, eller så blir der mer enn tilstrekkelig for at den kan ete og kose seg både natt og dag.
Du må nesten selv vurdere hvor stor tilgang den har på næring i karet.
Om du gir den tabletter, holder det sikkert godt og litt til med en tablett 2-3 ganger i uka.
Du må nesten selv vurdere hvor stor tilgang den har på næring i karet.
Om du gir den tabletter, holder det sikkert godt og litt til med en tablett 2-3 ganger i uka.
Postet 19.08.07 kl 12:14
Postet 19.08.07 kl 12:18
Postet 22.10.07 kl 07:56
Men når forer du?
Jeg har hatt erfaring med at de andre fiskene spiser opp tabletten til ancistrusen! Er det en mulighet og fore om natten, eller blir det det samme??
Postet 07.01.08 kl 18:45
Postet 07.01.08 kl 18:47
Foring
Hei, jeg bruker vanlig malle tabletter, men jeg bruker skjønn. I yngle karene der jeg har cirka 40 maller i hver bruker jeg å dele 3 tabletter pr yngel kar. Jeg deler da tablettene i to.
Mallene i det store karet får også tabletter hver da, men de greier seg fint uten mat en helg. Eller annenhver dag.
I de store karene har jeg cirka 30-50 Ancistrus i alle størrelser fra 5 til 15 cm. her bruker jeg å gi de 7-8 tabletter om dagen, disse deler jeg også i to, slik at det blir minst mulig slåssing de i mellom. Og jeg har erfart at hvis jeg forer for mye med malle for og vanlig flak blir akvariene grumsete/uklare.
Og når jeg forer slik jeg gjør nå holder karet seg mye penere.
Mallene i det store karet får også tabletter hver da, men de greier seg fint uten mat en helg. Eller annenhver dag.
I de store karene har jeg cirka 30-50 Ancistrus i alle størrelser fra 5 til 15 cm. her bruker jeg å gi de 7-8 tabletter om dagen, disse deler jeg også i to, slik at det blir minst mulig slåssing de i mellom. Og jeg har erfart at hvis jeg forer for mye med malle for og vanlig flak blir akvariene grumsete/uklare.
Og når jeg forer slik jeg gjør nå holder karet seg mye penere.
Postet 14.01.08 kl 21:32
Postet 20.01.08 kl 12:53
Jeg hev en algetablett neddi idag, men ancistrusen "Algy 2" var ikke interessert i den.. Endte opp med at alle de andre fiskene spiste den, mens ancistrusen gav seg i kast med ei rute på akvariet...
Kan dette bli kritisk i lengden? På dyrebutikken sa de at ancistrusene trengte tabletter når de var små
Kan dette bli kritisk i lengden? På dyrebutikken sa de at ancistrusene trengte tabletter når de var små
Postet 23.01.08 kl 23:35
jeg fikk beskjed om å gi mine ancistruser en tablett om dagen av dyrebutikken... Men i begynnelsen spiste de algene mine, men nå ser jeg liksom ikke noen alger lenger så jeg gir de jo algepellets Men virker som om de blir for trege, gullfisken min har også veldig lyst på algepellets å vil heller ha den enn annet for. Noen måte jeg kan sikre ancistrusene mine mat?? Syns så synd på de når gullfisken kaster seg over pelletsen før de får sukk for seg ??
Postet 03.02.08 kl 23:02
Shlushjeg fikk beskjed om å gi mine ancistruser en tablett om dagen av dyrebutikken... Men i begynnelsen spiste de algene mine, men nå ser jeg liksom ikke noen alger lenger så jeg gir de jo algepellets :) Men virker som om de blir for trege, gullfisken min har også veldig lyst på algepellets å vil heller ha den enn annet for. Noen måte jeg kan sikre ancistrusene mine mat?? Syns så synd på de når gullfisken kaster seg over pelletsen før de får sukk for seg :( ??
Mat etter at lyset er slått av og gjerne i skjul der de andre fisken ikke ser den. Mallene lukter seg frem til den. Mater du på samme sted hver kveld så rekker mallen raskere bort til maten også. Den stiller seg nemlig opp og venter i nærheten når den vet at det kommer noe godt.
Postet 03.02.08 kl 23:12
Postet 04.02.08 kl 00:03