Er dette 2 Sommerfuglciklide hanner?

Inaktiv bruker
Kjøpte et par Sommerfuglciklider i dag men har en mistanke om at det er 2 hanner/hunner og ikke 1 av vær.

Edit så nå at det var en annen tråd jeg burde spørt om dete i
Har også fått meg Sommerfuglciklider.. De ligner på dine.. Han i dyrebutikken sa det var vanskelig å skille kjønnene, men sa at hannen hadde lengre svart på ryggfinna, som den første din har...
Hvis du ser på bildene her i fiskebasen så kan du se forskjellen på de fremste finnestrålene hos hann og hunn og sammenligne med dine. Håper du lettere finner ut av det da
Var ikke så lett å se på dine. Hos mine sommerfulger er det langt tydeligere kjønnsforskjell. Hunnen er også endel mindre enn hannen og har ikke så sterke farger.
Håper du finner kjapt utav det !
Inaktiv bruker
Får starte med og takke for svar
Blir dog stadig mere forvira her da

Så har et spørsmål:
Fremste finnestrålene da snakker vi om de svarte ja?
I Akvariebutikke sa de at de skule være lengre hos hann en hunn, men på bilde i databassen her ser de lengre ut hos hunnen?

Så da etter det jeg har skjønt burde dete være en Hann: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3&image=3151

Og dette en Hunn: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3&image=3150
*veldig forvirret*

Har skjønt det sån at 2 hanner ikke gåt veldig godt sammen så har sedt litt på adferden deres. Den enne jager den andre av og til, men stort sedt sitter de og gjemmer seg bak en stor plante begge to. Gjerne helt inntil værandre.

Hunnen du ser på dette bildet er markant rød i buken. Det er det eneste sikre sporet.

Som på mange ciklider vil hunnenes ryggfinner være noe mer avrundet enn hannenes, men slik er det ikke alltid. Se etter rød buk. Det er det tydeligste tegner på RAM-ciklider.
Mafredr
Så da etter det jeg har skjønt burde dete være en Hann: [URLBLOCK1]

Nei dessverre det er en hunn Legg merke til den røde buken og avrundingen på ryggfinnen bak.

Mafredr
Og dette en Hunn: [URLBLOCK2] *veldig forvirret*

Skjønner du er forvirret for dette er en hann.

Dette bildet viser mer tydelig at hannen er spissere bak på ryggfinnen.
Sunniva
...og har ikke så sterke farger...

Vær klar over at det ikke alltid er tilfelle. Bleke hanner finnes de også. Det kan skyldes mye som f.eks feile vannverdier, men som oftes skyldes det at de er underdanige en mer dominant hanne. Flere hanner men aller helst flere hunner hjelper på det.
Ehm.. Nå vart jeg litt forvirra.. Hva er det som er best å se etter? Spisse ryggfinner? Begge mine har det.. Om jeg ikke ser helt feil da.. Den ene har svake farger og ikke så lang sånn svart på ryggfinna.. Noen ganger om den lyse kommer litt for nærme den med sterke farger jager h*n den vekk... Ikke sånn veldig, men bare litt... Han i dyrebutikken sa at det var hann og hunn..
jeg synest det så litt ut som to hanner, men er ikke sikker! dersom det er to hanner vil de nok begynne å småkrangle en del snart.. da blir ofte den ene dominerende og mørk i fargen, mens den andre mye lysere og ganske blass(prøver å gjøre seg lite truende)..

jeg synes ofte at hunnene er litt rundere i kroppen i tillegg til rødfarge og finner.

I butikken går mange fisker ilag i et kar, og hunnene har ofte rødere farge enn når de kommer for seg selv.. så kanskje det har vist gode kjønsforskjeller på butikken, mens de forsvinner en del når de ikke konkurerer om plassen med så mange?

men ikke stol for mye på de som jobber i butikken, det er mange flinke, men og en del ikke så altfor flinke..

legger med et par bilder av mine der kjønnsforskjellen viser ganske godt. Første bilde av Priscilla, og andre av Kongen sjøl!
Inaktiv bruker
Igjen takk for mange svar... eventyret fikk en litt bra å ulykelig slutt da begge sommerfuglene døde

Det var 2 hanner da fant ut det like før de døde
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap