Lettere øvet nybegynner :) (side 10)

Tetraene klarer seg fint, utrolig hvor godt de stimer, flott rødfarge har de oxo. Hiawatha syntes også de var fine, iallefal å leke med, han svømmer bort og de spres seg til alle kanter for å samles bak han, merkelig sier han og svømmer videre, ble de av hen tru??

Olga har funnet et speil jeg har lent mot glasset og der viser hun seg frem konstant, hun skal ut nå da hun jager Hiawatha rundt, han må dykke ned i plantene for å få fred.

Venusene stimer ikke i det hele tatt og jeg kunne gjerne puttet Hiawatha inn der, men jeg prøver å redde rekekolonien min, så tror nok ikke det er verdens beste ide. Har to hunnreker med rogn i et syltetøyglass i vinduet med mose i, håper yngelen der kan overleve til de er store nok til å komme hjem.

Så var det de røttene da, ene kappet jeg jo selv og fant ut det var utrolig tungt med håndsag, dro derfor for å få kappet de på maxbo. De fikk kappet en, men da turde de ikke mer og jeg må derfor frem med saga og sage selv. Brukte 15 min på den ene som hadde tykkelse på strl med underarmen min. Det er jammen hard ved de redmoor røttene.

1 den de fikk kappet
2 den jeg kappet selv
3 hiawatha prøver bli kjent med de nye fiskene
1 + 2 de nye fiskene
3 Olga viser seg frem
Æsj det ene bildet ble vist dobbelt
1 olga igjen
2 ildtetraene
3 lagd bakgrunn av pappark fra en banankasse (lå i bunn)
Var akkurat nede og sjekket dammen og syntes det var litt lite rompetroll igjen. De fleste har fått bakbein nå og noen er ikke langt ifra å få frambein å, men hva rører seg der??
JO en slange, sniker meg nærmere en liten snok på ca halvmeteren jakter på trolla og ved en nærmere sjekk ser jeg 3 øyestikkernymfer og ene av dem koste seg med et rompetroll. I tillegg har jeg vannkalver og vannspissmus, så egentlig ikke rart bestanden har sunket. Ikke ser jeg no til salamandrene heller, men de har kanskje vett nok til å gjemme seg inni alt løvet som dekker bunnen.

Måtte bare inn og fortelle, endelig sol etter to dager med regn, virkelig deilig å kjenne varmen fra sola i ansiktet igjen. Rosene begynner springe ut og jeg ser det trengs å luke i bedene, kanskje jeg skal gjøre det?

Vannet i store karret er begynt å bli brunrødt av rota jeg har oppi, den flyter like deilig. Utrolig glad jeg endelig kjøpte ildtetraer, rart hvordan de fiskene jeg ønsker meg mest har en tedens til å være de siste jeg får tak i.

Venusene hadde jeg ønsket meg i et helt år før jeg endelig kjøpte de og nå ildtetraene, de har jeg ønsket meg siden jeg så de før jul.
De trives nok godt, for de har en helt utrolig rødfarge, ikke stimer de så veldig lenger heller, så de har nok funnet ut at det er ok i karret.
De sto faktisk sammen med scalarer, små/ mellomstore, men likevel.
De har foresten oxo funnet speilet som olga bruker, så er litt forviklinger der.
Her sitter jeg da, deilig sol ute og jeg sitter inne, foresten gjort det i hele dag. Vært en sånn lansgsom dag idag, sover lenge ikke lyst til å gjøre noe osv.
Men nå har jeg planlagt akvariereol av lecablokker og 2"4, har sittet og lest på sidene til Inger Anne, kommet helt til side 78. Ble jammen litt påvirket, godt å slippe føle seg alene i galskapen.
Heldigvis unngikk jeg tur til Krizoo for innkjøp av pumper og masse annet dyrt stæsj til karret. Begynner å bli fornøyd med 200 litern nå, det gjorde seg med de tetraene, men ser jeg kunne hatt dobbelt så mange, gøy å se fisk som stimer, coryene mangler stiminstinkt tror jeg, de er bare samlet når det er mat.

Det er utrolig hvor mya de asiatiske artene skjemmer 200 litern, kampfisken og algespisern må ut. Men skulle jeg satt opp noe å ha de i, vil min kjære gå bananas. Spurte pent om jeg kunne sette opp et lite kar bare til rekene for å få bestanden til å vokse, men nei, det kan jeg bare glemme.

Skal spørre pent, snart bursdag, så kan jo evnt spørre om å få det i bursdagsgave (lov til å ha kar til rekene).

Jo oxo en tegning av reolen
Herrejemeni, tenkte jeg skulle sjekke strl på leca blokker de har på maxbo etter Frank angell ga meg tips om å legge blokkene for å få de stødigere. Så jeg går inn på maxbo sine sider og prøver søke, men da må jeg logge meg inn ??? gjør det og plutselig er jeg inne i et forum, hallo.... Æsj, vel de ligger rett borti veien så jeg stikker ditt imorgen og sjekker, men ville vært kjekt og hatt strl så jeg kunne regne ut hvordan det blir med høyde og slikt og ikke minst priser.

Nå har jeg oxo lyst på øksefisk, da har jeg nemlig de 4 nisjene i akvariet fylt:
1 Bunnfisk, Corydoras Habrosus
2 Pardannende fisk, Sommerfugl ciklider
3 Stimfisk, ildtetra (holder seg i midtsjikt)
4 Stimfisk, Øksefisk (holder seg i øverste sjikt)

Oxo er jeg så glad i små fisk, (venusene virker digre etter ildtetraene kom i hus), så da må det bli en av de minste artene av øksefisk.
Spennende prosjekt du har på gang, Galemor
Håper du kommer med bilder etterhvert. Morsomt å se slike kreative løsninger!

Kan forresten anbefale deg dvergøksefiskene. De blir ikke så store og er stort sett greie å ha med å gjøre. Det eneste er at de ikke liker å bli stresset eller at du endrer på omgivelsene i overflaten. Da får de lett prikkesyke. De vil også gjerne ha litt flyteplanter selv om de er avhengig av fri overflate også. De spiser bare fôr som flyter, men de er ikke spesielt redde av seg. Spiser gjerne mygglarver fra fingrene. De er dessuten rå til å hoppe
ÅÅÅÅ som jeg kunne tenkt meg å ha eget kar til rekene, akkurat nå misunner jeg Inger Anne som kan styre som hun vil etter lommeboka. Men jeg er veldig glad i min kjære da og jeg bytter han ikke ut med et akvariet, men jeg skal mase litt, det skal jeg ;D

For da kunne jeg flyttet kampfiskene inn til venusnene og da tenker jeg de ville stimet litt bedre, for tiden er de over alt. Ble lissom for mange med de siste 10 jeg kjøpte, den ene har faktisk falt fra, den som var verst om buken. Jeg kan lett se forskjell på mine gamle og nye, men kanskje ikke så rart da de gikk med diskuser (sikkert nok med mat) oxo har de nye den forundelige greia med å svømme på siden etter lyset er slått av og lyset kommer utenifra. Litt morsomt da, men de hadde jo sluttet med dette. :s

Sneglene trives, fiskene har forstått at antenene ikke er mat og sneglene er flinkere til å passe på, så nå tørr de gå med dem litt mer frem og ikke bare snurret rundt øynene og opp i skallet. Artige dyr sneglene.

Vi får se, kanskje det blir full ominnredning i karrene imorgen. Hvis jeg får noen sterke til å hjelpe meg så, for jeg tror ikke lille svake meg klarer løfte 200 liter, med sand og vann osv. Eller må jeg skuffe ut alt av sand for at ikke bunnen skal gå?? Hmm får se imorgen, skal jo evnt ha plank under, så da kan jeg jo evnt løfte med det.

Bare gleder meg, kjenner det var godt å ha en dag der jeg ikke har gjort annet enn å hente krefter (og slamsugd litt i 200 litern).

Plenen må klippes igjen og det ganske snart, litt regn og vosj så er den for høy, men med tanke på hva slags plen det var her når vi flyttet inn er det ikke så rart, er nesten bare villnissgress.
Tante Astrid
Spennende prosjekt du har på gang, Galemor :) Håper du kommer med bilder etterhvert. Morsomt å se slike kreative løsninger! Kan forresten anbefale deg dvergøksefiskene. De blir ikke så store og er stort sett greie å ha med å gjøre. Det eneste er at de ikke liker å bli stresset eller at du endrer på omgivelsene i overflaten. Da får de lett prikkesyke. De vil også gjerne ha litt flyteplanter selv om de er avhengig av fri overflate også. De spiser bare fôr som flyter, men de er ikke spesielt redde av seg. Spiser gjerne mygglarver fra fingrene. De er dessuten rå til å hoppe ;)


Det jeg er redd for med øksefisk da, for jeg får jo ikke ha et kar til, ikke engang til karantene. Har ett, men det er bare på 40 liter, det hjelper uannsett lite med en streng samboer ;P

Huff ser for meg noen flygende fisk hver gang jeg slamsuger og holder på, har en tedens til bare - ååå det ville blitt fint, oxo kjører jeg igang. De andre fiskene mine er vant med at jeg holder på og bryr seg ikke så mye lenger.
Det siste jeg gjorde nå var å bare putte oppi en redmoor rot jeg hadde kjøpt, skylte den såvidt fordi det var spindelvev på og stappet oppi.
Den flyter fremdeles rundt og har fått sånn hvit belegg (sopp) som kineseren effektivt rensker av, de er flotte til det kineserene og den grå jeg hadde som lignet.

Jammen har ikke platyene klart å legge igjen spor etter den lille tida de var her, et lite rødt lyn suser gjennom windeløven.
Windeløv er helt utrolig til steder man har levendefødere og yngel ellers. Nydelige oppsamlere til mat og effektiv ly.
Jo her er bilde av hvordan det ser ut til dags dato.
Mitt lille kosehjørne.
Her kan jeg sitte på af mens jeg har full utsikt i karene mine, når Babbos er ute en tur mellom ti og elleve på dagen koser vi oss litt sammen (litt salat og prat er kos altså)

Da har jeg regnet og styrt ang denne reolen min, skal oxo modifisere pumpa jeg har i 96 litern med blåsvamp og sånn "filterstein" Det skal jeg prøve dokumentere godt med bilder, samme med reolen.

Der jeg skal kjøpe delene til reolen åpner det ikke før 8.30, men krizoo (som jeg skal handle filtergreier) åpner ikke før 11. Tar såklart begge deler i samme slengen så ikke fiskene må vente lenge i halvtomme kar.

Jeg må ha lenger slanger på det utvendige filteret jeg bruker i 200 litern, men det kommer jo da litt ann på om jeg skal ha det stående på gulvet eller bak 96 litern i reolen. Jeg vet jo ikke om den klarer presse vannet 160cm opp, nå presser den det 110cm og det går greit, men litt kjedelig og stå der og satt alt på plass, så klarer ikke filteret høyden og må flyttes.

Kanskje greit å bytte slanger uannsett, har ikke fått rensket de den tida jeg har hatt det, og vet heller ikke hvor gamle de er. Men de er jo myke fremdeles, hmmm tja får ta det når det kommer til det, må jo først vite om den kan stå der den står eller om den må løftes opp.

Gruer meg til kabalen med å holde filtere i gang og ha noe jeg kan lagre vann på osv, vekta bestemmer jo om jeg må ut med all sanda og slikt, da må oxo fiskene ut, heldigvis har jeg kjøpt meg bøtter med lokk som de evnt kan stå i. Men satser egentlig på å ha de i litt vann i karene mens jeg flytter.
Det fullstendige kaos råder her akkurat nå. Fått tømt ut av karene, så nå svømmer fiskene med buken i sanda. To filtre står og går i ei bøtte. Begge karene MÅ flyttes før jeg kan tenke på å sette opp reolen.

Så sånn blir det:
1 jeg spiser
2 karene må flyttes vekk fra der de står nå
3 måle og sette opp bunnen på reolen
4 vatre og sette inn 96 litern
5 bygge videre på reolen
6 vatre og sette inn 200 litern
7 sette opp utvendig pumpe
8 oppgradere innvendig filter
9 nyte ;D
Lykke til! Høres ut som om det blir mye jobb, men det blir helt sikkert verdt det
Nå venter jeg bare på at min kjære skal bli ferdig å spise for jeg klarer ikke løfte karrene selv.

Tegnet en tegning av hvordan det blir, de som kjenner meg litt skjønner oxo hvilke fisker som har fått æren av å ha blitt tegnet.
Jo her er bilder av materialene og av kaoset som råder akkurat nå. Endelig stimer venusene oxo
Det finnes bare ett ord: KAOS
Trodde lissom det bare var svupp, svipp, svapp så ville alt være på plass.
Men neida, nå lekker 200litern, arg. Skal jeg lempe ut alt og resilikonere, den lekker ikke akkurat mye nå lenger, lurer på om det var løfteturen og sånn som gjorde at den har vridd seg og det kom litt vann.
Gikk bare forbi den der den sto på gulvet og så en fin liten dam. La på håndkle og det er ingen dam lenger, men vått i kantene under.

Huff, dette er sånn jeg bare har lest om og vært glad ikke har skjedd meg.

Men for engangs skyld har jeg husket å vatre, så nå står faktisk akvariene i vater
Ser nå hvor ufattelig svært det blir, noe helt kolosalt svært ;P
Huff hva har jeg gjort
Endelig, karret er resilikonert på langsidene fordi det er der jeg regnet med at det kom fra. Etter når jeg fjernet skilleveggene måtte jeg nedi silikonen på langsidene for å få det av og har da svekket silikonen.
Heldigvis hadde jeg rett, karret er nå tett og jeg har fylt sand og vann i det, hivd oppi røtter som skal få ligge og trekke, så det ser ut til at fiskene må tilbringe enda en kveld i dunken.

Jeg måtte ta ned hyllene for å få plass til karret og jeg savner de, der hadde jeg en rotete orden på alt. Nå finner jeg f.eks ikke plantekulene (plantenæring i kuler som man putter i sanda) eller mye annet jeg trenger. Den korteste hylla kan kanskje få plass på ene siden, det skal jeg jammen sjekke.
Sleit som andre med at det ble hvit gugge på rota, men det jeg har gjort med andre røtter er å ha de i ei bøtte jeg har noe eikebark ekstrakt i. Da virker det som røttene synker fortere men oxo at de da ikke får denne guggen. Kan være jeg bare er heldig.

Her er en rot jeg bare har puttet i karret uten å "behandlet" først, skikkelig urk.
Blir tur til bergen på meg, reiser allerede imorgen tidlig. Skal se på hest jeg skal få ha i trening om det ordner seg.
Bare synd med fiskene, de skal jo inn i nytt hjem idag, stakkarene har blitt litt forsømt pga Jarlsberg Grand Prix, blir fælt og skulle reise fra de uten og ha kontroll over hvordan de har det.
Men måtte nesten bare gripe sjansen, de jeg skal sitte på med reiser imorgen og da var det bare å kaste seg på.

Holder på å tilvenne fiskene nå, de står i dunken og får vann fra karret oppi der.
Vannet i karret er nok mye lavere pH en de er vant med så her er det om å ta det forsiktig. Virker som de lever alle sammen nedi dunken og endelig har Hiawatha lagd skumrede. Da har han vel endelig blitt voksen. Olga får bare bo i krukka til jeg kommer hjem, ikke f om hoi skal få teritorisere fler fisker mens jeg er avgårde.
Endelig hjemme
Fikk telefon mens jeg var på ferie at tre av fiskene lå med buken i været, men etter opptelling nå manglet det ikke på fisk, så enten har min kjære klart og redde dem ellers driver han og tøyser med meg.

Røttene har synket og er fulle av guff, men det synes sneglene er digg så jeg bare lar det være. Tatt vannbytter og mens jeg slamsugde, glemte jeg helt å holde øye med nivået i bøtta, dermed hørte jeg splash og får jo litt panikk. Heldigvis får jeg dratt slangen ut av akvariet, men i stresset heller jeg ut ganske mye vann på vei bort til vasken *skvulp, skvulp* Så da har jeg jammen fått vasket gulvet å.
Ikke aner jeg hvor dagen har blitt av, så på klokka nå og den er tre timer mer enn jeg trodde.

Den utvendige pumpa påvirker skjermen så bildet står og rister.
Utrolig hvor deilig det var å komme hjem, i år har jeg ikke vært i akvariet, men heller bare kost meg som en del av befolkninga. Det burde oppleves, ikke stresse rundt som en turist, men bare leve og kose seg med de som bor der, da opplever man mye morsomt. Skal jeg opp dit en annen gang vil jeg klatre i fjellet.

Skulle vist dere bilde av karrene, men nå er lyset av og freden har senket seg, så jeg unngår og forstyrre fiskene mer nå.

Til mandag begynner jeg på et nytt år i bhg, og uka etter gifter min bror seg, så nå er slaraffen livet over.

Det er godt og være her igjen

He he pussig sammentreff, innlegg nr 200 på side 20.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap