Tante Astrid´s undervannsverden (side 15)

I går var jeg og hentet flere tasser. Butikken er litt fortvilet over at fiskene ikke er pakket på en forsvarlig måte. Denne gangen var det bare 3 som overlevde. En av dem var like slapp som den første jeg fikk tak i, men de to andre var i litt bedre form. Ingen av disse virket oppskrapet heller. I dag er alle sammen aktive så jeg regner med det går bra. Litt ille at ikke de som driver med forsendelse av disse har kunnskap nok til å pakke de skikkelig.

Tidligere i uka måtte jeg ta meg på tak og reparere armaturen på storkaret. Disse Rubin-karene er virkelig utstyrt med elendig armatur. Det første hadde jeg i et år før det begynte å smelte og sprekke over midtstolpen der elektronikken befinner seg. Fikk så tilsendt ett nytt, reklamasjonssak, men dette var det også noe galt med etter noen dager. Det virket nemlig som om noe innvendig var løst siden det bare virket av og til. Fikk enda en gang tilsendt et nytt, og dette har nå stått i to år.

Det som nå hadde skjedd var at alle fire festene til selve rørene begynte og løsne. Virket nesten som om de bare var festet med dobbeltsidig teip. Jeg har nå fått limt de på igjen og det ser ut som de foreløpig fungerer bra. Blir det flere problem på dette armaturet så må jeg vurdere å kjøpe inn et skikkelig et.

Fortalte for en tid tilbake om den ene sitron-tetraen min som får problemer med oppdrift dagen etter jeg fôrer med mygglarver og erter. Trodde jo det bare var en tilfeldighet, men selv om det ikke skjer hver gang så er det alt for ofte til at det bare er et sammenfall. I dag driver den og strever med å komme seg nedover i karet igjen, men regner med at den er tilbake til normalen i løpet av ettermiddagen. Merkelig fenomen.
Du får holde øye med den og se om det kommer ut no luft, ene eller andre veien
Ja, det spørs om det er ertene som gir den luft i magen
Fikk ikke med meg om den slapp ut noe luft, men et par timer etter siste innlegg var den ihvertfall helt fin igjen
Jeg koser meg slik med akvariene for tiden. Spesielt de nyinnkjøpte trilineatusene er en fryd å følge med. Var redd det skulle bli så mye fisk i karet at det ville virke kaotisk etter at jeg fyllte på med pansermaller, men jeg kan enda ha noen flere ser jeg

Etter den litt sjokkartede ankomsten har nå småtassene kommet seg helt og svinser rundt i akvariet nesten hele tiden. De skaper virkelig liv og røre blant de andre sedate gamlingene jeg har oppi der. Alt blir utforsket, og de er litt av et syn når de suser over, under og gjennom røttene på rad og rekke. Jeg tror jeg er forelsket
Jippi, nå kan jeg endelig kjøpe meg nytt akvarium! Hadde egentlig planlagt innkjøp før jul, men nå blir det til sankthans isteden. Jeg har nemlig fått igjen på skatten Ble akkurat en passende sum til et 120 liters møbelakvarie. Her skal jeg ha oppi de røttene som er nevnt helt i begynnelsen på denne tråden, og så blir det en gjeng kuhliål og et kampfiskpar. Ikke sikkert de kan gå sammen, men skal prøve, og så får jeg heller skille dem om det oppstår problemer. Hadde litt lyst på pygmeguramier og galaxyrasbora også, men det får bli senere. Kampfisk lever jo ikke evig de heller

Er fremdeles misfornøyd med at det er så mye partikler i vannet på 180 literen. Ganske hardt belastet dette, men filteret har ingen problemer med å ta seg av nitritten, men bruker jeg filtervatt så går det rett og slett tett med en gang. Har nå bestilt meg et Fluval 3+ som jeg planlegger å bruke fin blåsvamp i for å ta unna småpartiklene. Skal bli spennende å se om jeg greier å gjemme unna denne i karet også.

Ellers så har jeg mistet en av guppy-hunnene uten at jeg dermed er så veldig urolig. Disse guppyene er noen skjøre vesen og det hjelper vel heller ikke at de går i litt feil vannverdier.

Nå går jeg bare og gleder meg til juni og så håper jeg at jeg blir i bedre form til da. Nå for tiden er både husarbeid og vannskift en skikkelig utfordring. Bra jeg har små kar så jeg slipper å styre så mye hver gang. Har ingen sjans til å ta begge samme dag så når jeg får det nye karet blir det vannskift tre ganger i uka
Mine kampfisk og kuhliåler er virkelig aldri vært noe problem, ålene holder seg jo mest skjult under ting om dagen og de går jo i bunn av karret, mens da bettaene er mest oppe.
Gøy å høre at du får deg nytt kar. Får heldigvis igjen på skatten jeg å, men det skal jeg bruke til en velfortjent ferie engang. Har veldig lyst til å se bettaenes liv i det fri, så thailand er et selskrevent reisemål, var der for noen år siden, men det var før jeg fikk fisk og viste at det fantes så mye spennende der. (ble lissom slaraffenliv på stranda)
Kos deg masse med innredningsplaner, jeg har masse ideer, men ikke råd til å gi dem liv, ennå
Siden jeg er syk så kommer jeg meg ikke på ferie Heldige du! Men så får jeg meg akvarie isteden da og det er ingen dårlig erstatning

