Tante Astrid´s undervannsverden (side 105)

Den trenger å "friskes" opp i røttene innimellom.
Ok, det er bladene som er vokst seg oppover? Så fin den er og så flink du er å finne ut av ting. Hvor fort må man fjerne de bladene som vokser oppover? Synes det var veldig pent slik du har det. Jeg hadde nok bare min i 6-8 mnd, den holdt seg hele tiden kun i bunnen, men bladene vokste seg endel større.
Flytebladene går helt til overflaten bretter seg utover vannflaten. De er også glattere og rundere enn de andre så det er lett å se forskjell på de og undervannsbladene. Jeg har bare knepet av stilken helt nede når jeg har mine ukentlige vannbytter. Er gjerne et par slike blad som dukker opp ukentlig her hos meg. Det virker som om bladene blir større om de får ekstra gjødsel og min har fått et par gjødselkuler nylig da jeg flyttet på den i forbindelse med ominnredning i karet. Sikkert derfor den er så frodig akkurat nå. Har hatt denne i flere kar i mange år nå så jeg har funnet ut av ting litt etter litt. Absolutt en av mine favoritter
Synd jeg ikke får tatt bilder nå (verking i armene gjør det umulig å holde kameraet) for sjakkbretthannene har virkelig fått flotte farger, og finner. Ser ut som jeg har endt opp med bare en hunn og fire hanner, men det går ganske bra selv om de jager litt på hverandre nå. Når det er såpass mange blir det jo fordelt over flere så jeg tror ikke stresset blir for stort. Dessuten så hender det plutselig at hele gjengen beveger seg i flokk noen minutter også uten noen problemer. Flotte fisk!

Hunnen jages ikke, men sjefer gjerne selv over hannene så tror ikke hun blir stresset av å være eneste hunnkjønn heller. Får håpe jeg får noen bedre dager før sommeren kommer med for mye lys slik at jeg får tatt noen flere bilder.

De har forresten en morsom adferd av og til, så glad for at jeg fikk tak i catappabladene. De tar nemlig tak i kanten og løfter bladene for å sjekke under de etter mat. Bladene er store så det er skikkelig sandsprut rundt sporden når de holder på. Veldig morsomt å se. Her er en video som noen har lagt ut på youtube med akkurat denne oppførselen, ca 0.50 inn i filmen

Og her en youtubevideo som viser fargene på en måte som jeg ikke er stand til med mine bilder. Mine går i tefarget vann med dempet belysning så fargene blir ikke så slående på mine foto er jeg redd. Mye vakrere i virkeligheten enn jeg får vist.

De spiser nå heller flakfôr enn frossenmat så jeg slipper å stresse når det gjelder maten ihvertfall. De får likevel litt variert mat, antagelig litt i meste laget, de ser ikke akkurat tynne ut

Når det gjelder diamanttetraene så ser jeg nå at de leker innimellom. Fremdeles så syns jeg kjønnene ser like ut. Bare mulig å se hva som er hva midt under leken. Ser at ciklidene søker i buskaset etterpå så håper jeg slipper fler yngel. De to jeg har er nå større enn foreldrene var da jeg kjøpte dem og stimer med de voksne.

Bunnfiskene ser jeg lite til, unntaket er den enslige ottoen som ofte er fremme ved fôringstid. De er nok aktive på natt, men da sover jeg

Holder ph på rundt 6 nå og kh på 2 og det ser ut som alle fiskene trives med det.
Oppdaget plutselig at Dicrossus filamentosus hunnen hadde fått røde bukfinner, noe som først skjer når hun legger egg. Og etter litt leting fant jeg eggene på et H.polysperma blad. Ikke at det blir noe av de siden hun drev på helt alene uten noen hann til å befrukte de, selv om hun altså hadde fire stykker å velge mellom. Ingen av de var visst bra nok. Hun jaget vekk alle fisk fra området rundt, inkludert hannene. Målte ph og den hadde sunket til 5.5 så det var nok det som satte det igang. Får nok tilsette natron litt oftere heretter

Ellers så har jeg mistet en diamanttetra til og har nå 10 medregnet de to ynglene. Passe antall det så håper det holder seg slik. Finner heller ikke fler enn tre kuhliiåler så om de ikke gjemmer seg veldig godt så har jeg nok mistet noen der også uten at jeg har funnet noen døde.

Har hatt litt problemer med luftinnsug i filteret etter at lokket har vært åpnet så nå har jeg bestilt meg ny pakning og håper at det gjør susen. Imponert over levetiden til disse filtrene (bank i bordet), dette har gått i åtte år uten større problemer.
Plussmedlem
Postet feil
Himmel og hav! Snart et år siden siste gang jeg postet her :-P

Ikke så mye å rapportere egentlig. Karet rusler og går. Har satt inn noen reker siden sist. Mye alger i karet så håper de vil hjelpe meg. Amanoene er ihvertfall ivrige. Har savnet å ha reker så veldig morsomt å følge med på de. Kirsebærrekene ser jeg derimot ikke mye til siden fiskene er litt for entusiastiske. Håper de greier seg inni plantevirvaret. Mistet noen av de første kirsebærrekene jeg satte inn og oppdaget at ph varierte litt for mye. Ved hjelp av natron så har jeg kontroll nå håper jeg. Får se hvordan det går.

Her er ihvertfall et ferskt bilde av akvariet, tatt i går, og et par av hjelperne mine, amanorekene
Når det gjelder diamanttetraene så har jeg fortsatt hatt en del frafall på de. Samme oppførsel hver gang. Anfall, hvor de har problem med å svømme skikkelig, hurtig pust og så noen gode perioder og deretter nye anfall og død. Ingen andre fisker har vært syke og vannet har vært testet og ok hver gang. Var ytre tegn på innavlsdepresjon på noen av de så mulig det har vært noe feil innvendig også. Har bare tre igjen nå, uvisst om noen av de er av yngelen som vokste opp her. Vakre er de ihvertfall, men ikke så fine som på bildene altså, bildene lyver litt. De er litt mer nøytrale i fargene i virkeligheten selv om de har lillaskjær i finnene. Tok med et skikkelig uskarpt bilde også for å vise de vakre finnene
Jeg har fremdeles alle sjakkbrettciklidene, dvs fire hanner og en hunn. Ikke akkurat ideelt, men det går på et vis. Litt jaging er det og de underdaninge hannene gjemmer seg mye. Ved foringstid er de derimot framme alle sammen. Blir så opptatt av maten at ingen blir jaget mens de spiser. Hunnen legger egg innimellom, men jeg har virkelig ikke lyst på yngel så jeg holder ph rundt 7 for tiden slik at det ikke skjer. Tenkte jeg skulle greie å få bilde av hannene når de spiler ut finnene, men det var helt umulig i går. Virkelig intense farger på disse ciklidene når de viser seg frem.
Fikk inn noen alger med noe mose for noen år siden og den er vanskelig å bli kvitt gitt. Nå er den heldigvis ganske dekorativ, men det kan bli litt i meste laget syns jeg. Har jo satt inn reker nå så vi får se.

Fra før har jeg en parvamalle og en otocinclus som dessverre er mer interessert i malletablettene enn i algene

Ottoen jeg har er den eneste gjenlevende etter en gjeng som tok kvelden pga ph-dropp for en del år siden. Den vil faktisk bli 10 år i løpet av høsten, om den lever så lenge. Tøff liten rakker!

Et par bilder som illustrerer algene
10'år er litt! Fascinerende hvor gamle fiskene faktisk blir. Har en Scalare jeg kjøpte som ungdom i 2007. Enda har hun nok lenge igjen.
Hei Ciklide! Koselig å "se" deg

Ser at det er registrert en scalare på "Hvor gamle er fiskene dine?"-listen som er godt over ni år så forhåpentligvis får du beholde din noen år til.

Ja, noen fisker blir uventet gamle. Mistet for noen uker siden den siste stjernedanioen min. Den ble 6 år gammel! Dette er jo en knøttliten fisk som man ikke skulle forvente en slik alder på.

Nesten enda mer imponert er jeg over min siste klovnekilli som snart er 3 år. Killier er ikke kjent for å bli gamle akkurat.
Kjøpte inn noen amano- og kirsebærreker for å ta unna litt av algeveksten og amanoene gjør en knallgod jobb, de er i aktivitet hele tiden. Algene er ikke helt borte akkurat, men de ser veltrimmet og nesten pene ut. Forrige gang jeg hadde amanoreker så hadde jeg bare en hunn og fire hanner. Stakkars dama ble skikkelig jaget under leken og hannene stresset mye. Denne gangen har jeg endt opp med 6 hunner og bare to hanner. Jeg tror de hannene er ganske lykkelige!

Kirsebærrekene ser jeg mindre til siden noen av fiskene blir nærgående om de beveger seg rundt i karet. Jeg tror ikke fiskene jakter på de egentlig, jeg tror de bare er nysgjerrige på de røde greiene. Jeg har derfor latt en stor kladd med planter få lov å vokse seg riktig tettvokst i øverste del av karet og der bor kirsebærene for det meste. Mater de der også og det ser ut til å gå bra. Var litt usikker på om jeg hadde noen hann, men i dag så jeg en av de med egg under magen så da er det nok minst en hanne blant alle hunnene. Det gjenstår det å se om småreker greier å overleve blant alle de fiskemunnene.

Diamanttetraene leker ganske ofte. Det kan fort gå hardt for seg. Jeg har nå bare igjen en hunn og to hanner og for et par uker siden så var det lek igjen og begge hannene fikk øyeskader på en av øyenene. Aner ikke hvordan de fikk det til for de har jo lekt mange ganger før uten noe problem. Mulig de har vært borti en stengel på en plante, en rotende eller noe sånt. Det går jo i rykende fart og fokuset er nok mest på dama og ikke omgivelsene. Den ene hannen fikk en kraftig blødning i selve øyet, hele øyet var rødt. Så ut som en zombiefisk! Blodet er borte nå, men øyet er blitt blakkt og jeg tror ikke han ser stort på det. Den andre fisken fikk bare en skadet flekk innpå øyet og har nok fremdeles litt syn. Ellers er de i fin form. Resultat ble det også, antagelig pga den tettvokste jungelen der rekene bor, for bare et par dager siden så jeg en liten diamanttetrayngel inni der. Håper det er bare en Lover jo godt med tanke på rekeyngel. Overlever det tetrayngel så er det håp for de også.

Har virkelig fått igjen akvariegleden etter at jeg fikk reker igjen. de er så morsomme å følge med på, men jeg ser lite til kirsebærene i hovedkaret med fisk så da jeg hadde bursdag for noen uker siden så fikk jeg et 17 liters Aquabox av samboeren min som nå står og kjører seg inn. Måtte bytte ut filteret pga støy, men er ellers ok fornøyd. Kunne tenkt meg litt mer lys for plantenes del, men dette er jo ikke et plantekar uansett. Her vil det komme krystallreker etterhvert. Håper på større hell med de denne gangen enn da jeg prøvde for noen år siden. Ble nok for varmt for de pga armaturen, spesielt om sommeren, dette karet har LED så varme burde ikke bli et problem. Ikke mye arbeid med et så lite kar så jeg føler ikke at jeg får noe ekstra belastning heldigvis. Lover å poste bilder etterhvert, men dette karet skal få stå i lang tid å kjøre seg inn før rekene kommer. Gleder meg

Glemte å fortelle at jeg har byttet ut natron med ørlite korallsand i en strømpe i filteret. Driver fremdeles å justeret mengden sand for å få nøyaktig den verdien jeg ønsker meg, men det er adskillig mer stabilt og lettvint enn å drive å tilføre natron hele tiden. Skulle ønske jeg hadde funnet på dette for mange år siden. Håpet er å få en stabil ph på litt under 7, kh på minst 2 og gh på rundt 5, og jeg er nesten i mål nå
Med hele seks amanoreker av hunnkjønn så slippes det stadig vekk larver ut i vannet. De vil jo ikke utvikle seg til reker i ferskvann. Kjøpte derfor to viftereker og en gabonreke som kanskje kan nyttigjøre seg larvene. Selvfølgelig forsvant rekene da de ble sluppet i karet, men jeg har hatt viftereker før og vet at det faktisk er en positiv ting. Driver de og spaserer rundt er de på matleting og det er ikke så bra. Ideelt sett skal de sitte stille, filtrere vann og spare på energien. Håpet at de fant seg en plass hvor jeg ville se de, men den gang ei

Ellers så vokser den ene diamanttetraen godt og er nå omtrent halvparten av lengden til foreldrene. De to voksne med øyeskader ser faktisk ut til å bli helt bra, noe jeg er veldig glad for.

Ellers så er nå mitt lille rekeakvarium ferdig innkjørt og klart for krystallreker, men foreløpig har ikke butikken fått tak i noen så jeg får vel bare fortsette å tilsette salmi og vente tålmodig. Da rekker jo plantene og vokse litt mere også. Tilsetter gjødsel nå, men skal slutte med det før rekene kommer. Liker oppsettet godt, men blir nok enda bedre når plantene har vokst seg litt til. Blir bilder når rekene kommer.

Og så er jeg i mål med korallsanden. Ph er nå temmelig stabil på 6,8, Kh på 3 og Gh på 4. Perfekt!
Dette med Amano-larver, ja...jeg satte inn 4-5 amano-reker i et av karene mine for ca. 1 år siden. Dette var voksne, store reker. Har ikke sett noen av dem på en god stund, så har regnet med at de er avgått. Men, ved forrige vannbytte/slamsuging rotet jeg frem en liten amano-reke...den var ikke mer en halve størrelsen av de jeg hadde. Hvor i all verden har den kommet fra ??
Det var et godt spørsmål! Så vidt jeg vet trenger de saltvann for å klekkes. Jeg har lest at Hawaii-reker faktisk kan krympe i størrelse om mattilgangen er dårlig. Kanskje det gjelder amanoene også? Om den feks hadde blitt innestengt under en rot eller noe med minimal mattilgang. Bare spekulasjon altså.

En annen mulighet er at den har kommet inn med planter eller lignende og ikke er en av dine opprinnelige.
Tror neppe den har kommet inn med planter...det har ikke vært satt inn noen nye planter her siden før amano-rekene kom, annet enn fra eget rekefritt kar... Kan heller ikke skjønne at de kan krympe bortimot 50% ?
Dette karet fins det jo ikke salt i, men kanskje en stakkar har klart seg likevel...merkelig, i alle fall.
Er redd det blir et uløst mysterium da ja

Søkte litt på nett og fant noen som har opplevd det samme, men uten å finne noen løsning på mysteriet der heller: Forumtråd om amano kan krympe (engelsk).
Hehe...den tråden der utartet jo helt
Den fyren hadde amano sammen med andre reker, bl.a. grønne...kan være en forklaring. I denne tanken har det aldri vært noe annet enn den lille håndfull med amano. Det forblir nok et mysterium, ja !
Bestilte noen nye amano-reker, men de kom kom desverre frem i død og stinkende tilstand.
Tilfeldig bekjentskap
© Ingolf Steffensen
Reklame for plussmedlemskap