Lettere øvet nybegynner :) (side 2)

Begge rekene lever, var vist bare ett tomt skall som hadde gått i pumpa.
Men pumpa er fortsatt av, den må renses og sikres skikkelig først.
trodde jeg var kvitt gyro`n, men nå var de ei til som viste tegn til klistrefinne, så på med litt mer medisin.

de tre nye damene storkoser seg og så pene de er, guppy er gøy.

yngelen vokser og blir stor, vel nesten, de vokser jevnt og trutt.

den andre platien må tas og betta hunnen sliter mest sannsynlig med virus, noe ho må bekjempe selv.

Jeg jobber og jobber og sliter med å få holdt akvariene ved like, godt jeg har en samboer som går sykemeldt og jeg kan be om hjelp, selvom jeg føler det tryggest å gjøre selv
Skulle gjort det selv
Typen klarte såklart å få sugd opp en fisk når han skiftet vann, den har blitt litt rufsete, håper ikke den blir utsatt for infeksjoner.


Tada har vært flink og renset akvarier før frokost.
Flyttet 4 palettyngel til oppforingskaret.

Paletthannen virker ikke frisk, men jeg kan ikke se hva som feiler han, han har fortsatt farger og svømmer rundt og sånn, men for 2 dager siden ble yngelen hans borte om de ble spist eller hva vet jeg ikke, la bare merke til at mor og far ikke passet like nøye på dem lenger og neste dag var de ikke lenger der. Fant 2 i pumpa da jeg renset den idag, kan det være far sørger????
Mor svømmer rundt som vanlig og er helt normal, men far legger seg på bunnen og virker syk!!

Kan det også være gyroene jeg har slitt med som tapper han for krefter?

Nå virker det som jeg er kvitt klistrefinnene hos guppiene, men istedet har jeg fått finneråte. Fisk er gøy :P

Har ikke sett mer til anscistriusen min heller etter at jeg satte inn lekshule til palettene, bor han inni der eller er han dø, har jo ikke funnet han heller.

Var og så på det mona hadde skrevet om akvarierommet sitt og jeg må si hun er heldig.
Så utrolig koselig ut å sitte der og se på alle karene og høre den svake summingen fra alle pumpene.
tomt her
Er ikke mange på denne siden, men det gjøkke no.
Har bestilt prazi pro fra usa og venter spent på at det skal komme, bruker camacell på guppiene mens jeg venter, ikke at det hjelper stort.
Mistet mange nå. Kjøper heller ikke fler før jeg har fått ordnet opp i sykdommene.
Men nytt kar skal det bli, skal til oslo og hente til helga, det er på 200l og delt opp i tre. Gleder meg som en unge. Men da er det bare å bestemme hvem av de andre som skal ut!

Kanskje 96 litern eller 80 litern eller 40 litern?
Tror ikke det blir 40 litern, det står så bra der det står og skader ingen, kan bruke det til karantene av nye fisker for å unngå mere sykdommer og gamle fisker som har blitt syke

Blir kanskje 80 litern, så kan jeg sette 96 litern der istedet, for nye karet skal stå på kjøkkenet.
Vil gjerne dele opp 96litern også, men da helt sånn at det kan være forskjellige verdier i de to delene. Får nemlig bare ha tre kar, men de kan jeg dele opp som jeg vil.

http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=18808
der ser dere karet
Gratulerer med nytt kar! Alltid spennende Har du noen planer om hvilke fisker du ønsker å ha i det (de)?

Og lykke til med å få bukt på sykdommen. Ikke gøy med syke eller døde fisker
takker
Det blir vel guppiene som skal oppi der, ser det nok lettere når jeg får det opp.
Tenkte på de voksne guppiene i den største delen og yngelen i de minste, men går jo ann å ha kampfisken oppi en av de minste.
Eller ett lekspar med paletter, eller kakaduechiklider, de er fine.
Må jo først se om guppiene blir friske, siden det er åpent mellom de forskjellige rommene må jeg jo først og fremst ha fisker som skal ha nogenlunde like verdier i vannet.
Men det tar jeg og finner ut senere, først skal karet startes opp. Tenker å begynne helt på nytt med vann verdier etc, for å unngå skitt fra det "gamle" vannet, også er det lettere å bytte flytte planter etc til det er som jeg vil før fisken kommer oppi.
Gøy å lese tråden din. Du skriver veldig levende, så lett å sette seg inn i hvordan du har det og hva du går igjennom...

Jeg la merke til at du har et filter du har stoppet over en god stund. Vær da klar over at filterbakteriene mest sannsynlig har tatt kvelden alle sammen slik at du må igjennom en ny innkjøringsfase når du setter igang dette igjen.

Jeg ser også at du har hatt en del sykdom og selv om det er mange årsaker til sykdom, så er en veldig viktig faktor å ha jevnlige vannbytter og vannverdiene under kontroll. Fiskene blir lett stresset og slitne om de må leve i vann som ikke er optimalt for de og som mennesker så blir fisker lettere syke når de er stresset. Forøvrig, vet ikke om du har gjort det, men spørsmål om sykdommer bør du poste som egne tråder i forumet for sykdommer og ikke her. Da får du antakelig mye raskere svar.

Du skriver at du bruker en sånn 5 i 1 strips test for å teste vannet ditt. Du har sikkert lest en del på forumet her og da oppdager du fort hva de fleste syntes om slike tester. Det du må være klar over, er at stripstester er avhengige av god ledeevne i vannet for å vise rett resultat. Det betyr også at slike tester fungerer best om du har høyere verdier av gh og kh. M.a.o. om vannet ditt er ganske så bløtt vil du ikke få korrekte verdier.

Lykke til videre, moro å lese...
Joakim
Takker, ja har satt inn i sykdomstråden. Har oxo bestilt prazi pro.
Det filteret er så lite at det ikke er plass til bakterier der, har bare brukt det for å få oksygen i vannet
Jeg ønsker meg virkelig sånne ordentlige vanntester, satt det på julegavelista
håper jeg får råd til det før det da.
Det er nok vannet som er den skyldige, siden det bare er 40 litern jeg sliter med sykdommer i, men det er jo også fordi sånne små akvarier ikke tåler så mye svingninger før det gir ett resultat som det her.

Ganske sikker på at dritten kom med noen fisker jeg kjøpte, og med dårlig vannkvalitet sa det bare PANG. Gjør så godt jeg kan med det lille jeg har av ressurser og peiling

Jeg slutter i jobben jeg har nå fordi jeg tjener ALT for lite i forhold til jobben jeg gjør, og jeg er på jobb ALT for mye og får ikke tid til å ta meg av akvariene som jeg ønsker. Livet ekke lett noen ganger.

Koselig at noen tar seg en tur innom tråden min, skriver mest for å ha noe og gjøre og får å huske når forskjellige ting skjer.

Gleder meg som en unge til lørdag da jeg skal kjøpe og hente et nytt akvarium, har egentlig ikke penger til det nå, så jeg tar av mastercarden

Da får nok guppiene det bedre, begynte jo på prosjekt Kongeblå guppi, men nå synes jeg jeg finner ganske blå guppier i nesten alle dyreforetningene. Så tenker på å forandre prosjektet til mer motstandsdyktig guppy.
Endlers guppien har nemlig ikke blitt så lett syk som de andre og han reagerer lettere på medisinen på den positive måten.
Har lest tråden din, og ser at du har hatt litt av hvert å slite med. Håper det retter seg nå, du ser jo ikke ut til å gi opp så lett.

Jeg ser at du ønsker deg vanntester, og vil derfor tipse deg om en tråd som heter: Tester.. strips vs lab sett. I innlegg nr. 9 har Frank A. laget en fin oppsummering.

Håper du finner tråden, jeg får ikke til å lage link.

Jeg kjøpte vanntester etter denne anvisningen og er veldig fornøyd. Det er enkelt og spennende å teste med dette utstyret. Lykke til.
nytt kar
Ops, jeg har kjøpt nytt kar som er 1 meter langt og kommer hjem glad og fornøyd, bærer inn lystopp og klør meg i hodet, hmm. Her er det da noe som ikke stemmer, lystoppen er jo lenger enn 96 litern, hmm. Frem med målebånd, OI, 96 litern er jo bare 80 cm.

Jeg skal ha det nye karet på kjøkkenet der 96 litern står, det har jeg nemlig satt meg i hodet, dessuten har jeg ikke plass andre steder. Hmm, hva gjør jeg da??
Hmm akvariet bordet går kant i kant med musebursjenken. Hvis jeg bare dytter museburet litt til siden . . . . sånn ja.
Jada da fikk jeg jammen de siste 20 cm jeg trengte, ser ikke akkurat pent ut da.
Pytt pytt, det får være sånn til mjusa dør og buret hennes kan taes vekk.

Bilder kommer så snart jeg får lagt dem inn, TTT; ting tar tid
Oi oi oi, nå har jeg tømt 80 litern og flyttet kampfisken over i 96 litern.
Tømt 96 litern og flyttet den dit 80 litern sto, under trappa.
Lagd isoporplate under 200 litern og satt den der 96 litern sto, på kjøkkenet og fylt den med vann. Vi har en gammel spring som man kan skru fast ting på, så jeg hentet en tut som går til utekranen og satte på og hentet en bit av hageslangen og voila, karet blir fylt opp mens jeg kan slappe av litt og ta en matbit.

Alt jeg har tatt ut av 96 og 80 litern blir fordelt på 96 litern og 200 litern, størst kom først.
Veldig fornøyd med resultatet i 200l`n, tror nok det må være flere fisker enn bare guppier oppi der siden det er så mye plass og guppiene holder seg mest i de øvre vannmassene.

Nå skal karet stå og kose seg i noen uker, mens de gode bakteriene etablerer seg.
Blir nok litt forandring med planter og sånn, men jeg er ganske fornøyd sånn som det er nå, 96 litern derimot, restebasseng.
Idag flytter jeg 4 guppy yngel fra oppforingskaret til det største rommet i 200 litern, som ett prøveprosjekt. Håper de overlever, vannverdiene var fine og ganske like de i oppforingskaret.

Igår hadde jeg 4 friske leopardanio svømmende rundt, idag var den ene et skjelett i munnen til Pink (den ene kampfiskhunnen), uhell eller mord?????

For holde nøye oppsyn der nå, blir ikke så vanskelig da jeg er sykemeldt pga en operasjon. (bare fjernet en inngrodd tånegl)

Fulgte med en del sandsnegler i sanda jeg fikk da jeg kjøpte store karet, så hvis det er noen som leser dette, bare å komme så skal du få noen.

Torsdag ettermiddag blir det tysklandtur og svigermor er satt til oppgaven med å holde oppsyn med akvariene, hun har akvarie selv også og kommer nok ikke til å overfore eller noe sånt. (større sjans for at jeg gjør det) :P

Da er ungene løse, de svømmer og svømmer og er helt forundret. Er jo ganske stor forskjell på 12 liter og 100 liter, ikke bevegelse i vannet og plutselig masse bevegelse.
Men de svømmer rundt, spiste det jeg ga dem og forsker rundt, de holder seg samlet da. Unntagen hannen, han tar seg gjerne en tur alene rundt omkring
Han blir fin, gul hale, svart og blå på siden. Men han er krysning da, mellom endlers og vanlig guppy.
Kjøpte endlers i den tro at det var villguppy, så feil kan man ta når man ikke vet.

Fikk hentekort fra posten idag, så jeg håper det er prazi pro`n som har kommet.
Da kan jeg endelig få behandlet de stakkars fiskene mine, nå har jeg bare to voksne og en del yngel igjen.
Mye har skjedd siden sist, mer sykdom, men nå ser det ut til å stabilisert seg. Holder på å avslutte det ene akvariet mitt, begynner kanskje å bli litt lei, har lissom ikke tid nok lenger.
Vi får se hvordan det går om noen år, he he, kanskje jeg kan få kjøpt meg et sted det blir lettere å drive med fiskene.
Prøver meg litt på reker men tror jeg må ha fler, var dum nok til å putte reker sammen med paletten, det tok 5 min så var de døde.

Rare fiskene, skaffet meg ett palettpar og de fikk så klart unger, men jeg tror scalarene tok dem og hannen bare la seg under en rot og nektet leve mer, jeg sier han sørget seg til døde. Vel hunnen har da vært alene noen måneder og jeg begynte å bli bekymret for ho, for ho begynte å bli slapp, så jeg kjøpte en hann til henne idag. Han er litt liten fremdeles, så jeg satte de hver for seg, men sånn at de kan se hverandre gjennom glasset.
Og du skal tru hunn ble glad, pop sa det når ho så han oxo ble ho knall rød og skinner som ho var gullsprayet. Han er klart interessert, men han er mindre enn ho, men det virker som begge bygger rede, iallefall gjør ho det. Virker som ho spiser alger nå, river dem løs og gnasker de i seg, kan det være at ho trenger det for å få egg eller no sånt.
Fine fiskene.
Igår tok jeg en ryddings i akvariet, renset den utvendige filteret osv, det ble bra.
Satte paletthunnen inn til hannen og de er begeistret, de vet bare ikke helt hvilken hule de skal velge, de har tre å velge mellom. Kineseren hadde bosatt seg i den ene hula, men han ble jagd ut etterhvert.
Satte oxo ene kamphunnen inn til hannen og da ble det: hvor er rede, hvor er redet mitt.
Men det hadde jeg fått ødelagt da jeg renset. Skal si det ble stress om å lage nytt, så jeg tok ho ut igjen. Han klarte ikke helt å konsentrere seg om oppgaven.
Driver å sager ned litt trær ved dammen, har nemlig dam i hagen, eller gammel låvebrønn er det egentlig. Har lyst til å fikse opp den litt. Men vi leier bare, så jeg vil helst ikke bruke masse penger på det.
Istedetfor co2 til plantene
Vet det er mange som bruker CO2 til plantene sine, men de som kjenner til fotosyntesen vet jo at det går andre veien om natta eller når lyset er av. Derfor har jeg begynt og sette på luftpumpa om natta og det funker! Plantene mine er finere enn da de bare fikk næring. Så hvis du oxo er litt skeptisk til CO2 så prøv med litt O2 etter lyset er slått av, kanskje det funker for deg å
Ånei hva har jeg gjort :(
I min lykke over å ENDELIG ha fått lønn rotet jeg meg inn på Krizoo, hmm her var det mye fint, la la ÅÅÅÅ, de har fått coryer, sånne har jo jeg tenkt på å skaffe meg. *rusler videre* Nææææ, hva er det??? ÅÅÅ, salt og pepper pansermaller, ååå så nydelige de er, nei dette hadde jeg ikke kunnet håpe på. Ser videre, rusler opp og ned langs reolene og glaner inn. ÅÅÅ der er sånn venusfisk oxo (det har jeg hatt lyst på siden jeg så det første gang) oi de krever bare 40 liter, da kan de jo gå med rekene da YES (har ikke skaffet meg før fordi de krever en annen type vann enn resten av fiskene jeg har).
OOOI tigersnegler å *Gliser fra øre til øre* Hmm nei, her så det ut som det var mange døde, hmm der er det iallefall to som lever. *tenker masse*

Ender opp med:
10 C. habrosus på ca 1,5 cm.
10 venusfisk
1 tigersnegle ( eller sebra)

Dra kortet, hmm ikke dekning jaja, får ta av bensin pengene da. 500kr kom alt på. Kommer hjem og sjekker lønnsslippen *GAP* bare 7000kr denne mnd !!!
Og av de er 6000kr allerede brukt til regninger og resten er oxo borte (overført til sparekonto heldigvis) Hva har jeg gjort?? Her sitter jeg blakk og lykkelig med nye fisk, men tenker oxo på at jeg kanskje skulle hatt mat denne mnd. Godt jeg har samboer jeg kan leve på.

Alle gode ting ender godt ;P

Noen bilder av innkjøpene *stolt*
Først coryene
Så tigersneglen
Sist venusfiskene
VRÆÆÆÆL gh i karene mine ligger nå på 1, ikke har jeg det som skal til for å øke det heller. Hva gjør jeg nå da?
Sitter her å gapskratter nå. Godt det ikke er bare meg som må leve på sambon når fristelsene ta overhånd

Sneglen er forresten en sebrasnegl og ikke en tigersnegl. Jeg har en av hver.
Galemor
VRÆÆÆÆL gh i karene mine ligger nå på 1, ikke har jeg det som skal til for å øke det heller. Hva gjør jeg nå da?


Slapp av De fleste fisk greier seg fint en periode selv om gh ikke er optimal. Når du får penger igjen så kan du få tak i Gh/Th+, som fås kjøpt på dyreforretninger og nettbutikker, eller alabastergips som du får i hobbyforretninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Helgesen
Reklame for plussmedlemskap