Regnet med at kuhliene og kampfiskene ville gå greit sammen, men fint å få det bekreftet fra en med erfaring. Var mest hunn- og hannkampfisken jeg var i tvil om. Er ikke verre enn at hunnen får bli sør-amerikaner om det blir for mye krangling
Mulig jeg kjeder dere som stikker innom med mine evinnelige bilder av mine to kar, men jeg har foreløpig ikke flere så inntil jeg kommer igang med asiakaret til sommeren så får dere klare dere med disse to. Her er de siste bildene og som man kan se så trives algene hos meg for tiden. Det har sine grunner, men regner med å få det under kontroll igjen om ikke så lenge. Trøster meg med at det ser mer naturlig ut sånn

[External Image]
Rekekaret på ca 35 liter

[External Image]
180 liter med tema fra Sør-Amerika
Virkelig flotte kar du har fått til!
Tusen takk, Ciklide! Tenk om jeg ikke hadde hatt akvaforum. Da hadde jeg sittet her helt isolert og ikke fått vist frem karene, som jeg må innrømme at jeg er litt stolt av
En annen ting er at de neppe hadde vært noe å være stolt av heller uten alt jeg har lært på forumet

Gleder meg sånn til asiakaret. Det vil bli innredet helt anderledes enn de to jeg har. Må innrømme at selve innredningsjobben, og å få det til å se ut slik jeg har tenkt meg det, er vel så viktig som å få nye fisker. Nesten viktigere Har faktisk et opplegg oppi hodet over hva jeg skal gjøre når rekene blir gamle og 35 literen blir ledig. Da blir det sannsynligvis et kar med bare èn type planter og uten dyr eller fisk.

Godt å ha noe å sysle med i tankene når man ellers ikke får gjort så mye, så jeg har sikkert innredningsplaner nok til flere reoler med akvarier, men siden jeg ikke har helse til å ha så mange så får jeg kose meg med de jeg har
Hei igjen jeg stikker innom en tur sånn i ny og ne , pumpen jeg kjøpte virker godt men bråker litt så det blir ikke så ofte vi har den på. Jeg lurte på hva den røde planten som står i karet ditt heter.
Hei, sheila. Hyggelig at du stikker innom Godt at pumpen fungerer ihvertfall, men alle slike luftpumper er bråkete av seg syns jeg, enten det gjelder selve motoren eller brusingen fra boblene.

Den røde planten er en Nymphea lotus, av enkelte kallt Lotus zenkeri. Den finnes i en grønn variant også. Jeg synes den er en forholdsvis fordringsløs plante så lenge den får litt gjødsel rundt røttene. Lønner seg også å knipe av flytebladene siden den ellers lett blir litt glissen.
Da har jeg hentet to trilineatuser til så nå har jeg ti stykker som planlagt. Disse var friske og fine og suser allerede rundt sammen med de andre. Ble positivt overrasket i dag da karet var merket med riktig navn og ikke julii som jeg er vant med. Fint at de som kjøper de får riktig navn på fisken

I tillegg ble jeg såpass fristet av galaxyene de hadde inne at jeg la av ti stykker selv om jeg egentlig ikke har råd. De skal få gå sammen med de to gjenværende guppyhannene i rekekaret. Må vel snart døpe det om siden det ikke lenger er bare reker der. Synes det egentlig er litt i minste laget med 35 liter til disse, men skulle det bli for ille så får de flytte til et av de andre karene etterhvert. Regner med å øke til fire kar i løpet av året

Eller så hadde de ildtetra inne og den er det ikke ofte man ser. Fristet av disse også, men etter at de nye trillene er kommet i hus så er sør-amerika-karet definitivt fullt nok. Strevde veldig for å prøve å få tak i denne tetraen da jeg startet opp, men måtte faktisk bare gi opp. Den ser jo litt fargeløs ut i butikken, men ut fra bilder så er dette en sjeldent pen tetra når den får gode forhold.

Har endelig fått i hus Jbl sine nitrat/nitritt-tester også. Skal nå måle daglig for å sjekke om det virkelig er nødvendig å skifte vann to ganger i uka eller om det holder med en. Det er spesielt nitraten jeg er spent på. Nitrit tror jeg ikke er målbart. Hadde jeg vært frisk så ville det ikke vært noe problem å skifte to ganger i uka uansett, men nå når jeg får det nye karet så kan det bli litt mye, men må jeg, så må jeg.
På dyrebutikken her hos meg har dem amanda tetra, de ser ut som ildtetra, samme røde fargen men de blir vist ikke større en 1 til 1,5 cm. Har prøvd å finne de her, men dukket da bare ildtetra opp som ligner, bare at de blir mye større da
Skal høre med dem hva det latinske navnet er, så jeg finner ut av det. Vil jo vite om de kan gå med de verdiene jeg har.
Så vidt jeg har skjønt så er amandatetra det engelske populærnavnet på ildtetra. Ikke vanskelig å forstå når ildtetraens latinske navn er Hyphessobrycon amandae
Aha da så, men hvorfor er de da så mye mindre, er det som står om størrelsen på ildtetra maks strl i gode forhold det da eller noe sånt?? He he ikke rart man blir forvirret når det er så mange forskjellige navn på samme fisk
Ja det blir gjerne sånn når alle bruker sine egne benevnelser. Bra Carl von Linnè fikk den idèen om klassifiseringer på latin gitt

Når det gjelder antatt størrelser så er det ikke alltid de er beskrevet likt hos alle. En av grunnene er nok at noen måler fisken med halefinnen og noen uten. En annen ting skyldes at noen tar utgangspunkt i hvor stor fisken kan bli i vill tilstand og noen tar utgansgspunkt i fisk som lever med god mattilgang i akvariet, og i tillegg så er det litt subjektiv informasjon ute og går. Feks så har jeg sett størrelsen på kardinaltetraene beskrevet helt fra fire til seks centimeter i bøkene jeg har.
He he ja, har selv sett noen stimfisker som ved hjelp av god plass og nok mat har kommet opp i utenkelige strl.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap